Toon posts:

Serverstructuur

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben momenteel aan het kijken of ik hoe ik mijn serverstructuur kan wijzigen. Ik wil graag naar een dedicated server toe om de touwtjes beter in handen te krijgen. Dit wil ik graag goed doen zodat ik klaar ben voor de komende jaren. Ik vroeg me daarom af wat de best practice is in mijn situatie.

Ik moet momenteel ongeveer 200 websites en nog meer domeinen in de lucht houden. In de toekomst zullen daar nog wel meer websites bij komen.

Het gros van deze websites zijn relatief kleine websites en draaien op één enkele VPS. Deze VPS draait nog een oude php versie en die kan ik niet zomaar updaten omdat de code van die websites daarvoor niet
geschikt is.

Omdat ik op een gegeven moment behoefte had aan een meer up to date VPS met de o.a. nieuwste PHP versie heb ik een nieuwe VPS genomen. Met de bedoeling de websites van de oude VPS langzaam maar zeker te migreren. Daarop draait nu een klein deel van alle websites.

Daarnaast heb ik nog een 5 andere VPSen waarop per VPS één of twee wat zwaardere websites draaien.

Elke VPS draait DirectAdmin en is op zich zelf verantwoordelijk voor het hele plaatje. Elke VPS is zowel webserver, databaseserver, mailserver, ftpserver, enzovoorts, in één. De VPSen huur ik nu bij een derde partij.

Mijn idee was het om een dedicated server te nemen. Die zelf op te delen in verschillende VPSen en zo een nieuwe structuur op te zetten. Maar ik vraag dus hoe ik dat het beste kan doen. Is het verstandig om zo veel mogelijk websites op één VPS te zetten of dat over zoveel mogelijk VPSen te verdelen? Is het handig om elke VPS dienst te laten doen als verschillende servers. Of kan ik beter alles op delen en een aparte VPS neerzetten als webserver, een aparte VPS als database server, enz.

Wie heeft er tips voor mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i7Grendel
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 29-09 21:22
Je zou op je eigen dedi weer VPS kunnen maken, maar dat geeft erg veel overhead vergeleken met de voordelen. Hier is wat ik zou doen:

Is het haalbaar om de sites te updaten en zo compatibel te maken met recente versies van PHP? Als dat mogelijk is dan is dat op de lange termijn de beste oplossing. Oude PHP versies ondersteunen is niet alleen lastig, het brengt ook beveiligingsrisico's met zich mee.

Welke "oude versies" van PHP bedoel je hiermee? Draait het op PHP 5.2 of heb je nog oudere versies nodig?

Als het wel onder PHP 5.2 maakt kun je een enkele server met DirectAdmin en meerdere PHP versies draaien. Met CageFS (CloudLinux) of FastCGI kun je namelijk meerdere versies van PHP op een enkele webserver draaien. Zo kun je bijvoorbeeld PHP 5.2 voor de oude sites naast 5.4/5 draaien voor de nieuwere sites. Beide technieken zijn snel, super veilig en ook verstandig als je maar een PHP-versie wilt ondersteunen.

Hoe het zit met de compatibiliteit van CloudLinux en FastCGI met DirectAdmin weet ik echter niet. cPanel biedt wel ondersteuning voor beide.

Als het niet mogelijk is om meerder versies naast elkaar te draaien kun je alsnog je dedi in VPS opsplitsen. De vuistregel daarbij is dat je zo weinig mogelijk VPS-en wilt draaien omdat je zo weinig mogelijk dubbel wilt draaien. Een VPS per benodigde PHP-versie is dan meer dan genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Je kan gewoon een goede server met Linux nemen, daar ISPConfig op installeren met een van de vele guides en dan heb je alles wel zelf in de hand. Kan je ook meerdere PHP versies en types naast elkaar draaien. Ik zou Debian aanraden, maar een RPM-based distro gaat vast ook werken.

Als je daarna wil opschalen kan je gewoon extra servers opzetten en daar ook ISPConfig op zetten en dan koppelen. Dan kan je vanaf 1 centraal web cp al je servers beheren en sites managen (en gebruikers, ftp, db, ssh, enz.)

[ Voor 45% gewijzigd door johnkeates op 02-10-2014 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties.

Meerdere versies van php draaien op dezelfde is waarschijnlijk wel interessant. Ik heb php 5.2 en 5.5 draaien. Updaten van de sites is bijna niet snel te doen. Dus die moeten echt één voor één gemigreerd worden. Dus daar gaat wel wat tijd over heen. Hoe DirectAdmin met CloudLinux samen werkt zou ik dan even moeten uitzoeken.

ISPConfig is als ik het goed begrijp een open source alternatief voor DirectAdmin?

Mijn idee achter meerdere VPSen was dat het misschien veiliger zou zijn. Bij onderhoud en downtime. Dan zou ik bijvoorbeeld een VPS als database server in kunnen richten. En daar nog een schaduw database server naast zetten die het eventueel kan overnemen.

En ook voor de zwaardere sites is het misschien handig omdat je dan de resources (cpu, ram, enz.) kan reserveren voor bepaalde sites.

Wat is jullie visie daarop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i7Grendel
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 29-09 21:22
Als onderhoud en downtime je belangrijkste argumenten zijn, bedenkt dan ook dat je virtualisatiesysteem weer een extra component is dat kapot kan gaan. En als de hoofdserver onderuit gaat biedt je VPS plan ook geen voordelen.

Het enige voordeel wat ik verder zou kunnen bedenken is dat je resources kunt isoleren per proces/site. Maar daar staat de overhead van de virtualisatie tegenover, dus voor de performance zou ik het niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:06

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Je kan verschillende php versies aanbieden he :) zodoende dat je huurders het kunnen testen of hun site wel op die versie werkt ;)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Pagina: 1