Corsair of Bequiet voeding

Pagina: 1
Acties:

• verbuyst
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 06-12-2019
ik ben aan het twijfelen tussen 2 voedingen (zie onderaan) en wou eigenlijk weten of er mensen zijn die deze hebben (goed of slecht?) is het ene merk beter dan het andere?

Ik heb momenteel een Antec 1000w voeding zitten, maar het merk Antec komt hier niet meer binnen. Alles wat ik van hun heb of gehad heb is er wel een mankement. De 1000w was volledig overbodig, maar toen (5j geleden) de enige voeding die ik kon krijgen met veel sata aansluitingen. Mijn voeding fan is momenteel heel lawaaierig, opgestuurd naar Antec "gestofzuigd" terug gekregen en na 1 week hetzelfde probleem. Wat een herstel dienst daar.

Dus diegene waar ik tussen twijfel:
1) Be quiet! Straight Power 10 | 800W CM
2) Corsair RM850

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Hoeveel watt heb je nodig dan, want als het alleen om het aantal sata aansluitingen gaat, dna kom je met een "normale"voeding ook wel weg (sata splitters). Of veroorzaak je zoveel piek spanning ?

Verwijderd

verbuyst schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 20:57:
Mijn voeding fan is momenteel heel lawaaierig, opgestuurd naar Antec "gestofzuigd" terug gekregen en na 1 week hetzelfde probleem. Wat een herstel dienst daar.
Als het een week lang heeft geholpen, dan was dat waarschijnlijk ook het probleem. Misschien wordt de luchtstroom nu weer geblokkeerd door stof in de voeding of bijvoorbeeld door een stoffilter die vol stof zit.
KillerAce_NL schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 21:06:
Of veroorzaak je zoveel piek spanning ?
Ik denk niet dat hij een piekspanning kan veroorzaken op het net, maar dat heeft er sowieso ook niks mee te maken. Of bedoel je misschien iets heel anders? Bijvoorbeeld piekstroom.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2014 11:30 ]

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 24-02 21:37

Thomg

Aww yiss

Kan je voeding eigenlijk wel genoeg lucht aanzuigen? En is de lucht niet warm door de erbarmelijke airflow van je kast?

Ik mis heel veel dingen in je verhaal.

Aan de andere kant kan het ook geen kwaad om je voeding te upgraden, zeer waarschijnlijk zit je echte load ver onder de sweet spot van je voeding waardoor je efficiency relatief laag is.
Maar dat is moeilijk te zeggen zonder te weten wat je hebt.

[ Voor 43% gewijzigd door Thomg op 03-10-2014 12:46 ]

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:32
Waaruit bestaat de rest van je pc? Hoeveel SATA aansluitingen heb je eigenlijk nodig? Je zegt dat 1000W overkill was, maar is 850W dat dan ook niet? Je moet al aan SLI of Crossfire doen om zo'n voedingen nodig te hebben.

Je kunt op een bestaande SATA kabel ook nog een extra SATA kabel plaatsen als je niet in de buurt van de limiet van je voeding zit, of er zijn ook SATA verlengsnoeren voor de Molex stekkers die je waarschijnlijk toch niet meer gebruikt. Het is niet dat harde schijven zoveel stroom trekken (een paar Watt per stuk) dat de kabel er van gaat smelten, en bij moderne voedingen komt alle stroom toch van dezelfde rail.

Een pricewatch: Seasonic S12II-Bronze 520W heeft bv 6 SATA connectors, maar ook 6 Molex connectors. Als je dus geen te zware videokaarten hebt, moet je met die voeding toekomen.

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Indien TS meer dan 6 molex connectoren nodig heeft zou ik eerder de schijven in een NAS douwen.

• verbuyst
Ikzelf heb een i7 cpu (extra 8pin nodig op het moederbord) en een amd (5 of 6) serie videokaart (6pin aansluiting nodig), een 9 hdd en een dvd lezer.
Mijn kast is een antec 1200 gamers case, dus aan ventilatie geen gebrek met 6 "kleine" en dan nog 1 grote bovenop.

Indien ik de ventilator van mijn voeding stop door middel van een stokje, is het geluid ook direct weg. Ikzelf heb ook reeds met een busje persdruk eens in de voeding geweest om eventueel stof weg te blazen, maar er kwam niets uit de voeding van stof of andere onderdelen.

