Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• matroosoft
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 02-04 21:20
Ik heb sinds ongeveer 2 jaar een Zenbook UX31E. Nadat ik een half jaar geleden de laptop opnieuw had geïnstalleerd, bleek hij soms spontaan uit te vallen bij een resterende acculading van 25-35%. Ook had ik last van freezes, waarna de enige optie bleek om het uit te zetten d.m.v. het vasthouden van de powerknop.

Nu had dit allemaal niet zo'n probleem geweest als de Zenbook niet was voorzien was van zo'n prachtige SSD zonder, je raad het wel, Power Safe Caps. De bewuste SSD zei dus na een keer of 20 dat ik het zelf maar uit moest zoeken. Nu blijkt dat ding ook nog is van een bijzonder formaat te zijn, die alleen in de Zenbooks wordt toegepast, zodat vervangen een aardige duit kost.

Tot zover dit verhaal. Toen ik eenzelfde Zenbook van mijn vriendin opnieuw installeerde, bleek haar laptop dezelfde zelfmoordneigingen te krijgen. En een tweede SSD slopen lijkt me ook niet zo grappig.

Ik heb een hypothese wat de oorzaak zou kunnen zijn, maar misschien kunnen jullie me nog een beetje helpen. Ik heb beide laptops opnieuw geïnstalleerd vanaf de zelfde usb-stick, met hetzelfde .iso-bestand, afkomstig van een vriend. Wellicht uit de duistere krochten van het internet? In ieder geval lijkt het erop dat de batterij zijn calibratie verliest.

Nu is het een mogelijkheid om de batterij opnieuw te calibreren, maar dan moet je hem wel eerst helemaal leeg laten lopen tot 'ie uitvalt. met het risico je SSD te vermoorden.

Ik heb dus een aantal vragen:

- Zijn er meer mensen met deze problemen met de Zenbook?
- Is het inderdaad waarschijnlijk dat de batterij zijn calibratie verloren is?
- Zo ja, is er een veilige manier om te calibreren?
- Zo nee, heeft iemand ideeën om dit probleem anders op te lossen?
- Zou het .iso-bestand van de installatie deze problemen kunnen veroorzaken? (corrupte installatie)

Voel je vooral niet verplicht alle vragen te beantwoorden.. :9 Maar als je denkt een nuttige bijdrage te kunnen leveren aan de oplossing van dit probleem, welkom!

• Axje
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 12-04 23:20
Misschien dat dit de oplossing biedt? Ik zit nu met eenzelfde probleem en volgens mij is de oplossing om de batterij los te koppelen. Voor veel mensen gaf dit de oplossing.

• matroosoft
@Axje: bedankt voor je reactie. Heb je dat zelf al geprobeerd? Als dat de oplossing zou zijn, zou dat geweldig zijn.

• matroosoft
Ik ben is gaan zoeken, en kwam de volgende topics tegen:

- Veel mensen met hetzelfde probleem, oplossing getest en bevestiging dat het werkt: http://technologicaltheol...-unexpected-shutdown.html
- De oplossing:
https://bugs.launchpad.ne...x/+bug/989191/comments/29
- Zenbook teardown:
www.ski-epic.com/2012_asu...x31_disassembly_teardown/

Het lijkt er op dat het los koppelen van de batterij en hem weer aankoppelen het probleem definitief oplost. Ik ga het proberen en laat weten wat het effect is.

• Danieldean
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 16-03-2017
Ter info voor degene die nog aan het zoeken zijn voor de oplossing.

Mijn UX31e had ook last van freezes, meerdere per dag. Een groot drama . Oplossing lijkt, zoals Matroosoft aandroeg, het los- en weer aankoppelen van de batterij te zijn. Ik kan geen 'freeze' of error meer voor elkaar krijgen.

Gelukt dus!

• matroosoft
Ik heb deze week uitgeprobeerd of het hielp om de accu even af- en weer aan te koppelen, en het helpt inderdaad! Waar hij voorheen uitviel bij ~20%, viel hij vandaag nog niet eens uit bij 13%.

