Toon posts:

Raar probleem met mijn AMD Radeon HD 7900 Series

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste iedereen,

Sinds korte tijd heb ik een probleem met mijn AMD Radeon HD 7900 kaart in mijn computer,
samen met de laatste versie van AMD Catalyst control centre.

In Catalyst kun je normaal gesproken via AMD overdrive selecteren of je handmatige of automatische fan regeling wil toepassen.

Probleem:
Als ik mijn fan control op automatisch zet, begint deze op volle 100% te blazen ongeacht wat ik op dit moment ook doe op mijn pc.

Ook staat er aangegeven dat de temperatuur van de kaart 0 graden is...

Als ik de fan control op manueel zet kan ik wel de snelheid van de fan regelen. Zodra ik de fan snelheid bijvoorbeeld op 40% zet gaat de fan ook daadwerkelijk op 40% van zijn snelheid draaien. De temperatuur aanduiding geeft nog wel steeds 0 graden aan.

Met gamen heb ik verder geen problemen, alles draait gewoon snel en probleemloos.

Klacht
Maar je kunt je dus voorstellen dat ik mij geweldig irriteer aan het feit dat iets wat het eerst deed het nu in een keer niet meer naar behoren doet.

Vraag
Hoe ga ik dit oplossen? heeft iemand dit probleem eerder gezien?

Aanvullende info:

Ik heb de AMD software meerdere malen op nieuw geïnstalleerd en up to date gehouden.

Onderstaand een foto van catalyst wanneer mijn automatische fan ingeschakeld staat.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/qKr4BXb.png

Ik hoop dat iemand me uit de brand kan helpen! Alvast bedankt!

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-01 08:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

en als je via iets als MSI Afterburner je temperatuur probeert uit te lezen, geeft ie dan wel een temperatuur aan of iets dergelijks?

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:12

Nemesizz

Untouchable

Kan ook gewoon domme pech zijn dat de temperatuur sensor kapot is gegaan, dat gebeurt heel soms.
Dan kun je drivers installeren tot je een ons weegt, maar die sensor gaat er niet plots weer van werken (waarschijnlijk).

Denk ook dat daarom de fan maar op 100% schiet als een soort 'fail safe', de kaart kan de sensor niet meer uitlezen en gaat dan maar voor de veiligheid op 100% draaien.

Verwijderd

Topicstarter
NLBUURMAN schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 14:40:
en als je via iets als MSI Afterburner je temperatuur probeert uit te lezen, geeft ie dan wel een temperatuur aan of iets dergelijks?
Bij MSI Afterburner geeft deze ook een temperatuur van 0 graden aan bij de GPU.

Verwijderd

Topicstarter
Nemesizz schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 20:10:
Kan ook gewoon domme pech zijn dat de temperatuur sensor kapot is gegaan, dat gebeurt heel soms.
Dan kun je drivers installeren tot je een ons weegt, maar die sensor gaat er niet plots weer van werken (waarschijnlijk).

Denk ook dat daarom de fan maar op 100% schiet als een soort 'fail safe', de kaart kan de sensor niet meer uitlezen en gaat dan maar voor de veiligheid op 100% draaien.
Ik neem aan dat dit verder niet veel kwaad kan? is het iets wat je simpel/goedkoop kan laten maken? of zeg je beter houden zo...

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Echt veel kwaad kan het niet nee, bijna nooit dat een kaart daadwerkelijk oververhit.
Maar als het een nieuwe kaart is zou je eventueel RMA kunnen sturen.

Je zou nog (indien mogelijk) de kaart in een andere PC kunnen proberen en kijken of je daar dezelfde problemen krijgt (100% fan en geen temperatuur uitlezing).

• nldbobg
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 04-01 14:01
Nemesizz schreef op vrijdag 03 oktober 2014 @ 17:20:
Echt veel kwaad kan het niet nee, bijna nooit dat een kaart daadwerkelijk oververhit.
Normaal gaat je pc idd uit op het moment dat je kaart oververhit, ik weet niet zeker wat er bij jou gebeurt als je de fan snelheid laag zet en de kaart onder load staat. aangezien deze geen dus geen temps meer door geeft.
Nemesizz schreef op vrijdag 03 oktober 2014 @ 17:20:
Maar als het een nieuwe kaart is zou je eventueel RMA kunnen sturen.

Je zou nog (indien mogelijk) de kaart in een andere PC kunnen proberen en kijken of je daar dezelfde problemen krijgt (100% fan en geen temperatuur uitlezing).
Als deze prima oplossingen geen soelaas bieden, kun je misschien eens kijken of je met het programma HWinfo je VRM temps uit kunt lezen, deze temps lopen over het algemeen gelijk met de GPU core temps.

Zet je fan vast op een laag percentage bij normaal gebruik (office/youtube/ed.) en kijk of de temp laag genoeg blijft (70C ofzo? om safe te blijven)

Als je ook kijkt wat je temp doet bij load/gamen/ed. na een half uur bij verschillende fans snelheden.

kun je zelf je fan instellen op het moment dat je al dan niet die koeling echt nodig hebt.

Je kunt dan je PC gebruiken zonder het constante straal motor geluid van je GPU.

Ben aan het zoeken geweest of je de fan snelheid aan de hand fan je VRM temp automatisch aan kan laten passen maar heb zo geen oplossing kunnen vinden.

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:00

Thomg

Aww yiss

2e hands?
Misschien heeft iemand een verkeerde bios erop gegooid.

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

nldbobg schreef op vrijdag 03 oktober 2014 @ 21:30:
[...]

Normaal gaat je pc idd uit op het moment dat je kaart oververhit, ik weet niet zeker wat er bij jou gebeurt als je de fan snelheid laag zet en de kaart onder load staat. aangezien deze geen dus geen temps meer door geeft.
Als ie te heet word krijg je wel artefacts (gekleurde spikkels) te zien :P (zijn overigens niet het zelfde als defect geheugen artefacts, zit duidelijk een verschil tussen die 2, dus oververhitting merk je dan wel gauw genoeg). Bovendien kun je hete onderdelen ruiken, en dan bedoel ik niet doorgebrande elektronica maar gewoon de geur van hete onderdelen (het heeft een hele kenmerkende lastig te omschrijven geur :P ).
Pagina: 1