Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samety
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 29-11-2023
Beste tweakers,

Ik heb hier de GTX 970 (ASUS STRIX 970) liggen. Ik heb het nog niet ingebouwd omdat ik een probleem heb. Mijn voeding heeft namelijk alleen 6 pin connectors, de videokaart daarentegen vereist een 8 pin connector. Een nieuwe voeding kopen is geen optie. Mijn huidige voeding is de coolermaster realpower 520m. Mijn vraag is hoe dit opgelost kan worden? Kan ik een adapter van 6 pin naar 8 pin gebruiken, en is dit wel veilig? Of raden jullie liever aan dat ik een dual 6 pin naar 8 pin adapter gebruik?

Met vriendelijke groeten,

S.Yora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djdaan
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 05-09 21:31
hoe oud is je voeding? je moet sowieso 2x6 naar 8 gebruiken want zover ik weet is het 1 6 pin is 75 watt en 1 8pin is 150 watt dus dan heb je de 2x6 naar 8 nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samety
Mijn voeding is zeker wel 5 jaar oud. Echter werkt het nog perfect. Daarnaast is de GTX970 erg zuinig, en voldoet een 520 watt voeding. Bedankt voor je snelle reactie. Enig idee waar ik zo'n kabel kan bestellen?
@djdaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3L3ktr1k
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:17
Normaal worden er ook zulke kabels bij je GPU geleverd, en anders even google'en.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samety
Bedankt voor uw reactie. Ik zal ff kijken wat er met de gpu wordt meegeleverd. Denk je dat ik hier wat aan heb (rechtstreeks van voeding):
http://www.highflow.nl/aa...eng-kabel-15cm.html?sl=NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3L3ktr1k
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:17
Je kan dat kabeltje niet zo op je voeding aansluiten hea, dat weet je denk ik wel, maar voor dei 4 euro kan je hem altijd proberen hea!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

samety schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 17:15:
Bedankt voor uw reactie. Ik zal ff kijken wat er met de gpu wordt meegeleverd. Denk je dat ik hier wat aan heb (rechtstreeks van voeding):
http://www.highflow.nl/aa...eng-kabel-15cm.html?sl=NL
Nee, lijkt me vrij onveilig.
Een 6 pin levert normaal 75 watt en een 8 pin 150 watt.
Je zou dus alleen een 2x6 pin --> 1x8 pin kunnen gebruiken. 5 Jaar vind ik trouwens erg veel voor een PSU en als ik jou was zou ik 'm hoe dan ook omruilen. Misschien lijkt hij goed te werken maar het zal me niks verbazen als er al best wat wattage is weg "gelekt". Nog niet te spreken over mogelijk andere onzichtbare problemen. Ik vind daarnaast 520W ook vrij weinig voor een GTX 970

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Zowel een 6 als 8 pins PEG connector hebben beide drie 12V draden. Dus als je nu een native 8 pins van de voeding pakt of een 6 naar 8 pins verloopje beide keren loopt er evenveel stroom door één draad, dus dat is echt onzin.
5 Jaar vind ik trouwens erg veel voor een PSU en als ik jou was zou ik 'm hoe dan ook omruilen.
Voor een goede voeding is 5 jaar helemaal niks, die kan nog veel langer mee. Nu is dit niet de beste voeding, maar dan nog stelt 5 jaar niet heel veel voor.
Misschien lijkt hij goed te werken maar het zal me niks verbazen als er al best wat wattage is weg "gelekt".
:X
Ik vind daarnaast 520W ook vrij weinig voor een GTX 970
Een goede 300W kan al voldoende zijn, als je niet overklokt en voor de rest maar één HD en SSD gebruikt samen met een moderne i5 of i7 zonder overklok.
samety schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 16:58:
Ik heb hier de GTX 970 (ASUS STRIX 970) liggen. Ik heb het nog niet ingebouwd omdat ik een probleem heb.
Dus niet geprobeerd met alleen de 6 pins, sommige videokaarten accepteren dat gewoon.
Mijn vraag is hoe dit opgelost kan worden? Kan ik een adapter van 6 pin naar 8 pin gebruiken,
Dat kan, je kan ook de 6 pins er in steken en zien of het werk, als het niet werkt kun je de twee overgebleven aansluitingen met elkaar verbinden dan werkt het wel. En anders dus het verloopje.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samety
Bedankt voor jullie reactie allemaal. Dus wat ik volgens jou @-The_Mask- moet doen is: als de 6 pin connector alleen niet werkt, een 2x6 pin naar 8 pin proberen, en dan zal het hoogstwaarschijnlijk wel werken? En welke verloopje bedoel je?

