Upgrade [PSU+SSD+GPU]

Pagina: 1
Acties:

• Falcuz
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 25-03 09:15
Beste Tweakers,

Ik heb ongeveer 1,5 jaar geleden een systeem gebouwd, waarvan ik nu denk dat er wel wat dingen kunnen worden aangepast. Hierbij denk ik op dit moment aan een SSD en wellicht een nieuwe voeding, waarbij ik dan in de nabije toekomst een videokaart ga uitzoeken.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Op 1080p gamen, verder veel huis, tuin en keukengebruik (browsen & films kijken). Ik ben niet zozeer iemand die alles op Ultra hoef te spelen, dus qua videokaart hoeft het niet zo gek. Ik wil graag een SSD met een redelijke capaciteit. Ik was eerst van plan om alleen mijn OS erop te zetten, maar ik heb graag wat ruimte over zodat ik er nog iets anders erop kan zetten. +/- 200GB moet voldoende zijn.

Wat mag het systeem gaan kosten?
De combo SSD + Voeding heb ik het liefst niet boven de 200 euro. Ik denk ook niet dat dit nodig is. Het gaat mij op dit moment meer om de compatibiliteit van mijn oude systeem met de nieuwe onderdelen. Mijn oude systeem ziet er als volgt uit:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3350P Boxed€ 150,50€ 150,50
1Gigabyte GA-H77-DS3H€ 71,-€ 71,-
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 46,-€ 46,-
1Antec Three Hundred€ 51,95€ 51,95
1TP-Link TL-WN881ND€ 10,95€ 10,95
1Dell Ultrasharp U2312HM Zwart€ 0,-€ 0,-
1Logitech K120 (Internationaal)€ 8,95€ 8,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 339,35

Verder zit er nog een Nvidia 9800 GTX in :D.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een enkele SSD is voldoende, en meer dan 1 PSU is ook een beetje overdreven. :+

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik neig naar de pricewatch: Crucial MX100 256GB, omdat de reviews gunstig zijn en de prijs eveneens goed is. Verder heb ik weinig eisen en is de prijs/prestatie-verhouding dus min of meer doorslaggevend. Ik zie wel dat er bij de Crucial geen aansluitkabels/brackets zitten. Welke heb ik hiervoor nodig om deze op mijn huidige moederbord/kast aan te sluiten?

Verder heb ik weinig verstand over voedingen wat betreft de betrouwbaardheid. Echter denk ik dat ik met 620 Watt wel redelijk uit de voeten kan. Dan is deze wel een redelijke PSU denk ik: pricewatch: Seasonic M12II Evo 620W

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Voor de PSU wil ik graag een redelijke buffer hebben qua wattage, zodat ik er een tijdje mee door kan. Om een indicatie te geven voor mijn toekomstige stroomverbruik: qua videokaart kijk ik in de richting van de pricewatch: MSI GeForce GTX 750 Ti 2GB GAMING of pricewatch: MSI GeForce GTX 760 2GB Gaming.

Ga je overklokken?
Nee.

Mijn belangrijkste vraag is eigenlijk of jullie willen kijken of deze componenten compatibel zijn met wat ik al heb. Voor zover ik heb gecontroleerd heeft een PSU weinig compatibiliteit nodig. Voor de SSD heb ik volgens mij genoeg ruimte over (ik heb alleen een GPU (NVIDIA 9800GTX) en een WIFI-kaart). Verder zou ik graag willen weten of ik naast deze componenten nog extra kabels/brackets nodig heb.
  • PSU [+/- 620 Watt + Betrouwbaar]
  • SSD [+/- 200GB + Betrouwbaar]
  • Eventueel advies wat betreft GPU (GTX 750 TI / GTX 760)
Dus uiteindelijk zoiets:

#ProductPrijsSubtotaal
1MSI GeForce GTX 760 2GB Gaming€ 202,51€ 202,51
1Seasonic M12II Evo 620W€ 69,95€ 69,95
1Crucial MX100 256GB€ 90,50€ 90,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 362,96

Ik dank jullie alvast hartelijk voor de tijd en moeite die in dit projectje wordt gestoken!

