Nas thuisserver

Pagina: 1
Acties:

• peterjanbosch
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Beste tweakers forumleden,

Ik wil graag een nas thuisserver aanschaffen.
Deze zal gebruikt worden voor o.a. , films streamen naar een hdtv , opgenomen video's en gemaakte foto's opslaan, en een kleine website zal er ook op draaien.

Nu kwam ik deze nas server tegen: https://www.synology.com/nl-nl/products/DS214
Zal deze nas server voldoende zijn voor de aangegeven gebruiksdoeleinden?

Ook ben ik (denk ik) dan twee hard disks nodig en ik hoorde van een kennis en las in reviews dat dit een geschikte schijf is voor een nas server: http://www.wdc.com/nl/products/products.aspx?id=810#Tab3 (Het betreft de : WD10EFRX

Zouden jullie mij kunnen adviseren ?

Graag hoor ik van jullie

Enorme waardering van mijn kant :*)

(Ik heb al veel reviews / nieuwsberichten etc doorgelezen maar ik ben er op deze manier helaas nog niet over uitgekomen)

[ Voor 13% gewijzigd door peterjanbosch op 02-10-2014 17:17 ]

• HenkDePoema
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23:52
http://tweakers.net/price...gy-diskstation-ds214.html
Hier vind je nog meer uitgebreide reviews.
Deze nas zal zeker voldoen aan jouw gebruikseisen. Let er wel op dat het hosten van een website via een particuliere internetverbinding al snel te traag kan zijn, afhankelijk van je up- en downloadsnelheden. Ook kan het zijn dat je WAN ip-adres wordt gewijzigd door de internetprovider.

• Kavaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23-01 18:33
Ik zou gaan voor: http://tweakers.net/produ...logy-disk-station-ds214+/
En 2x http://tweakers.net/product/315370/wd-red-sata-6-gb-s/
Western Digital Red Schijven dat is de NAS Serie van Western Digital.
Maak zelf de keuze in de opslag grote.

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:48
Dit --> http://www.redcoon.nl/B49...d=NLxqueue&cmpcf=20140930

2x 3TB erbij ben je klaar voor circa € 279,-- in totaal

• peterjanbosch
  • Niet online
@ HenkDePoema,

Dit zijn de resultaten van een speedtest.net test (Waarschijnlijk zal dit verschillen per dag):

Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/3803629044.png

[ Voor 52% gewijzigd door peterjanbosch op 02-10-2014 17:32 ]

• peterjanbosch
  • Niet online
@djkavaa,

Mag ik vragen waarom jij de de DS214+ zou adviseren over de DS214?

De 1 lanpoort extra op de DS214+ is voor mij niet nodig.
eSata is ook niet nodig.

Enkel de 512mb extra aan geheugen zou dan een voordeel (kunnen) zijn voor mij (Denk ik) ?

[ Voor 39% gewijzigd door peterjanbosch op 02-10-2014 17:34 ]

• peterjanbosch
  • Niet online
@WiLLoW_TieN,

Mijn voorkeur gaat min of meer wel uit naar Synology,

Omdat ik bij een kennis eens een Synology nas heb ingesteld en ik vind de software van Synology erg prettig werken (Misschien had ik dit beter kunnen vermelden in mijn startbericht ;) )

• Kavaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23-01 18:33
peterjanbosch schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 17:31:
@djkavaa,

Mag ik vragen waarom jij de de DS214+ zou adviseren over de DS214?

De 1 lanpoort extra op de DS214+ is voor mij niet nodig.
eSata is ook niet nodig.

Enkel de 512mb extra aan geheugen zou dan een voordeel (kunnen) zijn voor mij (Denk ik) ?
Precies om wat je zegt.
Meer geheugen en hij is wat sneller door de andere processor.
En dus heb je er langer plezier van met goede snelheden.

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19:22
djkavaa schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 19:14:
[...]

Precies om wat je zegt.
Meer geheugen en hij is wat sneller door de andere processor.
En dus heb je er langer plezier van met goede snelheden.
Nu is het niet nodig, een 214 zal nu vast snel genoeg zijn voor wat je er mee wilt doen. Over vijf jaar (ja, er zijn nog genoeg mensen met een 209+ thuis) kun je er nog steeds prima mee werken als je nu voor de plus versie gaat, de 214+ dus.

Als je een nieuw gebruiksdoel verzint of Synology met een nieuwe feature komt die je graag wilt gebruiken (ze brengen zeer regelmatig nieuwe firmware versies uit met verbeteringen en nieuwe dingen) is het erg fijn als het gewoon werkt op het doosje dat je al hebt.

while (! ( succeed = try ()));

• peterjanbosch
  • Niet online
@djkavaa & hans_lenze

Dat is dan duidelijk :) !

Ik zie dat er ook een play versie is, is dit type veel interessanter dan de plus versie?
Aangezien deze twee nas servers zich in dezelfde prijsklasse bevinden.

[ Voor 6% gewijzigd door peterjanbosch op 02-10-2014 19:37 ]

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-01 12:20
Ligt er aan of je wil dat je NAS gaat transcoden voor DLNA. Ik heb zelf een DS213j met 2 x 3TB er in en die doet exact wat jij wil + meer (mail, DNS server, DHCP server).