Even af- en aankoppelen van de batterij is dus de oplossing van het probleem. Als je torx schroevendraaiertjes hebt, is het zo gepiept:

- Even de 12 schroefjes aan de rand van de onderkant eruit. (ik meen met Torx 4)
- Je kunt de bodemplaat er nu in zijn geheel aftillen.
- Als je de Zenbook voor je hebt zoals op onderstaand plaatje, zit er aan de linkerbovenzijde van de accu een stekkertje met gekleurde draadjes eraan.
- Deze moet er recht omhoog uitgetrokken worden.
- Laat hem er een tijdje uit om zeker te weten dat de spanning eraf is.
- Klik het stekkertje er weer in, doe bodemplaat weer op de Zenbook en draai de schroefjes er weer in. (let op dat de twee schroefjes bij het scharnier langer zijn, en dat je de meeste schroefjes er onder een hoef weer in moet draaien omdat de schroefdraadbusjes schuin zitten.
- Probleem opgelost! :*)

[Voor 3% gewijzigd door matroosoft op 16-04-2015 11:35]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• multifive
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 15-04 21:24
Heel hartelijk bedankt voor deze info! Nadat ik ongeveer 2 jaar geleden windows 8 had geïnstalleerd had ik precies hetzelfde probleem. Ik heb hem toen naar Asus opgestuurd, waarbij ze toen zelfs het hele moederbord hebben vervangen. Dit heeft het probleem opgelost, tot ik weer een keer opnieuw windows ging installeren. Ben blij dat ik nu het probleem definitief op kan lossen! Verder bevalt de laptop namelijk nog prima. Ik heb wel het idee dat de fan vaker en harder draait onder windows 8 dan onder windows 7. We zullen zien hoe dit gaat met windows 10.

• Vince_
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 14-04 11:42
Ik had bij mijn zenbook ook last van freezes en heb toen meerdere malen geprobeerd Windows 8.1 opnieuw te installeren. Nu kom ik niet meer verder dan de BIOS, want bij het installeren kan ik geen ssd meer vinden om het op te zetten.

Laptop ligt nu bij de reparateur voor een nieuwe ssd, maar had dit loskoppelen van de batterij ook geholpen en is mijn ssd eigenlijk helemaal niet stuk? Zou anders namelijk zonde van het geld zijn. Wat zou ik kunnen doen als mijn nieuwe SSD erin zit om dit probleem in het vervolg te kunnen uitsluiten?

Met vriendelijke groet,
Niek

• matroosoft
Vince_ schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 08:04:
Ik had bij mijn zenbook ook last van freezes en heb toen meerdere malen geprobeerd Windows 8.1 opnieuw te installeren. Nu kom ik niet meer verder dan de BIOS, want bij het installeren kan ik geen ssd meer vinden om het op te zetten.

Laptop ligt nu bij de reparateur voor een nieuwe ssd, maar had dit loskoppelen van de batterij ook geholpen en is mijn ssd eigenlijk helemaal niet stuk? Zou anders namelijk zonde van het geld zijn. Wat zou ik kunnen doen als mijn nieuwe SSD erin zit om dit probleem in het vervolg te kunnen uitsluiten?

Met vriendelijke groet,
Niek
Het is misschien een erg late reactie, maar ik zie je berichtje nu pas. Het schijnt dat de SSD stuk gaat doordat de laptop regelmatig uitvalt. Aangezien de SSD's die standaard in deze Zenbook werden geleverd hier niet voor beveiligd zijn, gaan ze na een tijdje stuk. Het loskoppelen van de accu zorgt ervoor dat de Zenbook niet meer steeds uitvalt, wat dus indirect de SSD ten goede komt. :)

• speshdiv
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 01-04 20:14
Hier even een opvolging. Ik had hetzelfde probleem met m'n Asus Zenbook UX31E. Zoals aanbevolen heb ik 'em destijds opengedraaid en de batterij losgekoppeld en terug aangekoppeld. Het probleem leek opgelost, maar na een korte tijd deed zich het weer voor. Ofwel crasht de laptop volledig (valt gewoon uit) en soms dan is het scherm bevroren (cursor inclusief).

Ik meen te hebben gelezen op een support forum van Asus dat de powerknop inhouden voor meer dan 30 seconden hetzelfde bekomt als de batterij loskoppelen. Echter komt het probleem (althans bij mij) steeds terug.

Hoe zit het bij jullie? Ervaren jullie het probleem nog?

De laptop doet het nog prima ondanks zijn leeftijd. Ik zou het zonde vinden hem gewoon weg te smijten.
Pagina: 1

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True