Hardware update

Pagina: 1
Acties:

• Argonyx
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17-02 21:15
Ik zoek een?
Update voor mijn pc zodat ik weer de nieuwste games op high kan spelen. Ik verwacht dat het ram + videokaart een update nodig hebben. Heb nog geen DX11 videokaart.

Wat is je budget?
Ligt eraan wat er vervangen moet worden in de pc. Heb niet direct een budget.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
A-merken vind ik het beste, maar heb niet direct een voorkeur voor iets.

Mijn huidige pc specs:

MOBO: Gigabyte EX58 UD5
CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU 920 @ 2.67GHz
GPU: Ati radeon HD4870 Vapor-x 2GB
RAM: 6GB (geen idee welk merk)
SSD: Crucial M4 128 GB
HDD1: WD 1TB 7200 RPM
HDD2: WD 2TB 5600 RPM

Is het nog de moeite waard om te upgraden? Het is een systeem uit 2009.

Alvat bedankt! _/-\o_

[ Voor 6% gewijzigd door Argonyx op 02-10-2014 22:08 ]

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:02
Je gpu is momenteel het zwakst, en zal als eerst vervangen moeten worden. 6 Gig ram zou ik nu nog net genoeg achten, maar het wordt krap aan voor in de toekomst.

In dit geval zal ik beginnen met een gpu upgrade naar een 7950/280. Voor een prijs van 160-200 is dat een enooorme vooruitgang in gpu power. Als je dan nog steeds vind dat je pc traag is, dan bottlenecked je cpu waarschijnlijk. Zelf heb ik een tijdje een i5 750 met 7950 gedraaid en dat ging net aan wel/niet soepel afhankelijk van de game.

• jorisvdelsen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-01 20:25
En tweedehands zijn die HD7950's al voor €100 te krijgen.

V'nA! 3470@3,4 - P8H61M/B3 - Crucial 8GB DDR3 - Intel 330 120GB - NZXT S340 - Tranquillo Rev.2 - Nexus 430W - Gigabyte 270X-2GD

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:47
jep gpu upgrade zal zeker helpen,je videokaart is echt aan vervanging toe, ik ben 2 jaar terug al van een 4870 naar een 570 gegaan en dat gaf echt een enorme boost aan games.

ik heb hetzelfde mobo trouwens en cpu!,blijft een stabiel systeem:)

• jorisvdelsen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-01 20:25
Heb je de stock CPU-koeler? Als je een goede koeler hebt, zou ik zeker de processor overklokken; dat zou ook wel eens iets kunnen schelen.

V'nA! 3470@3,4 - P8H61M/B3 - Crucial 8GB DDR3 - Intel 330 120GB - NZXT S340 - Tranquillo Rev.2 - Nexus 430W - Gigabyte 270X-2GD

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:32
Die CPU kan rond de 4GHz halen als je een beetje een goede koeler hebt. Je hebt een heel goed moederbord dus zou het eigenlijk zonde vinden niet uit die processor te halen wat er in zit. Kan zijn dat je een bottleneck gaat krijgen bij weinig multithreaded games. Ik heb een i5 750 @ 3,6GHz en bv Assassin's Creed 4 belast mijn eerste cpu core 100%.

Het RAM is ook op het randje, ik verwacht dat het komende jaar meer geheugen benut gaat worden, waardoor 8GB voor een nieuwe game pc als minimum aangewezen wordt. Met 12GB zou je wel een heel eind verder kunnen. Je moederbord heeft 6 geheugen sleuven, dus je kunt misschien tweedehands zoeken naar een setje van 3 x 2GB zoals je al hebt?

Wat grafische kaart betreft, de HD 7950 wordt heel vaak aangeraden en terecht want die biedt ook veel bang for buck. Maar het is een videokaart van begin 2012 en wordt dus stilaan redelijk oud. Jij hebt redelijk lang hebben gedaan met je HD 4870 en eerlijk gezegd gaat een HD 7950 minder lang meegaan. Bovendien gaf je geen budget op, dus ik zie niet echt in waarom we ons limiteren tot sub €200 videokaarten. Als je momenteel voor de lange termijn een videokaart wilt kopen, kun je niet om de GTX 970 heen, je betaalt er wel dubbel zoveel voor als voor een HD 7950 maar bang for bucks gewijs zit de verhouding nog steeds redelijk goed (want de prestaties zijn bijna het dubbele: http://www.anandtech.com/bench/product/1033?vs=1355). Je hebt dan ook meteen de laatste features van DirectX 11.3 en DirectX 12, en als je een 1440p scherm wilt, is hier ook de gpu wat beter voor geschikt. En als je toch wat minder wilt uitgeven, misschien beter even wachten op AMD's antwoord of de GTX 960.

