Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19-05 20:18

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Aangezien ik sinds een paar maanden ben afgestudeerd en uitzicht heb op een baan vanaf 1 november, wordt het eindelijk tijd om burger te worden :) Dus tijd om het goedkope studentenhuis te verlaten en op zoek te gaan naar een appartement om te huren.

Ik ga werken in de consultancy, dus het is van belang dat de locatie een beetje centraal is in de randstad; daarom is mijn voorkeur uitgekomen op Den Haag ergens in de wijk Bezuidenhout en omstreken (dit is dichtbij de A12 en treinstations). Vanaf daar kan je redelijk makkelijk naar het kantoor zelf (A'dam) en naar klanten in de randstad.

Een probleem dat ik tegenkom, is dat startsalarissen niet heel hoog zijn ondanks WO (in mijn geval 33.5k inclusief vakantiegeld, '13e maand', etc.), waardoor ik slechts rond de 2800 bruto + leaseauto krijg per maand. Nogmaals, dat is inclusief alle bonussen/toeslagen en met een auto. Volgens mijn berekeningen blijft daar ongeveer netto €1950 €1900 van over (hier hoeft dus geen auto, bijtelling of pensioen meer van betaald te worden).

Dan nu de vraag: op hoeveel kosten moet ik ongeveer rekenen bovenop de kale huurprijs van een appartement in de stad? En hoeveel zouden jullie ongeveer instellen als maximum kale huurprijs in mijn situatie (alleen wonend)?

Dingen die ik ben tegengekomen:
  • Gas/water/electriciteit
  • Servicekosten, wat dat ook mag zijn
  • Gemeentelijke belastingen en waterschapsheffingen?
  • ???
Ik kon wel e.e.a. vinden op internet en op GoT over mogelijke bijkomende kosten, maar niet hoe hoog die zijn.

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:24
2800 bruto als starter is niet verkeerd hoor.

Je woont alleen?

GWL zou ik op 80-140 euro per maand rekenen, servicekosten hangt van de verhuurder af, is volgens mij zoiets van 40-90 euro, belastingen enzo is rond de 30 geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Ik woon idd alleen, excuus dit was ik even vergeten, heb het er ff bij gezet.

Die 2800 klinkt veel maar is dus wel inclusief de toeslagen. De meeste mensen kijken naar salaris exclusief vakantiegeld en 13e maand, maar bij het bedrijf waar ik ga werken kijken ze naar jaarsalarissen inclusief toeslagen (imo veel beter, zouden meer bedrijven moeten doen).

Maar je noemt dus G/W/E, servicekosten en belastingen, maar is dat alles? Bijkomende kosten zijn dus ongeveer €200 bovenop de kale huurprijs?

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:17
Kijk hier eens naar: https://www.rabobank.nl/p...nen/woonlastencalculator/

Verder:
  • Inboedelverzekering?
  • Parkeervergunning?
  • Rioolbelasting
  • Afvalstoffenheffing
  • Evt. onderhoud CV-ketel (indien niet bij servicekosten inbegrepen)
  • Internet + TV (30/40 euro)
  • Boodschappen 100 - 120 euro voor 1 persoon
Servicekosten een paar tientjes inderdaad. Zit onderhoud van het complex in, evt. schoonmaak centrale ruimtes, kosten energie van verlichting complex etc.

[ Voor 52% gewijzigd door ThinkPad op 02-10-2014 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:38

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

418O2 schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 17:26:
Idd, ken genoeg in vergelijkbare positie (net WO afgestudeerd, eerste baan) die het met minder moeten doen.
Je woont alleen?

GWL zou ik op 80-140 euro per maand rekenen,
Hangt helemaal af van a) huis en b) gedrag.

Om te beginnen staat water los van gas en licht, dus bereken het ook apart (andere leveranciers). Tenzij je de kraan continu open laat staan heb je als alleenstaande vooral met vastrecht en rioolrecht te maken en die hangen weer af van woonplaats.

Verder mbt energie (gas+licht), tenzij je het heel bont maakt met electra zal verwarming (water+huis) leeuwendeel van de rekening vormen. Sommige kosten (stadsverwarming :X ) kun je weinig aan doen, andere (daadwerkelijk verbruik) des te meer. Het is moeilijk een lijn te trekken, vandaar de grote verschillen. Wat je bereid bent te doen hangt ook sterk af van wat je gewend bent dus wat je normaal aan 'comfort' vindt. Wij wonen met z'n drieen in een slecht geisoleerd jaren '30 appartement met HR CV-ketel en weten desondanks maandbedrag rond de EUR 95 te houden. Dat doen we door sowieso max op 18.5C te stoken en daarnaast enkel de woonkamer te verwarmen en dat enkel op tijden dat we thuis zijn. Voor ons normaalste zaak van de wereld, sowieso slaap ik liefst steenkoud. Vriendin van me heeft tijdje soortgelijk appartement appartement gehad. Zij komt van Curacao en woonde alleen. Voor haar moest heel het huis warm en dan wel op 23C. Haar gas+lichtrekening ging richting de EUR 170/maand :X

Waarschijnlijk zijn beide genoemde situaties extremen, maar als je je een beetje op die lijn kunt plaatsen kun je een indicatie krijgen. Wij hadden overigens beide Greenchoice (m.i. veruit beste van de prijsvechters). Let wel dat het hier gaat om tochtige oude woningen, de bedragen kunnen geheid lager bij een modern (betonnen) appartement met goed energielabel.
servicekosten hangt van de verhuurder af, is volgens mij zoiets van 40-90 euro,
Verkijk je daar niet op, kan VEEL hoger, zeker als er een lift en/of galerijen in het spel zijn. Dan heb je het over tienduizenden EUR per jaar aan onderhoud, electra en (vooral) schoonmaakkosten die uiteraard verrekend worden op de bewoners. Ik heb galerijflats gezien waar servicekosten ex (stads)verwarming boven de EUR 200 uitkomen :o

