SSD blijft kleiner worden.

Pagina: 1
Acties:

• NoelMakers1
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14-01 18:32
Beste Tweakers.

Mijn ssd doet de laatste tijd nogal raar,aan het begin van de dag staat er bijvoorbeeld nog 15gb op,maar aan het einde van de dag nog maar 5gb op terwijl ik niks download.

Is heb al ongeveer 15x een virusscanner/malware scanner door mijn systeem gehaald,en ze vinden nooit wat.

Ik heb een corsair gt 90gb ssd (deze heb ik inmiddels 2 jaar)

Ook crasht mijn systeem soms,zonder een bsod of waarschuwing (nee,het is niet de voeding er zit sinds vandaag een nieuwe in) zou dit hier ook mogelijk te maken mee hebben ?

Wie o Wie kan me helpen ?

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23-01 23:59
Download windirstat eens en kijk waar alles zit. Als het weer kleiner geworden is, nog keertje draaien en verschil zoeken :)

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

• Joshuax8
  • Registratie: Januari 2011
  • Niet online
Kijk even met windirstat wat er zoveel ruimte inneemt :)
nvm, je was me voor :P

[ Voor 14% gewijzigd door Joshuax8 op 03-10-2014 22:35 ]

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Welk OS?

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• NoelMakers1

• Lamanl
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18-01 00:22

Lamanl

So little done, so much to do

Hiberfil.sys
pagefile.sys
en memory.dmp

kijk daar eens naar hoe groot die zijn

• NoelMakers1
Net even dat ''Windirstat" gedaan.

Ik snap er niet veel van,maar ik zag dat een van mijn grotere files erop stond dus die heb ik verplaatst (iets van 17gb)

voor de rest zit er het meeste in:

Users: 32.8 gb
Windows: 18.5 gb
bestanden: 13.9 gb

• NoelMakers1
Lamanl schreef op vrijdag 03 oktober 2014 @ 22:44:
Hiberfil.sys
pagefile.sys
en memory.dmp

kijk daar eens naar hoe groot die zijn
Hiberfil.sys: 6gb
pagefile.sys: 8gb
memory.dmp,zie ik nergens staan.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
WinDirStat is daar niet het meest duidelijke programma voor, neem even een kijkje met TreeSize Free. Dan kom je vrij snel achter je ruimte vreters.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Treesize free is ook mijn keuze, een zeer duidelijk programma.

Het lijkt me ook dat je last hebt van temporary files. Normaal gesproken is dat geen probleem, behalve als je een kleine disk hebt die propvol zit. Je 90 GB SSD zal zo ongeveer 83 GB zijn. Om de SSD een beetje fatsoenlijk te laten werken, kan je hem beter voor maximaal 80% vullen, dus zeg 70 GB maximaal.

Kijk ik nu wat je hebt, 32,8+18,5+13,9 = 65 en dan heb je er net een grote file van 17 GB afgeknikkert. Kortom die ssd zat bommetje vol.

Tijd voor het instapmodel van 2014 (256 GB voor negen tientjes)

• NoelMakers1
Reepje schreef op vrijdag 03 oktober 2014 @ 23:17:
Treesize free is ook mijn keuze, een zeer duidelijk programma.

Het lijkt me ook dat je last hebt van temporary files. Normaal gesproken is dat geen probleem, behalve als je een kleine disk hebt die propvol zit. Je 90 GB SSD zal zo ongeveer 83 GB zijn. Om de SSD een beetje fatsoenlijk te laten werken, kan je hem beter voor maximaal 80% vullen, dus zeg 70 GB maximaal.

Kijk ik nu wat je hebt, 32,8+18,5+13,9 = 65 en dan heb je er net een grote file van 17 GB afgeknikkert. Kortom die ssd zat bommetje vol.

Tijd voor het instapmodel van 2014 (256 GB voor negen tientjes)
Zou een 120gb ssd ook geschikt zijn ? (er komt dan alleen mijn os op te staan en 1/2 programma's)
en waarop basseer je dat ik een nieuwe nodig heb ? Kan ik niet iets doen tegen die temporary files ?

• Reepje
  • Niet online
Je hebt gewoon een te kleine ssd, en daardoor kom je ruimte tekort. Echt niet zo moeilijk.

"vroeger" waren ssd's reteduur, dus gingen mensen voor een 60 GB tot 120 GB. Maar tegenwoordig zijn de prijzen zo laag, dat ook de 120 GB bijna niet meer verkocht wordt. 250 of 500 GB, daar ga je nu voor.
Je koopt een ssd voor de snelheid en het gemak, toch? En vervolgens ga je toch zitten prutsen omdat het niet past. Alle gemak en snelheidswinst verloren.