@Ardjee: Ik heb zoals ik al eerder zei een i5 750 maar dan wel overgeklokt en behalve die paar genoemde Ubisoft games, is die eigenlijk niet echt een limiet. Als ik wil kan ik nog wat hoger overklokken zelfs, heb net een betere behuizing en koeler gekocht, kan ik een upgrade nog wat meer uitstellen en als ik dan uiteindelijk toch upgrade kan het nog gebruikt worden.

[ Voor 9% gewijzigd door MacPoedel op 03-10-2014 12:09 ]

• Argonyx
Hmh, bedankt voor alle snelle reacties!

Aangezien ik DirectX 11 en hoger wil hebben zal de HD7950 dus afvallen want deze ondersteund volgens mij dit niet!?
Bovendien hou ik er van om gelijk goed spul te kopen dus kom ik uit op de GTX 970: pricewatch: MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G

Ik heb een OCZ PSU van 500W. Is dit voldoende om mijn nieuwe systeem te trekken? Ermee rekening houdend dat ik ook nog 3x 2GB ram geheugen ga toevoegen.

Is het vervangen van de GPU net zo gemakkelijk als het vervangen van een HDD? Ik heb hier namelijk weinig ervaring mee. Zoals ik het zie is het een kwestie van de oude drivers verwijderen, videokaart vervangen en nieuwe drivers installeren.
Zelfde vraag ik me af voor het ram geheugen, is dit enkel een kwestie van de nieuwe ram bij klikken?

En tot slot wil ik nog terug komen op de vraag van het overclocken. Mijn CPU-koeler is een scyte mugen 2. Maar met overclocken heb ik geen ervaring en denk ik er dus ook niet aan om dat nu te gaan doen.

• MacPoedel
De HD 7950 ondersteunt wel DX11 uiteraard, maar dan wel DX11 en niet DX11.3 (het verschil zijn een aantal features, DX11 bestaat al 4 jaar en wordt nog steeds geüpdatet). En de HD7950 gaat zelfs DX12 ondersteunen en ondersteunt nu ook Mantle.

In elk geval ik denk dat de 970 voor jou een betere keuze is.

Wat overklokken betreft, je had ooit ook geen ervaring met fietsen en hebt het toch ook geleerd. Als je een goede gids volgt zijn de risico's voor je hardware onbestaande, je kan je processor niet opbranden tenzij je plots beslist om de spanning te verdubbelen ofzo (maar daarom doe je het dus in kleine stapjes). Met die koeler en dat moederbord is het eigenlijk gewoon eeuwig zonde dat die processor daar aan 2,8GHz staat te tikken. Zijn we hier op het Tweakers forum of niet?

• Argonyx
Hmh, daar heb je inderdaad gelijk in. Ik ga in iedergeval voor de 970.
Nog één vraagje over het ram geheugen. Ik heb er nu OCZ gold inzitten.
PC3-10666, 1333MHZ, tripple channel.

Kan ik deze erbij steken zonder dat het problemen oplevert?
pricewatch: Kingston KTH-PL313SK3/6G

Is ook 3x 2GB met zelfde snelheid.

• MacPoedel
Geheugen heeft nog meer specificaties dan de snelheid. De timings kunnen ook verschillen. Maar dan zet je moederbord dat naar de traagste waarschijnlijk. Ik denk wel dat de kans heel klein is dat je compatibiliteitsproblemen gaat hebben.

Een Nehalem overklokken is niet zo makkelijk als een Sandy Bridge of latere CPU (als in het uitvoeren er van, want overklokken doet die uiteindelijk heel goed), maar ik vond het best leerzaam, en dan gaat in de toekomst met nieuwere hardware overklokken peanuts lijken :-).
Pagina: 1