Smartphone of tablet aan je DAC via USB

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sixbladeknife
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 27-07-2022
Holy moly, haleluja. Kom er zojuist achter dat je je tablet of smartphone gewoon als mediaplayer voor je hogere resolutie ( Flac e.d.) audiobestanden kunt gebruiken via de a-synchrome USB aansluiting van je DAC. :|

Dus: telefoon als (netwerk) speler --> DAC --> versterker.

Wist ten eerste niet eens dat mijn Galaxy S5 vrijwel alle FLAC formaten afspeelt, laat staan via de mini USB aansluiting. Ookwel USB OTG (on-the-go).

Iemand hier ervaring mee? Net zo goed in kwaliteit als bijvoorbeeld een Squeezebox of een laptop? Geen soundprocessing in de telefoon?

Verhip, zou dan eindelijk mijn telefoon een waardige vervanger zijn voor die irritante laptop om zomaar een album in Flac te kunnen afspelen zonder dat het bestand gecomprimeerd wordt...?

Weet niet of het op GOT gewaardeerd wordt maar hier een linkje naar het verhaal op Hifi.nl.
http://www.hifi.nl/artikel/22483/Koppel-je-tablet-aan-een-DAC.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solarsparc
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02:29
Geen soundprocessing in de telefoon?
Dat zal ten eerste wel weer moeilijk te achterhalen zijn en ten tweede ook wel weer per fabrikant verschillen...
Ik had al een vermoeden dat zoiets wel mogelijk zou moeten zijn maar tot nu toe nooit geprobeerd, zal het van de week eens proberen met m'n One M7. Ook wel interessant voor die Android TV-boxjes, die zouden via Spotify bijv. via je telefoon te bedienen moeten zijn, ook kun je er bijv. MPD (ook de server) op draaien, dat is wel een redelijke Sonos-killer on the cheap. Natuurlijk kon dat allang op de TV-boxjes die ook een SPDIF-uit hadden, of je kon HDMI gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sixbladeknife
Solarsparc schreef op zaterdag 04 oktober 2014 @ 00:48:
[...]

Dat zal ten eerste wel weer moeilijk te achterhalen zijn en ten tweede ook wel weer per fabrikant verschillen...
Ik had al een vermoeden dat zoiets wel mogelijk zou moeten zijn maar tot nu toe nooit geprobeerd, zal het van de week eens proberen met m'n One M7. Ook wel interessant voor die Android TV-boxjes, die zouden via Spotify bijv. via je telefoon te bedienen moeten zijn, ook kun je er bijv. MPD (ook de server) op draaien, dat is wel een redelijke Sonos-killer on the cheap. Natuurlijk kon dat allang op de TV-boxjes die ook een SPDIF-uit hadden, of je kon HDMI gebruiken.
Dit zou voor mij inderdaad een uitkomst zijn. Sonos-achtige systemen zijn vrij prijzig en ik zoek nog steeds dé oplossing om muziek via de a-synchrone USB aansluiting van mijn DAC te laten gaan. Dit klinkt vele malen beter dan via de SPDIF route op mijn CA Dacmagic 100. Nu sleep ik iedere keer mijn laptop naar de stereo om muziek af te spelen, en dat is zo'n gedoe en ziet er rommelig uit ;)

Heb jij het al geprobeerd? Iemand anders misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solarsparc
Nou ik heb het geprobeerd op m'n HTC One... het goede nieuws: het werkt en is 100% plug&play, stekker erin en het loopt via de DAC. Het slechte nieuws: er zit nogal wat electronische braggel in het geluid. Of het nou jitter is (weet niet precies hoe dat klinkt, eigenlijk) of een samplerateconversie die ernstig de mist inging, het was niet echt om aan te horen.
Ik begon voor het gemak met Spotify, dacht eerst dat het misschien toch compressieartifacten waren, maar een flac met jetAudio had hetzelfde. Er zijn verder ook geen settings ofzo die iets zouden kunnen veranderen. Ik kan nog wat andere DACs proberen maar dan moet ik een beetje rommelen met apparaten, wordt misschien vervolgd.
Voorlopig dus: HTC One M7 ongeschikt verklaard als streamer ;( ;w

Ik moet wel zeggen dat ik met deze telefoon vrij veel over bluetooth AptX stream en daar is het me nooit opgevallen. Ik zal daar nog eens aandachtig naar luisteren, het is in de auto dus dan hoor ik niet alles, maar lijkt me dat ik zulke braggel zelfs in de auto wel zou moeten horen.

Voor een streamer on the cheap, zie ook mijn post in "Opensource audio streamen": http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/43038773
Omdat je al een DAC hebt, zou je met 25 eurootjes en een USB stick klaar kunnen zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Solarsparc op 12-10-2014 05:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benga
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-06 16:58
Yep, ik gebruik sinds een week de Odac+o2 via een oude HTC & laptop. Klinkt uitstekend! Ik dacht dat alle versies van Android 4.3 + dit ondersteunen zonder getweak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sixbladeknife
Mooi dat het werkt, maar balen van de kwaliteit. Heb je het dan met verschillende musicplayer-Apps geprobeerd? Poweramp, Neutron etc.?

