Nieuwe Game PC - rond 1500 euro - hulp gevraagd

Pagina: 1
Acties:

• Davken
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12-09-2022
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Omdat mijn huidige PC ondertussen al bijna 7 jaar oud is (draait nog op AM2 940 processor) en maar 1 upgrade heeft ondergaan (videokaart naar GTX285 enkele jaren terug) is het tijd om me een nieuw systeem aan te schaffen. Het gebruik zal vooral om te gamen zijn, vooral shooters dan. De bedoeling is om weer een 5-tal jaar verder te kunnen met eventueel een upgrade naar meer geheugen of een nieuwe videokaart.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het mag wel iets kosten omdat ik niet elk jaar in hardware investeer maar de prijs/kwaliteitverhouding vind ik wel belangrijk. Ik denk dat ik voor 1500 euro een goede PC kan samenstellen maar als die nu meer kost dan is dat geen ramp

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik ga in eerste instantie mijn monitor (Iiyama 2473HDS) behouden alsook mijn oude Logitech 530 5.1 speakersetje. Later wil ik me eventueel een tweede monitor aanschaffen (omdat ik mijn huidig systeem integraal wil behouden); een hifi-installatie zal ik nooit aan mijn PC koppelen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Persoonlijk heb ik slechte ervaringen met de gpu's van MSI. Mijn gloednieuwe GTX285 bleek defect, en al kreeg ik zonder problemen een nieuwe toch heb ik last van een hoge pieptoon, wellicht coil whine. Ik ben dus meer fan van Asus, en omdat ik nooit problemen met Corsair en WD heb gehad gaat mijn voorkeur dan ook naar deze merken uit.

Ga je overklokken?
Doe het momenteel niet, maar wil het niet uitsluiten.

Waaraan ik denk

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4690K Boxed€ 208,89€ 208,89
1Asus Z97-A€ 129,99€ 129,99
1Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5€ 341,50€ 341,50
1WD Black SATA 6 Gb/s WD2003FZEX, 2TB€ 114,95€ 114,95
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 34,95€ 34,95
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 68,95€ 68,95
1be quiet! Pure Power L8 630W CM€ 66,01€ 66,01
1Samsung 850 series Pro 256GB€ 153,95€ 153,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.119,19

Vraagjes

- SDD: is een nieuwe wereld voor mij. Sommigen raden me de Samsung 840 EVO reeks aan en ik heb gelezen dat de Crucial MX100 and M500 ook niet slecht zijn maar ik denk dat Samsung beter is. Wat denken jullie (Samsung 850 vs 840 vs Crucial MX 100 vs M500) - SSD zal enkel gebruikt worden om Windows te booten. In Pricewatch is Samsung 840 EVO het meest populair.
- geheugen: had eerst Corsair 8 Gb Vengeance Blue Pro LP PC12800 CAS9 1600MHz op het oog maar uiteindelijk toch gekozen voor Crucial, ook op aanraden van een vriend. Ik heb wel gelezen dat G. Skill ook goede reviews krijgt. Wat denken jullie?
- case: mijn grootste kopzorg en hoe meer ik lees hoe meer ik twijfel. Ik dacht aanvankelijk aan Antec P280 maar ben ook geneigd om voor Corsair of Cooler Master te gaan. De Fractal Design R4 kan me niet overtuigen. Bedoeling is dat de case stil is en een goede luchtdoorstroming heeft. Alle tips zijn welkom !! Zal ook de meest populaire in Pricewatch doornemen.
- voeding: dacht aanvankelijk aan Corsair CS650 - 650 W totdat iemand mij de Be Quiet Pure aanraadde - iemand ervaring hiermee?
- geluidskaart en gpu cooler zijn overbodig, denk ik, aangezien onboard sound goed genoeg is voor mijn speakers (heb vandaag wel Creative Xtreme Music) en de GTX970 kaarten reeds goede cooling hebben

Alvast bedankt!