Lift=lui, makkelijk, maar duur.
Geel lift=veel goedkoper.
belastingen enzo is rond de 30 geloof ik.
Verschilt ook enorm per gemeente. Als huurder betaal je rioolrecht en afvalstoffenheffing. Duurste is iirc R'dam, met EUR 340/jaar voor eenpersoonshuishouden, goedkoopste Nijmegen met EUR 96/j (maar dan wel met verplicht betaalde huisvuilzakken). Ook aangrenzende gemeentes kunnen sterk verschillen (zie daar waarom Nijmegenaars allemaal naar buurgemeentes gaan om normale vuilzakken te dumpen en mensen uit buurgemeentes proberen om grof vuil naar de Nimweegse afvalpunten te brengen :z ).

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
@ThinkPad, bedankt voor de link, dat is de eerste die ik tegenkom die echt bedragen geeft (alhoewel niet heel specifiek, maar toch). Die site adviseert mij een maximum kale huur van €652 met mijn salaris :/ Geen vetpot dus. Andere kosten zoals boodschappen, verzekeringen, bier drinken, etc. heb ik al wel op een rij aangezien ik dit heb bijgehouden de afgelopen paar jaar.

@dion_b, rioolrecht is dat niet voor de huurder? Ik heb iig ff gekeken voor Den Haag, daar is de afvalstoffenheffing €20 per maand (€233 per jaar). Een parkeervergunning in Den Haag voor de eerste auto is met €36 per jaar redelijk negligible. Een bezoekerspas is ms ook wel handig, maar die is €18 per jaar.

Tot nu toe zijn de kosten dan als volgt (met geschatte bedragen):
  • Servicekosten €50
  • Woonverzekeringen €15
  • TV, internet €50
  • Gas, water, elektriciteit €140
  • Heffingen €57 (volgens rabobank)
  • Parkeervergunningen €4,50
Dan zijn dus de totale kosten bovenop de huur €316, toch nog flink wat!

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-06 23:22
Denk je niet alleen aan woonverzekering, maar ook aan evt WA, overlijdensrisico, rechtsbijstand etc?
Al is dat niet echt deel van de huurprijs.

Denk daarnaast ook voor de eerste maanden aan contractvormen en de borg ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:08

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Die servicekosten zou ik niet schatten. Ik heb in huizen gewoond waar de servicekosten minder dan € 5 waren, maar ook waarbij ze € 150 waren.

Parkeervergunning zul je moeten nakijken op de site van de gemeente waar je wil gaan wonen: de ene gemeente betaal je je blauw, de andere is (zo goed als) gratis. Ook de kosten van de gemeentelijke belastingen kun je op hun site vinden.

Vergeet niet de uitwaterende sluiten / waterschapsbelasting (droge voetenbelasting). Die verschilt ook per gebied en zal tussen de € 20 en € 60 per maand zijn.

Voor de rest zit je wel ok met je schattingen, hoewel je best kans hebt dat, zeker het eerste jaar, je hoger wordt ingeschat door je energieleverancier. Die doen dat op basis van de vorige bewoners. Bij de ene leverancier mag je het voorschotbedrag wel direct aanpassen, bij de andere alleen als je je eventuele jaarafrekening in 1x aftikt, en bij een derde mag het helemaal niet.

Als laatste: kijk in je huurcontract wie aansprakelijk is voor ruitschade (bijv. tak door een ruit bij storm of een ongelukje): meestal is de verhuurder dat, maar soms ben je dat zelf. Kijk dan ook of je dat risico wil verzekeren. Een opstalverzekering heb je niet nodig, wel dus inboedel. Ook daar kun je kijken naar wat er verzekerd wordt en veel op besparen. Als je net student-af bent, heb je vermoedelijk nog niet zo'n hoge dekking nodig en zou je naar 'n prijsvechter kunnen gaan.
Veel verzekeraars berekenen de premie op basis van jouw inkomen, je kan de gevolgen daarvan uitrekenen.

Een rechtsbijstandsverzekering zou ik wel nemen: vanwege je inkomen kom je niet in aanmerking voor gesubsidieerde rechtsbijstand en het is toch prettig om iets achter de hand te hebben.

Uitvaartverzekering zou ik alleen doen als je geen spaarpotje hebt waaruit zoiets betaald kan worden: als jij € 5.000 op een spaarrekening hebt staan, kan daar prima een uitvaart van betaald worden.
Overlijdensrisico zou ik echt nog niet aan beginnen, dat is meer een potje voor je nabestaanden dan voor jezelf.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SerealKiller
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:06

SerealKiller

Fas est et ab hoste doceri

Let wel op, jij zegt dat je 1950,- netto overhoudt maar dat is berekend op 2800 bruto. Jij krijgt per maand dus minder.

Ik vind het wel erg goed startsalaris, gemiddelde starters WO zitten rond de 2200 tot 2500 (met auto).

Bereken even precies hoeveel je per maand te besteden hebt, met het terugbetalen van een eventuele studieschuld, andere kosten buiten levensonderhoud, hoeveel wil je sparen etc.

M.a.w. Hoe wil je je loon verdelen? Hoeveel wil je minimaal sparen, wat wil je maximaal kwijt aan woonruimte etc.

