Het aan de lader laten van een slapende MBP: do of don't?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alcx
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 01-10 21:30
Op internet circuleren verschillende verhalen over de do's en don'ts met betrekking tot het aan de lader hangen van je MBP. Nou is me wel duidelijk dat je je batterij lief moet behandelen (niet helemaal leeg laten lopen, zware taken overlaten aan netstroom), en dat je batterij het ook fijn vindt om eens in de zoveel tijd eens richting de 30% lading te gaan.

Wat me alleen niet duidelijk is: welke impact heeft het laten slapen van je MB terwijl hij aan de lader hangt? Hier heb ik geen duidelijke informatie over kunnen vinden op internet. De een waarschuwt voor trickle-charge-effecten, de ander zegt dat het geen barst uitmaakt. Bij langere perioden (nachten) waarin de MB niet gebruikt wordt gaat hij gewoon uit, maar bij kortere perioden vind ik de slaapstand best handig. Maar ik zou graag mijn batterij in een zo goed mogelijke staat houden, omdat ik verwacht dat ik en mn macbook nog wel wat jaartjes met elkaar mee zullen gaan.

Mijn redenering is als volgt: als de MB aan de lader hangt, gebruikt hij (in principe) geen batterijstroom. Daarom gebruikt ook een slapende MB aan de lader, geen batterijstroom. Zo beredeneerd kán er helemaal geen sprake zijn van trickle-charge-effecten, aangezien de batterij niet wordt gebruikt bij een in slaapstand verkerende MB.

Zouden jullie het met die redenering eens zijn? Of zeg je toch: haal hem van de lader als je je MB in slaap laat vallen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 04-10 23:01

TNW

Een MBP heeft net zoals vele moderne devices een lithium-ion batterij. Hiervoor geld grofweg dat hoe meer laad/ontlaadcycli en hoe dieper de batterij wordt leeggetrokken, hoe korter de levensduur. Het zou dus goed moeten zijn om de MBP zoveel mogelijk aan de stroom te laten zodat de batterij alleen af en toe wordt bijgevuld. Over overladen hoef je je bij Li-ion batterijen niet druk te maken, vrijwel elke batterij van deze chemie is van schakelingen voorzien welke te diep ontladen, overladen, kortsluiting e.d. voorkomen.

Zie ook: http://batteryuniversity....g_lithium_based_batteries

-aanvulling- Die site geeft aan dat continu opgeladen zijn Li-ion batterijen ook stresst, dus af en toe de accu aanspreken en 10-20% te ontladen is aan te raden.

[ Voor 11% gewijzigd door TNW op 03-10-2014 16:02 ]

Weblog | Straling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
De meeste accu verhalen slaan volgens mij nergens op. Wat slecht zou zijn voor je accu is als hij de macbook gaat voeden vanaf de accu terwijl hij aan de lader hangt, en telkens als de accu iets leeg raakt hem weer volladen. Maar dan zou het meest beroerde accumanagement zijn dat je kan bedenken.

Ik ben niet heel bekend met macbooks, maar die hebben volgens mij een heel goed accu management systeem. Zodra de accu vol is zal hij gewoon stoppen met laden en de laptop rechtstreeks voeden vanaf de adapter. Zolang je accu buitenspel staat gebeurt er ook niks mee. Alleen als de accu zijn lading zou verliezen wordt hij weer bjigeladen.

Gekeken vanuit het perspectief van de lithium cellen in je accu is de beste remedie, nooit helemaal leeg trekken, maar ook niet helemaal vol laden. Beide uitersten zorgen voor relatief veel slijtage. Je accu opladen tot bijvoorbeeld 80% en bij gebruik ontladen tot 40% zou dan prachtig zijn (alleen niet heel erg praktisch). Alleen weet je niet wat het accu management zelf al doet. Als je accu zegt dat hij 100% is, kan het zomaar zijn dat het accu management hem nog niet helemaal heeft volgeladen om hem beter te beschermen. Net als dat een lege accu niet betekend dat de cellen echt 100% leeg zijn.

Imo eigenlijk, zolang je niet precies weet wat je accu management allemaal doet, kun je er eigenlijk niet zomaar wat over zeggen. Daarom vind ik veel "tips" ook onzin.
Zo gaan er ook wel tips rond dat je je accu volledig moet volladen, en dan de adapter eruit en weer laten ontladen. Dus niet de adapter eraan laten zitten. Dat is een belachelijk voorstel. Je bent dan alleen maar je accu extra snel door zijn laadcycli aan het draaien.