Ps: wat is een goed merk van voeding? Want om elke 5j een nieuwe te gaan kopen vind ik er nu ook wel over. En zo'n garantie betekend ook niet veel natuurlijk.

[ Voor 13% gewijzigd door verbuyst op 03-10-2014 14:30 ]

• Thomg

Thomg

Aww yiss

pricewatch: Cooler Master V450 Semi-Modular

Ik raad je aan een NAS aan te schaffen, 9 schijven is wel erg veel voor één pc!

[ Voor 24% gewijzigd door Thomg op 03-10-2014 14:44 ]

• MacPoedel
Zijn dat 9 grote harde schijven, of houd je gewoon alle harde schijven die je ooit gekocht hebt bij? Ik weet niet wat je er allemaal mee doet, maar ik zou denken aan er een paar minder te gebruiken of ze in iets meer dedicated te zetten zoals een NAS of server. Of dit is een server en dan heb ik niets gezegd. Heb jij trouwens een moederbord met 10 SATA aansluitingen?

Als ik een beetje reken verbruikt je pc nooit meer dan 400W, als je dan zoals Thomg een 450W een beetje op de groei neemt, moet je wel een lange tijd toe komen. Een 850W voeding gewoon voor de SATA kabeltjes is een beetje onnozel, gebruik dan dus de Molex aansluitingen of zet er zelf extra bij (kabeltjes genoeg te vinden op eBay).

Goede merken zijn Seasonic (zijn geen slechte van, bv deze pricewatch: Seasonic S12II-Bronze 520W of pricewatch: Seasonic S12II-Bronze 430W), de Cooler Master V reeks, of de pricewatch: XFX TS 550W 80Plus Bronze (of pricewatch: XFX TS 550W 80Plus Gold als je wat meer wilt uitgeven en een efficiëntere wilt).

In verband met je huidige voeding, kan een slecht lager van de fan zijn. Aangezien de garantie volgens mij toch al voorbij is, kun je misschien de voeding zelf eens open doen, de fan loskoppelen en vervangen door een andere? (je hebt er blijkbaar 5 in reserve ;)). Ik zou je sowieso een andere voeding aanraden, maar altijd leuk om toch even te weten of die fan nu brak was of niet.

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-02 11:37
Thomg schreef op vrijdag 03 oktober 2014 @ 14:42:

Ik raad je aan een NAS aan te schaffen, 9 schijven is wel erg veel voor één pc!
Ach hoezo, dat vind ik wel heel erg afhankelijk van je gebruik.

Als je je data alleen gebruikt op die computer (dus verdere netwerk shares etc niet interessant zijn) vind ik een losse nas aardig overkill. Dan staat er alleen maar een extra apparaat te draaien.

9 schijven is redelijk veel als je kijkt naar de gemiddelde pc, maar ik zou niet weten waarom het niet zou kunnen (zo lang de voeding adequaat is natuurlijk). Afhankelijk van de schijven is er evt alleen een flinke efficiëntieslag te maken. Als het allemaal "oude" kleine schijven zijn, kan een upgrade naar nieuwere exemplaren een hoop verbruik, geluid en rommel schelen.

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Heeft er meer mee te maken dat 9 schijven ontzettend zwaar zijn, erg veel ruimte in beslag nemen, hoge eisen stellen aan je moederbord en je eigenlijk forceren een zwaar overkille voeding te kopen om ze allemaal aan te kunnen sluiten.

[ Voor 47% gewijzigd door Thomg op 03-10-2014 15:39 ]

• verbuyst
@Thomg: indien jij mij een NAS kan voorstellen, die evenveel kost als een nieuwe voeding. Graag, maar ik heb er nog nooit één gevonden en ook niet nodig. Ik heb maar één PC en dan heeft een NAS totaal geen nut. De "goedkopere" NAS hebben altijd maar plaats voor max 2 HDD.

@MacPoedel: het zijn "redelijk" grote schijven, 8x 1TB en 1x 2TB, indien ze uitvallen koop ik mij grotere en zou ik ook minder SATA aansluitingen nodig hebben. Het zijn WD "green" schijven. Mijn moederbord is er een van Gigabyte en ja ik kan ze allemaal rechtstreeks aansluiten zonder trukjes ;-). Ik zou heel graag die voeding gewoon opengooien en die fan zelf vervangen, maar op het internet al gelezen dat er spanning op die "Coils enzo" kan blijven staan er daar wil ik in zo'n klein kamertje toch met mijn vingers niet inkomen.