[ Voor 21% gewijzigd door SerealKiller op 02-10-2014 21:48 ]

War is the only proper school of the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stok
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Misschien eens denken om 1-2 jaar te blijven wonen in je goedkope studentenwoning. Mooi sparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:41

Bob Popcorn

Plop!

stok schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 21:52:
Misschien eens denken om 1-2 jaar te blijven wonen in je goedkope studentenwoning. Mooi sparen.
Dat wil je toch niet? :X Lekker vroeg naar je nest als je huisgenoten een feestje hebben :D Daarnaast is het ook gewoon tijd om voor jezelf te gaan zorgen, je eigen leven op te bouwen en mooie spullen te kopen. :)

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SerealKiller

SerealKiller

Bob Popcorn schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 22:00:
[...]

Dat wil je toch niet? :X Lekker vroeg naar je nest als je huisgenoten een feestje hebben :D Daarnaast is het ook gewoon tijd om voor jezelf te gaan zorgen, je eigen leven op te bouwen en mooie spullen te kopen. :)
Ligt natuurlijk helemaal aan het studentenhuis waarin je woont. Een vriend van mij woont nog steeds in zijn kamertje, al 3 jaar!! Maar het is een huis geworden waar iedereen of al werkend is, of echt bezig voor z'n master. Hij verdient 2900,- + en is per maand 450,- kwijt aan zijn kamer (incl)

Hij is 90% van z'n tijd onderweg, en komt alleen thuis om te slapen en dan weer weg. Hij legt nu lachend meer dan 1000 euro per maand opzij

edit: Maar ik persoonlijk zou misschien hetzelfde gedaan hebben in zo'n situatie.. Maar nu heb ik lekker een eigen appartementje.. spullen kopen doe ik eigenlijk niet :P Lekker sparen

[ Voor 10% gewijzigd door SerealKiller op 02-10-2014 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Als je een appartement huurt wat aan alle kanten omringd is door een ander appartement dan scheelt dat enorm in stookkosten. Wij betaalden voor 85m2 met 2 personen 55€ per maand voor gas en elektra. Jouw inschatting lijkt me nogal fors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
Ware het niet dat er een aantal studentenhuizen zijn waar je in X tijd na afstuderen/diploma halen weg moet. Dat kan dus hier ook het geval zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

418O2 schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 17:26:
True, 2800 is prima WO startsalaris, menigeen moet het met minder doen.

@TS: Wat je wellicht ook kunt proberen, mits mogelijk, is een (werkende) huigenoot. Dus met twee man appartement huren. Kamaraad van me doet dat, scheelt veel, en is minder saai.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
SerealKiller schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 21:45:
Let wel op, jij zegt dat je 1950,- netto overhoudt maar dat is berekend op 2800 bruto. Jij krijgt per maand dus minder.

Ik vind het wel erg goed startsalaris, gemiddelde starters WO zitten rond de 2200 tot 2500 (met auto).

Bereken even precies hoeveel je per maand te besteden hebt, met het terugbetalen van een eventuele studieschuld, andere kosten buiten levensonderhoud, hoeveel wil je sparen etc.

M.a.w. Hoe wil je je loon verdelen? Hoeveel wil je minimaal sparen, wat wil je maximaal kwijt aan woonruimte etc.
Hoe bedoel je dat eerste precies? Misschien moet ik het nog even verduidelijken: het 'basis' salaris is 2400, daarop krijg je maandelijkse uitkering 13e maand + vakantiegeld (wat bij elkaar neerkomt op 400), dan kom je in totaal op 2800 bruto. Als ik hier het basissalaris en de extra uitkeringen invul (ook met de waarde + efficiëntie van de leaseauto erbij), dan staat er dat ik 1950 overhou.

Ik ben trouwens alleen het pensioen vergeten :X Dit is weer 50 euro er weer af...
Dit gaat niet gebeuren. Ten eerste moet ik eruit van de huisbaas omdat ik niet meer studeer, ten tweede ben ik echt 100% klaar met het delen van badkamer en keuken.

Ik heb trouwens even zitten kijken naar huurhuizen in Den Haag voor max. €650 per maand, maar dat valt echt vies tegen... Tenzij je in een verpauperde buurt wilt zitten of ver van de uitvalswegen.

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

_Christiaan_ schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 18:11:
@dion_b, rioolrecht is dat niet voor de huurder?
Ja, dat zeg ik. En dat ben jij dus :o
Ik heb iig ff gekeken voor Den Haag, daar is de afvalstoffenheffing €20 per maand (€233 per jaar).
Dat is Den Haag, maar neem niet aan dat Rijswijk, Voorburg of Leidschendam bijv hetzelfde hebben. Dat kan mogelijk (sterk) afwijken.
Een parkeervergunning in Den Haag voor de eerste auto is met €36 per jaar redelijk negligible. Een bezoekerspas is ms ook wel handig, maar die is €18 per jaar.
Lijkt me sowieso handig; hier in A'dam Oost hebben we dat niet en het is muv zondag EUR 4/u :X

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentje115
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-04-2023
Bob Popcorn schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 22:00:
[...]

Ik heb ook een huis gedeeld met 4 jonge werkenden tussen mijn 22ste en 28ste. Wij hadden allemaal dezelfde leeftijd. Mijn huur + GWL + internet + heffingen + vuilniszakken was 400 euro per maand.
De positieve kanten:
- vriendenkring wordt uitgebreid
- nooit alleen
- erg goedkoop, dus meer geld voor sparen/feesten/reizen
- gezamelijk koken => 1 maal koken per week, altijd een deftige maaltijd

De negatieve kanten:
- je hebt altijd wel iets waaraan je je gaat ergeren, zoals gefeest, vuil, en luiddruchtigheid. Een schoonmaakster 1x per week (kost zit in die 400 in) en goede afspraken helpen enorm veel.