btw, ik waardeer jullie input echt enorm!! Bedankt allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Nee eerst gewoon de 6 pins van de voeding gebruiken, werkt dat niet kun je de twee overgebleven aansluitingen van de 8 pins op de videokaart met elkaar verbinden en de 6 pins gebruiken, maar als je dit niet durft/wil of wat dan ook, kun je een verloopje van 6 naar 8 pins PEG kopen.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samety
Bedankt voor je reactie nogmaals. Ik zou niet weten hoe ik de 2 overgebleven aansluitingen van de 6 pins met elkaar moet verbinden. Ik ga vanavond als ik tijd heb eerst de 6 pin aansluiting alleen proberen, mocht dat niet lukken bestel ik een 6 pin naar 8 pin verloopstukje. Mocht dit ook niet lukken, koop ik een nieuwe voeding.

Thanks voor alle reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Als dat laatste niet werkt ligt het niet aan de voeding maar heb je een ander probleem.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-07 21:42

Plekuz

available in strong mint

Heb ook de Asus STRIX GTX970 besteld. Bij mijn vorige Asus kaart (GTX760) zat tenminste netjes een verloopje van 2x6 naar 8. Jammer om te horen dat die er tegenwoordig niet meer bijgeleverd wordt.

"There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samety
Beste mensen,

Alles is opgelost. Ik heb een 2x6 naar 8 pin verloopstukje gebruikt en alles werkt naar behoren. Daarnaast heb ik ook mijn videekaart overgeklokt. Dus voor de mensen die hier wat aan hebben. Na nader onderzoek, 8 pin kan een vermogen van 150 watt leveren, 6 pin daarentegen 75 watt. Dus een verloopstuk 2x6 naar 8 pin is een vereiste voor een 8 pin videokaart. Daarnaast heeft de videokaart genoeg aan een degelijke kwaliteit 520 watt voeding, met zelfs headroom voor overclock i.c.m. een intel i7 4770k en Asus ze ga gaming (1 hdd en 1 ssd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samety
Oh ja, even ter duideljjkheid een 6 pin naar 8 pin werkt niet. Het moet een 2x6 naar 8 pin zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
samety schreef op vrijdag 03 oktober 2014 @ 15:16:
Dus een verloopstuk 2x6 naar 8 pin is een vereiste voor een 8 pin videokaart.
Dat is onzin zie mijn andere posts hierboven.
samety schreef op vrijdag 03 oktober 2014 @ 15:18:
Oh ja, even ter duideljjkheid een 6 pin naar 8 pin werkt niet.
En dit is ook onzin.

[ Voor 29% gewijzigd door -The_Mask- op 03-10-2014 15:18 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samety
Met mijn ASUS Strix 970 werkt een 6 pin naar 8 pin niet! 2x6 naar 8 pin daarentegen wel. Onzin of niet, zo zit het bij mij in elkaar.

Maar hierbij dus een artikel die hier wat dieper op ingaat. En er is weldegelijk een verschil in vermogen tussen een 6PIN en een 8PIN! Ook hier is vast een verklaring voor, maar de oplossing 2x6pin naar 8 pin werkt in mijn geval iig wel.

hier
The difference between the 6 pin and 8 pin power connectors is easy but also important:

A 6 pin PEG connector can deliver 75W of 12V power to the graphics card.
An 8 pin PEG connector can deliver 150W of 12V power to the graphics card.
Either way, mijn videokaart werkt nu perfect en dat artikel hierboven verklaard het!

Oh ja en bedankt voor alle hulp mensen.. _/-\o_

[ Voor 44% gewijzigd door samety op 05-10-2014 01:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Er zijn naar twee redenen waardoor een 6 naar 8 pins niet zou werken. Eén is een OCP achter de 6 pins PEG kabel die wordt getriggered bij meer dan 75W dit lijkt mij extreem sterk. Als dit het was valt de PC uit onder load, gebeurde dat? Andere is verloopje is stuk, maar dit kun je gewoon met je ogen zien, zoiets valt wel op.
A 6 pin PEG connector can deliver 75W of 12V power to the graphics card.
An 8 pin PEG connector can deliver 150W of 12V power to the graphics card.
Dit klopt niet, er hoort niet deliver te staan maar specified te staan en dat is een verschil tussen dag en nacht. Een lullig stukje plastic, wat de connector is, heeft geen enkel benul hoeveel stroom er doorgaat, als dit nu 1 of 150W is beide loopt er gewoon doorheen. Dat een connector dus gespecificeerd is voor 75W zegt niks over hoeveel er daadwerkelijk door kan, dat wordt door veel meer factoren bepaald en ligt altijd hoger.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samety
Sorry voor mijn late reactie. Ik ben allang al blij dat het werkt bij mij. En volgens mij heb jij helemaal gelijk. Echter mijn verloopstukje is niet kapot omdat het met mijn oude videokaart wel werkt.