Long story short:
Niet onnodig ontladen, gewoon aan de lader leggen wanneer het kan. 2x 50%-->100% is beter dan 1x 0-->100%. En verder niet te veel mee bezig zijn. Het is altijd maar zien hoe lang hij daadwerkelijk mee gaat. Bij een goede accu en normaal gebruik zou dat aardig lang moeten zijn. Maar die rare remedies zijn alleen maar een hoop gelul imo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:21
Een stukje praktijkervaring van mijzelf: alleen ervoor zorgen dat je de batterij niet elke keer gebruikt tot ie volledig leeg is. Eens in de twee maanden expres volledig leeg laten lopen. Voor de rest je er geen zorgen over maken en het ding aan de stroom hangen zoveel als kan.

Zo heb ik zelf zo'n 3,5 jaar gedaan met een accu en was ie toen nog niet echt "op": er zit nu nog 70% leven in. Toch een nieuwe batterij gekocht omdat de batterijduur wat kort werd voor mijn gebruik.

Hopelijk heb je hier iets aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03-10 23:05
MacBooks en OS X zijn niet echt ontworpen met echt 'uitzetten' in gedachten, het is niet voor niets dat de uitknop de macbook in slaapstand brengt als standaard instelling, en dat het dichtdoen van het deksel ook een slaapje opwekt.

Als je hem af en toe opnieuw opstart of compleet uitzet als je eens een tijd lang hem niet gebruikt snap ik, maar ik zou er verder gewoon niet zoveel over nadenken. Die accu is er voor gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:41
Op de Apple site is hier ook veel info over te vinden: https://www.apple.com/nl/support/macbookpro/batteries_power/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alcx
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 01-10 21:30
Niet teveel over-denken dus. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToCuS
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:47

ToCuS

It begins in the brain!

mijn macbook staat zoveel mogelijk aan, ik heb voor het gemak een tijdschakelaar er tussen gezet.
Om het uur gaat ie (met de tijd ben ik af en toe nog wat aan het spelen) dat even van het stroom af en mag ie van de accu pakken. (Zo hoop ik mijn accu zo lang mogelijk te sparen indien mogelijk natuurlijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jb044
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 30-09 17:02
Heb nu ongeveer 1 jaar een rMBP en gebruik de accu minimaal, dwz 9 van de 10x hangt ie aan de lader en laat m ook aan de lader als ie niet in gebruik is, monitoring widget geeft nog altijd 100% health voor de accu wat voor mij een indicatie is dat dit niet heel verkeerd is voor mijn rMPB :) Ter indicatie, hiervoor daarvoor had ik een jaartje een MBA 13" die zat aan het eind ergens in de 80-range qua health en dat merkte je ook wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06-10 14:56

Pat-Juh

Patrick

De accu's in MacBooks zijn wat mij betreft van uitstekende kwaliteit en ik gebruik deze zoals ik wil (vaak genoeg aan een adapter voor zwaar grafisch werk maar ook geregeld onderweg of op de bank). Gewoon zorgen dat je idd af en toe even de accu "kalibreert" door deze leeg te gebruiken en je Mac een paar uur tot een nacht weg te leggen. Dit heb ik ook al die tijd gedaan.

Ik heb een late 2011 15" MacBook Pro (gekocht in januari 2012, nieuw) met 260 cycles op de teller en de health is ongeveer 97% van wat deze was bij aanschaf, ik maak mij nergens zorgen om en zo zijn er vele die het zelfde ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Mijn 48 maanden oude batterij staat op ~95%. Dat is eigenlijk ook een desktop MBP die altijd in sleep staat.

Altijd aan de lader en eens per maand helemaal ontladen totdat hij in slaapstand valt. Zodra hij weer is opgeladen pas aanzetten. Als hij van het bureau af is, altijd aan de lader wanneer mogelijk.

[ Voor 4% gewijzigd door Oyster op 07-10-2014 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• z1rconium
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 17-09 11:26
ToCuS schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 01:25:
mijn macbook staat zoveel mogelijk aan, ik heb voor het gemak een tijdschakelaar er tussen gezet.
Om het uur gaat ie (met de tijd ben ik af en toe nog wat aan het spelen) dat even van het stroom af en mag ie van de accu pakken. (Zo hoop ik mijn accu zo lang mogelijk te sparen indien mogelijk natuurlijk..
Ik zou toch verwachten van de knappe koppen bij Apple dat ze hier over na hebben gedacht. Volgens mij help jij je batterij eerder naar de gallemiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:06

Quakie

quakelen

ToCuS schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 01:25:
??? Apple doet min of meer het tegenovergestelde. Je batterij ontlaad vanzelf als je via stroom werkt en Apple doet daar niks aan totdat je batterij level onder de 94 a 95% komt. Dan laad je mac weer op 100%. Dit is om je batterij niet te stressen maar wel in beweging houdt. Zou dus stoppen met wat je doet.