[ Voor 8% gewijzigd door koentje115 op 03-10-2014 00:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SerealKiller

SerealKiller

_Christiaan_ schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 23:59:
[...]

Hoe bedoel je dat eerste precies? Misschien moet ik het nog even verduidelijken: het 'basis' salaris is 2400, daarop krijg je maandelijkse uitkering 13e maand + vakantiegeld (wat bij elkaar neerkomt op 400), dan kom je in totaal op 2800 bruto. Als ik hier het basissalaris en de extra uitkeringen invul (ook met de waarde + efficiëntie van de leaseauto erbij), dan staat er dat ik 1950 overhou.

Ik ben trouwens alleen het pensioen vergeten :X Dit is weer 50 euro er weer af...

[...]
Jouw bruto salaris is dus : 2400 echter vakantiegeld, en de 13e maand worden uitbetaald op andere data

13e maand wordt ook wel eindjaarsbonus en gelden andere belastingtarieven voor aangezien het op het einde van het jaar wordt uitbetaald.
Wikipedia: Dertiende maand

Vakantiegeld wordt (meestal) uitbetaald in mei... voor je vakantie. Soort van spaarpot waar je mee op vakantie gaat.
Wikipedia: Vakantiegeld

In jouw geval. Even van uit gaan; lease auto van +- 15.000 (Ibiza-Clio range) kom je met bijtelling uit op:

Salaris 2.400,00
Bijtelling auto zaak 230,77
Loon LH 2.630,77
Loonheffing 716,54 –
NETTO/TOTAAL 1.683,46

er van uitgaand je per 4 weken betaald wordt.

Krijg je alles "ineens" betaald.. dan verdien je per maand meer, maar zul je dus apart moeten sparen voor vakanties etc. dus houd je rond het zelfde over. (vakantiegeld= 8%).

LET HIER dus goed mee op! Waar dat andere mensen ergens een potje hebben buiten hun controle (13e maand, vakantiegeld) zul JIJ dus zelf dat potje moeten vullen! D.w.z ijzeren discipline met geld opzij leggen.

Nu denk jij misschien; nou dat is mager wat ik overhoud.. vergis je hierin niet. Er zijn (veel) mensen die netto rondkomen met net 1495,20 (minimumloon) of minder. Dus je zit hier al "fors" boven plus je hebt geen kosten aan je auto.

Nu een verdere rekensom:

Woonlasten: 750,- (met G/W/L etc)
Verzekeringen: 100,- (zorg) - 30,- (reis/inboedel/aansprakelijk etc.)
Eten/Drinken: 200,-
Leuke dingen: 100,-
Onderhoud(kleren etc): 100
Diversen (abonnementen): 150,-

Totaal: 1400,-

Jij houdt dus 250,- per maand over om van te sparen/leven ofwel YOLO geld.

Deze berekening is vrij grof... Eten kan minder, diversen kan meer zijn etc. Je kan kleiner/groter wonen.

Ik zou aanraden AL jou uitgaven te berekenen per maand, goed bekijken. Wat is echt "noodzakelijk" en bereken het minimum waarmee JIJ vind dat je goed kan leven. En dan heb je een idee wat je ruimte is voor een woning.

een boekhoud programma is ook heel handig, ik gebruik zelf: http://www.youneedabudget.com/. Het is een manier om je kosten inzichtelijk te maken via een enveloppen methode.

Disclaimer:

S'nachts geschreven met een fles wijn achter mijn kiezen. Bedragen zijn globaal, en gestaafd op mijn ervaringen.

[ Voor 3% gewijzigd door SerealKiller op 03-10-2014 00:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
De bedragen die jij noemt komen redelijk overeen met wat ik hier heb uitgerekend (dit is een grote excel sheet waarin staat wat ik per maand heb uitgegeven). Ik reken namelijk maandelijks €200 aan vakantie en €200 aan uitgaan. Plus nog wat geld aan diners buitenshuis etc. Dit is allemaal gebaseerd op mijn uitgavenpatroon van de afgelopen 2 jaar. Dit heb ik dus minutieus bijgehouden in excel door de jaren heen :)

Ik kijk dus naar al het opgetelde geld dat binnenkomt, en hou zelfstandig rekening met een potje voor de vakantie.

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iooryz
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 03-04 09:38

Iooryz

iooryz

Wat zichzelf trouwens echt goed terugverdient is een nieuwe koelkast en vriezer (eventueel in combinatie). Als je die in klassa A+(+) hebt, bespaart dat jaarlijks een hoop energie en heb je hem in minder dan 2 jaar terugverdient.

Daarnaast moet je de kosten voor eten niet onderschatten. In een studentenhuis kook je samen, maar als e alleen kookt is het toch een stuk duurder ben ik achter gekomen. Dat kun je wel iets compenseren door voor meerdere dagen te koken, maar je koopt veel spul niet meer in bulk in en dat is toch duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-06 15:21
Iooryz schreef op vrijdag 03 oktober 2014 @ 09:21:
Wat zichzelf trouwens echt goed terugverdient is een nieuwe koelkast en vriezer (eventueel in combinatie). Als je die in klassa A+(+) hebt, bespaart dat jaarlijks een hoop energie en heb je hem in minder dan 2 jaar terugverdient.