Either way bedankt voor je reacties, je bent duidelijk een expert op dit gebied. Heb ik weer wat bijgeleerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenn023
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22-05 22:35
-The_Mask- schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 17:56:
[...]
Zowel een 6 als 8 pins PEG connector hebben beide drie 12V draden. Dus als je nu een native 8 pins van de voeding pakt of een 6 naar 8 pins verloopje beide keren loopt er evenveel stroom door één draad, dus dat is echt onzin.
Onzin, een PEG 6 pin heeft wel degelijk minder 12V lijnen als een PEG 8 pin connector. Het is echter wel mogelijk om een 6 pin connector in een 8 pin slot te steken maar dit kan gevaar opleveren aangezien er meer stroom per draad gaat lopen als met een 6 pins connector.

Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Een 6 pins heeft gewoon 3 draden en niet twee zoals daar beweerd wordt, kijk anders maar bij je eigen voeding.

[ Voor 95% gewijzigd door -The_Mask- op 17-10-2014 10:51 ]

AMD Nieuwsdiscussie

• svenvv2
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 04-09 22:00
Voor de toekomstige Tweaker/Googler die ditzelfde probleem heeft, dit zijn mijn eigen bevindingen:

Je kan een ASUS 970 STRIX zonder enig probleem met enkel een 6-pin connector aansluiten. Ook behaal ik dezelfde stabiliteit, overklokbaarheid en FPS met een 6-pin ten opzichte van een 8-pin connector.

Uiteraard is het natuurlijk belangrijk om te weten dat je PSU het vermogen aankan, maar als de draadjes niet te dun zijn en je voeding single-rail is zou het geen probleem moeten zijn.

Zelf gebruik ik een Seasonic S12II-Bronze 620W. Hiervan zijn de PCI-e connectordraden van de 6-pin aansluiting overigens even dik als die van de 6+2-pin aansluiting.

Mijn excuses voor de late post.

• -The_Mask-
  • Niet online
Een 6 pins en 8 pins zijn dan ook identiek op de twee maal ground na, beide hebben dus gewoon drie 12V draden en alle draden moeten minimaal 18AWG zijn en dikker zie je ook eigenlijk zo goed als nooit.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hey ik heb vorige week nieuw systeem samengesteld uit de bbg van november. Precies hetzelfde behalve de voeding.

Nu heb ik alles geïnstalleerd. De asus gtx 970 vga deze heeft een 8 pins aansluiting.
Mijn voeding heb ik niet vervangen. 700w
Echter heeft deze voeding alleen 6pins naar 6 pins aansluitingen. Kan ik deze gebruiken op deze vga want hij gaat er wel in.

Kan de vga hier van stuk gaan wel of niet?

Bedankt voor het reageren alvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Coolermaster mx700

Dacht ik zal straks wat specifieker zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Straks zal ik dit thuis nog eens bekijken. Dan zal ik het type specificeren. Het is in ieder geval een cooler master m700 ergens in de richting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenvv2
Zie mijn post hierboven. Het kan geen kwaad om de 970 met een 6-pin aan te sluiten. Echter moet je voeding het wel aankunnen. Gezien de "700" vaak voor het maximum vermogen staat zou het gewoon moeten kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Product nummer is RS-700-ASAA-A1
ATX 12V V2,3
Cooler master.

Wat doe ik dan met de 2 pennen die over blijven? In de VGA kaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenvv2
Die kan je gewoon leeg laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
svenvv2 schreef op zondag 21 december 2014 @ 01:19:
Gezien de "700" vaak voor het maximum vermogen staat zou het gewoon moeten kunnen.
Het gaat bij een voeding om de kwaliteit er zijn ook zogenaamde 700W voedingen welke het al bij de helft begeven, die wil je echt niet gebruiken. Ook Cooler Master verkoopt wel eens rommel daarom is het type ook belangrijk.
Dat werkt normaalgesproken niet.
Verwijderd schreef op zondag 21 december 2014 @ 02:23:
Product nummer is RS-700-ASAA-A1
ATX 12V V2,3
Cooler master.
Die voeding heeft twee 6 pins en twee 8 pins PEG connectors, dus je hebt gewoon de juiste beschikbaar als het goed is.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan ben ik ze waarschijnlijk kwijt geraakt want daar waar de voeding in heeft gezeten. In die doos daar zit geen van 6-8 pins in. Ik was zoiezo al aan het denken om een nieuwe voeding te kopen. Welke zouden jullie dan aanraden?
Bedankt voor de reacties Tot nu toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

450watt word aangegeven op tweakers zal dit voldoende zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Met een high-end 450W voeding kun je twee GTX 970 Strix kaarten van Asus van stroom voorzien, als de rest aan de zuinige kant is.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Heb je niet gewoon deze connector: http://www.techpowerup.co...hments/pcie6-2-jpg.57637/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee ik heb deze voeding over gekocht van een ex collega. Waarschijnlijk heb ik die nooit erbij geleverd gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een nieuwe voeding besteld. Seasonic s12G 450w.