@timberleek: je zou me een "internet horder" kunnen noemen, ikzelf had gewoon 5j geleden een deftige PC nodig met veel plaats. Zodoende dat ik voor een lange tijd naar niets meer moest omkijken.

@Thomg: en dat is nu juist de reden dat ik vroeger zo'n overkill voeding gekocht heb, ik wou er één die "out of the box" genoeg SATA aansluitingen had zonder tussenstukken en trukjes. En ook omdat ik misschien van plan was om na een jaar of 2 een SLI erbij te steken (die uiteindelijk er nooit gekomen is en nu ook totaal niet meer nodig is door een PS4). Als je bij de pricewatch aanduid dat je 10x sata wil, krijg je ook alleen maar overkill voedingen.

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Je kan ook zelf een NAS in elkaar steken?

Natuurlijk gaat dit aanzienlijk duurder worden dan een nieuwe voeding, maar je moet het eerder zien als een investering in de toekomst.

pricewatch: Intel Celeron G1620 Boxed
pricewatch: ASRock B75M-GL R2.0
pricewatch: Cooler Master N300 (KKN1, closed)
pricewatch: be quiet! System Power 7 400W
+ USB stick voor FreeNAS

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-02 11:37
verbuyst schreef op zaterdag 04 oktober 2014 @ 13:27:
@MacPoedel: het zijn "redelijk" grote schijven, 8x 1TB en 1x 2TB, indien ze uitvallen koop ik mij grotere en zou ik ook minder SATA aansluitingen nodig hebben. Het zijn WD "green" schijven. Mijn moederbord is er een van Gigabyte en ja ik kan ze allemaal rechtstreeks aansluiten zonder trukjes ;-). Ik zou heel graag die voeding gewoon opengooien en die fan zelf vervangen, maar op het internet al gelezen dat er spanning op die "Coils enzo" kan blijven staan er daar wil ik in zo'n klein kamertje toch met mijn vingers niet inkomen.
Ach zo spannend is het niet hoor. Ja als je hem net uit het stopcontact trekt en dan meteen de print gaat knuffelen. Dan wordt het wel wat vervelender. Maar als je de stekker eruit trekt en de voeding even aanzet (groen aan zwart), dan is bijna alle lading al weg. En anders nog even een nachtje laten staan oid of de betreffende condensator kortsluiten.

Maar als de fan vast zit met een connector hoef je de print er uberhaupt niet eens uit te halen. Dan is het gewoon stekkertje los en nieuw stekkertje vast.
@Thomg: en dat is nu juist de reden dat ik vroeger zo'n overkill voeding gekocht heb, ik wou er één die "out of the box" genoeg SATA aansluitingen had zonder tussenstukken en trukjes. En ook omdat ik misschien van plan was om na een jaar of 2 een SLI erbij te steken (die uiteindelijk er nooit gekomen is en nu ook totaal niet meer nodig is door een PS4). Als je bij de pricewatch aanduid dat je 10x sata wil, krijg je ook alleen maar overkill voedingen.
waarom moet dat perse out of the box? De meeste voedingen van rond de 500w hebben er niet zoveel omdat de meeste gebruikers het niet nodig hebben. Het is niet dat ze het vermogen niet zouden kunnen leveren. (als je een goede voeding hebt tenminste. Voor SLI/crossfire is een zwaardere voeding wel nodig, maar dan nog is 750-850W meestal zat.

Je betaalt wel flink extra voor die extra connectors. Een Seasonic M12II EVO 520W is 60 euro (met eventuele splitters erbji misschien 70), een 850w model is 100. Als je het niet nodig hebt is dat imo ook weer zonde van je geld.

• MacPoedel
Helemaal akkoord met Timberleek. Wat spanning van de voeding betreft, trek de stekker uit je PC en duw op de power knop van je PC, dan blijft er zeker niets over in de capaciteiten. Je moet bijna gegarandeerd alleen de voeding open schroeven en de fan loskoppelen zoals je dat op een moederbord zou doen. Nergens moeten coils aangeraakt worden of printplaten uit de behuizing gehaald worden. Zou veruit het goedkoopste zijn om een andere fan te kopen dan een nieuwe voeding, toch. Als het geluid wat anders is dan de fan, moet er wel een nieuwe komen uiteraard.