Daarnaast moet je de kosten voor eten niet onderschatten. In een studentenhuis kook je samen, maar als e alleen kookt is het toch een stuk duurder ben ik achter gekomen. Dat kun je wel iets compenseren door voor meerdere dagen te koken, maar je koopt veel spul niet meer in bulk in en dat is toch duurder.
Ik weet niet wat jij in bulk kan kopen wat je individueel niet in bulk kan kopen? Het meeste is in Nederland toch goed houdbaar.

Wat ik vooral merk is dat wanneer je op jezelf woont en je bv zin hebt in vis (duur) dat je ten eerste al duurder uit bent, en ten tweede vaak relatief grote poties eet welke je normaal met z'n tweeen zou pakken. Maar omdat dit nou eenmaal onhandig verpakt zit. dus ipv 150gram vis per persoon dat je zelf ineens 250 gram pakt ( de kleinste verpakking ).

Overigens is huren tegenwoordig duur, zeker als je het niet via de woningbouw doet. Daarbij zeg ik niet dat je iets moet kopen, maar een goedkoop appartement is qua maandlasten mogelijk wel lager ( maar je zit ook meteen vast ).

Ik denk wel dat het loont om tussen den haag en a 'dam te zoeken vele plaatsen hebben daar een station waardoor je snel overal bent. Misschien kan je daar nog iets op de huur besparen.

2800 euro bruto is best aardig, ik ben ( hbo ) met 2k begonnen, (waarvan ik hopelijk volgend jaar kan zeggen dat het inmiddels verdubbeld is ). overigens afhankelijk van het huis komen er ook nog gas kosten bij, een oud huis zal aanzienlijk duurder zijn dan een nieuwbouw woning. Ik gebruik zo'n 400 kuub minder gas per jaar dan op de sites aangegeven als normaal verbruik ( 1350 kuub ). dat lag natuurlijk ook aan de winter, maar toch.

Verder maak ik inderdaad zo'n zelfde excel sheet, gewoon een paar maanden kijken wat je uitgeeft aan "vaste kosten" dat wil zeggen kosten welke je nodig hebt, eten, vervoer verzekeringen etc.

Ook kosten als uitgaan, immers wil je dat blijven doen als ik dat zo lees. Waar hobbies natuurlijk wel kosten zijn waar je vaak makkelijk op kan bezuinigen. Een keer in de maand minder uit gaan (als je dat elke week deed ) is een besparing van zo'n 20% op die kosten.

Ik koop altijd in zonder echt na te denken, en het vlees bij de slager (ok is duurder maar echt beter). en dan kost me dat zo'n 50 euro per week, waarbij ik na een tijdje overigens vaak zoveel over heb dat ik best een week geen boodschappen hoef te doen ( op wat vers spullen na ). Nu zijn ze hier de supermarkt aan het verbouwen en probeer ik 3 weken zonder supermarkt te doen, maar dat is denk ik net een week te veel.

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09:11
Ik verdien ook €2800 (wel excl. bonus en vakantiegeld) + €200 netto reiskostenvergoeding, en dit is wat ik kwijt ben ongeveer per maand:
- Huur (incl. servicekosten, g/w/l, internet, tv): €640 (ja, ik heb hier erg mazzel mee)
- Boodschappen: €200
- Telefoon: €20
- Spotify: €10
- Zorgverzekering: €90
- Inboedel- + aansprakelijkheidsverzekering: €2,50 (Zekur)
- WA auto: €67 (-1 schadevrije jaren)
- Wegenbelasting: €52
- Benzine: €300
- Sparen: €500

Dan houd ik nog ongeveer €300 YOLO-geld over (goede uitdrukking wel :) ). Zoals je ziet kom ik makkelijk rond, maar dat komt met name door mijn lage huur waar internet en TV al bij zit. Ik denk dat als je particulier huurt je snel €300 per maand meer kwijt bent.

[ Voor 15% gewijzigd door MarcoC op 03-10-2014 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nadroJ
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 03-06 15:48
Mooi startsalaris en goede vragen over kosten bovenop de kale huur.

Ik mis wel een belangrijk ding: huren in de vrije sector of sociaal huren.

Met je jaarsalaris val je nog net onder de grens van sociaal huren (€ 34.678). Wil je sociaal huren dan moet je waarschijnlijk in Den Haag ook wel heel wat jaren ingeschreven staan voordat je een redelijke woning kunt betrekken (of jaren ingeschreven staan om überhaupt een woning te krijgen).

Vrije sector huur is waarschijnlijker voor jou. Moet je alleen even kijken naar de inkomenseisen die de verhuurder stelt. Vaak is dat 4x de maandelijkse huurprijs... Hou sowieso rekening met een kale huur van € 800+.

Verkijk je niet op vrije sector huurprijzen.

[ Voor 4% gewijzigd door nadroJ op 03-10-2014 12:30 ]

Sowieso schrijf je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
@hierboven: Sociaal huren is voor mij geen optie i.v.m. de wachttijd, en ik wil niet in een buurt met paupers wonen. Daarnaast zit ik met een inkomen van 33.7xx precies boven het max inkomen.

Dit topic heeft mij iig al heel veel geholpen in mijn oriëntatie. Ik kom echt voor het eerst kijken bij serieus (burgerlijk) huren, dus alle info is nog steeds welkom :)

Ik ben nu dus aan het kijken voor een appartement in Den Haag, valt me wel op dat het vies tegenvalt om voor €500-€550 iets te vinden. Ik denk dat ik nu wel genoeg info heb omtrent de budgetkwestie; waar ik nu nog naar op zoek ben is tips voor het vinden van leuke studio/appartement in die prijsklasse :)

[ Voor 15% gewijzigd door _Christiaan_ op 03-10-2014 12:59 ]

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09:11
_Christiaan_ schreef op vrijdag 03 oktober 2014 @ 12:54:
@hierboven: Sociaal huren is voor mij geen optie i.v.m. de wachttijd, en ik wil niet in een buurt met paupers wonen. Daarnaast zit ik met een inkomen van 33.7xx precies boven het max inkomen.

