Nu zowel mijn laptop als die van mijn vrouw (beiden van het 2008 laptopproject van de TU Delft: HP Compaq 8510w) het langzaamaan beginnen te begeven (ik denk dat de CPU gewoon versleten is, kan dat? W7 draaide altijd superfijn, nu gaat het na een herinstallatie maar matig. Soms chrome naar 100%, na afsluiten svchost naar 100%. Ook begint de algehele integriteit gewoon te falen trouwens) is het tijd voor een nieuwe pc.
Om een duidelijke uitleg te geven heb ik de standaard vragen maar gewoon beantwoord:
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het moet een allround-pc worden. Ik fotografeer graag -> Lightroom. Vanwege onze beider TU-achtergrond zijn programma's als Matlab en Maple geen uitzondering. Verder natuurlijk dingen als (libre)Office, LaTeX, internet. Zelf vind ik het leuk om zo nu en dan te gamen. Niet online, niet heel fanatiek. We hebben een pricewatch: Samsung Syncmaster 2443BW Zwart (1920x1200), dus dat moet zeker haalbaar zijn de komende paar jaar.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Absolute maximum is €1000, minder is natuurlijk altijd fijn. Richtprijs is ~€800,-
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Zoals gezegd, een Samsung 2443BW. Misschien later nog eens upgraden naar een fijn IPS-scherm. Ook hebben we al (zelfgebouwde) speakers en invoerapperatuur. We hebben ook al een 3TB NAS (DS213), dus opslag kan beperkt blijven tot een medium SSD.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb de afgelopen 2 weken al best veel onderzoek gedaan en ben tot de volgende samenstelling gekomen:
- De processor moet wel een beetje fancy zijn om Matlab aan te kunnen.
- Ik weet dat een Nvidia videokaart beter compatible is met matlab ivm GPU-berekeningen, maar dat gaan we waarschijnlijk toch niet doen. Als de werkgever per se wilt dat je dat gaat doen mag hij ook een kaart regelen
.
- Kabels trekken is lastig in huis, dus dat wordt WiFi, vandaar de adapter
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
- Het uiterlijk is niet heel belangrijk. Grootte ook niet. Kleiner is natuurlijk mooi, maar verder niet heel boeiend, we schuiven 'm gewoon onder het bureau in de studeerkamer.
- Geluidsproductie wel beperken, een waaiende kast is irritant.
- Energieverbruik is ook niet heel belangrijk, minder is wel beter.
Ga je overklokken?
Nee. Geen verstand van ook. Misschien de multiplier in de BIOS/UEFI wat hoger zetten, verder zou ik het ook niet weten.
Graag hoor ik wat jullie mede-tweakers er van vinden! Nog tips? Heb ik iets over het hoofd gezien? Ik ben vooral nog niet helemaal zeker over de behuizing (wellicht een pricewatch: Corsair Carbide 330R) en het moederbord.
Om een duidelijke uitleg te geven heb ik de standaard vragen maar gewoon beantwoord:
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het moet een allround-pc worden. Ik fotografeer graag -> Lightroom. Vanwege onze beider TU-achtergrond zijn programma's als Matlab en Maple geen uitzondering. Verder natuurlijk dingen als (libre)Office, LaTeX, internet. Zelf vind ik het leuk om zo nu en dan te gamen. Niet online, niet heel fanatiek. We hebben een pricewatch: Samsung Syncmaster 2443BW Zwart (1920x1200), dus dat moet zeker haalbaar zijn de komende paar jaar.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Absolute maximum is €1000, minder is natuurlijk altijd fijn. Richtprijs is ~€800,-
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Zoals gezegd, een Samsung 2443BW. Misschien later nog eens upgraden naar een fijn IPS-scherm. Ook hebben we al (zelfgebouwde) speakers en invoerapperatuur. We hebben ook al een 3TB NAS (DS213), dus opslag kan beperkt blijven tot een medium SSD.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb de afgelopen 2 weken al best veel onderzoek gedaan en ben tot de volgende samenstelling gekomen:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i5-4460 Boxed | € 158,70 | € 158,70 |
| 1 | MSI H97M-E35 | € 64,95 | € 64,95 |
| 1 | MSI Radeon R9 280X GAMING 3GB | € 252,99 | € 252,99 |
| 1 | Fractal Design Define R4 Titanium Grey | € 86,95 | € 86,95 |
| 1 | TP-Link TL-WN822N | € 12,95 | € 12,95 |
| 1 | Cooler Master Hyper 412S | € 27,95 | € 27,95 |
| 1 | Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU | € 68,95 | € 68,95 |
| 1 | Cooler Master V550 Semi-Modular | € 77,50 | € 77,50 |
| 1 | Crucial MX100 256GB | € 90,50 | € 90,50 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 841,44 | |
- De processor moet wel een beetje fancy zijn om Matlab aan te kunnen.
- Ik weet dat een Nvidia videokaart beter compatible is met matlab ivm GPU-berekeningen, maar dat gaan we waarschijnlijk toch niet doen. Als de werkgever per se wilt dat je dat gaat doen mag hij ook een kaart regelen
- Kabels trekken is lastig in huis, dus dat wordt WiFi, vandaar de adapter
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
- Het uiterlijk is niet heel belangrijk. Grootte ook niet. Kleiner is natuurlijk mooi, maar verder niet heel boeiend, we schuiven 'm gewoon onder het bureau in de studeerkamer.
- Geluidsproductie wel beperken, een waaiende kast is irritant.
- Energieverbruik is ook niet heel belangrijk, minder is wel beter.
Ga je overklokken?
Nee. Geen verstand van ook. Misschien de multiplier in de BIOS/UEFI wat hoger zetten, verder zou ik het ook niet weten.
Graag hoor ik wat jullie mede-tweakers er van vinden! Nog tips? Heb ik iets over het hoofd gezien? Ik ben vooral nog niet helemaal zeker over de behuizing (wellicht een pricewatch: Corsair Carbide 330R) en het moederbord.