Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

SSD inbouwen in laptop

Pagina: 1
Acties:

• zwaanenberg
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 27-11 20:22
Goedendag,

ik wil waarschijnlijk pricewatch: Lenovo IdeaPad Z50-70-00365 kopen en pricewatch: Crucial MX100 256GB daarbij inbouwen.

Waarschijnlijk een onervaren vraag, maar hoe gaat dit het makkelijkst?

Kan ik gewoon een image maken van de HD met bijvoorbeeld macrium reflect, de oude HD er uit halen, de SSD erin schroeven, en de image vervolgens daarop zetten?

Verwijderd

Ik heb zelf een samsung ssd, en deze kwam met software waarmee ik de HDD kon clonen naar mijn ssd.
Dan is het gewoon een kwestie van bootorder veranderen en hdd formateren.

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06-11 15:29
Bij de Crucial MX100 krijg je normaal gezien een licentie code voor Acronis TrueImage HD. Daar heb ik ook een disc mee gekloond, werkte feilloos.

Maar ik zou in jouw geval een lege Windows 8.1 installatie maken, gaat net zo snel zo niet sneller dan een disc clonen en dan moet je achteraf niet al die crapware verwijderen. Je kunt een iso downloaden van Microsoft zelf, zie hier http://windows.microsoft....reate-reset-refresh-media. Als dat niet lukt met de licentie code van je laptop (staat normaal gezien ergens op de achterkant), kun je ook deze uitleg volgen: http://superuser.com/a/745763 (wel een beetje via een omweg, de download is niet echt legaal maar de installatie uiteindelijk wel aangezien je gewoon de code van je laptop gebruikt).

Je kiest best om een bootable USB stick te maken, is vele malen sneller dan een DVD. Dan staat Windows binnen het kwartier op je SSD.

• zwaanenberg
Dank voor jullie reacties!

Maar hoe maak je die cloon precies, want heb je daarvoor geen kabeltje oid nodig? Want die krijg je volgens mij niet bij de aanschaf van een ssd. Of moet je eerst en de ssd en de hd ingebouwd laten, en dan het cloon-programma draaien? En hoe zie je of je een ssd 'erbij 'kan installeren in een laptop ( dus naast de hd), want er moet toch ruimte voor zijn? Of zie ik dit verkeerd?

Dank voor de ISO uitleg, dat is inderdaad ook een handige manier :-)

• Chrisz
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-11 12:09
Indien je je HDD wilt gaan clonen naar je SSD dien je deze in te bouwen in je laptop, echter moet je wel 2 HDD slots in totaal in je laptop aanwezig hebben. Of je moet je DVD-ROM drive opofferen voor een HDD slot, hier heb je wel weer een speciaal klepje voor nodig wat per laptop verschilt.

Echter als je toch een nieuwe laptop koopt, kan je gewoon het beste de SSD in de laptop zetten i.p.v. de HDD en Windows 8.1 opnieuw installeren, let wel op dat je de juiste versie installeert (Pro bijv.). Een licentie code is tegenwoordig niet meer benodigd, dit zit in de BIOS ingebakken.

Mijn gaming rigs | Steam: xitro01 | PSN: Xitro1

• Chrisz
Altijd fijn als je post dubbel gepost wordt.

[ Voor 90% gewijzigd door Chrisz op 02-10-2014 17:19 ]

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:07
Bij een bepaalde Samsung kit zit er een externe SATA -> USB kabel bij, zodat je de schijf tijdens de conversie via USB kan aansluiten. Ik weet niet hoeveel duurder zo'n pakket is, maar het lijkt me wel handig in het geval je een kloon wil maken en geen twee bays in je laptop hebt.

Deze bijvoorbeeld: pricewatch: Samsung 840 EVO Laptop kit 250GB

[ Voor 26% gewijzigd door tiguan op 02-10-2014 17:29 . Reden: url ff goed gezet ]

• Chrisz
tiguan schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 17:23:
Bij een bepaalde Samsung kit zit er een externe SATA -> USB kabel bij, zodat je de schijf tijdens de conversie via USB kan aansluiten. Ik weet niet hoeveel duurder zo'n pakket is, maar het lijkt me wel handig in het geval je een kloon wil maken en geen twee bays in je laptop hebt.
Dat is inderdaad ook nog een optie, die nog veel makkelijker is.

De 830 Laptop Kit had dat vroeger, maar die zijn niet meer leverbaar.
De 840/850 PRO hebben dat niet.
De 840 EVO Laptop Kit is de enige nog, echter ben ik geen fan van de EVO varianten van de Samsung SSD's.

• tiguan
@Xitro: Oh waarom niet? Ik heb er een in m'n werklaptop en ik ben er erg blij mee.

• zwaanenberg
@ Xitro: Echter als je toch een nieuwe laptop koopt, kan je gewoon het beste de SSD in de laptop zetten i.p.v. de HDD en Windows 8.1 opnieuw installeren, let wel op dat je de juiste versie installeert (Pro bijv.). Een licentie code is tegenwoordig niet meer benodigd, dit zit in de BIOS ingebakken.

