Receiver met pre-out icm Marantz PM7001

Pagina: 1
Acties:
  • 2.392 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iuuk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23-09 22:57
Allereerst mijn excuses voor alweer een receivervraag terwijl er zelfs net een gesteld is, maar mijn probleem is nogal specifiek.
Ik heb op het moment namelijk een audio set-up binnen mijn budget waar ik nog altijd tevreden mee ben, te weten een Marantz PM7001 en 2 B&W 685 boekenplankspeakertjes. Deze gebruikte ik voornamelijk om gewoon audio op te luisteren, en hier voldoet hij prima voor. Aangezien ik nu echter ook steeds meer video-apparatuur er op aan wil sluiten en veel producenten tegenwoordig weigeren er een analoge audio out op te doen zoek ik nu een methode om mijn PM7001 via de main in aansluiten op een pre-out van een nieuwe receiver, en hier mijn CD-speler, PS4, Apple TV, PS3, TV zelf en eventueel toekomstige apparaten op aansluiten.

Nu is mijn vraag dus: welke receiver is hiervoor geschikt binnen het kleine budget van 200-400 euro. Zelf kom ik vooralsnog uit bij een Marantz NR1604 omdat een aansluitend merk me wel handig lijkt, maar deze zit net iets boven het budget en bij voorkeur heb ik natuurlijk ook gewoon een goedkoop genoeg ding, aangezien de versterker het zware werk moet doen. Wel zou ik graag niet al te veel inboeten op de geluidskwaliteit.

Ik zoek een?
Receiver met pre-out

Wat is je budget?
200-400 euro, met de logische voorkeur voor het lagere bedrag

Welke vragen heb je hier nog over?
Hoe kan ik deze set-up het beste opzetten, hoe regel ik volume, hoe sluit ik de boxjes goed aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solarsparc
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01:20
Heb je een reden om niet voor de NR1504 te gaan? Die is al een stukje goedkoper. Mist wel 1 HDMI-poort, 2e zone en component-videoingangen en is 5.1 i.p.v. 7.1, maar als je die dingen toch niet gebruiken gaat, dan kun je daar op besparen. Het lijkt erop dat hificorner ook nog een verdwaalde NR1603 heeft: klik, die mist zo te zien alleen de extra HDMI-poort.

Erg veel lager zou ik niet gaan, ogenschijnlijk is het een onbelangrijk onderdeel van de keten, maar in werkelijkheid kan een slechte pre-amp de boel ook aardig verpesten, ook ga je van digitaal naar analoog converteren. Beide dingen zijn in de NR-series in ieder geval wel op orde, ga je lager dan dat, dan kom je bij de instappers terecht van Denon, of anders de Sony's en Pioneers, maar dan kom je in de klassen waar ikzelf tenminste met een boog omheen loop. Ik ken geen apparaten zonder eindversterking die eenzelfde niveau van functionaliteit bieden (en voor minder geld) dan de NR's, dus je ontkomt er in dit geval niet aan om te betalen voor versterking die je niet gaat gebruiken, voorzover ik het kan bekijken.

Over de aansluiting: de aansluiting gaat via de cinches waar "pre-out" bij staat, die sluit je aan op 1 van de ingangen van je PM7001, je speakers blijven gewoon aan je PM7001 hangen. Ik weet niet 100% zeker hoe de pre op de NR-series werkt qua volume, in het ideale geval stuurt die gewoon op een vast vermogen uit en is er geen volumeregeling op de NR1x0x, volume blijf je dan dus regelen op de PM7001. Anders is het even spelen met de juiste niveaus, als de NR een beetje slim ontworpen is kun je de pre gewoon op 100% draaien, als het goed is, is het maximale niveau van de pre-out vergelijkbaar met een normale CD-speler o.i.d., dus het echte regelen doe je op de eindversterker. Beide versterkers hebben ook een remote-aansluiting, dus wellicht kun je ze daarmee koppelen zodat je maar 1 afstandsbediening hoeft te gebruiken, maar daar heb ik persoonlijk geen ervaring mee - ik zou wat dat betreft even de handleidingen van beide machines pakken.

Enige andere alternatief wat ik kan bedenken is om de PM7001 in te ruilen en bijv. een SR6008 of evt. een gebruikte SR uit een oudere maar hogere serie op de kop te tikken. De SR6008 is geen slecht apparaat, en je moet je afvragen of je het verschil in de praktijk gaat merken, maar de PM7001 is wat dat betreft wel de betere versterker, dus een beetje zonde zou dat wel zijn. Wat de hogere SR-serie tweedehands kost, geen idee.

[ Voor 9% gewijzigd door Solarsparc op 02-10-2014 02:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iuuk
De reden om niet voor de NR1504 te gaan was initieel enkel dat ik dacht dat deze geen geschikte pre-out had (bij winkelnavraag werd me verteld dat deze functie in mijn set-up begon op de NR1604). Later zag ik dat hij een hdmi-poort miste en schreef ik hem wat onterecht te vroeg af. Als deze gewoon normaal te gebruiken is in deze set-up is dat wel gewoon een goede optie, en op het moment een duidelijk goedkopere optie.

In ieder geval heel erg bedankt voor het antwoord, want dat maakt het in ieder geval wel meteen een stuk overzichtelijker. €320 is dan wel 120 meer dan ik graag zou uitgeven, maar als het nieuw leven blaast in een oude set-up is het inderdaad maar beter gewoon iets te pakken wat ook gewoon meteen goed werkt en blijft werken. Het is sowieso al een beter bedrag dan voor de NR1604.

