Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Laptop Thuis/internet/homework

Pagina: 1
Acties:

• Stompje
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 26-05-2023
Beste tweakers,

Mijn vriendin is op zoek naar een laptop die ze voornamelijk gaat gebruiken voor schoolopdrachten (office,excel, etc... Geen al te zware applicaties ). Ikzelf heb altijd de BBG van tweakers gebruikt om mijn desktops/laptops te kiezen. Dit is echter de eerste keer dat ik hier op het forum om advies kom vragen. Ik ben geen expert op het gebied van hardware, dus sta altijd open voor suggesties en kritiek!

Wat ga je met je laptop doen?
Welke programma's of welk OS wil je gaan gebruiken? Wil je gamen? Video's of foto's bewerken? Of gewoon een beetje surfen en mailen?

=> Zoals reeds gezegd, wilt ze gewoon voor schoolopdrachten kunnen werken en de gebruikelijke facebook/mail dingetjes doen. Ze speelt wel spelletjes maar denk hierbij aan rollercoaster tycoon,de sims2 ,.. en misschien in de toekomst de sims 4. (hoeft niet op hoge instellingen te draaien) Series kijkt ze ook vaak op haar laptop.

Wat is je budget?

=> Ze dacht aan max 750EUR, maar als het echte meerwaarde is, mag dit lichtjes verhoogd worden.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Het antwoord op deze vraag is belangrijk. Dat heeft invloed op gewicht, op accuduur, op grootte etc. etc.

=> De laptop zal voornamelijk thuis gebruikt worden. Natuurlijk altijd een pluspunt dat de batterij wel effe zonder stroom kan, maar geen prioriteit.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Vertel waar je aan zit te denken. Wil je specifiek een merk, of sta je open voor alternatieven. Hoe meer je ons kan vertellen, des te beter wordt ons advies.
=> Liefst geen Packard Bell *slechte ervaring*
.

=> Zelf heb ik wat gezocht en kwam op deze opties uit:

1) Dell Inspiron 15-5547:Deze
- Ik denk dat de i5 processor ruim voldoende is voor wat zij er mee wilt gaan doen. De I7 valt ook nog binnen het budget, maar ik denk dat dit dat een beetje een overkill wordt?
- Ligt ruimschoots onder het budget dus dat is ook mooi meegenomen!
- Ikzelf heb op zowel mijn desktop als laptop een SSD en ben er zo aan gewend geraakt dat ik het voor haar jammer vind dat ze deze ervaring zal missen. Ik ben zelf niet zo vertrouwd met hardware op laptops, dus weet ik niet of een apart SSD'tje kopen en monteren hier een optie zou zijn?
- Ik heb gelezen dat het scherm wel 'minder' zou zijn dan de andere opties hieronder, maar ik weet niet in hoeverre mijn vriendin dit ook effectief gaat merken. De laptop die ze nu heeft, is een budgetlaptop van 6/7 jaar oud. Dus een nieuwe laptop is sowieso een enorme vooruitgang lijkt me, welk scherm dan ook.

2) Lenovo ThinkPad S440: Deze

- Deze zag ik vaak als optie voorbij komen in de BBG/Reviews. Ikzelf ben niet echt overtuigd, maar aangezien er zovele lovende reacties over zijn, moet ik hem wel vermelden.
- De i3-processor is -denk ik - voldoende, maar niet echt supersnel.
- Ik heb gelezen dat het scherm wel beter is dan de Dell. Maar ik heb geen idee of het in die mate verschilt dat mijn vriendin dit ook effectief zal gaan merken. (zoals reeds uitgelegd)
- Eventueel kan ik hier wel een SSD-versie van bestellen. Wat een mooi pluspunt is!

3) Lenovo ThinkPad E540: Deze
- Lijkt mij een iets betere optie dan de S440. Ik zou de versie met i3 bestellen en het betere scherm (zoals aangeraden in de guide).
-Een 8GB geheugen kan ik er ook nog bij bestellen dan, wat handig is, want ze heeft de gewoonte om veel tabbladen te openen en programma's te laten open staan.
- Voor wat meer geld, kun je ook de andere videokaart erbij krijgen.(Nvidia Geforce GT G740M 2GB) Wat denk ik wel nodig is indien ze de sims 4 ooit zou willen spelen?
- Als ik de opties van hierboven er allemaal bijneem, overschrijd ik een beetje het budget, maar dit lijkt mij het waard? Dan heb je 8GB geheugen (weet niet of dit dan een overkill is), de betere videokaart, een SSD en een ' beter' scherm.

Tot slot: De laptop van Dell lijkt mij een goede krachtpatser voor zijn prijs. De commentaar over het scherm neem ik graag met een korrel zout, aangezien mijn vriendin haar prioriteiten echt wel snelheid en gemak zijn. Jammer van het gebrek aan een SSD, maar je kan niet alles willen! De E540 van Lenovo lijkt mij een iets duurder alternatief, maar je krijgt er ook wel wat voor in de plaats.

