De bad-sector harde schijf.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinny1994
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12-07 20:37
Hallo Tweakerts :-)

Ik zit met een probleem.
Laptop van een vriend heeft een HDD met , best wel veel, bad sectors.

HDD is opgedeeld in 4 partities, waarvan 1 partitie waar de data met Windows op staat.

De laptop is onlangs gecrashed met verschillende blue screens (hoe zou dat komen joh!) en daarna was het natuurlijk einde verhaal.

Ik heb aangeboden om mijn best te gaan doen wat betreft data recovery , want hij heeft natuuuuuurlijk géén backup.

Wat heb ik al geprobeerd?

Ik heb de HDD als 2e schijf in mijn laptop gestopt.
Laptop startte niet op en ook niet in de veilige modus.

Toen met Hirens Boot CD geprobeerd , MiniXP startte , maar de gewenste partitie kon niet uitgelezen worden.

Daarna met Acronis Boot CD aan de gang gegaan.
Eerst een normale backup proberen te maken, uren later geen vooruitgang en backup afgebroken.

Daarna een clone gemaakt van de volledige HDD naar een externe HDD. Dit was gelukt en ik heb de externe HDD , dus met de clone er op, aangelosten op mijn desktop. 3 van de 4 partities waren gecloned. 1 was "Unallocated Space" en natuurlijk was dit partitie waar de data op staat. Geen succes dus.

Via Acronis kan ik wel door alle mappen bladeren op de HDD op de partitie die ik wil backuppen, maar Acronis heeft geen optie om bestanden handmatig te kopiëren.

Laptop is nu bezig met een sector-by-sector backup van de gewenste partitie , maar na 5uur is er nog een vooruitgang.

Iemand die een andere manier weet hoe ik wat bestanden kan redden van de beschadigde partitie?

Alvast bedankt!

Groet,
Vincent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15758

Om hoeveel bad sectors gaat het?

Je kunt Spinrite proberen; dit is een commerciëel DOS-only programma wat van ISO kan worden geboot. Het werkt niet altijd om de bad sectors te recoveren, maar heeft soms wel succes.

Daarnaast kun je proberen met een ruwe kopie de bad sectors over te slaan - zoals met linux 'dd' en dan conv=sync,noerror als extra parameters. Dan heb je een ruwe kopie van de schijf exclusief de inhoud van de onleesbare sectoren. Maar de rest wel. Dan nog kan het zijn dat je kopie niet herkend wordt als NTFS-filesystem of welk filesystem je ook gebruikt. Maar je kunt dan wel traditionele file recovery tools gebruiken. Doordat er geen onleesbare sectoren meer zijn, gebeurt dit op normale snelheid. Je hebt natuurlijk wel corruptie omdat er nulletjes gevonden worden daar waar echte data hoort te staan. Maar met goede file recovery programma's kunnen er toch files worden teruggevonden ook al is het filesystem beschadigd. Dit is denk ik je beste kans om data terug te halen.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:38
Naar mijn mening is Spinrite zonde van je geld (en geschreven door een charlatan).

Verder ben ik het wel eens met wat CiPHER suggereert, behalve dat ik aanraad om ddrescue in plaats van plain dd te gebruiken. ddrescue is bedoeld voor datarecovery van brakke disks en gaat bovenal wat slimmer om met bad sectors.