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19:22
Als je veel doet met versleutelde bestanden (de Synology heeft de mogelijkheid om een hele share te versleutelen) is de DS214+ ook interessanter.
bron: https://www.synology.com/nl-nl/products/performance#2_bay

De DS214play heeft de mogelijkheid om films on-the-fly te transcoderen naar een andere codec of een ander formaat zodat je de films kunt kijken op een apparaat wat een bepaalde codec mist.
Ook heeft hij een SD kaart slot zodat je het geheugenkaartje van bv je camera direct in de NAS kunt steken ipv in je computer.
Hij gebruikt ongeveer 2 Watt meer in zowel idle als gebruiks toestand (effectief 2 euro per jaar als je hem nooit uit zet).
Omdat er een Intel Atom processor in zit is het een standaard x86 linux systeem. Voor de echte tweaker is dit tof omdat je een hoop rare linux programma's kunt installeren zonder dat je deze hoeft te compileren voor ARM. Denk hierbij aan home automation, weerstations uitlezen, mensen die hun garagedeur willen bedienen of iets anders mafs.

while (! ( succeed = try ()));

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:34

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Synology en versleutelde bestanden...graag niet in 1 zin tegelijk noemen :X :P

Maar afgezien daarvan: Synology is een heerlijk apparaat. heb een DS213 thuis staan en zou echt niet anders willen. Het is simpelweg de grootste userbase en community, dus eigenlijk geldt dat wat je ook wilt doen met het ding, er wel een app voor bestaat :)

Vwb die eSATA poort van de DS214+: ik dacht dat ik dat ook niet nodig had. Maar het is wel een vedraaid handige feature als je je NAS ooit leeg wilt trekken naar een SATA schijf. Kabeltje er tussen en klaar. Ben je niet afhankelijk van een PC. en gaat nog eens sneller ook. Voor het geld hoef je het niet te late volgens mij :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:54
hans_lenze schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 20:07:
Omdat er een Intel Atom processor in zit is het een standaard x86 linux systeem. Voor de echte tweaker is dit tof omdat je een hoop rare linux programma's kunt installeren zonder dat je deze hoeft te compileren voor ARM.
Dit is wel een belangrijk punt. De synocommunity loopt achter met betrekking tot de third-party packages voor de DS214. Een ARM Dual core, zoals de DS214 heeft, is sloom met het parren van nzb's. Dus als je dat van plan bent zal dat met jouw dowload de langste fase zijn.

Een website draaien op je eigen nas is om diverse redenen af te raden, zie de recente SynoLocker commotie wat de impact kan zijn van een lek in de software. Goedkope (of zelfs gratis) hosting is er in overvloed.

Voor het streamen van "moderne" content is geen DS___play nodig. Wil je echter "antieke" content in vreemde packages streamen op je tv, zoals wmv, avi of andere niet-h264 (of vergelijkbare) inhoud, dan is live transcoderen een nuttige feature. Evenals het downscalen van high quality Full-HD mkv, dat kan een iPhone 4 namelijk nèt niet.

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-01 12:20
Website draaien kan toch prima, zolang je maar de admin interface niet op internet beschikbaar hebt. Daarbij automatisch blokkeren van ip adressen inschakelen na enkele mislukte pogingen met inloggen, een niet te eenvoudige login gebruiken en geregeld zoeken naar nieuwe DSM releases.

• jeroen3
@hierboven, via een lek in de software hoeft er niet te worden ingelogd, en is de admin pagina niet nodig.
Dit risico moet de TS zelf afwegen.

• peterjanbosch
  • Niet online
@jeroen3,

Dus jij zou zeggen de ds214play bied niet veel meer dan een plus?

Is een plus wel geschikt voor het sneller verwerken van de par bestanden uit nzb's?

Of is dit gelijk?

• jeroen3
Nee, dat zal weinig verschillen. Dat is de schuld van de single-core modus die de par tool gebruikt.

De DS214play is het topmodel van de DS214's. Echter, haal je wat interfaces weg en stop je er een andere processor in, dan heb je een DS214. Nog steeds een prima nas.
De DS214+ lijkt me alleen geschikt in zakelijk gebruik waar twee LAN poorten voor wat extra performance of scheiding kunnen gebruiken. Thuis lijkt mij dit niet zo nuttig.

De DS214 is ongeveer gelijk aan de DS213+, welke je misschien 2e hands ergens kan vinden.

• gerwintb
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 09-12-2025
Momenteel ben ik ook aan het twijfelen tussen de genoemde NAS systemen. Mijn voorkeur gaat denk ik uit naar de DS214play aangezien het prijsverschil bijna nihil is vergeleken met de plus versie.

Misschien wel handig om mee te nemen in je overweging dat Synology momenteel niet de juiste licenties in handen heeft van DTS, zie ook review van Alpha89 (productreview: Synology DiskStation DS214play review door Alpha89)

@jeroen3 Ik snap je redenatie, maar denk je dat er een groot performance verschil zichtbaar is tussen de 214play en de 214 versie omdat ze een andere processor hebben? Of zal dat in de praktijk wel meevallen?

• peterjanbosch
  • Niet online
Ik zit nog te twijfelen tussen de DS214 en de DS214play,

Ook zal streamen niet erg vaak gebeuren via de nas.
Dit doe ik al vaak via mijn chromecast, met o.a. netflix etc.

Opslag en een kleine site is voor mij de hoofdzaak van een nas.

Gratis hosting bevalt mij gewoon niet.

En de site zal binnen het netwerk gedraaid worden.

Wanneer ik voor de DS214 ga houd ik wat meer geld over voor een grotere hdd.

[ Voor 50% gewijzigd door peterjanbosch op 03-10-2014 12:30 ]

• peterjanbosch
  • Niet online
Bedankt voor jullie hulp en advies :)
Ik ga voor de DS214 deze zal prima gaan voldoen.
Pagina: 1