HDD7200 of SSD voor video bewerking

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guppie3
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11-06 04:00
Hallo allemaal,

ik wil een nieuwe laptop gaan aanschaffen die ik oa ook voor videobewerking ga gebruiken.
Nu heb ik een keuze uit een optie met een 7200 touren HDD schijf of een SSD.

Wat is beter voor video bewerking? jullie voorkeur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Temujin
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10-06 17:27

Temujin

Zegt ook wel eens iets

Als we opslagruimte achterwege laten dan is SSD de keuze die je blind zou kunnen maken.
De SSD laat je gehele laptop 10x zo snel aanvoelen.
Tijdens het videobewerken zul je dit voornamelijk merken bij het inladen van de onderdelen die je wil gebruiken.

Het enige nadeel van de SSD is echter dat je minder opslagruimte krijgt voor hetzelfde bedrag.
Voor de prijs van een 250GB SSD kun je een 3TB HDD kopen..

Indien de SSD je genoeg opslag bied zou ik deze de voorkeur geven... Indien deze te klein is, dan lijkt me de keuze snel gemaakt aangezien je zonder schijfruimte niet veel kan bewerken.

Misschien nog even handig om de laptops in kwestie nog even te benoemen hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guppie3
Beste Ghanghis bedankt voor je reactie.
Ik zit zelf te denken aan de MSI Gaming Series GE70 2PC-272NL met en snelle 7200 schijf en wifi ac
of de Asus N750JK-T4158H die 140 euro goedkoper is en dan een ssd erbij zetten.

Ik heb zelf een DS214play nas met 2x 4 Tb opslagruimte.

Ik zal de laptop gebruiken voor videobewerking en ale bestanden die nodig zijn en als het project klaar is. Het resultaat doorzettn naar de nas zodat ik weer iets ander kan doen. Hierbij is snelheid belangrijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Een ssd is altijd goed voor de algemene snelheid, echter

Stel je gaat een 2 GB video bestand bewerken. Dat moet van een externe bron komen. Of je dit bestand nu naar een hdd of een ssd kopieerd, het zal 0,0 sekonden uitmaken. Ook als je klaar bent, dan zal de video file weer van de ssd afmoeten (immers, er is weinig ruime), dit wegschrijven gaat ook niet sneller want dat gaat naar je HD.

Kortom een ssd is altijd fijn, maar als het gaat om een ssd in combinatie met videobewerking heb je er niets aan. Voor al het andere is het het heel erg fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guppie3
Beste Reepje,

het uiteindelijke resultaat wegschrijven naar de NAS is voor mij geen issue. Dit is aanzetten en overpompen.
Wat wel belangrijk is, is het maken van de film. Het selecteren van de bestanden. Het tussentijds bekijken van het (nog niet gerenderde resultaat) en uiteindelijk het renderen zelf. Ik heb minimaal 8 gb intern geheugen en een 4710HQ i7 processor.

Het gaat me nu alleen nog over wat het prettigste (lees snelste) werkt en of je daarvoor een 7200 HDD of een SDD moet hebben of dat het helemaal niet uitmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-06 13:52
Guppie3 schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 10:39:
Beste Reepje,

het uiteindelijke resultaat wegschrijven naar de NAS is voor mij geen issue. Dit is aanzetten en overpompen.
Wat wel belangrijk is, is het maken van de film. Het selecteren van de bestanden. Het tussentijds bekijken van het (nog niet gerenderde resultaat) en uiteindelijk het renderen zelf. Ik heb minimaal 8 gb intern geheugen en een 4710HQ i7 processor.

Het gaat me nu alleen nog over wat het prettigste (lees snelste) werkt en of je daarvoor een 7200 HDD of een SDD moet hebben of dat het helemaal niet uitmaakt.
SSD is altijd de snelste optie. Maar hoe groot zijn de bestanden waar je mee werkt? Van die 250GB wordt sowieso al een deel gebruikt voor windows + apps. Dat zal je er vanaf moeten trekken.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guppie3
Ik schat dat ik per project maximaal 2 uur video in HD heb. Dus dan zou ik uitkomen (voor alleen video bewerking als ik ruim reken) +/- 20 gb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
Dat moet wel lukken op een 250Gb ssd. Dan lijkt mij de keuze duidelijk. :)

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Je optie is : de video file op je hdd en van daar uit bewerken. Dit is beste optie.

Je andere optie is, video file vanuit je ssd bewerken. Dit is je slechtste optie want nu moet je eerst je video naar je ssd zetten, je kan nu bewerken (dat gaat o,o sneller) en als het klaar is moet je hem weer terugzetten op de nas. Hier heb je dus een aantal extra bewerkingen. Je kan beter je lopende projecten op een grote hdd hebben ipv de hele tijd je project inladen en weer terugschrijven

De kracht van een ssd is de lage access time, waardoor kleine bestanden van 4k erg snel gelezen worden.
De kracht van een hdd is zijn grote opslagmogelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haribo112
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Reepje, je ziet het verkeerd. De bestanden staan op zijn NAS. Dat kopieren moet dus sowieso gebeuren, of dat nu naar een SSD of HDD moet. Dat duurt ook even lang, of zelfs minder lang als je vol gigabit ethernet gebruikt voor het overpompen.

Vervolgens moet hij de film bewerken en knippen/plakken, dit gaat op de SSD veel sneller, het inladen van de verschillende stukken.

Het wegschrijven duurt weer evenlang.