Als je gewoon van je huidige ssd wil genieten, dat kan ook, zorg er dan voor dat deze voor maximaal 60 GB is gevult, de rest van de programmas moeten dan maar op de D schijf.

Verder kan je de pagefile op 1 GB zetten, heb je weer 7 GB gewonnen. Als je hybernation niet gebruikt, kan je die ook uitzetten, weer 6 GB erbij. Schijfopruiming van windows, vinkje bij backupbestanden servicepack levert je ook een hele hoop op, en bij "meer opties" systeemherstel opruimen, heb je weer een hoop ruimte extra.

• NoelMakers1
Reepje schreef op zaterdag 04 oktober 2014 @ 10:07:
Je hebt gewoon een te kleine ssd, en daardoor kom je ruimte tekort. Echt niet zo moeilijk.

"vroeger" waren ssd's reteduur, dus gingen mensen voor een 60 GB tot 120 GB. Maar tegenwoordig zijn de prijzen zo laag, dat ook de 120 GB bijna niet meer verkocht wordt. 250 of 500 GB, daar ga je nu voor.
Je koopt een ssd voor de snelheid en het gemak, toch? En vervolgens ga je toch zitten prutsen omdat het niet past. Alle gemak en snelheidswinst verloren.

Als je gewoon van je huidige ssd wil genieten, dat kan ook, zorg er dan voor dat deze voor maximaal 60 GB is gevult, de rest van de programmas moeten dan maar op de D schijf.

Verder kan je de pagefile op 1 GB zetten, heb je weer 7 GB gewonnen. Als je hybernation niet gebruikt, kan je die ook uitzetten, weer 6 GB erbij. Schijfopruiming van windows, vinkje bij backupbestanden servicepack levert je ook een hele hoop op, en bij "meer opties" systeemherstel opruimen, heb je weer een hoop ruimte extra.
Dat klinkt inderdaad goed,maar dat lost niet mijn probleem op,ik kan er wel een boel af gaan halen,maar als er wonderbaarlijk meer blijft bijkomen dan heeft het geen zin (er staat nu minder dan 60gb op,en hij raakt weer steeds voller)

• Reepje
  • Niet online
Dan moet je uitzoeken welk programma groeit.

Gebruik treesize free. Maak er een screenshot van, en na een dagje maak je weer een screenshot. Je kan dan precies zien wat er groeit. Wellicht heb je systeemherstel aanstaan met een maximaal gebruik van 10 GB ofzoiets. Dan gaat de computer die 10 GB vullen met systeemherstelbestanden (die je nooit gebruikt omdat je niet weet dat die functie er is). Uitzoeken dus.

• royb3
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12-09-2024
Zijn er niet veel cellen versleten en weggegooit? Het lijkt me dat een ssd van twee jaar oud al aardig versleten zou kunnen zijn.
Misschien kun je hiermee uitvinden wat er aan de hand is? http://www.corsair.com/en...y/the-corsair-ssd-toolbox

• NoelMakers1
Reepje schreef op zaterdag 04 oktober 2014 @ 10:43:
Dan moet je uitzoeken welk programma groeit.

Gebruik treesize free. Maak er een screenshot van, en na een dagje maak je weer een screenshot. Je kan dan precies zien wat er groeit. Wellicht heb je systeemherstel aanstaan met een maximaal gebruik van 10 GB ofzoiets. Dan gaat de computer die 10 GB vullen met systeemherstelbestanden (die je nooit gebruikt omdat je niet weet dat die functie er is). Uitzoeken dus.
Net even een screenshot gemaakt,eens kijken of die morgen anders is.

Waar kan dat uitschakelen/verwijderen van systeemherstel ?

Keek net ook nog even in mijn logboeken,ik kan alleen deze errorcode vinden: 0xc0000188

Ook gaf hij aan dat de maximale bestandgrote van de Circular Kernel Context Logger was bereikt (104857600 bytes)

[ Voor 13% gewijzigd door NoelMakers1 op 04-10-2014 12:11 ]

• NoelMakers1
royb3 schreef op zaterdag 04 oktober 2014 @ 10:49:
Zijn er niet veel cellen versleten en weggegooit? Het lijkt me dat een ssd van twee jaar oud al aardig versleten zou kunnen zijn.
Misschien kun je hiermee uitvinden wat er aan de hand is? http://www.corsair.com/en...y/the-corsair-ssd-toolbox
Net even dat geprobeerd,maar volgens dat is er niks mis mee (laatste firmware goede S.M.A.R.T etc..)

