Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Kwaliteitcontrole PHP-code: welke tools gebruik je?

Pagina: 1
Acties:

• StephanVierkant
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 05-11 23:08
Sinds zo'n anderhalf jaar ontwikkel ik veel projecten met een PHP-framework. Sinds ik overgestapt ben naar een framework (in mijn geval Symfony2) ben ik -al zeg ik het zelf- veel beter gaan programmeren. Mijn spaghetti-code van vroeger komt nu niet meer voor, werk veel meer DRY en ben af van het NIH Syndrome.

Ik werk met NetBeans en dwing daarmee af dat ik me aan standaarden (PRS-2 bijv.) houd. Ook dat maakt de kwaliteit van mijn code een stuk beter, maar ik wil graag meer kwaliteitscontrole toepassen.

Ik heb dankzij deze site wat tools ontdekt, maar het instellen vergt enige tijd. Ook heb ik gemerkt dat de tools soms best een belasting zijn voor m'n machine.

Ik heb inmiddels twee online tools getest:De tools bevallen wel, maar niet voor alle projecten ben ik bereid maandelijks een bedrag neer te tellen.

Ik ben erg benieuwd waarmee meer ervaren (PHP-)programmeurs hun kwaliteit van de code monitoren, welke keuzes zij maken. Mijn vraag is daarom misschien erg algemeen: welke tools gebruik je en waarom?

• sky-
  • Registratie: November 2005
  • Niet online

sky-

qn nna 👌

Deze tools gebruik ik o.a.:

phpmd

phpcpd

phpcs

phpdcd

Uiteraard icm Unittests (al faal ik daar zelf nog wel eens in :9) Belasting voor de machine is nooit zo erg. Quality checks voor ik uit op een VM, dus heb ik er zelf geen last van. Liever dat het wat langer duurt en je 'goede' code hebt. Het is wel een kwestie van zelf regels opstellen icm de tools.

Ook zou je wat architecturele regels op kunnen stellen, alleen hier zijn nog niet echt goede tools voor. In een avondprojectje ben ik daar wel mee bezig, alleen.. tja.. het is en blijft php en daar zitten nogal de nodige vaagheden in. ;(

don't be afraid of machines, be afraid of the people who build and train them.

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Thanks voor de tips in dit topic, ik wist helemaal niet van het bestaan van dit soort tools af. :S

Een serieuze vraag: in hoeverre worden deze tools toegepast? Maken de 'grote' frameworks hier echt gebruikt van? En hoe zit het met de fout-tolerantie? Herkenningen ze bijvoorbeeld de patronen goed? Welke zijn nu het meeste gebruikt en/of up-to-date?

Excuses voor het stelen van dit topic.. :P

• sky-
  • Registratie: November 2005
  • Niet online

sky-

qn nna 👌

In hoeverre? Ik zou het niet weten. Dat verschil per developer(s). Het lijkt me niet zo dat 'grote' frameworks hier persé gebruik van maken. Die hebben vaak genoeg unittests die aantonen dat het gedrag klopt en stellen daarnaast eigen style regels op. Die kan je overigens ook weer testen.

Het voegt zeker wat toe, maar in hoeverre je dat toepast ligt helemaal aan je zelf en is zeker geen vereiste en ook geen zekerheid dat je code van goede kwaliteit is.

don't be afraid of machines, be afraid of the people who build and train them.