Dit topic heeft mij iig al heel veel geholpen in mijn oriëntatie. Ik kom echt voor het eerst kijken bij serieus (burgerlijk) huren, dus alle info is nog steeds welkom :)

Ik ben nu dus aan het kijken voor een appartement in Den Haag, valt me wel op dat het vies tegenvalt om voor €500-€550 iets te vinden. Ik denk dat ik nu wel genoeg info heb omtrent de budgetkwestie; waar ik nu nog naar op zoek ben is tips voor het vinden van leuke studio/appartement in die prijsklasse :)
Het maximum inkomen is €34.678. Daarnaast is voor sociale huur een IB60-loonverklaring over het voorgaande jaar nodig, waarin je waarschijnlijk vrij weinig verdiende, dus dan kom je sowieso niet aan die grens. Sociale huur hoeft trouwens geen achterstandswijk te zijn hoor, ik zit ook in sociale huur in een zeer mooi appartementencomplex. Het enige nadeel is dat je meer kans hebt om in aanmerking te komen als je langer ingeschreven staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iooryz
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 03-04 09:38

Iooryz

iooryz

Kevinp schreef op vrijdag 03 oktober 2014 @ 11:21:
[...]

Ik weet niet wat jij in bulk kan kopen wat je individueel niet in bulk kan kopen? Het meeste is in Nederland toch goed houdbaar.

Wat ik vooral merk is dat wanneer je op jezelf woont en je bv zin hebt in vis (duur) dat je ten eerste al duurder uit bent, en ten tweede vaak relatief grote poties eet welke je normaal met z'n tweeen zou pakken. Maar omdat dit nou eenmaal onhandig verpakt zit. dus ipv 150gram vis per persoon dat je zelf ineens 250 gram pakt ( de kleinste verpakking ).
Ik woonde met 10+ personen in mijn studentenflat. Daar kwam de rijst, pasta etc toch echt per 5kg binnen, evenals bier, wc papier (pallet) en dergelijke. En rijst hoewel veel lang houdbaar is, zit je toch met plek om al die bulk op te slaan. Waar ik vroeger nog geen 2,50/dag kwijt was aan avondeten + lekkers bij de koffie, zit ik nu al snel op het dubbele. Juist omdat je alle extra smaakmakers (jus, saus, kroepoek, tortilla chips) kunt delen. Nu neem je alleen ook wel grotere porties van het lekkers, zoals het vlees of vis, maar toch is het duurder. In mijn studentenhuis maakte ik regelmatig een rollade of beenham klaar (4 euro/4 personen in de aanbieding), nu is het toch eerder een varkenslapje of kipfiletje. En dat is per persoon toch duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 11supplier
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15-05 00:43
Naar mijn idee heb je een beetje persimistische berekening.

1. Internet/TV kan goedkoper.
Wij kunnen vrijwel alles doen met mijn smartTV (maar kan ook met Chromecast dat is goedkoop). Met youtube, films op een USB stick en uitzendinggemist heb je echt een vrij goede TV ervaring.
Snel internet kan al voor 20 euro per maand. Als je echt TV moet, digitenne is 12,50 per maand.

2. Verzekering kan ook goedkoper
Verzekering is altijd duurder als zelf het risico dragen. Hier zou ik goed over nadenken. Als je net student af bent is waarschijnlijk alles toch Ikea. Jij kan met jou salaris in twee maanden een redelijke inboedel weer opbouwen.

3. Servicekosten zitten gebruikelijk (grotendeels) al in de geadverteerde huurprijs. Natuurlijk wel even controlleren, maar in je voorselectie kan je het erin laten zitten.

Enja ik heb een startsalaris van 500 euro minder en ik heb bijna 800 euro YOLOgeld (ik woon wel samen, dat scheelt). Het is best veel hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WernerL
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:53

Voor €500-€550 kom je in Den Haag ook al snel in een pauperwijk terecht.
Ik heb destijds mijn woning gevonden via woonzeker. Appartement voor 550 euro in de wijk transvaal. :+

Ondertussen zelf ook aan het zoeken naar een iets deftiger appartement maar dan gaan de maandlasten al snel over de 700 euro heen. En dat is met mijn inkomen net iets te duur.. -O-

Roses are red, violets are blue, unexpected '{' on line 32.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13:49
Ik heb zelf voor de keuze gestaan om te huren of te kopen. Ik had ongeveer een gelijk netto salaris per maand (~1800 a 1900 euro). Waar ik vooral tegen aan liep was dat veel huur woningen in de vrije sector eisen dat de huurprijs x 3 onder je netto salaris valt. Ik kwam in de regio Rotterdam niet heel veel huur woningen tegen die aan mijn eisen voldeden die onder de 600 euro per maand uit kwam, want 600 euro per maand komt neer op 1800 netto salaris met de huureisen.

Ik heb nu net een koopwoning gekocht, over een paar weken de sleutels. Netto ben ik minder kwijt dan een gemiddelde huur woning aan hypotheek lasten. Alles erbij kwam ik uit rond de 1000 euro die ik kwijt zou zijn aan maandlasten die ik alleen voor de woning kwijt zou zijn! Inclusief onder andere onderhoud aan mijn woning (voor jou niet van toepassing) en boodschappen die ik moet halen om te overleven.