• verbuyst
@timberleek & MacPoedel: Oke, kben overtuigd. Kheb mij een nieuwe fan gekocht (zie onderaan) en mocht deze het probleem volledig oplossen ben ik voor €10 gesteld. Anders zal het toch een nieuwe voeding worden.

Kzal nog een update geven hoe het verloopt ;-)

Forum die ik gevonden heb van iemand die hetzelfde heeft gedaan voor zijn casemodding:
http://www.overclock.net/...0-fan-mod-noise-reduction

De fan die ik besteld heb:
https://www.mycom.be/comp...ign-silent-series-r2-80mm

• verbuyst
Update: Mijn fan is vervangen en wat een verademing, ik hoor niets meer ;-)
Kheb toch wat voorzorgen genomen, want alles ligt toch dicht bijeen en kheb toch grote handen. Kheb mijn energie uiteindelijk kunnen halen uit een cola i.p.v de coils.

Dat ze zoiets niet kunnen of willen doen bij Antec is toch wel een teken waar je staat als klant, hij was tenslotte 6 weken weg.

Mocht je eens in de buurt zijn van Sinaai dan trakteer ik er gerust eentje want uiteindelijk is voor €10 mijn probleem opgelost.

Verwijderd

Heb je de fan wel vervangen door één met dezelfde eigenschappen, dezelfde airflow bij een bepaalde spanning. Als de voeding namelijk geen OTP (Over Temp Protection) heeft kan het goed mis gaan. Sommige voedingen kunnen in rook opgaan, andere presteren volledig ruk, daar zakt de spanning volledig in of ripple gaat door het dak. Dat zijn dingen die je echt niet wil zien bij je PC, want dat vind de rest van de PC echt niet leuk.

• verbuyst
Mercy voor de tip.
De fan heeft dezelfde spanning (12vdc), maar een hogere RPM en lagere dBA.

RPM
Antec: 1200
Fractal: 1400+10%

dBA
Antec: 40
Fractal: 14

Verwijderd

Het lijkt mij eigenlijk vrij sterk dat je een 1000W Antec voeding hebt waar een 1200RPM fan in zin, maar welke Antec voeding is het? Overigens is die dBA waarde onzin, dat is namelijk onmogelijk, dus waarschijnlijk is de ene gemeten in een vertrek waar de stofzuiger ook nog aan stond en de andere op een afstand van 10 meter zodat je sowieso niks hoort, 14dBA hoor je namelijk onmogelijk, terwijl een 1400RPM fan van 120mm of groter eigenlijk altijd wel duidelijk hoorbaar is.

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2014 21:41 ]

• MacPoedel
Het is geen 120mm fan maar een 80mm. Ik vind het ook al sterk dat Antec een 80mm fan in een 1000W voeding steekt, de meeste voedingen van de laatste 10 jaar die ik vast heb gehad, hadden een 120mm fan of groter en dan allemaal met een vermogen van rond de 500W. Was dus geen wonder dat die voeding veel lawaai maakte.

Verwijderd

Met een 80mm fan aan de voor/achterzijde heb je veel meer ruimte voor grote heatsinks en gaat de airflow ook veel beter door de voeding in vergelijking met een 120/140mm fan waarbij je geen ruimte meer hebt voor grote heatsinks en de lucht om een hoekje geblazen moet worden om uit de voeding te kunnen. Dus 120/140mm fan hoeft niet te betekenen meer lawaai of slechtere koeling. Maar een 80mm 1400RPM fan plaatsen in een niet hele efficiente 1000W voeding lijkt mij dan weer niet erg slim, als het namelijk een Antec Truepower Quattro was van 1000W dan zat er een 3400RPM fan in, als je die vervangt door een 1400RPM fan ben je niet slim bezig. Hoe goed die 1400RPM fan ook mag zijn, ding zal altijd veel minder lucht verplaatsen als de orginele.

Edit volgens de specs komt de ADDA AD0812UB-A70GL uit de Antec TPQ 1000W op 43.8CFM en de 80mm Fractal Design fan maar op 19,46CFM, dat is nog minder als de helft...

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2014 23:56 ]

Pagina: 1