VGA naar DVI adapter past niet, verschil DVI-D vs DVI-D

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 27-04 21:26
Hey all!

Ik heb een (misschien wel hele domme 8)7 ) vraag.
Begin dit jaar heb ik een nieuwe computer gebouwd met daarin een Gigabyte R9 280X videokaart. Eind augustus zijn we vervolgens verhuisd en ik ben nu eindelijk zover dat ik van mezelf met mijn game-/hobby-/werkkamer bezig mag. Nu heb ik nog een oude Samsung 710N monitor staan en deze wil ik in gebruik gaan nemen als tweede monitor.

Nu raden jullie het al :+ de monitor ondersteund alleen maar VGA. Nu had ik daar al een VGA > DVI adapter bij, dus ik dacht "mooi :*) "..niet dus...
De adapter die ik heb is vergelijkbaar met deze. Maar deze past niet op de videokaart. Ik dacht dat alle VGA > DVI adapters wel hetzelfde zijn, maar blijkbaar niet, dus ik heb vanmorgen even vriendje Google gevraagd en daar al ontdekt dat er DVI-D en DVI-I adapters zijn, toch? Nu heb ik volgens mij een DVI-D adapter en moet ik een DVI-I adapter hebben. Deze moet wel passen toch?

Wat is overigens het exacte verschil tussen beiden, los van de aansluiting (met oa. de 2 extra contactpunten boven en onder het rechthoekige plaatjes)?

EDIT: De tweede monitor komt overigens op de DVI-aansluiting van het moederbord te zitten, maar type aansluiting is hetzelfde als op die van de videokaart.

[ Voor 6% gewijzigd door Rohem op 03-10-2014 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brid
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-07-2024

brid

Onze excuses voor het ongemak

Afbeeldingslocatie: http://www.biyn-digital-video-surveillance.com/wp-content/uploads/DVI_Connector_Types.png

Waarschijnlijk heeft je Videokaart een DVI-D, weet niet of je daar zo een adapter voor kan vinden.
Aangezien je daarvoor de dvi-a pinnen nodig hebt

[ Voor 38% gewijzigd door brid op 03-10-2014 10:42 ]

DIY NAS, Hoofd PC
Unchain your pc/laptop, buy a SSD!!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
Die extra contact punten zijn de analoge pinnen. Als je videokaart DVI-D is dan is er geen analoog signaal en heeft een adapter geen zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferluci92
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-04 10:03
Als de dvi-d adapter niet past dan heeft het geen nut om een adapter te gebruiken.

VGA = Analoog signaal
DVI-I = Analoog OF digitaal
DVI-D = Digitaal only

Je kan niet doormiddel van een verloop stekkertje analoog naar digitaal omvormen. Of je moet een actieve adapter hebben(op stroom).. Dan zou het kunnen.

[ Voor 0% gewijzigd door Ferluci92 op 03-10-2014 10:48 . Reden: I en de D omgedraaid :X ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:43
Ik denk dat een 2e hands monitor met DVI goedkoper is dan een actieve converter van VGA naar DVI-I

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcduck
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ferluci92 schreef op vrijdag 03 oktober 2014 @ 10:40:
Als de dvi-d adapter niet past dan heeft het geen nut om een adapter te gebruiken.

VGA = Analoog signaal
DVI-D = Analoog OF digitaal
DVI-I = Digitaal only

Je kan niet doormiddel van een verloop stekkertje analoog naar digitaal omvormen. Of je moet een actieve adapter hebben(op stroom).. Dan zou het kunnen.
Volgens mij draai je het om:
DVI-D = Digitaal only

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferluci92
wcduck schreef op vrijdag 03 oktober 2014 @ 10:47:
[...]

Volgens mij draai je het om:
DVI-D = Digitaal only
Woops 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• o0SmOkE0o
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Rohem schreef op vrijdag 03 oktober 2014 @ 10:14:
EDIT: De tweede monitor komt overigens op de DVI-aansluiting van het moederbord te zitten, maar type aansluiting is hetzelfde als op die van de videokaart.
Maar wat voor type aansluiting is het nu precies ? Zie post van brid.

Want als ik op de site van Gigabyte naar de R280X kijk zie ik toch een DV-I (dual link) aansluiting op de kaart en zou de converter zonder problemen moeten passen (en werken).

Afbeeldingslocatie: http://www.gigabyte.us/fileupload/product/3/4913/9503_big.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferluci92

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohem
@All, bedankt voor alle reacties!
In navolging van wat @o0SmOkE0o ook aangeeft even wat verder uitgezocht en nagedacht.

- De videokaart heeft inderdaad een DVI-I aansluiting, zie ook hier de specs.
- Het moederbord in de pc is een ASRock B85M pro4 met inderdaad een DVI-D aansluiting.

Ik heb een Samsung 2053BW monitor die nu op de videokaart is aangesloten, werkt allemaal prima. En had inderdaad geprobeerd de Samsung 710N monitor aan te sluiten op de DVI-aansluiting van het moederbord. Excuus als ik daarin eerder niet duidelijk ben geweest! 8)7

Dit is dus ook de gewenste situatie, maar ik begrijp dus uit de diverse reacties dat de 710N monitor niet (eenvoudig) middels een VGA > DVI-D verloopstekker aangesloten kan worden :? Wat dus zou betekenen dat ik aan een nieuwe / tweede handse tweede monitor zit, vergelijkbaar met de 2053BW die ik al heb.
Hmm, dat ziet er wel uit als een interessante optie! :D Daarmee converteer ik dus VGA > HDMI / Mini-HDMI als ik dat goed begrijp..? En dat past sowieso op de R9 280X kaart? Zou wel echt een topoplossing zijn, voor een zacht prijsje O+

Ik kwam overigens ook nog deze (veel te dure) adapter tegen. Zou dat wat zijn..?

