Aankoop advies HTPC

Pagina: 1
Acties:

• Scoobie2002
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 14-03 22:26
Ik heb zelf al een aantal game pc's gebouwd, maar ben na het lezen van dit forum tot de conclusie gekomen dat HTPC m.i. een andere tak van sport is. Als totale HTPC NOOB wil ik dus graag jullie advies over een door mij aan te schaffen HTPC configuratie. Ik heb in dit forum echt allerlei configs gezien maar kan niet echt bepalen welke voor mijn wensen de beste zou zijn; dus dan toch weer een nieuw topic:

Wat moet de HTPC kunnen?
- Bluray discs afspelen en branden
- Films (Blurays etc) afspelen van NAS QNAP 219p over bekabeld netwerk
- Muziek afspelen (mp3, flac etc)
- Netflix
- Ziggo tv kijken
- Ziggo tv opnemen (gepland en direct: ter vervanging van mn humax 5200c)
- HDMI aansluiting (liefst de nieuwste variant: 1.4a)

Wat hoeft de HTPC niet te kunnen
- Ik ga hier geen games mee spelen
- Ik ga hier niet mee downloaden

Wensen voor de HTPC
- Liefst 100% stil
- Klaar voor 4k afspelen ( eigenlijk dus dat de HTPC toekomst proof is)
- Bediening via app en ir
- XMBC
- 3TB opslag

Wat ik heb
- Denon AVR-2312 met een 5.1 opstelling
- 2x 120gb ssd OCZ Vertex3 (sata3)
- Zalman CNPS 9900a ( geschikt voor intel 1155, 1156, 1366, 775 en amd fm1, am3+, am3, am2+ en am2)

Ik heb ervaring met windows producten (win7 en win8) maar als jullie Experts mij iets anders aanbevelen voor deze HTPC sta ik ook open voor andere besturingssystemen (autodidact).
Als een van mijn eisen/wensen niet mogelijk is (ziggo tv opnemen bijvoorbeeld) dan is t zo, je kan geen ijzer met handen breken;)

Edit: ik heb mn Ziggo avontuur laten varen. Ik heb inmiddels begrepen wat de problemen hieromtrent zijn.

Wat mag t kosten: rond de 500 euro.

[ Voor 3% gewijzigd door Scoobie2002 op 03-10-2014 19:16 ]

• Flappiewappie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 27-03 11:28

Flappiewappie

Hier nog meer

Ik werd getriggerd door je 100% stil. veel plezier van onderstaande behuizing en specs.

Enige eis waar deze niet aan voldoet is 3TB (ik los dat op met NAS) en TV kijken/opnemen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4460T Tray€ 168,-€ 168,-
1Asus Q87T€ 134,10€ 134,10
1Akasa Euler incl. 120W Power Adapter€ 91,-€ 91,-
1Crucial CT2KIT51264BF160BJ€ 65,-€ 65,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 458,10

[ Voor 4% gewijzigd door Flappiewappie op 03-10-2014 16:31 ]

Hier staat wat

• Scoobie2002
Mooie kleine behuizing inderdaad Flappiewappie! Ik mis echter een ir optie. Verder hoop ik dat iemand een oplossing zal hebben voor de Ziggo tv en de 3tb opslagruimte;)

• Scoobie2002
Ik heb mn Ziggo avontuur laten varen. Bij de eerste de beste wijziging in techniek vanuit Ziggo, sta ik zonder tv.... Ik heb zelf wat samengesteld. Daarbij ga ik wel weer op mn game-pc tour. Ik heb een voorkeur voor de alc1150 audiochip. Kunnen jullie aangeven wat van dit lijstje echt te weinig/overdone is?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4460T Tray€ 168,-€ 168,-
1MSI Z97I GAMING AC€ 129,80€ 129,80
1WD Red SATA 6 Gb/s WD30EFRX, 3TB€ 105,90€ 105,90
1Lian Li PC-C50 (Zwart)€ 148,50€ 148,50
1Asus BW-16D1HT Zwart€ 69,72€ 69,72
1be quiet! Pure Power L8 300W€ 37,-€ 37,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 723,92

• Niet Henk
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23-10-2025
Best een redelijk voorstel, maar het lijkt een beetje of je het 100% stil hebt laten varen.

Een fanless voeding en een passieve koeler lijkt me aan te raden als je 100% stil wilt.

