1ste Mac: Thuismap verplaatsen naar netwerklocatie.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-10 14:50
Heb hier als Windowsgebruiker en ter kennismaking een geleende Mac Mini staan, maar stuit tegen het volgende probleem aan :(

Kan ik net zoals bij Windows de map Afbeeldingen, Documenten, Muziek, enz… hiervan de locatie wijzigen, zodat deze mappen verwijzen naar de Nas. De bedoeling is dat de bovenstaande mappen nu netwerkmappen worden en er fysiek geen data meer op de mac staat?

Heb reeds geprobeerd om de thuismap te kopiëren naar de nas om hierna onder mijn account de locatie te wijzigen.
Na het opstarten kon ik hierdoor niet meer inloggen op het account? Gelukkig is dit wel snel hersteld.

Ik veronderstel dat dit onder Mac, net als bij Windows toch mogelijk moet zijn?
Het gaat hier om de gewone werkfiles. Word bestanden, Excel, maar ook mediabestanden. Als je iets nieuws aanmaakt, dan wordt dat toch in een mac automatisch weggeschreven in de map documenten? Dat wil ik aanpassen, zodat alles hier centraal voor alle gebruikers op de NAS terecht komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:38

chem

Reist de wereld rond

Dat kan wel. Als je je hele directory wil verplaatsen dan heb je afaik aanvullende software/setup nodig maar als je alleen je media-mappen etc ergens anders wil stallen dan kan dat prima.

Ik denk dat je het beste aan de slag kan met /etc/auto_master. Zie o.a. http://images.apple.com/business/docs/Autofs.pdf voor meer info.

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
chem schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 12:26:
Ik denk dat je het beste aan de slag kan met /etc/auto_master. Zie o.a. http://images.apple.com/business/docs/Autofs.pdf voor meer info.
Pffff, kan dit niet eenvoudiger als bij Windows, maw is er geen simpelere methode :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-10 15:37

zwik

randomized

Op je NAS zou ik een LDAP service gebruiken en je gebruikers als netwerk gebruikers laten inloggen op de LDAP, op die manier staat alles van de accounts op je NAS volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chem

chem

Reist de wereld rond

zwik schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 14:50:
Op je NAS zou ik een LDAP service gebruiken en je gebruikers als netwerk gebruikers laten inloggen op de LDAP, op die manier staat alles van de accounts op je NAS volgens mij.
Dat lijkt me uiteindelijk juist meer moeite en ellende: wat als je NAS offline is; dan kan je ook niet meer op je computer?

auto_master inrichten is uiteindelijk een kwartiertje werk: verplaats al je mappen naar je NAS, maak de mappen opnieuw aan in je homedir (maar leeg), stel auto_master in met iets als
code:
1
/Users/Moris/Music -fstype=smbfs ://USER:PASSWORD@NAS/Music

En dat voor elke map. Geef je autofs deamon een trap (of reboot, maar dat is wel erg lomp) en het moet allemaal werken, volautomatisch (incl. offline gaan van je NAS etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Thnx ;)
Lijkt me als kersverse Mac-gebruiker wel omslachtig en risicovol?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:06

Quakie

quakelen

Moris schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 12:18:
Heb hier als Windowsgebruiker en ter kennismaking een geleende Mac Mini staan, maar stuit tegen het volgende probleem aan :(

Kan ik net zoals bij Windows de map Afbeeldingen, Documenten, Muziek, enz… hiervan de locatie wijzigen, zodat deze mappen verwijzen naar de Nas. De bedoeling is dat de bovenstaande mappen nu netwerkmappen worden en er fysiek geen data meer op de mac staat?

Heb reeds geprobeerd om de thuismap te kopiëren naar de nas om hierna onder mijn account de locatie te wijzigen.
Na het opstarten kon ik hierdoor niet meer inloggen op het account? Gelukkig is dit wel snel hersteld.