Elke zinvolle reactie is welkom, indien ik iets vergeten ben of je kritiek hebt, laat het weten.
Ik wacht alvast vol spanning op jullie mening :)

Alvast bedankt .

• job89
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10-01 09:07
En waarom niet de Lenovo S540? Als je hier de Windows 8.1 64 ipv de Pro variant selecteert kom je met de coupon FHDpromo op 699,61 met een AMD Radeon HD 8670M Graphics 2GB
Deze heeft denk ik een beter scherm dan de s440.
Verder kun je als student ook nog Lenovo mailen op josullivan@lenovo.com en dan vragen naar Lenovo's affinity program for students en dan kun je er 10% korting uit slepen voor de Nederlandse Lenovo Store.

[ Voor 24% gewijzigd door job89 op 02-10-2014 12:32 ]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:22

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Lenovo's hebben in mijn ervaring wat vreemd aanvoelende toetsen en een wat ruwer touchpad. Dat moet je liggen. Dell levert een toetsenbord met numeriek keyboard. Dat moet je ook net liggen en kan even wennen zijn.
SSD is een nobrainer, dat moet je gewoon doen. 256 GB moet meer dan voldoende zijn voor wat ze doet denk ik.

Protip: koop een universele portreplicator en een losse monitor, keyboard en muis. Kan ze hem thuis met 1 USB kabel en de voeding aansluiten op een volledige werkplek.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Stompje
Dank je voor de input!

@job89: De S540 lijkt mij inderdaad een betere optie dan de S440.(niet tegengekomen bij mijn zoektocht vreemd genoeg)
Zou het nodig zijn om de 8gb memory ipv 4gb te kiezen? Of is dit dan overkill? Ze heeft de gewoonte om alles te laten openstaan van tabbladen en toepassingen.
---

@The Eagle: Numeriek toetsenbord vindt ze zelf een pluspunt blijkbaar. Had ik niet eens aan gedacht dus goed dat je het vermeldt. Het toetsenbord van Lenovo heb ik nog nooit gebruikt dus kan hier niks zinnigs over zeggen. Maar dit zal wel een kwestie van wennen zijn neem ik aan?

Alvast bedankt voor de snelle reacties :)

[ Voor 36% gewijzigd door Stompje op 02-10-2014 12:41 ]

• John Rambo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-10 21:07
Maakt het formaat nog wat uit? 15'/17'?

“You’re Not Hunting Him. He’s Hunting You.” Trautman - First Blood (1982)

• Stompje
15'/17' maakt niet uit. Kleiner dan 15' liefst niet.

• John Rambo
Ik vind persoonlijk Lenova qua uiterlijk/build niet zo mooi vaak, Asus wel daarentegen.
15' voor 580 euro: http://tweakers.net/price...7/asus-x550cc-xx043h.html
17' voor 615 euro: http://tweakers.net/pricewatch/357550/asus-x75vc-ty086h.html

De laatstgenoemde heeft mijn vrouw thuis staan, prima ding. Het uiterlijk en de bouwkwaliteit zijn alleen wel saai, erg zwart en het plastic van het toetsenbord buigt wat door als je er op drukt. De metalen Asus laptops zijn imho erg mooi. Ik heb zelf een 17' variant (N750JK) met een zelfde behuizing die een stuk luxer aanvoelt, steviger en lekker koel aan de handen :)
Beide laptops hebben de GT720M chipset. Voor niet al te zware games is deze prima.

• Stompje
Ziet er inderdaad prima uit ook. Goede basislaptop en zit ruim onder het budget zo te zien.

• job89
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10-01 09:07
Die Asus laptops zijn van de vorige generatie Intel. Verder hebben ze geen full-HD resolutie wat tegenwoordig achterhaald is.

Verder is de Lenovo S540 niet zoals de vele andere Lenovo's. Het is een goed uitziende ultrabook. Verder zijn de staan de toetsenborden van de Lenovo's bekend als één van de beste.

• John Rambo
job89 schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 13:37:
Die Asus laptops zijn van de vorige generatie Intel. Verder hebben ze geen full-HD resolutie wat tegenwoordig achterhaald is.

Verder is de Lenovo S540 niet zoals de vele andere Lenovo's. Het is een goed uitziende ultrabook. Verder zijn de staan de toetsenborden van de Lenovo's bekend als één van de beste.
Daar heb je dan weer gelijk in. Voor iets meer als 700 euro heb je wel een full HD 17' Asus met een GT740M gpu: http://tweakers.net/price...1lb-t4021h/specificaties/

Pagina: 1