• Rafe
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-06-2025
NoelMakers1 schreef op vrijdag 03 oktober 2014 @ 22:45:
voor de rest zit er het meeste in:

Users: 32.8 gb
Windows: 18.5 gb
bestanden: 13.9 gb
In de eerste zit ook de Afbeeldingen, Documenten, Downloads, Muziek, Videos, etc. mappen per gebruiker. Ik heb nog een 64GB SSD en die Users-map is bij mij maar 5GB groot - en nog 13GB vrij. De standaardlocatie van die mappen heb ik verplaatst naar een harde schijf. Een MP3, foto of filmpje openen heeft geen SSD-snelheid nodig ;)

Dit trucje gebruik ik al jaren, 't is wel fijn om je C-schrijf te kunnen formatteren zonder na te denken over het veiligstellen van belangrijke bestanden. Gelukkig sloop ik de boel tegenwoordig minder vaak dan vroeger :P

[ Voor 18% gewijzigd door Rafe op 04-10-2014 14:43 ]

• NoelMakers1
Rafe schreef op zaterdag 04 oktober 2014 @ 14:40:
[...]

In de eerste zit ook de Afbeeldingen, Documenten, Downloads, Muziek, Videos, etc. mappen per gebruiker. Ik heb nog een 64GB SSD en die Users-map is bij mij maar 5GB groot - en nog 13GB vrij. De standaardlocatie van die mappen heb ik verplaatst naar een harde schijf. Een MP3, foto of filmpje openen heeft geen SSD-snelheid nodig ;)

Dit trucje gebruik ik al jaren, 't is wel fijn om je C-schrijf te kunnen formatteren zonder na te denken over het veiligstellen van belangrijke bestanden. Gelukkig sloop ik de boel tegenwoordig minder vaak dan vroeger :P
Dus ik zou mijn user map kunne verplaatsten zonder problemen ?

• johnkeates
Niet zomaar verplaatsen - gebruik de functie in windows om de locaties te veranderen (eigenschappen van Documentsn, Afbeeldingen enz. allemaal afzonderlijk).

• NoelMakers1
johnkeates schreef op zaterdag 04 oktober 2014 @ 16:08:
Niet zomaar verplaatsen - gebruik de functie in windows om de locaties te veranderen (eigenschappen van Documentsn, Afbeeldingen enz. allemaal afzonderlijk).
Gedaan,nu heb ik inderdaad weer n paar gb's vrijgemaakt :D

• lunarmoon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 24-01 13:35
Gebruik Malwarebytes eerst en dan CCleaner. Loop je SSD nog vol? Check dan of je geen hibernate files aanmaak door je systeem tijdelijk uit te schakelen. Dit is natuurlijk als je WIndows 7 of 8 gebruikt.

• ilaurensnl
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23-01 15:42
Draai deze programma erop: http://ssd-life.com

Het kan zijn dat de SSD kapot aan het gaan is. Vandaar dat hij zit te krimpen.

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:58
Handigste manier om de oorzaak te vinden lijkt me een Treesize Professional scan uit te voeren, screenshot maken. Op het moment dat er weer 10GB is verdwenen dan doe je een nieuwe scan, maak je een nieuwe screenshot. Vervolgens is heel erg eenvoudig te achterhalen welke map groeit.

Meer in oplossingen:
Ik zie een Nvidia kaart> Shadowplay aan staan? Die heeft standaard op C een cache van x GB.

In princiepe kun je alles uit %temp% deleten (windows toest+r, dan intypen). Helaas groeit dat wel weer vol.

Paar zaken die langer wegblijven:
Chrome en Nvidia. Zie:
Cleaning old Google Chrome versions to save disk space

Cleaning up old NVIDIA driver files to save disk space

Indien je beide al een tijdje gebruikt dan zit je samen zo op 6 GB.

[ Voor 25% gewijzigd door sdk1985 op 05-10-2014 01:42 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• NoelMakers1
ilaurensnl schreef op zondag 05 oktober 2014 @ 00:26:
Draai deze programma erop: http://ssd-life.com

Het kan zijn dat de SSD kapot aan het gaan is. Vandaar dat hij zit te krimpen.
Net dat even gedaan, 100% health
Estimated life time: 8 jaar 8 maanden 12 dagen.