Sorry, maar ik snap dit niet...hoe installeer je windows dan, deze staat immers toch op de HD die je er net uit hebt gehaald?

• tiguan
Meestal zit er geen install media bij. Dan moet je eerst een recovery USB/DVD maken en dan vervolgens kan je vanaf daar de SSD opnieuw installeren. In dit geval is klonen meestal sneller dan voorgaande procedure.

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01:46

Thomg

Aww yiss

Indien je windows opnieuw gaat installeren op de SSD en niet gaat klonen raad ik je met klem aan EERST de product key via een programma te backuppen, mijn laptop ( en die is zeker niet de oudste! ) had deze functie blijkbaar NIET en vroeg wel naar een key! Gelukkig was ik nog paranoïde en niet op de hoogte ervan...

[ Voor 10% gewijzigd door Thomg op 02-10-2014 18:28 ]

• JST94
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 31-07 13:28
Ik weet niet of dit waar is, maar ik had gelezen dat je beter een fresh install kan doen. Dit kwam omdat een HDD anders in elkaar steekt dan een SSD.

Ik weet alleen niet of dit echt waar is, iemand die dit kan bevestigen?

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
JST94 schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 18:50:
Ik weet niet of dit waar is, maar ik had gelezen dat je beter een fresh install kan doen. Dit kwam omdat een HDD anders in elkaar steekt dan een SSD.

Ik weet alleen niet of dit echt waar is, iemand die dit kan bevestigen?
Nee, dat is niet waar. Je kan gewoon clonen.

Maar een clean install is in sommige gevallen wel aan te raden. Windows vervuilt namelijk na een tijdje (vandaar de naam schone installatie).
Als je windows echter goed werkte, en er geen rare dingen gebeuren, kan je net zo goed klonen.

Er zijn best wel veel mensen met een hopeloos trage computer, en deze geven dan veelal de schuld aan "te weinig geheugen" of "te trage harde schijf" of "te trage cpu". Maar in veel gevallen is de computer weer een stuk sneller als er een schone windows op wordt gezet.

• MacPoedel
Reepje schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 19:02:
[...]

Nee, dat is niet waar. Je kan gewoon clonen.

Maar een clean install is in sommige gevallen wel aan te raden. Windows vervuilt namelijk na een tijdje (vandaar de naam schone installatie).
Als je windows echter goed werkte, en er geen rare dingen gebeuren, kan je net zo goed klonen.

Er zijn best wel veel mensen met een hopeloos trage computer, en deze geven dan veelal de schuld aan "te weinig geheugen" of "te trage harde schijf" of "te trage cpu". Maar in veel gevallen is de computer weer een stuk sneller als er een schone windows op wordt gezet.
Het gaat hier wel over een nieuwe pc, dus zo vervuild is Windows niet, de TS heeft de laptop zelfs nog niet gekocht. Maar veel OEMs leveren hun pc's met ongewenste software (al zit er soms iets handigs bij), vandaar dat ik een schone installatie aanraadde.

@zwaanenberg: Over het klonen, ik gebruikte daarvoor een externe HDD (met USB). Kloon de interne HDD naar een image op de externe, installeer de SSD, kloon de image terug naar de SSD. Ik kan nu mis zijn, maar heeft niet iedereen een externe HDD? :p Voor een kersverse PC moeten volgens mij 30GB ongeveer volstaan, als het al niet minder is (maarja, crapware). Acronis TrueImage moet op een bootable media gezet, bv USB stick. Dus zelfs met een lege SSD geïnstalleerd kun je dan booten in Acronis. Werkt een beetje zoals een test-versie van Ubuntu, daarvan kun je voor de installatie ook even het OS proberen.

• zwaanenberg
Dank allen voor de reacties!

@MacPoedel, oke dank je, nu is het duidelijk. Gewoon een image maken naar een externe HDD. Zeker met 3.0 usb gaat dat lekker snel :-)

• zwaanenberg
Ik vind nu deze laptop pricewatch: Lenovo Essential B50-70 MCC2TMH
Kan je hier een SSD inbouwen, is daar ruimte voor als je de oude HDD eruit haalt? Hoe kan je dat eigenlijk zien?

• MacPoedel
Alle laptops waar een 2,5" HDD in past, kun je die vervangen door een SSD want die is even groot of kleiner en heeft dezelfde aansluitingen. Lenovo's zijn gewoonlijk goed open te maken, geen zorgen over maken dus.

Bij ultrabooks kan het al eens anders zijn, maar dat is die met 2,35kg niet echt, plek zat.

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:07

P_Tingen

omdat het KAN

Laptops die nu geleverd worden met een 5400rpm schijf hebben genoeg ruimte voor een SSD.

Zoals MacPoedel zegt kan een ultrabook wel eens anders zijn; ik heb zelf een HP Folio 1040. Daar wilde ik de 128GB SSD vervangen door een 256GB exemplaar, maar toen ik hem openschroefde om de 840 EVO te monteren keek ik raar op; er zat een M.2 formaat SSD in :)

... en gaat over tot de orde van de dag

• zwaanenberg
@MacPoedel en P_Tingen,

dank jullie!, dan kunnen we gaan bouwen ;-)
Pagina: 1