Ik veronderstel dat dit onder Mac, net als bij Windows toch mogelijk moet zijn?
Het gaat hier om de gewone werkfiles. Word bestanden, Excel, maar ook mediabestanden. Als je iets nieuws aanmaakt, dan wordt dat toch in een mac automatisch weggeschreven in de map documenten? Dat wil ik aanpassen, zodat alles hier centraal voor alle gebruikers op de NAS terecht komt.
Ik neem aan dat je dit had gedaan via geavanceerde opties onder de User accounts en dan je home directory verplaatsen? Raar dat dit niet werkt.... in het verleden zo gedaan met een SSD + Data disc in een Macbook. Misschien gaat het fout omdat het via een netwerk share gaat en ben je op dat moment nog niet ingelogd.....

Maar je hebt gelijk hoor, ik had hetzelfde (en nog steeds). Ik vind windows qua netwerken en aanpassingen makkelijker.. je legt gauwer de links naar andere apparaten.....

Ik ben op dit moment iSCSI aan het testen (dag 2) en op dit moment kan ik nog leven met performance impact (130Gig grote iPhoto database draait redelijk). Helaas is dit ook niet standaard te activeren onder mac os x en heb je 3rd party software nodig (globalSAN).

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwik

zwik

randomized

chem schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 16:42:
[...]

Dat lijkt me uiteindelijk juist meer moeite en ellende: wat als je NAS offline is; dan kan je ook niet meer op je computer?
Ik heb geen idee wat er dan gebeurd, maar wat gebeurd er als je al deze mappen naar je NAS verplaats en je NAS is offline? Geen aanval, maar ik probeer kritisch te zijn :) . Ik zie geen verschil in het niet kunnen inloggen omdat je NAS offline is of niet bij je bestanden kunnen omdat je NAS offline is. In beide gevallen kan je niet werken.

[ Voor 22% gewijzigd door zwik op 03-10-2014 08:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chem

chem

Reist de wereld rond

zwik schreef op vrijdag 03 oktober 2014 @ 08:18:
[...]

Ik heb geen idee wat er dan gebeurd, maar wat gebeurd er als je al deze mappen naar je NAS verplaats en je NAS is offline? Geen aanval, maar ik probeer kritisch te zijn :) . Ik zie geen verschil in het niet kunnen inloggen omdat je NAS offline is of niet bij je bestanden kunnen omdat je NAS offline is. In beide gevallen kan je niet werken.
Ik kan liever niet bij m'n media (video, audio, documenten) dan nergens meer bij :)

Als je NAS offline is kan je nu iig gewoon je applicaties gebruiken. Om bv een webbrowser op te starten om bij de web gui van je NAS te kunnen om hem te fixen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwik

zwik

randomized

Okay, maar volgens mij kan je tegen een lokale cache aanloggen wanneer je onderweg bent bijvoorbeeld :) . Wanneer je dan weer terug bent, of je NAS gefixt hebt, synct het gewoon weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Betreft de standaardmappen op de Mac die ik wil verwijzen naar de nas.
Misschien moet ik gewoon mijn oude gewoonten uit Windows afleren en met een Mac werken zoals het is bedoeld :)
Zo heb ik voor het bovenstaande probleem een andere en misschien voor de handligende eenvoudige oplossing gevonden.

De Downloadmap:
De locatie is via Safari makkelijk te verplaatsen naar de map Download op de nas, waarvan de snelkoppeling nu op het Dock staat.
De map Documenten:
Met bv LibreOffice kan ik de locatie wijzigen waar de documenten moeten worden opgeslagen, dus op de Nas in de map Documenten.
De Muziekmap:
Deze staan op de Nas in de map Muziek, hiervan speel ik rechtstreeks mijn muziek af.
Afbeeldingen:
Deze staan op de Nas in de map Afbeeldingen!
Programma's zoals, Canon DPP gaan bij het openen onmiddellijk naar de map Afbeeldingen.
Enz.....
Pagina: 1