[RFID] Chip van de kat uitlezen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 05-06 20:03
Onze katten worden binnenkort voorzien van een chip en als tweaker zijnde betekend chip=electronica=leuk leuk ;)

Eerste wat door me heen ging is, daar moet wat mee kunnen.

Onze katten lopen namelijk alleen in onze achtertuin buiten (wil geen buurt overlast door krassen op auto's en tuinen die volgekakt worden etc)

Maar nu komen er best wel veel mensen bij ons over de vloer en die komen allemaal via de poort deur binnen en die vergeten nog wel eens de deur direct dicht te doen waardoor de katten hun kans schoon zien :+

Nu had ik het idee om een magneet slot in de poort deur te plaatsen en aan de hand van de chip bepalen of de katten buiten zijn of niet. (kattenluik oid) kat buiten is deur op slot zodat wij hem open kunnen doen met een sleutel oid

Ik had al even rondgezocht of er meer mensen met dit idee zijn. Die zijn er wel maar de projecten die ik op internet vind zijn waarschijnlijk niet afgemaakt want de topics zijn al oud en onvolledig.

Nu vroeg ik me af of er tweakers zijn die hier meer kennis van hebben of dit mogelijk is. Ik weet dat er kattenluiken zijn die de chip uitlezen om toegang te geven maar wil zelf eerst even experimenteren.

Ik heb al op internet gevonden dat de chip werkt op 134 Khz alleen kan ik geen readers vinden. Of is dat in te stellen op bestaande readers?

Alvast bedankt.

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Standeman

Prutser 1e klasse

Niet om je project gelijk af te schieten, maar ik denk dat het heel erg lastig gaat worden. Probleem met RFID is vaak dat je heel dicht bij de chip moet zijn en deze even moet stilhouden (1 a 2 seconden) voordat je het goed kan uitlezen. Katten doen daar meestal niet aan ;)
Dierenchips werken overigens volgens de ISO 11784/5 standaard.

De meeste readers die je nu kan vinden zijn NFC readers die op 13.56 MHz werken en dus de chip niet kunnen uitlezen. NFC is eigenlijk een subset / implementatie van RFID en wordt ook wel HFRFID genoemd. Komt er op neer dat NFC altijd wel RFID is, maar RFID hoeft geen NFC te zijn.
Overigens zie ik wel bedrijven die de readers voor die dierenchips aanbieden, maar de prijzen beginnen bij 128 euro. (bijv. http://www.dierchip.nl) Best prijzig imo. Als je erg handig bent met electronica kan je er zelf 1 in elkaar solderen.

In dit topic op stackexchange staan ook wel wat handige links. Trouwens gevonden met google

[ Voor 13% gewijzigd door Standeman op 03-10-2014 11:29 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-05 22:54
Ebay heeft een aantal readers vanaf $99.
Dit ding kan een chip van 7cm afstand detecteren. Ook als je zelf gaat bouwen zal je niet veel verder komen. Zo'n rijstkorreltje heeft niet bepaald een grote antenne. Het werkt met magneetvelden en die nemen in sterkte af met de derde macht, dus bij dubbele afstand is het veld 8x zo zwak.

Er bestaat echter wel een rfid techniek die veel verder komt, meters zelfs. Een UHF RFID tag kun je op een halsbandje plakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:41
Deze doet ook 134.2kHz.. maar geen idee of hij die chips ook kan lezen
http://www.ebay.com/itm/U...ain_0&hash=item5d4caacf6f
Is met $9,99 een stuk meer betaalbaar

Edit: waarschijnlijk wel >:) zie ook iemand die zelf zoiets heeft gemaakt. Volgens mij op basis van dezelfde module. Hij heef zelf een antenne gewikkeld (grote hoepel) waar de kat z'n kop doorheen steekt bij het eten
http://www.instructables.com/id/RFID-pet-feeder/?ALLSTEPS

[ Voor 42% gewijzigd door ThinkPad op 06-10-2014 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rone
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Topic verplaatst naar Elektronica.