Ik kan nu je hele build om gaan gooien, maar vind je dit wel belangrijk? Zoja, dan raad ik je aan om een case met passieve koeling voor je processor van Streacom te nemen (zie hun site), een compatibel moederbord, een pico-PSU en een slimline bluray drive. Dan zijn je HDD en ODD de enige componenten die geluid maken. Nu is je processorkoeling (stock intel) een behoorlijk luidruchtige kloeling.

Daarnaast zijn over het algemeen de kastjes van Streacom behoorlijk strak afgewerkt. Het resultaat is vaak helaas wat duurder, en wat meer werk om samen te stellen, maar veel stiller en mooier naar mijn mening.

• Scoobie2002
Niet Henk, de Streacom line is inderdaad erg mooi en strak. Een paar tientjes maken dan ook niet zo uit. Wat mij wel opvalt is dat op tweakers de review van de picoPsu erg slecht is (wordt loeiheet en zou instabiel zijn). Deze zou ik dan icm de FC8 fanless erg mooi vinden. Ik twijfel hier dan meteen weer aan; of is 1 review=geen review?

Tevens lijkt het er op dat elk mITX bord er in zou passen. Dus dan zou het mobo hierboven, er dus in kunnen.... Toch?

Dank voor je idee! Ben erg van het merk gecharmeerd geraakt.

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Ik kijk al ruim 5 jaar digitale TV via een Ziggo aansluiting op de PC, en het werkt prima! Doorgifte van 5.1 Dolby Digital via HDMI naar de receiver idemdito.

Ik gebruik hiervoor een Anysee E30C Plus

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

• Scoobie2002
Dank je Lip. Heb je in deze 5 jaar al eens iets moeten aanpassen aan de Anysee qua instelleingen etc? Ik zie dat de kaart op Windows draait, of werkt het ook op bijvoorbeeld Linux oid?

Ik ben weer een stuk verder door al jullie opmerkingen. Zonder jullie had ik waarschijnlijk een miskoop gedaan;) dank daarvoor!

Ik zit momenteel op onderstaande configuratie. Let wel, de FC8 kast kost werkelijk 155 euro waarmee onderstaande plaatje dus 344 euro lager uitvalt!

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4460T Tray€ 181,16€ 181,16
1MSI Z97I GAMING AC€ 129,80€ 129,80
1WD Red SATA 6 Gb/s WD30EFRX, 3TB€ 105,90€ 105,90
1Streacom FC8 Zwart€ 499,-€ 499,-
1Streacom OB3 Blu-Ray Drive Zwart€ 121,95€ 121,95
1Streacom PicoPsu 150W + 150W Adapter Power Kit€ 94,99€ 94,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.197,80

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

De anysee E30c werkt alleen goed onder windows, als je iets zou willen in linux moet je kijken naar de Anysee N7.

Het enige dat ik heb moeten doen in de Anysee stuurprogramma is opnieuw laten zoeken naar kanalen wannneer Ziggo weer bezig was geweest met het opnieuw indelen van de frequenties, hierbi moet je denken aan het toevoegen van de HD kanalen BBC1 en 2.

Verder vind ik dat een behoorlijk remote niet mag ontbreken aan een HTPC! Een goed voorbeeld hiervan is : Hauppauge Media Center Remote Control
.
Met deze remote kan je Windows Media center, PowerDVD en XBMC bedienen

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

• Scoobie2002
Lip,

Ik lees tussen de regels dat je ook een HTPC hebt.
Even wat vraagjes:

1. kan je ook opnemen via XBMC? Of open je dit gewoon in de software van Anysee?
2. Ik lees dat je voor de Anysee een videokaart nodig hebt. Dat is iets dat ik niet ga hebben aangezien ik processors videocapaciteit ga gebruiken. Klopt het dat het dan niet kan?

Ik kies verder voor de remote van Streacom ( denk ik... ) en voor een Windows versie. Dat laatste omdat je met XBMC over het algemeen moet kiezen tussen linux en windows (zegt men). Open elec is ook goed, heel goed zelfs, maar het kastje kán meer. Met Open elec gooi die extra's wellicht over boord...

Kan iemand mij een windows versie aanbevelen?

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

1. Ik gebruik de Anysee eigenlijk alleen via Media Center, je kan het ook gebruiken binnen XBMC dmv ServerWMC maar onderhuids blijft het werken in Media Center.

2. Dit werkt prima met de vanaf HD2500 van Intel. (zelf getest)

• Scoobie2002
Lip,

Van je antwoord bij 1 wordt ik erg blij. Dank daarvoor!
Bij 2 vraag ik me af of je dan ook de zenders in HD kwaliteit kan kijken zonder gestotter en/of troubles?
En dan als laatste.... Kan je opnemen en tegelijk een andere zender kijken?