Ik heb een USB-OTG kabeltje gehaald. En alvast even aan de DAC gehangen. (Kan helaas nog niet verder testen want ik heb mijn speakers net verkocht en zoekende naar een nieuwe set momenteel). Echter, toen ik hem aan de Dacmagic 100 hing en verschillende FLAC's afspeelde via verschillende Apps viel het mij op dat het lampje op de DAC altijd 192kHz aangeeft terwijl de FLACs niet in dat formaat zijn. Zoals onderstaand.

Afbeeldingslocatie: http://www.benderhifi.nl/ImageGen.ashx?image=/media/10652/DacMagic100front.jpg&height=320&width=480&constrain=true&pad=true&bgcolor=ffffff

Hoe kan dat dan? Via de laptop of PC draait natuurlijk wel een Cambridge driver. Heeft dat daar mee te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solarsparc
Heb het nog met een andere DAC-oplossing (USB-naar-coax-spdif -> receiver), dat was wel helemaal clean. Lijkt dus dat m'n HTC One en m'n andere DAC (Dynaudio Xeo) gewoon niet zo best samenwerken.
viel het mij op dat het lampje op de DAC altijd 192kHz aangeeft
Ik kan me 2 scenario's voorstellen:

1) De driver van Cambridge doet de aansturing van dat lampje, Android gebruikt de generieke driver dus die die ondersteunt dat mogelijk niet, dus het lampje doet maar wat.
2) De DAC ontfutselt zelf de samplerate uit de stream, dat zou kunnen betekenen dat Android en de DAC op 192KHz communiceren en er dus upsampling plaatsvindt.

Als ik moet gokken zeg ik 1, maar wil je het zeker weten, zou je hem eens aan een andere PC zonder driver (misschien met Linux) moeten hangen.

Overigens ook geen idee of er nu een asynchrone modus of gewoon synchrone modus wordt gebruikt. Je hebt niet helemaal de controle die je met een "echte" PC wel hebt, maar ja als het acceptabel klinkt, who cares :P

[ Voor 12% gewijzigd door Solarsparc op 15-10-2014 04:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sixbladeknife
Zal dan waarschijnlijk de combinatie zijn inderdaad. Mooie research resultaten! Hopelijk gaan meer mensen hun testbevindingen tussen smartphones en DACs plaatsen!

Ik zat zelf ook te denken aan het eerste. Waarschijnlijk stuurt de driver logischerwijs de DAC via de pc firmware aan. Is er geen firmware aanwezig op de telefoon, dan staat het lampje en de instelling standaard op zo'n groot mogelijke stream om alles door te kunnen laten. Ben geen echte ICTert maar dat leek me gewoon logisch ;) ik kan natuurlijk ook geen buffersize instellen zoals met de drivers van cambridge...

Toch zweer ik bij de async-USB aansluiting. Die klinkt overduidelijk beter dan de digitale aansluitingen op de DAC. Ik zoek dus nog steeds een (goedkope) oplossing om mijn muziek op de pc via een netwerkmediaspeler naar de stereoversterker te krijgen. Doe ik dit via de digitale aansluiting (spdiff) van de samsung Smart TV via de DAC dan is het geluid super karig t.o.v. USB. Heb geen verstand van XMBC-achtige oplossingen maar spreekt met wel aan als dat zou werken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sixbladeknife
Ok, gooi alles overboord wat betreft Sonos en Bluesound-achtige streaming apparaten. Naai de brochures in de prullenbak want ik heb dé goedkope oplossing!

Mijn Galaxy S5 (telefoon) hangt nu met een USB-OTG-kabel aan mijn DAC. De DAC hangt natuurlijk aan mijn stereoversterker en dus speakers. Ik kan gewoon volle resolutie FLACs afspelen op de telefoon zonder enige benodigde app. Dat werkt dus. Maar nu het volgende waar ik zéér blij mee ben en waardoor dure Sonos e.d. overbodig zijn geworden voor mij.

Ik gebruik als mediaspeler op mijn vaste PC al een tijdje Foobar2000. Op deze PC staat dan ook mijn gehele muziekcollectie. Wat ik al langer graag wilde is een Sonos Connect-achtig apparaat zodat ik mijn FLAC's op mijn PC naar het Sonos-achtig apparaat kon streamen. Dat Sonos-achtige apparaat is nu mijn Galaxy S5. Die hangt aan de stereo versterker via een USB aansluiting aan mijn DAC.

Ik zit achter mijn PC nu muziek te luisteren en mijn stereo - een stuk verderop - speelt die gewoon af in volledige audio resolutie. Alles wat ik nu in mijn mediaspeler doe, Foobar dus, wordt afgespeeld op mijn stereo. Ik stream eigenlijk geluid via PC naar Telefoon naar DAC naar stereo-installatie.

In Foobar gebruik ik een UPnP plugin: http://www.foobar2000.org/components/view/foo_out_upnp (UPnP MediaRenderer)

Op mijn telefoon draait BubbleUPnP (app downloaden in Playstore)

Misschien zeggen jullie: 'Ja dat doen wij allang' etc..Ik ben in ieder geval zeer gelukkig ;) Geen laptop meer aan mijn DAC via USB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WRX2.5
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2023
http://www.head-fi.org/t/595071/android-phones-and-usb-dacs
Genoeg leesvoer voor een paar dagen. :-)
Pagina: 1