Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Geertdv
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07-11-2024
Hallo tweakers!

Ik zoek een?

Ik zoek een LED tv tussen 42 en de 48 inch (ik zit zo'n 2.5meter ervanaf) en zal hem voornamelijk voor het gamen gebruiken (Xbox one en 360) en ik kijk dmv een mediaspeler vaak films, natuurlijk wil ik ook gewoon tv kunnen kijken maar dat gaat analoog.

Wat is je budget?
Mijn budget is 600 euro. Ik ben maar een arme student!

Wat heb je zelf al gevonden?
Zelf heb ik de Samsung UE46f6320 op het oog, en de Sony Bravia KDL-48W605B of de Sony Bravia KDL-42W705B.

Mijn voorkeur gaat eerlijk gezegd uit naar één van de Sony modellen, maar ik door de hoeveelheid keuze tussen tv's zie ik door de bomen het bos niet meer, graag wil ik een zo groot mogelijk model, 3D functies zal ik niet gaan gebruiken, net zoals de smartfuncties....

Overigens heb ik momenteel een LG 32LD350 die na de eerste 10 minuten uitvalt, dus het wordt hoog tijd voor een vernieuwing!

Welke vragen heb je hier nog over?
Wat vinden jullie welke keus ik het beste kan maken?

[ Voor 20% gewijzigd door Geertdv op 02-10-2014 12:36 ]

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Er komen de laatste tijd veel vragen voorbij over geschikte tv's om mee te gamen. Voor het gamen is het prettig dat de input lag laag is en daarin zijn de Sony modellen erg sterk. Mijn eerste advies is om eens te zoeken binnen Consumentenelektronica Aankoopadvies. Daar kun je genoeg kanshebbers vinden.

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16-11 00:20
Sowieso knappe jongen die veel meer dan 600 euro aan een 42" tv weet uit te geven welke geen oled of 4k is, of betaald voor nonsens :) 42~48 inch is tegenwoordig de onderkant van de markt, ENORM veel keuze voor weinig geld.

Wat D vd V zegt... Sony tv's scoren over het algemeen erg goed voor gaming, eigenlijk geen enkele uitgezonderd.

pricewatch: Sony KDL-42W705B Zwart

• Geertdv
Die eerste zin begrijp ik niet helemaal ^.^

Het liefst wil ik de tv zo groot mogelijk natuurlijk, en mijn echte vraag daarvoor is dat ook zit er veel verschil in de twee Sony's die ik benoemd heb? (ongeacht de grootte natuurlijk!)

• dokteronline
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14-11 16:20
Ik zit ook al te kijken naar de 2 Sony's. de 48W605B kan je voor 619 halen en de 42W705B voor 540/560.
Het verschil tussen de 2 is dat de 705 aluminum bezels heeft en dus een luxere uitstraling heeft en heeft een lagere inputlag. Verder komen ze aardig overeen dacht ik.

• Geertdv
Ja precies, al is de inputlag nog wel te overzien vind ik... Het gaat mij vooral om de weergave tijdens films en games, en (volgens mij) heeft het paneel hier weinig op te betrekken.

• dokteronline
Ja ik zit dus ook echt te neigen naar de 48inch die je voor zn 70 euro meer hebt. Maar misschien is er iemand die wel echt verschillen weet te noemen tussen de 2 modellen.

• Geertdv
Ik zie hier (hdtvtest) dat de 605b een inputlag zou hebben van 29ms! Waartegenover de 705b slechts 14ms heeft.... Nu weet ik niet of je dit daadwerkelijk merkt? Maar anders is dit voor mij wel doorslaggevend...

• dokteronline
Ja dat vraag ik mij ook af, al is 29 ms voor een tv nog heel laag. Het gemiddelde ligt ergens tussen 40/50 dacht ik.
Maar waar ik me meer over twijfel is het feit dat het een 50hz panel is voor 48 inch.
Denk dat je bij die grote beter richting de 100hz kan gaan. Maar dan kom je uit op de 50W705B en die is met zijn 866 euro een heel stuk duurder.

• Geertdv
^Dit exact. Daarbij is de upgrade van mijn 32"LG naar een 42" al een hele stap natuurlijk :)

• dokteronline
aha Same here 32inch Samsung hd ready nog uit het jaar 2002 ofz.
Maar miss zegt iemand wel 50hz op 48 inch is dikke prima, en beide tv's (605 en 705) komen heel goed uit de testen. Dus hopelijk kan iemand ons voorzien van die info aha.

• S1NN3D
  • Niet online
Geertdv schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 13:04:
Het gaat mij vooral om de weergave tijdens films en games, en (volgens mij) heeft het paneel hier weinig op te betrekken.
Het paneel is juist het meest belangrijke onderdeel van de tv aangezien deze de beeldkwaliteit bepaalt. In deze post heeft een mede-Tweaker uitgelegd wat refresh rate precies inhoudt.
Geertdv schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 13:12:
Ik zie hier (hdtvtest) dat de 605b een inputlag zou hebben van 29ms! Waartegenover de 705b slechts 14ms heeft.... Nu weet ik niet of je dit daadwerkelijk merkt? Maar anders is dit voor mij wel doorslaggevend...
Ook een input lag van 29 ms is erg goed en hier kun je prima mee gamen. De meeste tv's kunnen een dergelijke waarde niet neer zetten. Dat is dus absoluut geen deal-breaker.