Met vriendelijke groet,
Wesley

• JST94
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-12-2025
Als eerste mooie uitgebreide openingspost ! :)

Ik heb nog wel wat vraagjes dat zijn:
  • Wat is je huidige voeding?
  • Ben je van plan twee videokaarten te gebruiken?
Een voeding van 520/550W is over het algemeen genoeg voor een systeem met een enkele GPU. Met gemak zelfs, hierbij moet je wel een A-Klasse voeding pakken, dit omdat deze het betrouwbaarst zijn. Je komt voor een voeding + SSD echt wel onder de 200 euro uit.

De reden dat ik het soort voeding wil weten is omdat je misschien niet eens een nieuwe voeding nodig hebt. Waarom een nieuwe kopen als de huidige nog voldoet?

Over de SSD: Prima keus! Ik heb hem zelf ook en ben er tevreden over. :)
Je sluit de SSD aan op dezelfde manier als een HDD, dit gaat door middel van een SATA kabel en een SATA Power connector.

De SATA-kabel word normaal meegeleverd met het moederbord, aangezien ik niet weet of je er nog over hebt, of dat je ze al in gebruik hebt dan kan je er altijd een bij kopen. Deze zijn niet zo prijzig.

De voedingskabel van een SSD hoort bij je voeding. Deze kabels krijg je ook altijd meegeleverd en je hebt er normaal gesproken altijd genoeg. Ik heb nog nooit zelf meegemaakt dat ik te kort kwam. :9

Er loopt een kabel van je voeding naar je HDD, dat is een Sata Power Connector. Bij de systemen die ik gebouwd heb zaten er vaak meerdere aan een kabel. Ik weet niet hoe dit bij jouw zit, maar dat kan je zelf even kijken natuurlijk.

Dit is een SATA Power Connector:

Afbeeldingslocatie: http://www.buildcomputers.net/images/sata-power-cable.jpg

Dit is een SATA kabel:

Afbeeldingslocatie: http://pc-level.com/wp-content/uploads/2010/01/sata-cable.jpg

Je krijgt ze in ieder geval altijd meegeleverd bij je voeding, maar ik weet niet of jij daar je kabeltjes nog van hebt. :)

[ Voor 45% gewijzigd door JST94 op 02-10-2014 10:43 ]

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 27-03 22:19
Voeding is idd beetje overdreven. De 520 watt variant is meer dan genoeg. Verder is een 7950 een betere optie, want goedkoper en volgens mij ook sneller dan de 760.

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX9070XT

• Falcuz
Bedankt voor de snelle reacties! Ik weet niet precies wat mijn huidige voeding is. Dit is ook niet terug te vinden op de behuizing van de voeding (in ieder geval niet aan de kanten die zichtbaar zijn). Ik ga hem er even uithalen om op de onderkant te kijken, maar als ik het goed herinner was het een voeding van 370 Watt. Daarom zat ik dus met het idee om een nieuwe (en redelijk toekomstbestendige) voeding te kopen. Maar jullie zijn van mening dat 520 watt genoeg is om een tijdje mee door te gaan?

Verder ben ik niet echt van plan om twee videokaarten te gebruiken. Voor zover ik weet werkt dit over het algemeen niet zo heel efficiënt (gedeeld videogeheugen en 1+1=1,5 idee [ligt aan mij haha]). Ik denk dat ik liever een enkele goede videokaart heb, maar ik kan er ook helemaal naast zitten natuurlijk. :P Joenino ik ga even kijken naar de 7950. In ieder geval bedankt voor de suggestie!

Goed om te weten dat de SSD een goede keus is :). Valt de voeding van Seasonic ook onder de A-Klasse? Ik heb gelezen dat ze meestal wel betrouwbaar zijn, maar zoals ik eerder al zei weet ik daar niet heel veel vanaf.