PC1: 9800X3D + RTX 5080
PC2: 5800X3D + RTX 3080

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Laatst online: 12-05 22:54
ThinkPadd schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 19:27:
Edit: waarschijnlijk wel >:) zie ook iemand die zelf zoiets heeft gemaakt. Volgens mij op basis van dezelfde module. Hij heef zelf een antenne gewikkeld (grote hoepel) waar de kat z'n kop doorheen steekt bij het eten
http://www.instructables.com/id/RFID-pet-feeder/?ALLSTEPS
Uit jouw link:
The free-food cat wears a collar with an RFID tag.
Zie je ook op het filmpje dat de kat een witte tag om heeft. Een chip zal veel te klein zijn om op die afstand uit te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 516179

Uit ervaring: De chip uitlezen is al lastig genoeg als de kat gewoon stil zit en je de scanner op de plek van de chip duwt. Bij een bewegend beest en/of geen direct contact zal je nooit in staat zijn iets uit te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-05-2024
Heb het filmpje gekeken en zag dat er nog een paar filmpjes waren met betrekking tot het draadloos toegang geven van katten:
http://vimeo.com/18942527
http://vimeo.com/18942657

Het is dus mogelijk maar of het met de chip in de kat kan blijft een vraagteken. Een extra chip op de halsband zal misschien makkelijker uit te lezen zijn.

Edit:
Zat net het comment van de poster te lezen, werkt op een sterke magneet en niet op RFID

[ Voor 12% gewijzigd door MdBruin op 06-10-2014 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 425306

Je zou eventueel ook een nfc/rfid kunnen verwerken in halsbandje en die om de kat heen doen.

Dan kan jezelf je communicatie middel bepalen en zodanig aanpassen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:59

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Kattenluikjes met een halsband als opener kan je gewoon kopen.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:15

Rmg

memphis schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 21:35:
Kattenluikjes met een halsband als opener kan je gewoon kopen.
Ook gewoon op hun nektag,http://www.petfooddiscount.nl/petsafe-staywell-pet-porte-smart-flap-wit

Moet je hem alleen nog open schroeven en zorgen dat je het signaal kan uitlezen en naar je magneetslot kan sturen.

Maar een dranger op je poortdeur kan natuurlijk ook ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redbullet
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 26-12-2024
Standeman schreef op vrijdag 03 oktober 2014 @ 11:16:
Niet om je project gelijk af te schieten, maar ik denk dat het heel erg lastig gaat worden. Probleem met RFID is vaak dat je heel dicht bij de chip moet zijn en deze even moet stilhouden (1 a 2 seconden) voordat je het goed kan uitlezen. Katten doen daar meestal niet aan ;)
Ik heb ooit een project gehad die met een bluetooth rfid reader schapen moest inlezen en deze naar je telefoon sturen, zn reader (van agrident) kon van 30/40 cm afstand lezen. Dat noem ik nog al een afstand voor zn techniek :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Standeman

Prutser 1e klasse

redbullet schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 09:02:
[...]

Ik heb ooit een project gehad die met een bluetooth rfid reader schapen moest inlezen en deze naar je telefoon sturen, zn reader (van agrident) kon van 30/40 cm afstand lezen. Dat noem ik nog al een afstand voor zn techniek :p
Dan zijn het vast andere chips dan die in katten gaan. Probleem bij huisdieren chips is dat die dingen best klein zijn en dus ook maar een kleine antenne / spoel hebben en dus minder energie op wekken om een signaal te kunnen zenden.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ptiel
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 04-06 17:42
Gelijk even een RFID ergens bij je schoonmoeder wegmoffelen, hou je die ook buiten de deur. :D

ontopic:
Zoiets wellicht? Werkt met onderhuidse chips en je kan er voor een tientje per stuk ook halsbanden met chips bijkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 05-06 20:03
Ik zet het project even in de ijskast want onze katten zijn steeds slimmer geworden :p

Ze kunnen nu behoorlijk hoog springen en kunnen met wat spring/vlieg werk op een stuk pergola komen. Waarmee ze zo op een garage kunnen klimmen en weg zijn ze :(

Daar ga ik nu eerst even wat op verzinnen :+

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Pagina: 1