Het is altijd handig om dan je huidige vaste lasten erbij te rekenen zodat je exact weet wat je overhoudt zoals: kosten van je mobiel, netflix, spotify, auto (verzekering, wegenbelasting, benzine) en zorgverzekering. Dan weet je precies wat je overhoud en kan je voor jezelf beslissen of je daar van kan leven :)

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

@hierboven: Sociaal huren is voor mij geen optie i.v.m. de wachttijd, en ik wil niet in een buurt met paupers wonen.
Laatste keer dat ik keek waren er nog sociale woningen in grachtenpanden. Je moest wel een half eeuw inschrijftijd hebben, maar het kan :+

Sowieso, je hebt "paupers" en je hebt paupers, en een inkomen van 30k+/j wil totaal niet garanderen dat je tokkie en aso-vrij woont. Ik heb net een huis in de Bijlmer gekocht en weet met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dat het gehalte overlastgevende tuig niet eens in de buurt zal komen van wat ik in Nijmegen meegemaakt heb, ondanks dat de buurt in Nijmegen volgens elk mogelijke statistiek 'beter' was dan de Bijlmer (niet veel, we hebben het over Wolfskuil vs Bijlmer Centrum), sterker nog, buurt waar ik nu zit die vergelijkbaar is met buurt in Nijmegen (ook qua sociale huur) is een paradijs daarmee vergeleken. Een marginaal 'betere' buurt in A'dam Noord is daarentegen grimmig als de pest met oud-bewoners bijna letterlijk gewapend tegenover nieuwkomers ('yuppen', al zitten ze in de sociale huur). Bovendien, al verdient iedereen 60k/j, als degene boven/onder/naast/voor/achter je een hork eerste klas is, ga je niet genieten van je tijd.

Tot op zekere hoogte kun je overlast identificeren als je goed kijkt bij bezichtigen huis (ook 's nachts doen!), maar als je snel last hebt van anderen zou ik vooral kijken naar zware bouwvormen. Jaren '90 beton met dubbel glas zijn een stuk vergeeflijker dan jaren '30 hout en enkel glas :o
Daarnaast zit ik met een inkomen van 33.7xx precies boven het max inkomen.
Juist als je rond de grens zit zou ik er serieus naar kijken. Als je net boven de grens gaat kijken schiet je zo een paar honderd EUR erop achteruit qua kosten.

Je wilt maw voor een stuiver niet tussen de 'paupers' zitten. Aint gonna happen, voor dat bedrag zit je er juist middenin :o

Ik zou je aanraden te focussen op het verschil tussen soorten paupers, waar je wel of niet mee in de buurt wilt zitten, en allicht ook op bouwvorm (zoals gezegd, liever beton als je snel last hebt van je buren).

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nadroJ
Well spoken dion :)

Sowieso schrijf je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Ik zit juist boven de grens, dus is sociale huur onmogelijk. Daarnaast moet ik mijn huidige kamer binnen een paar maanden verlaten (campuscontract) en heb ik daarmee geen tijd om een wachtlijst van een jaar te ondergaan.

Omtrent het pauper gebeuren: beste lijkt mij om gewoon bij de bezichtiging een grondige omgevingsanalyse te doen :P En het helpt allicht om op de bovenste verdieping te zitten.

[ Voor 8% gewijzigd door _Christiaan_ op 03-10-2014 22:50 ]

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nadroJ
Hoe reken jij??? De grens is € 34.678,- en je geeft zelf aan € 33.500,- als jaarinkomen te hebben. Dan zit je toch onder de grens. Met andere woorden, je zou in aanmerking kunnen komen voor sociale huur, maar zonder inschrijving is dat inderdaad compleet kansloos en dus gewoon niet van toepassing.

Het rotte van de woonmarkt is dus inderdaad dat als je je niet tijdig inschrijft voor sociale huur en je inkomen eigenlijk net te laag is voor vrije sector huur je heel lastig aan een woning komt. Je moet dan vrij actief op zoek gaan op sites als woonzeker, pararius etc. en via via om dan toch een woning te krijgen.

Stel dat je als WO starter 28k-30k op jaarbasis zou verdienen, dan kan je vrije sector wel op je buik schrijven en als je dan geen wachttijd op hebt gebouwd bij een woningnet oid dan is het nog best lastig.

Wat ik dus al zei: heel goed dat je de kosten begroot, maar de woning zelf en de hoogte van de huur zijn leidend daarin.

Sowieso, veel succes met de zoektocht de komende maanden! goed zoeken/rondvragen/ posten op fb etc. d:)b d:)b

[ Voor 7% gewijzigd door nadroJ op 03-10-2014 23:12 ]

Sowieso schrijf je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Ik was in de veronderstelling dat de bovengrens voor sociale huur 33678 was, blijkbaar daar een foutje gemaakt :')

Ik heb al een bezichtiging gepland, en heb er nog wel een paar gevonden die voor mij betaalbaar zijn. Heb nu iig een goeie inschatting nu van mijn kosten en inkomen, volgens mij moet het wel goed komen.

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-06 15:21
Iooryz schreef op vrijdag 03 oktober 2014 @ 14:21:
[...]