Dank voor je hulp!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

HD kwaliteit geen probleem (bijv. Ned1 2 en 3). Ik kan niet tegelijk opnemen en een andere zender kijken, hiervoor heb je 2 tuners nodig (ik heb er maar 1)

• Niet Henk
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23-10-2025
Scoobie, in de FC8 past niet zomaar elk moederbord. Er moet namelijk genoeg ruimte zijn om de koeler te bevestigen. Ik neem trouwens aan dat je de FC8 Evo wilt, die is namelijk beter verkrijgbaar en heeft USB 3.0.

Ik denk echter wel dat het gaat lukken met de Z97I Gaming, sinds deze qua layout erg lijkt op de Z87I die ondersteund is. Echter kan je het best even het internet doorzoeken of iemand het al geprobeerd heeft, dat is het veiligst. Het is mogelijk een beetje krap bij de voedingsconnector en SATA connectors op het bord, sinds de koeling naar boven toe aan de kast wordt bevestigd.

Voor meer informatie, zie de Streacom System build guide.

Als je een Streacom kastje neemt en een TV tuner, zou ik altijd ook een IR oogje van Streacom kopen. Dan heb je gewoon ingebouwd IR, zonder dat er een lelijke ontvanger ergens hoeft te liggen. Streacom doet nu ook aan FLIRC IR ontvangers, dus misschien is dat een goede (kan je met elke afstandsbediening bedienen na instellen).

Over PicoPSU's heb ik wisselende dingen gehoord. Het is in ieder geval goed om ruim met de voeding te zitten, maar de energieconsumptie is denk ik goed laag met wat je nu hebt. Ze schijnen wel erg efficiënt te zijn.

Edit: En NIET vergeten: koop een slimline SATA cable als je de OD3 blu-ray drive gaat gebruiken! Deze werkt NIET met een gewone SATA kabel, en zover ik weet wordt deze niet standaard meegeleverd.

Edit 2: Je kan overwegen om een Pico-PSU van Mini-box te nemen. Deze zijn i.i.g. goedkoper, en hebben ook goede beoordelingen op tweakers (anderen van dit merk). B.v. deze: pricewatch: Mini-box picoPSU-150-XT

[ Voor 16% gewijzigd door Niet Henk op 04-10-2014 21:51 ]

Verwijderd

Voor ziggo werk ik met een hdhomerun icm tvheadend en smartcardreader. Dit draait op m'n nas. Voor xbmc is een goede tvheadend client beschikbaar. Werkt al enige tijd probleemloos. Ik heb de 2 tuner variant van de hdhomerun maar deze is er ook met 4 zodat je tegelijk kunt opnemen en afspelen op meerdere devices.

• Scoobie2002
Ik ben er bijna. Wie kan mij adviseren over de te kiezen windows versie? Zitten hier nog voor of nadelen aan?

@ Flappiewappie: waarom koos je eigenlijk voor laptop geheugen?

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-03 21:09
Een aantal opmerkingen:
- waarom moet er een i5 in die htpc? Is een pentium niet sterk zat?
- met een passieve cpu koeler http://tweakers.net/categ...Ug8N7FCyUrJ0NxQz0CptrYWAA in een normale kast ben je waarschijnlijk een stuk voordeliger uit dan met zo'n dure passieve kast.
- deze site verkoopt veel pico psu modellen en adapters http://www.logicsupply.nl/power-supplies/dc-converters/
- in deze kast pricewatch: Antec ISK600 kan je een atx voeding + grote koeler + slimline blu-ray pricewatch: Samsung SN-506AB Zwart kwijt en bespaar je dus een hoop geld
edit>
- oh en die "T" modellen van intel hebben eigenlijk alleen maar nadelen, neem bij voorkeur een normale cpu!
- waarom kies je voor zo'n duur moederbord, voor de audiochip hoef je het niet te doen want ik neem aan dat alles digitaal en dus onbewerkt naar je versterker gaat?
- en waarom wil je opslag in je htpc terwijl je een nas hebt?!

[ Voor 17% gewijzigd door Rrob op 06-10-2014 11:35 ]

• Scoobie2002
@rrob,

Zoals in mijn eerste post aagegeven ben ik een Noob op htpc gebied;)

De i5 zou m.i. Ook een i3 kunnen zijn. Maar deze zit er in om zn gpu. Ik gebruik geen losse grafische kaart. Een pentium lijkt me dan ietwat aan de lage kant; puur intuitie en dus niet onderbouwd. Kan je met pentium straks 4k aan?