Dus dat lijkt me goed :P

• NoelMakers1
lunarmoon schreef op zaterdag 04 oktober 2014 @ 22:41:
Gebruik Malwarebytes eerst en dan CCleaner. Loop je SSD nog vol? Check dan of je geen hibernate files aanmaak door je systeem tijdelijk uit te schakelen. Dit is natuurlijk als je WIndows 7 of 8 gebruikt.
Ik heb malwarebytes al zo'n 15 keer door deze pc gehaald,en hij heeft 1 keer wat gevonden,dat heb ik toen ook verwijderd,maar helaas zonder resultaat...

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Je moet even met een applicatie als treesize elke dag bijhouden hoeveel data je kwijt raakt. Daarbij kan je snapshots bewaren, zodat je per directory kan uitvogelen waar je ruimte aan kwijtraakt.

Ik heb exact hetzelfde gehad en bij mij waren het allerlei temp-bestanden die werden weggeschreven.

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• sdk1985

• NoelMakers1
BtM909 schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 14:14:
Je moet even met een applicatie als treesize elke dag bijhouden hoeveel data je kwijt raakt. Daarbij kan je snapshots bewaren, zodat je per directory kan uitvogelen waar je ruimte aan kwijtraakt.

Ik heb exact hetzelfde gehad en bij mij waren het allerlei temp-bestanden die werden weggeschreven.
Ik zal dat even gaan doen vanaf vandaag (ik had al eerder gedaan,maar dat was voor ik flink wat mappen had verplaatst.)

• NoelMakers1
Ik heb het nu even 2 dagen bijgehouden,en ik zie dat de map " System Volume Information 200mb groter is geworden.

Is dit normaal,of moet ik wat verwijderen/een of ander trucje ?

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Daarin word geloof ik je herstel bestanden in bewaard, je zou deze uit kunnen zetten of het verbuik hiervan kunnen instellen dat er niet meer al x aantal GB gebruikt word oid.

EDIT: met Ccleaner zou je er een aantal van kunnen verwijderen of alles. Scheelt zowieso een aantal GB`s.

[ Voor 23% gewijzigd door rikadoo op 07-10-2014 15:06 ]

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

• johnkeates
Is je SSD niet gewoon vol om dat je je computer gebruikt en er eigenlijk niks geks aan de hand is?

• NoelMakers1
johnkeates schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 17:11:
Is je SSD niet gewoon vol om dat je je computer gebruikt en er eigenlijk niks geks aan de hand is?
Kan,Ik zit nu zowieso te kijken naar een grotere ssd. voor nu probeer ik dit maar eerst op te lossen.

• sdk1985
NoelMakers1 schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 14:52:
Ik heb het nu even 2 dagen bijgehouden,en ik zie dat de map " System Volume Information 200mb groter is geworden.

Is dit normaal,of moet ik wat verwijderen/een of ander trucje ?
200mb is toch niet de 10 GB afname uit de startpost.

Als je er zelf niet uitkomt dan kun je het beste een screenshot plaatsen van het moment dat je nog die 15 GB vrij hebt, en het moment dat je nog maar 5 GB vrij hebt. Er vele tweakers die vervolgens feilloos kunnen aanwijzen welke map groter is geworden ;).

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-01 20:08

Deathchant

Don't intend. Do!

Ik heb min of meer hetzelfde probleem met mijn Crucial M4 128GB. Ik gebruik de SSD enkel voor windows 7 64bits, ik heb de meest belangrijke programma's erop staan en geen games. Eerst had ik nog ruim 45G over, maar nu heb ik "maar" 15,8GB over.
Ik heb ook de bekende my documents/music e.d. bekeken maar daar zit niks in omdat ik die dingen nooit gebruik. Vaak eindigt wel game-data in de users/applicationdata terecht, maar dit is ook niet veel.

Wat mij opviel is dat in de c:\nvidia map de updates van alle drivers altijd in een nieuwe map komen, dus dit scheelde ook wat om weg te gooien.
Pagefile heb ik compleet uitstaan (ik heb 16GB RAM).

Ik ga sowieso een Crucial MX100 512GB aanschaffen en ik moet nog uitzoeken hoe ik een image kan maken van mijn M4 en die op de MX100 laat draaien en of dat geen problemen gaat opleveren met drivers of partitiegrootteverschillen e.d. (kep nog nooit echt een image gemaakt met acronis).

Ik zie overigens ook dat de scores in AS-SSD van de 4K-64 behoorlijk afgenomen zijn....heeft dat te maken met hoe vol de schijf is? Want na weggooien van 5GB was het niet beter....

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Pagina: 1