Windows en bios ziet 1/2 van geïnstaleerd geheugen.

Pagina: 1
Acties:

• Black_Swan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18-12-2025
Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/260v874.jpg
Zoals op de afbeelding te zien is ziet HWiNFO64 wel beide geheugen banken. Alleen Windows en mijn moederbord zien maar de helft. Dit gebeurd meestal bij een cold boot.

Memory Remapping staat enabled. Ik gebruik Windows 7 Home Premium 64 bit. Ook is mijn moederbord geen P55-SLI maar een P55-FTW, misschien verkeerde bios??

Voltages zijn volgens mij redelijk standaard:
Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/2qvd36u.jpg

Wie o wie kan mij helpen.

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:50
Misschien is het handig om het bord even van het meest recente BIOS te voorzien?

En wat zegt het BIOS tijdens de memory test?
Zijn het dezelfde modules?
Heb je ze al proberen om te wisselen?

[ Voor 42% gewijzigd door Thralas op 03-10-2014 16:39 ]

• oscarw
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13-12-2025

oscarw

Better be a geek than an idiot

Welk geheugen heb je?

• Black_Swan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18-12-2025
Thralas schreef op vrijdag 03 oktober 2014 @ 16:37:
Misschien is het handig om het bord even van het meest recente BIOS te voorzien?

En wat zegt het BIOS tijdens de memory test?
Zijn het dezelfde modules?
Heb je ze al proberen om te wisselen?
Volgens mij heb ik de meest recente bios, maar dat kan ik nog controleren.
De modules zijn hetzelfde, was een dual channel kit.
De kit van Corsair. De dominator series op 1600MHz.
Om te wisselen voor andere of om te wisselen van slot? Andere kit heb ik nog liggen maar dat is slechts 4GB. En van slot te wisselen weet ik niet zeker of ik dat gedaan had. Heb ze er wel even uitgehad om de contacten te reinigen met iso propanol.

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 13:09

Dark

who tweaked the light?

Dit betekend dat het geheugen wel goed in het slotje zit, de SPD kan immers worden uitgelezen. Het zit hem dus in de initialisatie, het testen en inschakelen van het geheugen, tijdens het booten...

Waarom het reepje niet aan gezet wordt tijdens het booten, dat is dus nu de vraag. Het kan zijn dat het reepje zelf niet goed werkt, de combinatie met het andere reepje niet lekker is, of dat de geheugencontroller het niet pikt. De ingestelde timings en voltage kunnen daar debet aan zijn, maar ook de geheugencontroller zelf, of het contact met de cpu in de socket.