• JST94
520w is genoeg hoor :).

Ik weet niet of je 370w voeding sterk genoeg zal zijn, daar durf ik je dus geen garantie over te geven. Indien je een andere voeding neemt is de Seasonic-S12ii-Bronze-520w een prima keus! :)

Over de GPU, ik zou de HD7950 aanraden. Deze is prima :)

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13:52
Seasonic zijn zo ongeveer de meest betrouwbare voedingen die je kunt kopen. 520W is zoals gezegd meer dan voldoende, want je hebt nu toch ook 6 jaar gedaan met dezelfde videokaart en verbruik van videokaarten is wel toegenomen maar niet spectaculair (en er is net een grote dip in het verbruik van de high end).

Wat betreft GPU, ik weet niet hoeveel haast je hebt met het kopen daarvan, als je nu wilt kopen neem je best een HD7950 of R9 280.

Als het even kan wachten, er staan veel dingen te gebeuren dit najaar, Nvidia heeft net nieuwe high end videokaarten uit die wat boven je budget liggen, maar er wordt dit jaar ook nog een GTX 960 verwacht, en als die ook maar iets lijkt op de GTX980/970, wordt AMD een stuk minder interessant. De HD7950 is een bijna 2 jaar oud model, dus AMD gaat ook iets moeten doen (de R9 285 in prijs laten zakken bv).

• Falcuz
JST94 schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 10:55:
520w is genoeg hoor :).

Ik weet niet of je 370w voeding sterk genoeg zal zijn, daar durf ik je dus geen garantie over te geven. Indien je een andere voeding neemt is de Seasonic-S12ii-Bronze-520w een prima keus! :)

Over de GPU, ik zou de HD7950 aanraden. Deze is prima :)
Ik twijfel nogal over mijn huidige voeding, dus ik ga voor de Seasonic-S12ii-Bronze-520w. :)

Ik heb de HD7950 even onderzocht en dat is inderdaad een goed alternatief. Ik twijfelde eerst over de prestaties, maar vergeleken met de prijs scheelt dat toch wel een hoop. Vooral door deze argumenten uit de review van Tweaker ZombieExtreme ben ik over de streep getrokken:
  • 3GB geheugen is waarschijnlijk meer ‘future proof’.
  • Ik verwacht dat veel games AMD optimised worden omdat beide nieuwe consoles een AMD GPU hebben.
  • Volgens meerdere forums is de HD7950 @ max-overclock sneller dan de GTX760 @ max-overclock.
Ik moet nog wel even kijken of ik de videokaart ook daadwerkelijk ga overclocken, maar het is in ieder geval een optie.

JST94 en Joenino, bedankt voor jullie hulp. Ik heb mijn upgrade voorlopig zo staan:

#ProductPrijsSubtotaal
1Sapphire Radeon HD 7950 3GB GDDR5 With Boost€ 159,90€ 159,90
1Seasonic S12II-Bronze 520W€ 52,80€ 52,80
1Crucial MX100 256GB€ 90,50€ 90,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 303,20

Ik denk dat ik over ongeveer een uurtje alles ga bestellen :)

• Falcuz
MacPoedel schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 11:07:
Seasonic zijn zo ongeveer de meest betrouwbare voedingen die je kunt kopen. 520W is zoals gezegd meer dan voldoende, want je hebt nu toch ook 6 jaar gedaan met dezelfde videokaart en verbruik van videokaarten is wel toegenomen maar niet spectaculair (en er is net een grote dip in het verbruik van de high end).

Wat betreft GPU, ik weet niet hoeveel haast je hebt met het kopen daarvan, als je nu wilt kopen neem je best een HD7950 of R9 280.