Ik woonde met 10+ personen in mijn studentenflat. Daar kwam de rijst, pasta etc toch echt per 5kg binnen, evenals bier, wc papier (pallet) en dergelijke. En rijst hoewel veel lang houdbaar is, zit je toch met plek om al die bulk op te slaan. Waar ik vroeger nog geen 2,50/dag kwijt was aan avondeten + lekkers bij de koffie, zit ik nu al snel op het dubbele. Juist omdat je alle extra smaakmakers (jus, saus, kroepoek, tortilla chips) kunt delen. Nu neem je alleen ook wel grotere porties van het lekkers, zoals het vlees of vis, maar toch is het duurder. In mijn studentenhuis maakte ik regelmatig een rollade of beenham klaar (4 euro/4 personen in de aanbieding), nu is het toch eerder een varkenslapje of kipfiletje. En dat is per persoon toch duurder.
je geeft het probleem al aan. Je koopt duurdere spullen.

ok sommige dingen als rijst kan je goedkoper kopen. Hoewel ik vaak de rijst en pasta koop wanneer deze in de aanbieding is. twee voor één ofzo. Verder zijn van veel dingen de huismerken gewoon goed (rijst, pasta). Tomatenpuree, de goedkoopste is 8 cent de duurste is 64 cent ( ok dat is een klein vs groot blikje, maar toch, dan is het nog altijd slechts 16 cent).

Je beenham rollade voor 4 personen in de aanbieding kan je perfect in 4 porties snijden en invriezen. Kost je niks extra's.

Juist omdat je relatief veel verdiend ga je duurder eten, dat wil niet zeggen dat dat nodig is.

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Idd.

Maar goed, andersom: als je je het kunt permitteren en het is de realiteit mbt uitgaven voor eten is het wel zo verstandig te rekenen met de echte cijfers en niet wat je evt zou kunnen doen als je je best deed om te bezuinigen.

In mijn studententijd deed ik nogal eens m'n best om avondeten voor BEF 20 (ongeveer EUR 0.50) klaar te maken. Lukte me ook nog. Vandaag de dag zou het ivm inflatie wat uitdagender zijn, maar EUR 1 moet lukken. Toch geef ik een veelvoud daarvan uit. Omdat ik het kan en omdat ik geen reden heb om hier sterk op te bezuinigen. Stel m'n financiele situatie verandert, dan kan dat altijd nog.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
ShitHappens schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 22:26:
[...]

Ware het niet dat er een aantal studentenhuizen zijn waar je in X tijd na afstuderen/diploma halen weg moet. Dat kan dus hier ook het geval zijn.
Dat moet je de verhuurder natuurlijk niet vertellen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
De verhuurder en de universiteit hebben hier in Delft een innige relatie, dus je hoeft het ze niet zelf te vertellen ;)

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
Is hier ook, je moet toestemming geven aan de kamerverhuurder bij de hogeschool/universiteit om te checken of je ingeschreven staat. Daarnaast de verplichting elk jaar je inkomen door te geven, door je Toezegging Studiefinanciering te laten zien. Samen met je Bewijs van Inschrijving.
Doe je dat met een loonstrook dan hebben ze dus door dat je niet meer studeert.

Zie dus net dat ik mijn verhuurder voor 2014 nooit een inkomensverklaring gegeven heb. Voor dit kalenderjaar kan ik nog wel m'n toekenning stufi gebruiken maar ben eigenlijk niet meer ingeschreven. Volgend jaar wordt helemaal feest, weet namelijk dat ik om al deze redenen bij elkaar eruit moet.

[ Voor 34% gewijzigd door ShitHappens op 04-10-2014 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:08

Ardana

Moderator General Chat

Mens

_Christiaan_ schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 23:59:
Ik heb trouwens even zitten kijken naar huurhuizen in Den Haag voor max. €650 per maand, maar dat valt echt vies tegen... Tenzij je in een verpauperde buurt wilt zitten of ver van de uitvalswegen.
€ 650 valt ook onder de noemer "sociale huur" en is ook bedoel voor mensen met een inkomen tot € 34.000 per jaar (en mensen met een inkomen van € 15.000 of lager).

Overigens, toen wij onze woning betrokken, schrok ik me lam van de gas- en electrakosten: € 260 pm. Dat hebben we terug weten te brengen naar € 160, middels vervanging ketel, aanbrengen muurisolatie en zonnepanelen, maar wat ik van de buren heb begrepen, is € 250 hier nog laag (vrijstaand en gelijkvloers). Het kan dus heel erg verschillen.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Dat is balen. Ik ken ook wel huurbazen die het niets interesseert.

Uiteindelijk wil je wel wat groters natuurlijk maar het maakt dat je tijd hebt en wat kunt sparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13:49
Klinkt misschien raar, maar heb je er wel eens aan zitten denken om te kopen? Met de lage rente op dit moment en het feit dat de huizenmarkt nu net pas weer een beetje aan het aantrekken is maakt het wel interessant om wellicht te kopen. Ik betaal dalijk ongeveer 500 netto per maand aan hypotheek, en het voordeel is natuurlijk wel dat je op die manier een beetje vermogen op kan bouwen. Uiteraard ben je daarna niet zo flexibel meer, dat is het nadeel. Op die manier zit ik dalijk dus op een plek waar ik wil zitten in een mooi appartement in de randstad zonder > 800 euro aan huur te moeten betalen. Overigens moet je niet schrikken over het feit of je wel of niet een hypotheek af kunt sluiten, je hebt er een werkgevers verklaring voor nodig en die doen daar absoluut niet moeilijk over (omdat je daarmee geen vast contract mee kan afdwingen).

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Ik heb zeker ook zitten denken aan kopen. Maar dat is voor mij gewoonweg geen optie door het gemis aan flexibiliteit. Dat is jammer, maar het is nu eenmaal zo. Aangezien sociaal huren ook geen optie is vanwege de wachttijd, blijft er maar één optie over en dat is particulier huren :)

NOSIG

Pagina: 1