Ik was ook zo met mijn vorige apple laptops, maar sinds ik mijn retina heb ben ik ermee gestopt. Ik gebruik hem op de batterij waar mogelijk en als ik hem intensief ga gebruiken dan pak ik de lader erbij. Voor de rest trek ik hem niet leeg en probeer ik hem voor de waarschuwing op te laden.. Zo nu en dan trek ik hem helemaal leeg voor de calibratie... Mavericks geeft ie vaak 9 tot 11uur aan, maar klopt niet echt. ik haal 7 a 8 uur op de batterij zonder op te letten wat ik precies ermee doe.

[ Voor 11% gewijzigd door Quakie op 08-10-2014 10:24 ]

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToCuS
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:47

ToCuS

It begins in the brain!

Quakie schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 10:10:
[...]

??? Apple doet min of meer het tegenovergestelde. Je batterij ontlaad vanzelf als je via stroom werkt en Apple doet daar niks aan totdat je batterij level onder de 94 a 95% komt. Dan laad je mac weer op 100%. Dit is om je batterij niet te stressen maar wel in beweging houdt. Zou dus stoppen met wat je doet.

Ik was ook zo met mijn vorige apple laptops, maar sinds ik mijn retina heb ben ik ermee gestopt. Ik gebruik hem op de batterij waar mogelijk en als ik hem intensief ga gebruiken dan pak ik de lader erbij. Voor de rest trek ik hem niet leeg en probeer ik hem voor de waarschuwing op te laden.. Zo nu en dan trek ik hem helemaal leeg voor de calibratie... Mavericks geeft ie vaak 9 tot 11uur aan, maar klopt niet echt. ik haal 7 a 8 uur op de batterij zonder op te letten wat ik precies ermee doe.
ik zal het ff aankijken. Bedankt voor de info in iedergeval, m'n MBP komt uit 2010 en heeft niet echt meer een goede batterij status (vandaar dat ik het zo maar probeer), ik mag al blij zijn als hij een uurtje of 4/5 haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20-08 13:07
Ik ben geen applekenner, dus ik weet ook niet of je bij iedere mbp de batterij zomaar kunt vervangen, maar indien wel zou ik zeggen: gebruik hem op batterij wanneer nodig en denk er niet teveel over na. Dat doe ik ook met mijn HP probook(al 2,5 jaar) en die accu gaat nog steeds de originele 5 uren mee. En gaat die kapot, dan vervang ik de batterij, net zoals je bij je mbp kunt doen voor niet veel geld: http://www.replacedirect....p-accus.html?prrel=31577#

Blu basic zou ik nooit kiezen, maar Yanec gebruiken wij vaak en je hebt 2 jaar garantie ipv 1 jaar.

Ik zie het als onderhoud aan mijn auto en maak me er niet druk in. Ik gebruik het ding waarvoor het bedoeld is: om mee te werken.

http://specs.tweak.to/16567

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king_dude
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Een Li-Ion en Li Polymeer batterij 'slijt' door:
- te diep ontladen
- overladen
- te hoge ontlaadstroom
- warmte
- onjuist gebruik

Punt 1 en 2 zijn afgedekt door de slimme features in je device. Een nacht aan de lader laten liggen is dus geen probleem.
Punt 3: Kun je beinvloeden: Zorg dat ie aan de lader ligt als je iets zwaars doet.
Punt 4 kun je als gebruiker zelf beinvloeden, door je device niet te gebruiken indien het te warm is.

Punt 5 is simpel: niet meer ontladen tot 75% vol, daarna opladen. - is the way to go.

Het is wetenschappelijk bewezen dat dit het meest ideale punt is tov levensduur. De link heb ik zo niet bij de hand, maar indien gewenst post ik die vanaaf.

Als je deze punten vanaf het begin in je werkwijze meeneemt. zorg je dat je het maximale uit je batterij haalt. Dit geldt ook voor de Iphone overigens.

Mijn Macbook early 2011 (april 2011 gekocht) heeft nu 579 laadcycli gehad, en heeft nog 87% van capaciteit. Gemeten in Coconut Battery vanaf dag 1.

[ Voor 5% gewijzigd door king_dude op 09-10-2014 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexxxxxxxxxx
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

Alexxxxxxxxxx

Hier had uw tekst kunnen staan

king_dude schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 10:25:
Punt 5 is simpel: niet meer ontladen tot 75% vol, daarna opladen. - is the way to go.
Zou het niet juist beter zijn om de accu leeg te maken (lees 20 - 15 - 10%)?
Pagina: 1