Of het een Tray of Boxed is, is toch alleen de verpakking? ( wel of geen extra spul die ik niet gebruik) althans, zo heb ik dat begrepen.....

De kast is idd een duur ding. Dank voor je tip voor de kast. Ik neem het in overweging mee!

Het mobo heb ik voorals gekozen om zn audiochip. Dat is dus inderdaad suf omdat die hele chip (zoals je zegt) niet gebruikt wordt als je net als ik, direct via digitale snelweg afspeelt over de receiver. Ik ga nog eens goed op zoek naar een mooi en goedkoper mobo.

De opslag neem ik omdat mn NAS van 2tb vol zit met alles dat ik graag niet weggooi of ga branden. Die hd erin is dus een vereiste.

Nu alleen nog de keuze voor het OS...

Dank voor je reactie!

• DarkBlaze
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 26-02 12:47

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Ik draai op dit moment OpenELEC op mijn HTPC en die doet eigenlijk alles behalve 3d en 4k want dat gebruik ik niet en dat gaat eigenlijk met twee vingers in de neus en dat is nu niet bepaald een krachtpatser. Zelfs een pentium is eigenlijk zwaar overkill als je het zo bekijkt. Die loopt namelijk al rondjes om een E2160. Een losse GPU is altijd nog mogelijk, op die manier kan je dan makkelijk HDMI 2.0 toevoegen bijvoorbeeld voor 4k.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium Dual Core E2160 Boxed€ 0,-€ 0,-
1Asus P5K€ 0,-€ 0,-
1MSI Radeon HD5450 1GB€ 22,-€ 22,-
1Arctic Cooling Alpine 7 GT€ 0,-€ 0,-
1Team Xtreem TXDD2048M800HC4DC-D 2GB (2x 1GB) DDR2€ 0,-€ 0,-
1Corsair CX430M€ 43,-€ 43,-
1Kingston SSDNow V300 60GB€ 41,95€ 41,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 106,95

Edit:
mbt het OS, OpenELEC is altijd het proberen waard ik ben er zeer tevreden over, en het is gratis.

[ Voor 3% gewijzigd door DarkBlaze op 06-10-2014 13:05 ]

Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850

• Scoobie2002
@Darkblaze en @rrob
Allereerst dank voor jullie reactie!

Ik hinkel steeds tussen de gedachte van een goedkope oplossing enerzijds en een toekomstvast iets anderzijds.

Goedkoper betekent m.i. dat je je vooral richt op de nodige features om alles nu draaiend te krijgen. In dat geval is bovenstaande config waarschijnlijk het summum. Veel voor weinig. Ik zal geen klachten hebben als het eenmaal draait.

Als leek neig ik echter naar de winterkleren optie, waarbij ik niet zozeer méér features wil als wel zwaardere features. Het gevoel bekruipt me dat ik nu een HTPC ga bouwen en dan een maand of wat later tot de conclusie kom dat ik te mager heb gekocht; als ik dan toch koop...
Daarnaast vind ik het geluidloze belangrijk. De tijd dat ik op de achtergrond een zoemend bakje hoorde is wat mij betreft voorbij (heb nu een tvix6500).

Open elec is dus een goede basis die speciaal is gebouwd voor HTPC. Nadeel is wel dat als je een nieuwe kaart in de HTPC wil zetten, je met Open elec wrsch op de driver zal moeten wachten (ik lees dit op de fora over open elec). Dit icm het feit dat het een uitgekleed systeem is en je dus niet veel extras kan doen ( misschien een usb tv van Anysee) leidde mij tot een nader te kiezen windows Os versie.
Het moederbord kan idd een stuk simpeler zo ook de processor. Alhoewel ik op de processor niet al te veel wil inboeten (winterkleren en de extras).

De kast van Streacom is idd duur. Maar dan kom je ook op smaak terecht, en daar is niet over te twisten;) Ik ga alsnog eens kijken of ik een goedkopere variant kan vinden.

Ik sta tevens nog open voor de suggesties op het te kiezen windows Os...