[ Voor 38% gewijzigd door Davken op 03-10-2014 15:45 ]

• dusty-2011
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 03-03 12:07
Ik heb zoveel problemen gelezen over de GTX 970 en de GTX 980, dat ik ze nu zeker niet zou kopen. Als je per se één van deze kaarten wilt zou ik een aantal maanden wachten om te zien hoe de problemen zich gaan ontwikkelen, en of er oplossingen voor komen. Op dit moment zou ik zelf kiezen voor een topkaart van AMD, zoals de Radeon R9 290 (bijvoorbeeld: club 3d radeon r9 290 royalace). Deze kaart is al veel langer op de markt, is veel stabieler en heeft veel minder problemen. Ook is de kaart op veel meer plekken te koop en is de prijs iets lager. De performance is gelijkwaardig met de nieuwe GTX 970 (maar dan zonder de stabiliteitsproblemen!). Hier is een kleine greep uit de problemen van de GTX 970 en 980:

http://readditing.com/r/pcgamingtechsupport/comments/2h02y9
http://forums.evga.com/97...e-sometimes-m2222530.aspx
http://forums.evga.com/Dr...ault-clocks-m2219878.aspx.
https://forums.geforce.co...nal-display-driver-crash/
http://www.tomshardware.c...display-driver-crash.html

Als je zelf googled kun je nog veel meer problemen tegenkomen! Dit terwijl de GTX 970 en de 980 nog amper beschikbaar zijn en ook nog amper verkocht zijn! Bijna niemand heeft deze kaarten en toch staat het hele internet al vol met problemen. Windows-programma's zouden crashen, games zouden crashen, de computer zou bij het opstarten al crashen etc.

• JT888
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-12-2025
Als je even een rml lijstje maakt leest het wat handiger en is het allemaal wat makkelijker om aan te passen.

Handleiding Pricewatch

Overigens zou ik de SSD niet alleen gebruiken voor windows. Maar ook voor je favoriete games & programma's ze laden dan namelijk aanmerkelijk sneller met een SSD.

[ Voor 48% gewijzigd door JT888 op 03-10-2014 14:47 ]

• John Rambo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-02 21:17
Probeer zelf even een lijstje te maken, zie voor meer info de sticky posts hier in DAA. Componenten toevoegen aan een wensenlijst en dan Genereer RML kiezen en dat in je post verwerken.

Edit: de GTX970 is toch wel een stukje sneller dan een R9 290.

Als je in de pricewatch kijkt dan kan je automatisch zien wat een beetje populaire producten zijn en wat vaak bekeken / gekocht wordt.

[ Voor 35% gewijzigd door John Rambo op 03-10-2014 14:47 ]

“You’re Not Hunting Him. He’s Hunting You.” Trautman - First Blood (1982)

• JT888
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-12-2025
De GTX 970 is momenteel de beste keus als je het mij vraagt zelf vind ik de Gigabyte versie erg mooi. De problemen die in de links staan komen volgens mij van upgraders dus die hebben windows probleempjes of oude driver bestanden die conflicten veroorzaken. Werd ook door 1 poster gezegd een reinstall van schone windows heeft zijn probleem opgelost. Persoonlijk zou me daar geen zorgen overmaken aangezien hij met een nieuwe setup start en nu moet gaan beslissen tussen AMD of Nvidia. AMD was een leuke kaart maar Nvidia doet het nu beter als je kijkt naar de prijs prestatie verhouding.

[ Voor 45% gewijzigd door JT888 op 03-10-2014 15:10 ]

• dusty-2011
John Rambo schreef op vrijdag 03 oktober 2014 @ 14:44:

Edit: de GTX970 is toch wel een stukje sneller dan een R9 290.