Ik wilde wel graag weten wat er gebeurd als ik de vga kaart echter alleen aansluit met de 6 pins. Ipv 8 pins. Ik ben altijd nieuwsgierig en waarschijnlijk vragen meer mensen dit af.

Verwijderd

Ik heb gisteren de kaart aangesloten op de 6 pin aansluiting. Wat er bij mij gebeurde was een shutdown. Wat ik hierboven lees maak ik uit op dat ik waarschijnlijk een verloopstekker nodig heb om van 2 x 6, 1 x 8 te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coennos
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 08-05 09:04
Hij komt dinsdag binnen spannend,Project Cars,GTAV, coole nieuwe games high res O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik had een Sweex Ps040 650 Watt voeding. Heb hem vervangen voor een Corsair CX600M. Nu werkt het wel. Alleen die kaart is echt een beest. Heeft stevige koeling nodig. Ben er erg tevreden over. Ondanks de herrie van de koeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Waarom? Voor minder had je een betere voeding kunnen vinden, de kwaliteit van die Corsair is nu net echt om naar huis te schrijven.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13:43
Qua koeling valt de 970 wel mee hoor. Wacht maar tot je er een r9 290 in hangt. En als je dan geen goede airflow heb kan je wel eens in de problemen komen. Maar als je als nog problemen onder vind kan je altijd even bij de cooling sub forum voor wat meer tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben erg tevreden over de kwaliteit van Corsair produkten. Plus de voeding is een heel stuk stiller dan de Sweex. Zo duur was hij ook weer niet. Je kan precies aansluiten wat je nodig hebt. Je hoeft niet de hele kabelboom die op de meeste voedingen standaard zit in je systeen te hangen. Je kunt het opdelen in vier componenten. Zo hou je het netjes en overzichtelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toeval
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12-08 09:39
-The_Mask- schreef op woensdag 31 december 2014 @ 13:54:
Waarom? Voor minder had je een betere voeding kunnen vinden, de kwaliteit van die Corsair is nu net echt om naar huis te schrijven.
Ik heb mijn Strix 970 aangesloten op een enkele 6 pin (Bij de 8 pin starte de pc niet op) antec 500 uit de sonata 3.

Tot nu toe geen probleem maar door dit topic vraag ik me af of die enkele 6 pin een risico is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenvv2
Toeval schreef op donderdag 01 januari 2015 @ 16:38:
[...]

Ik heb mijn Strix 970 aangesloten op een enkele 6 pin (Bij de 8 pin starte de pc niet op) antec 500 uit de sonata 3.

Tot nu toe geen probleem maar door dit topic vraag ik me af of die enkele 6 pin een risico is.
Ik heb al enige tijd 2 970 STRIX kaarten in SLI hangen, 1 met een 8-pin en 1 met een 6-pin. Tot nu toe nog nergens problemen mee gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Problemen zal je sowieso niet krijgen, sommige kaarten meten alleen als alles wel is aangesloten en anderen niet, de Strix dus schijnbaar niet. Problemen zal je sowieso niet krijgen, als je een fatsoenlijk voeding hebt natuurlijk. Een 6 en 8 pins PEG connector hebben beide namelijk gewoon drie 12V draden en de stroom bij beide is dus door één draad even groot en bij lange na niet te groot met een GTX 970.
Toeval schreef op donderdag 01 januari 2015 @ 16:38:
[...]

Ik heb mijn Strix 970 aangesloten op een enkele 6 pin (Bij de 8 pin starte de pc niet op)
Dan heb je waarschijnlijk iets heel vreemds of doms gedaan, bijvoorbeeld een 8 pins EPS stekker pakken van plaats een 8 pins PEG connector. Bij zo'n stekker zitten de draden precies andersom en kun je lekker je hele PC mee slopen.
Verwijderd schreef op donderdag 01 januari 2015 @ 13:19:
Ik ben erg tevreden over de kwaliteit van Corsair produkten.
De ene is de andere niet en de huidige is de kwaliteit niet wat je noemt hoog.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat kan wel zo zijn maar ik heb er ddr3 geheugen van, wat prima werkt en nu een voeding die gewoon stil is en doet wat ie moet doen. De strix van stroom voorzien. Dat deed mijn oude voeding dus niet voldoende.
Pagina: 1