Toon posts:

RAM Upgraden om snelheid probleem te voorkomen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik run FL studio op mijn Dell inspiron 14z maar ik word helemaal gek van de haperingen tijdens het produceren van mijn muziek en de traagheid van mijn pc. Heb zelfs al overwogen een andere laptop aan te schaffen. Maar voor ik dit doe vraag ik me af of dit niet anders op te lossen is.

Ik heb een Intel Core i5-3337U CPU @1.80GHz en 4GB aan RAM.

Als ik FL Studio draai met mijn project erin dan wordt 3.6gb van de 4gb gebruikt.

Zou het upgraden van RAM mijn probleem verhelpen? Budget is aanwezig dus niet van belang.

Ik zat zelf te kijken naar deze van Kingston: pricewatch: Kingston ValueRAM KVR16S11/4. Dan zit ik op 8gb en dan lijkt me dat ik toch veel tegelijk kan draaien zonder al te veel problemen. Ik heb altijd gehoord dat hoger dan 8GB gaan niet zoveel zin heeft maar is dat ook daadwerkelijk zo?

Alvast bedankt,

Daan Nevels.

• SilentDecode
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18-02 09:28
Als de machine te weinig RAM heeft, kan je wel last krijgen van problemen ja.
Als je standaard op 3,6GB van de 4GB zit, zou ik het gewoon upgraden.

Ik heb ook altijd liever teveel dan te weinig RAM.

Plezant. Krokant. Galant.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Je moet natuurlijk wel even kijken of je een 64 bits besturingssyseem hebt, anders heeft meer dan 4 GB geen zin.

Het is overigens raar dat je zoveel geheugen gebruikt. Normaalgesproken zou je op 2,5 GB max zitten..

De grote vraag is dan ook, wie gebruikt al dat geheugen, want fl studio neemt niet veel.

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:33
3,6gb ramgebruik is wel veel.

1) ik zou sowieso meer ram erin proppen. Ik had mijn oude 13z (met 9300 ULV cpu) 4gb ram erbij gepropt voor max 8gb en een ssd erbij. Hij liep hierdoor echt als een zonnetje.
2) checken wat zoveel ram verbruikt.

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-02 23:41

M2M

medicijnman

Die 3.6GB, wordt die volledig toegekend aan het programma wat je gebruikt voor het maken van je muziek?

Ik vraag het me namelijk af. Windows zet standaard het geheugen al vol met meuk die windows denkt eventueel nodig te gaan hebben. (genoemd, prefetch :))
Derhalve zou ik, als ik de TS was, eens kijken naar het proces wat gebruikt wordt bij het editen van muziek, of het geheugen vol zit, of dat bijvoorbeeld de harde schijf de trage factor in het systeem is.

[ Voor 63% gewijzigd door M2M op 02-10-2014 17:05 ]

-_-

• Reepje
  • Niet online
M2M schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 17:02:
Die 3.6GB, wordt die volledig toegekend aan het programma wat je gebruikt voor het maken van je muziek?
Fl studio neemt 175 MB geheugen exclusief project.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-02 23:41

M2M

medicijnman

Dus dat betekent waarschijnlijk dat je geheugen vol zit met prefetch spul. Als je je taskmanager aan zet en aan het werk gaat met je FL studio, kun je tijdens de trage hickups het cpu gebruik zien? Als dat een van de cores van je processor verzadigt zit daar je probleem. Zo niet, dan verdenk ik je harde schijf.

-_-

• Reepje
  • Niet online
FL studio komt ook standaard met malware. Mijn virus scanner gaf in ieder geval 1 melding, malwarebytes gaf er 2. Het is al heel lang geleden dat ik een waarschuwing van deze programmas kreeg.

Ik zou zeggen, check je pc eens met malwarebytes. Dan met ccleaner een registry cleanup en met hetzelfde programma even zien welke programmas er allemaal mee opstarten (onnodige meuk kan je daar ook uitzetten).

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties!
M2M schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 17:02:
Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/2hwnw2r.png

Hier te zien dat er 1,5 gb nodig is voor FL. In deze lijst staat ook een aantal keer Illbridge (ook van FL) om de VST's te runnen die binnen FL actief zijn. Met dit erbij komt het neer op 2,7 gb zoals FL zelf aangeeft (ook te zien in het plaatje)

Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/nfm8us.png

Hier te zien at ik dus in totaal verbruik.
Reepje schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 16:57:
Je moet natuurlijk wel even kijken of je een 64 bits besturingssyseem hebt
Ik heb inderdaad een 64 bits besturingssysteem!

Verwijderd

Topicstarter
Reepje schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 19:33:
FL studio komt ook standaard met malware. Mijn virus scanner gaf in ieder geval 1 melding, malwarebytes gaf er 2. Het is al heel lang geleden dat ik een waarschuwing van deze programmas kreeg.

Ik zou zeggen, check je pc eens met malwarebytes. Dan met ccleaner een registry cleanup en met hetzelfde programma even zien welke programmas er allemaal mee opstarten (onnodige meuk kan je daar ook uitzetten).
Ga ik nu doen!