Als je in de pricewatch kijkt dan kan je automatisch zien wat een beetje populaire producten zijn en wat vaak bekeken / gekocht wordt.
Zie: http://www.anandtech.com/bench/product/1355?vs=1068. De GTX970 en de R9 290 liggen qua snelheid heel dicht bij elkaar in de buurt. De verschillen in games liggen meestal beneden de 5 FPS en zijn dus vrijwel niet merkbaar. De GTX 970 wint de meeste testen nipt maar er zijn ook testen waarbij de AMD sneller is. Persoonlijk zou ik voor de stabiliteit en goed doorontwikkelde drivers van de AMD gaan (op dit moment tenminste). Als je voor de club 3d radeon r9 290 royalace kiest dan moet het met de geluidsproductie ook wel meevallen, die is een stukje stiller dan de standaard AMD kaart.

• Davken
Hmm, ik had me zo verdiept in de reviews van de kaarten zelf en in de coil whine issues dat de crashes met de GTX970/980 me volledig ontgaan zijn. Klinkt zorgwekkend, en zal ik zeker eens verder bekijken.

De Radeon R9 290 is inderdaad een optie al scoort hij qua performance minder goed dan de GTX970 (maar nog steeds een topper). Ik denk niet dat er problemen zijn met de Radeon R9 290 op een Intel cpu? (was ooit wel eens anders).

Ik kan natuurlijk nog wel een aantal maanden wachten (ik game minder, en de huidige games kan ik nog steeds spelen, wel niet op hoge settings, behalve Crysis 3 uiteraard en later Far Cry 4).

Bummer :-(

Anders geen opmerkingen over de rest van de configuratie?

EDIT: zie nu pas dat er meerdere reacties zijn - bedankt! - zal later een lijstje maken en voor wat meer duidelijkheid te zorgen

[ Voor 8% gewijzigd door Davken op 03-10-2014 15:28 ]

• dusty-2011
Ik kom nu net een interessante vergelijkingsreview tegen van de R9 290 en R9 290 X kaarten:
http://www.computerbase.d...-290-290x-roundup-test/4/

De Sapphire R9 290 Tri-X is een erg interessante kaart die aanzienlijk stiller is dan de standaard AMD kaart. De Sapphire R9 290 Vapor-X is nog stiller maar ook wat duurder. Indien een lage geluidsproductie gewenst is zijn bepaalde AMD kaarten dus ook zeker een optie.

• Davken
Ik heb mijn eerste post aangepast: overzichtstabel toegevoegd en vraagjes bijgewerkt.

Wat de gpu betreft: ik heb altijd al nVidia gehad en wil er graag bij blijven.

Geheugen ben ik ook aan uit. Enkel nog de case, voeding, SSD en harde schijf. Ik zie dat de WD red meer populair is maar ik denk dat dit voor mij overkill is; zal WD Black of Blue worden (Seagate ken ik minder).

• Twan85
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12-02-2025
WD Red is vooral voor RAID configs en NAS gebruik. De Blue en Black zijn inderdaad meer voor het gebruik in een standaard game-pc. Overzicht zie: http://www.wdc.com/nl/products/internal/desktop/

Qua SSD zou ik voor de MX100 series gaan. De Samsung is/zijn iets sneller, maar daar ga je in de praktijk weinig van merken. De MX100 series van Crucial hebben (betere) beveiliging bij stroomuitval etc. dus is de 'veiligere' keuze. Je levert iets aan snelheid in voor meer betrouwbaarheid.

De case is natuurlijk vooral afhankelijk van wat je persoonlijk mooi en fijn vind. Dat is moeilijk om zo een advies over te geven. Het beste wat ik je op dat gebied aan kan raden is om in de pricewatch een aantal modellen op te zoeken die werken voor jou systeem (denk bv. aan de form-factor van het moederbord, de hoogte van de cpu-koeler en de lengte van je gpu), en van de kasten die je mooi vind dan even een review op te zoeken. Dit zou ik als ik jou was op youtube doen. Voordeel aan een youtube review over een geschreven review is dat je ook gelijk een indruk krijgt van hoe de kast er daadwerkelijk uit ziet en wat het bouwgemak is, plus de kwaliteit van de kast...
Pagina: 1