• DarkBlaze
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 26-02 12:47

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Je geeft aan dat je niet gaat gamen, als je niet gaat gamen is een G3420 eigenlijk nog zwaar overkill. Mijn E2160 haalt gewoon nooit meer dan 50% cpu load en daar blijft hij dan voor een paar seconden op staan. Kijk hier maar is naar bijvoorbeeld http://www.anandtech.com/bench/product/69?vs=1256 als je ziet hoe hard die E2160 keihard wordt afgeslacht in cinebench (3x zo snel maar). Je GPU zal toch het meeste werk doen door hardwarematige versnelling.

en mbt 4k, alle moederborden hebben géén hdmi 2.0 waardoor je dus met 4k op 30hz zit dus daar zou ik niet naar kijken. Maar zelfs dan is een G3420 dus gewoon meer dan snel zat helemaal als je dus rekening houd met een mogelijke pci-e GPU die je later kan toevoegen.

Als je toch windows wil gaan draaien zou ik gewoon lekker windows 8 pakken, start namelijk sneller op en dat is altijd een pré bij een HTPC.

[ Voor 14% gewijzigd door DarkBlaze op 06-10-2014 20:01 ]

Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 27-03 21:14
Het grappige is dat toekomstbestendigheid in tegenstelling tot gamepc's bij HTPC's juist wel een beetje te voorspellen is (natuurlijk niet 100%). Wat je ziet is dat de systeemeisen voor een HTPC een flinke bump krijgen wanneer nieuwe resoluties en nieuwe videostandaarden geïntroduceerd worden. Echter een HTPC die genoeg kracht heeft om H264 1080p video's te spelen kan dat nu nog steeds.

Waar je dus op moet letten is dat je een CPU/APU neemt die sterk genoeg is voor 4k, dan zit je de komende 5 jaar goed (aangezien H265 straks ook met opencl te decoderen is). Voor meer leesvoer: http://nl.hardware.info/r...rante-cpus-en-gpus-getest

Qua moederbord kan ik je deze aanbevelen pricewatch: ASRock B85M-ITX

• Scoobie2002
Hoi Jaapsander,

Toeval wil dat ik zelf ook op dit mobo terecht was gekomen na een eerdere tip hier. Dank dus voor de bevestiging! Ik heb inmiddels gekozen voor win8 als os.
Als ik het artikel lees lijkt het erop dat ik met mijn eerder gekozen i5 niet slecht zat ivm 4k. Of is mijn interpretatie fout? Hij heeft degelijke gpu chipset tov i7 in de test en bijna gelijke mhz.

Mag ik vragen welk geheugen jij hebt gebruikt bij dit mobo?

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 27-03 21:14
Met een i5 zit je niet verkeerd, maar zoals je in het artikel kan lezen kun je met een i3 ook al alles afspelen. Hier kun je dus makkelijk geld besparen zonder in te leveren in (merkbare) prestaties.

Qua geheugen ben je tegenwoordig vrij flexibel, toen DDR3 net nieuw was, had je nog wel eens compatibility issues zodat het checken van de QVL van je moederbord verstandig was. Tegenwoordig gaat 95% (ruwe schatting) van het geheugen gewoon werken, zolang je maar geheugen pakt dat zich aan de standaarden houdt. Voor de door jou omschreven taken is pricewatch: Crucial CT51264BA160BJ prima.

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

DarkBlaze schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 19:59:
Je geeft aan dat je niet gaat gamen, als je niet gaat gamen is een G3420 eigenlijk nog zwaar overkill. Mijn E2160 haalt gewoon nooit meer dan 50% cpu load en daar blijft hij dan voor een paar seconden op staan. Kijk hier maar is naar bijvoorbeeld http://www.anandtech.com/bench/product/69?vs=1256 als je ziet hoe hard die E2160 keihard wordt afgeslacht in cinebench (3x zo snel maar). Je GPU zal toch het meeste werk doen door hardwarematige versnelling.

en mbt 4k, alle moederborden hebben géén hdmi 2.0 waardoor je dus met 4k op 30hz zit dus daar zou ik niet naar kijken. Maar zelfs dan is een G3420 dus gewoon meer dan snel zat helemaal als je dus rekening houd met een mogelijke pci-e GPU die je later kan toevoegen.

Als je toch windows wil gaan draaien zou ik gewoon lekker windows 8 pakken, start namelijk sneller op en dat is altijd een pré bij een HTPC.
Sinds Windows 8 word Media Center niet meer standaard mee geleverd.

zie : http://windows.microsoft.com/nl-nl/windows-8/feature-packs

Iëts om rekening mee te houden!

• Scoobie2002
Dank allebei!

Een i3 dus. Ik ga aan de slag.
Als ik XBMC installeer, heb ik dan ook Mediacenter nodig (op de achtergrond)?

Groet!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Hangt van de backend af, en welke tvoplosssing je kiest. Met mijn Anysee E30C wel, met de Anysee N7 weer niet.

Pagina: 1