• Reepje
  • Niet online
Echt wel raar hoor. En dat processor verbruik dat erbij zit, staat bij mij gewoon op 0 (of daaromtrent).

flstudio

Verwijderd

Topicstarter
Zou het kunnen betekenen dat mijn processor het gewoon niet aan kan? Nu ik een normale virusscan aan het runnen ben gebruikt die 15-25% met pieken tot 50%.

• Reepje
  • Niet online
Het lijkt mij gewoon dat het programma corrupt is. Installeer het eens opnieuw.

Het beste verwijder je het programma via de uninstall, daarna loop je minimaal 3 keer een regcleaner (ccleaner recommended), installeer het programma daarna opnieuw.

• Sleepkever
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:31
FL studio komt niet standaard met maleware, de gecrackde versies vast wel, maar alles is hier legaal. Toch?

Daarnaast is het 150mb zonder project, ik neem aan dat die 1,5 tot 2,7gb met project open is, lekker veel sporen / effectjes en op play op dat moment gezien de CPU usage?

Makkelijkste is idd gewoon een reepje ram erbij prikken, dat kan sowieso nooit kwaad en 4gb ram met windows 8 is prima voor office gebruik maar met dit soort dingen loop je al snel tegen de limieten aan.
Daarnaast zou je ook nog FL specifieke dingen kunnen doen om geheugen/cpu gebruik omlaag te kunnen krijgen. Bepaalde sporen die je "af" hebt naar audio toe renderen en gewoon afspelen ipv de effecten constant opnieuw berekenen is een geweldige manier om je CPU en memory gebruik te verminderen.

Verwijderd

Topicstarter
Sleepkever schreef op zaterdag 04 oktober 2014 @ 16:38:
FL studio komt niet standaard met maleware, de gecrackde versies vast wel, maar alles is hier legaal. Toch?

Daarnaast is het 150mb zonder project, ik neem aan dat die 1,5 tot 2,7gb met project open is, lekker veel sporen / effectjes en op play op dat moment gezien de CPU usage?

Makkelijkste is idd gewoon een reepje ram erbij prikken, dat kan sowieso nooit kwaad en 4gb ram met windows 8 is prima voor office gebruik maar met dit soort dingen loop je al snel tegen de limieten aan.
Daarnaast zou je ook nog FL specifieke dingen kunnen doen om geheugen/cpu gebruik omlaag te kunnen krijgen. Bepaalde sporen die je "af" hebt naar audio toe renderen en gewoon afspelen ipv de effecten constant opnieuw berekenen is een geweldige manier om je CPU en memory gebruik te verminderen.
Het outbouncen van audio doe ik geregeld inderdaad! Blijft echter vervelend omdat constant te moeten doen. Ik ga er maar wat RAM geheugen bij knallen dan denk ik. Iemand nog tips welk RAM geheugen geschikt is voor mijn laptop? Ik weet niet of het RAM geheugen wat ik in het begin poste geschikt is namelijk.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:51

Croga

The Unreasonable Man

Reepje schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 19:15:
Fl studio neemt 175 MB geheugen exclusief project.
Exclusief project... Dan ben je dus helemaal niets aan het doen met het programma.... Die informatie heb je dus helemaal niets aan!

• jovadca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10:04
In de link hieronder staan de specs van jouw processor.

http://www.cpu-world.com/...20Mobile%20processor.html

Kijk ook een naar de specs van jouw laptop zelf, om te zien wat die support. Er staat vast wel aan de onderkant een serienummer, waar je aan de hand van dat nummer alles terug kan vinden.

[ Voor 20% gewijzigd door jovadca op 04-10-2014 18:10 ]

• Sleepkever
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:31
Begin eerst eens even kijken met CPU-Z oid om te controleren hoeveel er in welk geheugenbankje zit. Vaak zitten laptops zo in elkaar om 2x2gb stripjes te gebruiken en op die manier de enige 2 beschikbare bankjes te vullen. In dat geval zul je sowieso 8gb in totaal aan moeten schaffen om het huidige geheugen te vervangen.

Volgens dit verhaaltje heb je 2 strips, een aan de boven en onderkant.

Als dat zo is en je 2x de gelinkde kingston module haalt zal het waarschijnlijk allemaal wel passen. Het is iig DDR3 SODIMM en dat is wat je nodig hebt in die laptop.

Of het je haperingen compleet op zal lossen durf ik zo niet te zeggen. Het zal wel allemaal een stuk vlotter aanvoelen en waarschijnlijk minder disk IO omdat je minder naar je swap toe schrijft. Echter zou het ook gewoon kunnen zijn dat je je CPU overbelast en daardoor je buffer niet snel genoeg aanvult. Dat klinkt echter sneller dan een krakelend geluid dan echt pauzes (en again, outbouncen helpt daar enorm bij). Als je echt pauzes hebt en dat het programma blijft hangen heb je grote kans dat het met dit extra geheugen al een heel stuk geholpen is.
Pagina: 1