• Geertdv
Dankjewel voor je antwoord D-vD, maar graag zou ik de vraag van mijn lotgenoot nog willen stellen...
dokteronline schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 13:27:
aha Same here 32inch Samsung hd ready nog uit het jaar 2002 ofz.
Maar miss zegt iemand wel 50hz op 48 inch is dikke prima, en beide tv's (605 en 705) komen heel goed uit de testen. Dus hopelijk kan iemand ons voorzien van die info aha.

• S1NN3D
  • Niet online
Zoals je in de door mij gelinkte post kan lezen, is bewegingsonscherpte een typisch lcd-probleem. Hoe groter de tv hoe meer dit zal opvallen. Daarom is het minder handig om een 50 Hz tv te kopen als je toch een behoorlijk schermformaat wil neerzetten. Het is persoonlijk of je deze bewegingsonscherpte vervelend vindt. Zelf zou ik er niet voor kiezen.

• apis29
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Geertdv schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 13:41:
Dankjewel voor je antwoord D-vD, maar graag zou ik de vraag van mijn lotgenoot nog willen stellen...

[...]
In de voorgeprogrameerde film- en gamemodus wordt de extra beeldinterpolatie uitgeschakeld (omdat voor film het niet/nog minder dan zoals oorspronkelijke 24fps" wordt weergegeven en bij games omdat het voor extra lag zorgt) dus dan heb je idd niks aan de meerwaarde van een 100Hz voor die twee specifieke doeleinden ...
Maar het gaat meestal hand-in-hand: hogere hertz en kwaliteit panelen in duurdere modellen met betere bouwkwaliteit, etc.

[ Voor 14% gewijzigd door apis29 op 02-10-2014 13:57 ]

• Geertdv
Met andere woorden een 42" zou in het geval (voor tv kijken) een betere optie zijn dan de 48"?

• apis29
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Een 32" nog beter icm analoog ;) . Eigenlijk heb ik het (motionflow) zo goed als altijd uit staan, alleen bij programma's/zenders met beroerde beeldkwaliteit van zichzelf zet ik het aan (als ik het wil zien iig).
Net even lopen testen bij het voetbal, speciaal het SD kanaal ipv HD (wel digitaal nog), en weinig merkbaar voordeel tussen "off" en "clear" aangezien de beeldkwaliteit van de uitzending gewoon goed was (wel maar een 40"). Bij eurosport wil het nog wel eens van pas komen ... Het zal in de basis eerder aan de responsietijd van het paneel liggen dan of ie 50 of 100Hz is of je last van bij snel bewegende beelden hebt (heb niet bepaald gezien dat die van 100Hz panelen sneller is dan die van 50Hz voor zover uberhaupt bekend; de opgegeven waarde iig voor "GTG" van LG), daarvoor kan je alleen afgaan op de reviews mbt "motion handling" of zelf gaan kijken maar voor een middenklasse tv moet het geen probleem meer zijn ongeacht 50 of 100 (al lijkt dat voor IPS modellen niet echt op te gaan; wel ongeacht 50 of 100 :D ).

De 42" W705 heeft overigens geen motionflow instellingen in het menu dus tov de 48" W605 schiet je weinig op. Alternatief: Samsung 48H6200 tot 600 euro is dit eigenlijk wel het beste wat je kan krijgen alleen is de input lag in game modus volgens de tweakers review 42ms. Is overigens wel een 100Hz model in tegenstelling tot de vermelde 50Hz in de pricewatch ...

* Pas "geleerd"aan herinnerd: 42ms bij 60Hz input/60fps (1 frame =16.7ms [bij 30fps is 1 frame = 33.3ms]) =~ 3 frames tov een CRT tv/monitor, 2 tov een snelle monitor en W705, 1 tov de W605 en waarschijnlijk maakt het tegen een hele hoop niet Sony's helemaal niks uit. Zo dramatisch als die cijfers lijken tov die 14ms van de Sony is het in de praktijk ook weer niet; in niet-game modus zit het ook eerder al richting de 100ms. Onthou ook dat de lag cijfers voor tv's tegenwoordig anders gemeten worden dan nog steeds gebeurd bij monitoren en daarom hoger liggen (en veel hoger lijken). De W705 op traditionele manier heeft een input lag van 6ms maar dat kan per merk per model al verschillen, zie bijv.: http://www.hdtvtest.co.uk/news/input-lag

Lees wel nog iig 1 voordeel van een "100" (eigenlijk 120) Hz paneel en dat is dat ze beter films in 24fps modus kunnen afspelen omdat het een mooie breuk is (1/5).

• Geertdv
Hartstikke bedankt voor de reacties! Ik ben gister bij de MM geweest om beelden te vergelijken en toevallig stond de bovengenoemde Samsung naast een 50W705B en kon ik perfect de kleuren vergelijken, qua motion flow zag ik weinig tot geen verschil alleen de kleuren vond ik persoonlijk fraaier weergegeven op de Sony. Ik denk dat ik er dan bijna wel uit ben! Het enige waar ik tegen aanloop is de input lag, is de 50W hetzelfde hierin als de 42W?

• S1NN3D
  • Niet online
De input lag van de Sony's is erg laag dus daar hoef je jezelf geen zorgen om te maken.
Pagina: 1