Van Raid 0 naar geen Raid

Pagina: 1
Acties:

• Gijs
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 20-01 23:58
Sinds kort draai ik mijn pc dualboot met OSX, deze is geinstalleerd pop een 2e SSD (120GB). Mijn primaire SSD staat redelijk vol (512GB). Ik heb echter 2 fraaie oude hitachi schijven kunnen rippen uit 2 niet zwaar belaste PC's, deze heb ik toendertijd voor het gemak in raid 0 gegooid. Er staan nu vooral downloads, muziek films etc op. Echter herkent OSX ze niet omdat ze via Windows geRAID zijn. Stiekem wil ik nu terug naar gewoon 2 losse schijven die ik dan exFat formateer zodat ik ze zowel vanuit windows als vanuit OSX kan bereiken. Iemand tips over how to zonder dataverlies?

Ter verduidelijking:

Primaire schijf: 512GB MX100 met Windows en programma's erop NFTS
Secundaire schijf: 120GB kingston V300 met OSX erop Mac format
Tertiare schijf: vormt samen met nummer 4 een raid (raid 0)
Quadraire schijf: vormt samen met 3 een raid 0

En ik wil

Primaire schijf: 512GB MX100 met Windows en programma's erop NFTS
Secundaire schijf: 120GB kingston V300 met OSX erop Mac format
Tertiare schijf: exfat?
Quadraire schijf: exfat?

Weet iemand trouwens ook of exFat dan de beste optie is of zijn er slimmere oplossingen?

[ Voor 32% gewijzigd door Gijs op 02-10-2014 20:01 ]

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19:22
Stap 1: Kopieer de data van de RAIDset naar een andere plek
Stap 2: Sloop je RAIDset en formatteer de twee losse schijven
Stap 3: Kopieer de data weer terug
Stap 4: Tijd voor bier

Edit:
Ergens in de bootcamp driver DVD zit een HFS+ driver voor Windows. Zo kunt je met Windows op de Mac OS schijven lezen en schrijven
Mac OS kan zelf al NTFS lezen en met bijvoorbeeld deze handleiding http://osxdaily.com/2013/...s-write-support-mac-os-x/ ook gewoon schrijven.
Andere optie is iets als NTFS-3g.

FAT kan maar heeft geen enkele data beveiliging en de irritante limiet van 4GB per bestand.

[ Voor 54% gewijzigd door hans_lenze op 02-10-2014 20:16 ]

while (! ( succeed = try ()));

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:34

The Eagle

I wear my sunglasses at night

^^^ Dat idd. Data kopieren en weer terugzetten.
Overigens mag je Stap 4 ook gewoon tussen stap 1, 2 en 3 toevoegen. Dat duurt meestal wel even namelijk. Proost alvast :Y)

En om de vraag alvast te beantwoorden die je wilt gaan stellen: nee, je kunt die switch niet maken zonder je data te kopieren. Uit Windows Raid 0 halen kan best, maar niet met behoud van data.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Gijs
Aangezien ik midden in een examenweek zit zal ik de stap 4 even moeten uitstellen :X
Maar ja dan begin ik maar met het overzetten:(
exFat heeft inderdaad dat vreselijk limiet, ik zal eens kijken of ik het met NFTS aan de gang kan krijgen.
Het grootste nadeel van de huidige RAID 0 array dat de drives amper uitgaan (als er geen data wordt gelezen) wat wel fijn is aangezien ze alleen voor data opslag worden gebruikt. Ik heb een stille PC maar op het moment maakt hij toch echt meer herrie door die drives (die ook al de nodige leeftijd hebben).
Wel jammer dat het zo moet, beide schijven staan niet vol dus ik heb eigenlijk zat ruimte ervoor...

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
exFat heeft geen limiet waar je last van zult hebben. Max filesize is 2^64 bytes.

• Pwuts
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 16-01 12:29

Pwuts

pwutst met vanalles en nog wat

Mijzelf schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 21:00:
exFat heeft geen limiet waar je last van zult hebben. Max filesize is 2^64 bytes.
Dat is een groot voordeel van exFat, maar een nadeel is dat het niet super ondersteund wordt door o.a. eerdere Windows versies. Dan heb ik het over formatteren, niet over gewoon gebruik. Als 'ie eenmaal goed gepartitioneerd is dan vormt dat 'probleem' geen probleem meer B)

¯\_(ツ)_/¯

• Gijs
Ik draai nu 7 en oudere versies gaan er niet meer opkomen, het kopieren gaat denkik een half uurtje kosten.
Fijn zo'n SSD:)

EDIT:
Ik heb nu de setting van powermanagment zo ingesteld dat hard disks na 5 minuten spin downen.
Is dit dan ook van toepassing op mijn SSD? :+ En is dit vanaf het moment dat je je pc loslaat (zoals met sleep) of is dit vanaf het moment dat de HDD geen opdracht meer krijgt?
Lastige vragen ik weet het....

[ Voor 55% gewijzigd door Gijs op 02-10-2014 23:13 . Reden: Wat toegevoegd ]

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19:22
De meeste SSDs die ik ken draaien niet en zullen een 'stop met draaien' commando negeren.
De teller begint te lopen zodra de schijf geen opdracht meer krijgt.

while (! ( succeed = try ()));

• Gijs
Als je SSD's draaien dan doe je inderdaad iets fout:)
Heb de spindown tijd nu op 1 minuut gezet, zo blijft de herrie minimaal!
Denk dat ik over een tijdje toch maar ergens een NAS ga neerpleuren oid, kan al die troep in ieder geval van mijn PC af!
Pagina: 1