Als het even kan wachten, er staan veel dingen te gebeuren dit najaar, Nvidia heeft net nieuwe high end videokaarten uit die wat boven je budget liggen, maar er wordt dit jaar ook nog een GTX 960 verwacht, en als die ook maar iets lijkt op de GTX980/970, wordt AMD een stuk minder interessant. De HD7950 is een bijna 2 jaar oud model, dus AMD gaat ook iets moeten doen (de R9 285 in prijs laten zakken bv).
Bedankt voor dit perspectief. Ik heb op zich geen haast wat betreft de videokaart, dus dit is een gouden tip! _/-\o_

Het viel mij inderdaad ook al op dat de HD7950 al relatief oud is, dus als de R9 285 dan rond mijn prijsrange kan komen te liggen rond oud en nieuw zou dat geweldig zijn!

Nog even een paar algemene vragen:
  • De SSD is 2.5", waarbij mijn bays 3.5" zijn (volgens de specs van mijn kast staat er dat er een 2.5" bay moet zijn, maar die is niet te vinden). Hiervoor is dus een bay converter nodig? Zoiets? https://www.4launch.nl/sh...kers#p-4-productid-084467
  • Er is dus een SATA-kabel nodig vanaf mijn moederbord naar de SSD. Deze heb ik niet meer beschikbaar denk ik. Welke moet ik dan hebben? (Het liefst op 4launch, dan kan ik alles collectief bestellen.)
Of is het slim om gewoon zoiets te kopen: https://www.4launch.nl/sh...kers#p-4-productid-142214

Sorry voor deze basic vragen, maar ik wil niks over het hoofd zien :+

[ Voor 23% gewijzigd door Falcuz op 02-10-2014 11:42 ]

• JST94
Vergeet je niet te kijken of je genoeg SATA-kabels hebt, zou zonde zijn dat je alles binnen hebt maar dat je je SSD niet kan aansluiten omdat je een SATA-kabel tekort komt. :+

Je weet nu in iedergeval wel dat je genoeg SATA Power Connectors zal hebben ivm met je nieuwe voeding. :)
Wesverbruggen schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 11:23:
Nog even een paar algemene vragen:
  • De SSD is 2.5", waarbij mijn bays 3.5" zijn (volgens de specs van mijn kast staat er dat er een 2.5" bay moet zijn, maar die is niet te vinden). Hiervoor is dus een bay converter nodig? Zoiets? https://www.4launch.nl/sh...kers#p-4-productid-084467
  • Er is dus een SATA-kabel nodig vanaf mijn moederbord naar de SSD. Deze heb ik niet meer beschikbaar denk ik. Welke moet ik dan hebben? (Het liefst op 4launch, dan kan ik alles collectief bestellen.)
Volgens de specificaties van je kast op Tweakers heb je een keer een 2.5" bay, zit deze niet ergens goed verstopt? :9

Ik heb even gegoogled en als het goed is zou je 2.5" bay op de bodem van de kast moeten zitten. Zoals hier:
Afbeeldingslocatie: http://cdn.eteknix.com/wp-content/uploads/2012/07/Antec-300-Two-Complete-System-3.jpg

Een normale standaard SATA-kabel is prima! :)

[ Voor 68% gewijzigd door JST94 op 02-10-2014 11:49 ]

• Falcuz
JST94 schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 11:43:
Volgens de specificaties van je kast op Tweakers heb je een keer een 2.5" bay, zit deze niet ergens goed verstopt? :9

Ik heb even gegoogled en als het goed is zou je 2.5" bay op de bodem van de kast moeten zitten. Zoals hier:
[afbeelding]
Haha klopt! Bedankt voor het zoeken :)
JST94 schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 11:43:
Een normale standaard SATA-kabel is prima! :)
Top, dankjewel! Ik heb deze gevonden. Zo moet het helemaal goedkomen denk ik :D

Edit: Opgelost

[ Voor 13% gewijzigd door Falcuz op 02-10-2014 12:12 ]

• JST94
Wesverbruggen schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 12:01:
[...]

Haha klopt! Bedankt voor het zoeken :)

[...]

Top, dankjewel! Ik heb deze gevonden. Zo moet het helemaal goedkomen denk ik :D
Prima ! :)