[ Voor 26% gewijzigd door Rohem op 03-10-2014 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brid
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-07-2024

brid

Onze excuses voor het ongemak

euh heeft dat bord niet gewoon een d-sub(vga) aansluiting
Afbeeldingslocatie: http://www.asrock.com/mb/photo/IO/B85M%20Pro4(m).jpg

Die zwarte boven de HDMI

Maar is het niet handiger om je dvi monitor via een HDMI -> DVI ( adapter aan te sluiten en dan je oudere sherm via DVI-I -> vga adapter aan te sluiten op de videokaart

[url=hier]http://www.allekabels.nl/dvi-kabel/15/1196035/hdmi-naar-dvi-kabel-professioneel.html?gclid=CPHA07ywkMECFSrjwgodypYASA[/url]

[ Voor 49% gewijzigd door brid op 03-10-2014 13:29 ]

DIY NAS, Hoofd PC
Unchain your pc/laptop, buy a SSD!!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferluci92
Zoals al eerder gezegd... Je hebt wel een HDMI aansluiting. Dan zou je deze splitter kunnen gebruiken:

http://www.miniinthebox.c...Iqm48KgkMECFSsXwwod6rcASg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-04 20:38
Nee joh, dan ga je het jezelf alleen maar moeilijk maken.

Hij heeft 1 DVI en 1 VGA scherm. En zijn kaart heeft HDMI en DVI-I.

Stop dan gewoon het VGA scherm met een VGA-DVI converter op de DVI-I aansluiting. en het DVI scherm met een DVI-HDMI converter op de HDMI aansluiting.
Beide zijn simpele passieve converters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMazzter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10:07
Bovendien is het meestal niet mogelijk om display-uitgangen van het moederbord te gebruiken als je een losse videokaart hebt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

TheMazzter schreef op vrijdag 03 oktober 2014 @ 14:02:
Bovendien is het meestal niet mogelijk om display-uitgangen van het moederbord te gebruiken als je een losse videokaart hebt...
Kan prima hoor. Alleen met AGPsystemen was dat niet mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohem
brid schreef op vrijdag 03 oktober 2014 @ 13:22:
euh heeft dat bord niet gewoon een d-sub(vga) aansluiting
[afbeelding]

Die zwarte boven de HDMI

Maar is het niet handiger om je dvi monitor via een HDMI -> DVI ( adapter aan te sluiten en dan je oudere sherm via DVI-I -> vga adapter aan te sluiten op de videokaart

[url=hier]http://www.allekabels.nl/dvi-kabel/15/1196035/hdmi-naar-dvi-kabel-professioneel.html?gclid=CPHA07ywkMECFSrjwgodypYASA[/url]
Die had ik ook gezien, maar is volgens mij geen VGA.. Al durf ik ook niet te zeggen wat het dan wel is..
Ferluci92 schreef op vrijdag 03 oktober 2014 @ 13:55:
Zoals al eerder gezegd... Je hebt wel een HDMI aansluiting. Dan zou je deze splitter kunnen gebruiken:

http://www.miniinthebox.c...Iqm48KgkMECFSsXwwod6rcASg
Nee joh, dan ga je het jezelf alleen maar moeilijk maken.

Hij heeft 1 DVI en 1 VGA scherm. En zijn kaart heeft HDMI en DVI-I.

Stop dan gewoon het VGA scherm met een VGA-DVI converter op de DVI-I aansluiting. en het DVI scherm met een DVI-HDMI converter op de HDMI aansluiting.
Beide zijn simpele passieve converters
Ik denk dat ik inderdaad voor zo'n soort oplossing ga. Ik leen van een collega even tijdelijk zo'n splitter om te proberen. Kan ik hem daarna zelf bestellen :)
TERW_DAN schreef op vrijdag 03 oktober 2014 @ 14:07:
[...]

Kan prima hoor. Alleen met AGPsystemen was dat niet mogelijk.
Hmm, dat is dus ook niet zo vanzelfsprekend? Ik ging er vanuit dat dat altijd gewoon werkte. Misschien rare vraag nog dan, maar wat zijn AGP systemen 8)7 ?

@All, bedankt voor alle reacties! _/-\o_ Ik ga de splitter proberen en anders zoek ik naar een goedkope tweedehands monitor:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• o0SmOkE0o
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Rohem schreef op vrijdag 03 oktober 2014 @ 16:28:
[...]

Die had ik ook gezien, maar is volgens mij geen VGA.. Al durf ik ook niet te zeggen wat het dan wel is..
- Supports D-Sub with max. resolution up to 1920x1200 @ 60Hz
*Intel® HD Graphics Built-in Visuals and the VGA outputs can be supported only with processors which are GPU integrated.
Ik zou het toch maar eens proberen ;)

(Moet je natuurlijk wel een CPU hebben die dat ondersteund)

[ Voor 6% gewijzigd door o0SmOkE0o op 03-10-2014 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Rohem schreef op vrijdag 03 oktober 2014 @ 16:28:
Hmm, dat is dus ook niet zo vanzelfsprekend? Ik ging er vanuit dat dat altijd gewoon werkte. Misschien rare vraag nog dan, maar wat zijn AGP systemen 8)7 ?
Op zich wel redelijk vanzelfsprekend. AGP zie je immers niet meer, dat is 10 jaar geleden al afgeschreven zo'n beetje, tegenwoordig heb je alles op PCIe zitten.
De enige beperking die je daarmee kan hebben is als je UEFI of BIOS er niet mee overweg kunnen. Maar zo gek veel zal dat ook niet voorkomen.
Pagina: 1