Plus, met een SSD wordt de hele laptop sneller met opstarten en laden van programma's. De keuze voor een SSD is dus snel gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Het is natuurlijk hoe je het bekijkt. Als hij een laptop heeft met een 2 TB HDD kan je daar alle video op kwijt, voor de backup pomp je het zo nu en dan naar de nas.
Heb je een laptop met een kleine ssd, ben je constant bezig de data rond te pompen, want je ssd is klein.

Beste optie is niet genoemd. Een laptop met een ssd en een hdd. Dat werkt dan super. Zeker omdat bij videobewerking 2 schijven zowiezo handig is.

Een ssd is fijn, maar nu moeten we niet net gaan doen of een computer met een hdd onwerkbaar is, of heel slecht zou werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haribo112
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Nee uiteraard niet, maar de NAS heeft hij al, en geeft zelf al aan dat projecten die klaar zijn en rauw materiaal daar op staan en sowieso heen en weer moeten. Nou, en met +/- 20GB per project is een 256GB SSD groot zat. Je kan, met Windows en je editing software geinstalleerd, nog zo'n tien projecten kwijt voor je schijf vol is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
Reepje schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 11:12:

Beste optie is niet genoemd. Een laptop met een ssd en een hdd. Dat werkt dan super. Zeker omdat bij videobewerking 2 schijven zowiezo handig is.
Die optie was volgens mij niet aanwezig. Het is OF OF. niet EN EN.
Reepje schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 11:12:

Een ssd is fijn, maar nu moeten we niet net gaan doen of een computer met een hdd onwerkbaar is, of heel slecht zou werken.
Uhhh... volgens mij doet niemand dat hoor... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
ChojinZ schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 11:20:
[...]

Die optie was volgens mij niet aanwezig. Het is OF OF. niet EN EN.
Die optie is er natuurlijk wel, alleen Guppie heeft daar nog niet aan gedacht.

Je neemt de laptop, zet de hdd op de plek van de dvd drive en je stopt een ssd op de plek van de hdd.
Zo doen slimme mensen dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
Reepje schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 11:23:
[...]

Zo doen slimme mensen dat.
En wij hebben daar niet aan gedacht en zijn dus dom?????

Wat bedoel je nou precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guppie3
Ho Ho laten we het netjes houden :)

Ik dacht het volgende te gaan doen:

Alle data wordt in 1e instantie naar de NAS gekopieerd en is daar ook gebackuped zodat het niet verloren kan gaan. Als ik aan een project begin kopieer ik de benodigde data naar de laptop. Dit kan een HDD zijn of een SSD of beide. Als het project klaar is gaat alles terug naar de NAS zodat vanaf daar het gedeeld kan worden intern n extern. Op de laptop blijft niets mer staan. En ik zal niet gelijktijdig aan meerdere projecten bezig zijn.

Mijn vraag is of het in snelheid uit maak tussen een HDD of SDD als ik op de laptop video zit te bewerken en wat de beste optie zou zijn. Ik sta dus voor alles open en hoor graag jullie ervaringen zodat ik de juiste laptop kan gaan kopen.

[ Voor 16% gewijzigd door Guppie3 op 02-10-2014 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
ChojinZ schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 11:29:
[...]

En wij hebben daar niet aan gedacht en zijn dus dom?????

Wat bedoel je nou precies?
Met het verkeerde been uit bed gestapt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Guppie3 schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 11:46:
Ho Ho laten we het netjes houden :)

Ik dacht het volgende te gaan doen:

Alle data wordt in 1e instantie naar de NAS gekopieerd en is daar ook gebackuped zodat het niet verloren kan gaan. Als ik aan een project begin kopieer ik de benodigde data naar de laptop. Dit kan een HDD zijn of een SSD of beide.

Mijn vraag is of het in snelheid uit maak tussen een HDD of SDD als ik op de laptop video zit te bewerken en wat de beste optie zou zijn. Ik sta dus voor alles open en hoor graag jullie ervaringen zodat ik de juiste laptop kan gaan kopen.
Wat Reepje zegt klopt wel. Puur qua videobewerking heb je er niet veel aan, maar ik zou zeker een SSD aanschaffen. De workflow snelheid stijgt er enorm van, omdat alles snel opent. Het is in het algemeen gezien een aan te raden upgrade. Ik doe zelf aan fotobewerking. Vooral geheugen icm dw processor wordt aangesproken.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guppie3
Dus als ik het goed begrijp maakt het niet veel uit om een 5200 of en 7200 touren hdd schrijf te hebben. Ik dacht namelijk altijd dat vor video bewerking een 7200 touren schijf werd aanbevolen?

Een SSD is dus veel sneller ook op meerdere vlakken.

Een combi is het mooiste.

Correct?

[ Voor 20% gewijzigd door Guppie3 op 02-10-2014 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
Reepje schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 11:47:
[...]

Met het verkeerde been uit bed gestapt?
Tis toch een rare opmerking die 0,0 toevoegd? Heeft niets met het verkeerde been uit bed stappen te maken....

@TS:

Kijk ook ff hier naar:
http://www.tomshardware.c...ormance-ssd-hdd,3089.html

Geeft wel een mooi beeld van de voordelen en nadelen van een SSD icm videobewerking.

[ Voor 26% gewijzigd door ChojinZ op 02-10-2014 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guppie3
ChojinZ,

Oké duidelijk verhaal.
Pagina: 1