(K)Ubuntu 64 bit of 32 bit installatie met 2GB RAM op Netboo

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• idef1x
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 29-09 17:12
Ik heb een nieuwe harddisk (SSD) in mijn Samsung N210 met Atom N450 cpu en 2 GB RAM gezet en zit nu even te twijfelen met welk OS is nu het meeste performance uit die netbook kan halen.

Als ik zo op internet zok zijn de meningen nogal verdeeld. De ene zweert bij 64 bit als ie dat toch ondersteund en beter met je hardware om zou gaan en de cpu zou ontlasten. De ander zweert bij 32 bits omdat je maar 2GB RAM hebt en 32 bit minder RAM in beslag neemt en sommige programma's beter op 32 bits werken...

Zijn er hier onder te tweakers toevallig met praktijk ervaring hiermee wat het beste zou zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02-10 22:26

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je moet zelf beslissen wat je liever draait. Maar een tip, wat wil je er nou precies mee gaan doen en is van alle software dat je wilt gebruiken ook 64 bit versies beschikbaar? Als je 't bijvoorbeeld wilt gebruiken voor Skype, is 't beter om 32 bit te nemen omdat je anders multiarch moet draaien, wat ook weer zo z'n hoofdpijn op kan leveren.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Laatst online: 11-09 22:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Je zou ook eens kunnen kijken naar http://elementaryos.org/
Ubuntu draaide bij mij niet lekker op een vergelijkbare netbook maar met 4GB, ook had ik driver problemen.
Elementary OS heb ik nu op een netbook en notebook draaien welke 100% alle drivers zonder problemen installeerde en zeer vlot draait.

Ik gebruik beide een beetje voor internetten, wat Open office en soms een filmpje afspelen.
Wel heb ik in beide een SSD zitten wat de performance een flinke boost geeft.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-10 20:04

deadinspace

The what goes where now?

Mijn ervaring is dat desktop Linux significant meer geheugen gebruikt op x86-64 dan op i386, dus met 2GiB RAM zou ik al snel voor i386 kiezen.

Als er genoeg geheugen geheugen is ga ik altijd voor x86-64 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-09 21:46

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

Je kan Kubuntu proberen en als kde te zwaar is stap je over naar razor

>.< >.< >.< >.<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pwuts
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 04-09-2023

Pwuts

pwutst met vanalles en nog wat

Ik ben zelf erg tevreden met Ubuntu 14.04LTS 64-bits EFI. Ik heb er alle nodige tools als Sublime 3, FileZilla, Skype, XChat en Chrome op gezet, en het loopt allemaal als een trein. Beter, sneller, overzichtelijker en leuker dan Windows. Mede omdat je in Empathy je Facebook, Twitter, Google, Windows Live en Jabber-accounts kan samenvoegen zodat je een soort Social-Hub krijgt. Echt heel handig om te gebruiken, een aanrader. Ook omdat de installer zo gebruikersvriendelijk is.

[ Voor 1% gewijzigd door Pwuts op 04-10-2014 10:35 . Reden: @hieronder ]

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• idef1x
hmm ja daft_dutch en masterprutser.. het ging mij om 32 bits of 64 bit.. ;-)

[ Voor 3% gewijzigd door idef1x op 03-10-2014 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• idef1x
Hero of Time schreef op vrijdag 03 oktober 2014 @ 11:57:
Als je 't bijvoorbeeld wilt gebruiken voor Skype, is 't beter om 32 bit te nemen omdat je anders multiarch moet draaien, wat ook weer zo z'n hoofdpijn op kan leveren.
kun je aangeven wat voor hoofdpijn je bedoelt? ik heb nu x64 Kubuntu erop gezet en Skype geïnstalleerd (uit partner repo) en buiten dat ie een 400MB RAM zo te zien verbruikt en idd een shitload aan extra packages (i386 idd) lijkt ie het prima te doen. wat voor mij dus een kwestie van de partner repo te enablen en een apt-get install skype

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je moet eerst weten hoe je multiarch toepast (dat heb je al door), maar je kan ook in een dependency hell terecht komen. Nu zal je dat met Ubuntu minder krijgen dan hoe ik 't heb met Debian Sid. Ik heb namelijk regelmatig dat ik geen updates toe kan passen of een package kan installeren omdat er nog geen i386 versie beschikbaar is om mee te gaan met de update of een conflict is met de twee architecturen.

Nogmaals, dit zal met Ubuntu aanzienlijk minder zijn, maar houd er wel rekening mee. Ik vind de berg aan extra packages bijvoorbeeld genoeg om geen 64 bit te draaien als 't niet direct nodig is. Dat is ook de reden, met mijn eigen ervaring, dat ik de buren van m'n ouders op Debian Testing x86 heb draaien, ipv x64. Ook omdat de PC toch maar 3 GB aan geheugen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• idef1x
ah okee..nou ja Skype gebruik ik toch amper op de netbook, want dat doe ik op de telefoon dan wel...voor de rest gebruik ik eigenlijk alleen maar KDE applicaties (op firefox na)...Of echt alles 64 bit is weet ik niet, maar ik zal eens kijken hoe dit werkt. De voornaamste reden dat ik liefst 64 bit draai is dat mijn netbook de enige 32 bitter anders zou zijn...niet zo'n ramp op zich uiteraard, maar toch ;)
Vooralsnog draait het wel prima voor een netbook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als je geen specifieke reden hebt voor 32 bit in dat opzicht en je andere systemen 64 bit zijn, maak je je netbook dat toch ook? Ik heb ook een laptop, oudje, dat 64 bit is ondanks dat er maar 3 GB aan geheugen in zit. Mijn eerste PC had ik ook naar 64 bit gebracht, ondanks maar 3 GB.

Heb je dus geen specifieke reden, softwarematig of anders, dan pak je gewoon lekker wat je zelf wilt. Alles op 64 bit maakt eventuele troubleshooting wel makkelijker, omdat je je andere systemen hebt om te kijken wat er nou mis gaat of een bepaalde update ongedaan te maken ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• idef1x
Yep mijn gedachte ook...ik moet zeggen dat Kubuntu best draait op 64 bit met slechts 2GB RAM....kaal opgestart neemt ie een 460MB RAM in (nog niet echt getweaked). Tis geen snelheids monster, maar ja dat zal niet veel schelen met 32bit of 64...wel gek trouwens dat vlc een bepaalde video niet afspeeld (wel geluid), maar XBMC doet het feilloos op de netbook :) Afijn dat is ook niet echt waarvoor ik de netbook wilde gebruiken hoor;)
Ik laat hem wel op 64 bit dan

[ Voor 3% gewijzigd door idef1x op 06-10-2014 11:24 . Reden: spaties te weinig.. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lord4163
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15-08 23:08
Inderdaad, in de toekomst ga je naar Intels website, je kijk in de kolom Instruction set.
Als dat 64 bits is neem je 64 bits om optimaal van je processor gebruik te maken.

http://ark.intel.com/sv/p...-N450-512K-Cache-1_66-GHz

32 bits gebruikt iemand dat nog? Nee.

Of eerder, er wordt niet op gefocused, onder andere Docker vereist expliciet amd64 om te kunnen draaien.
En zo komen er al meer programma's en zelfs besturingssystemen, die de 32 bits architectuur simpelweg boycotten (PCBSD).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Vertel dat tegen Microsoft die te beroerd is een native 64 bit build te maken van Skype. |:(

Pagina: 1