Moet ik bij het instellen mijn amp trouwens nog op een bepaald kanaal zetten om het geluid door te sturen? En is het verstandig mijn cd-speler gewoon direct op de amp te laten staan, of meteen alles maar op de receiver te gooien?

Ik denk overigens dat ik voor m'n PM7001 relatief heel weinig terug zal krijgen, en dan is de SR6008 denk ik het verschil in gemak niet waard. Ik zou zo'n €280 terug moeten krijgen voor de 7001 om hetzelfde in verschil te betalen voor de SR6008, en met de slechte 2e-hands markt voor dit soort versterkers lijkt me dat niet mogelijk.

[ Voor 13% gewijzigd door iuuk op 02-10-2014 02:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solarsparc
Moet ik bij het instellen mijn amp trouwens nog op een bepaald kanaal zetten om het geluid door te sturen?
Nee, als je de pre-outs aansluit zal daar automatisch geluid uitkomen, als je de NR instelt om met stereospeakers te werken (gewoon de onscreen setup doorlopen, wijst zichzelf). Verder wel even de goede input kiezen op de PM7001 :P
En is het verstandig mijn cd-speler gewoon direct op de amp te laten staan, of meteen alles maar op de receiver te gooien?
Is denk ik vooral een kwestie van gebruiksgemak, wat dat betreft is aan de NR hangen het makkelijkst. Tenzij je erg gehecht bent aan de pre-amp van je PM7001, maar ik zou beide gewoon even proberen. Hoor je geen noemenswaardig verschil in geluid, dan hang je hem gewoon aan de NR.

Er is trouwens nog wel een andere optie, maar dan lever je wel een hoop gebruiksgemak in:
Neem een losse DAC en een SPDIF-switch en je lost het probleem met aansluitingen wel op. Levert natuurlijk wel een hoop extra handmatig geschakel op, dus is een bijzonder suboptimale oplossing, maar scheelt wel in het bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02:01

FeaR

In GoT we trust

Solarsparc schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 02:31:
Over de aansluiting: de aansluiting gaat via de cinches waar "pre-out" bij staat, die sluit je aan op 1 van de ingangen van je PM7001, je speakers blijven gewoon aan je PM7001 hangen.
Als je lukraak één van de ingangen op de PM7001 kiest zit je met het feit dat je twee volumeregelingen hebt. Bij sommige stereoversterkers kom je hier niet onderuit, maar bij de PM7001 is er een speciale Main In. Als je de recevier via de Pre-Out op die ingangen aansluit (en die mode ook kiest) wordt de PM7001 een eindversterker en niets meer. Precies wat je wilt hebben als je een videobron via de - nog te kopen - receiver gaat kijken. Je kan op die manier zelfs surround maken door center en rears op de receiver aan te sluiten en de fronts op de PM7001. Met de Main In geselecteerd en de PM7001 puur als eindversterker gebruik je het voorversterkergedeelte van de PM7001 niet en dus ook niet het volume, die regel je via de receiver.

Het idee is dat je analoge stereo bronnen wel op de PM7001 aansluit omdat deze een betere voorversterker zou hebben dan de nog te kopen receiver. Met direct op de PM7001 aansluiten gebruik je namelijk de gehele PM7001, dus voor- en eindversterker. De receiver doet dan niet eens meer mee. Als je alles op de receiver aan gaat sluiten ga je de PM7001 dus puur als eindversterker gebruiken en mijn inziens is dat zonde. Wellicht anders als je de PM7001 al hebt staan, maar puur als eindversterker zou ik een dergelijk apparaat nooit kopen.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iuuk
Solarsparc schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 03:30:

Is denk ik vooral een kwestie van gebruiksgemak, wat dat betreft is aan de NR hangen het makkelijkst. Tenzij je erg gehecht bent aan de pre-amp van je PM7001, maar ik zou beide gewoon even proberen. Hoor je geen noemenswaardig verschil in geluid, dan hang je hem gewoon aan de NR.

Er is trouwens nog wel een andere optie, maar dan lever je wel een hoop gebruiksgemak in:
Neem een losse DAC en een SPDIF-switch en je lost het probleem met aansluitingen wel op. Levert natuurlijk wel een hoop extra handmatig geschakel op, dus is een bijzonder suboptimale oplossing, maar scheelt wel in het bedrag.
Dankjewel. Een goedkope Fiio DAC heb ik ooit geprobeerd voor mijn PS4, en hoewel het ook met het budget te maken zou hebben was ik hier al geen fan van. De PS4 heeft al geen goed geluid en icm zo'n DAC was het pijnlijk om zo'n plat geluid te horen uit mijn speakers.
FeaR schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 07:08:
[...]

Als je lukraak één van de ingangen op de PM7001 kiest zit je met het feit dat je twee volumeregelingen hebt. Bij sommige stereoversterkers kom je hier niet onderuit, maar bij de PM7001 is er een speciale Main In. Als je de recevier via de Pre-Out op die ingangen aansluit (en die mode ook kiest) wordt de PM7001 een eindversterker en niets meer. Precies wat je wilt hebben als je een videobron via de - nog te kopen - receiver gaat kijken. Je kan op die manier zelfs surround maken door center en rears op de receiver aan te sluiten en de fronts op de PM7001. Met de Main In geselecteerd en de PM7001 puur als eindversterker gebruik je het voorversterkergedeelte van de PM7001 niet en dus ook niet het volume, die regel je via de receiver.

Het idee is dat je analoge stereo bronnen wel op de PM7001 aansluit omdat deze een betere voorversterker zou hebben dan de nog te kopen receiver. Met direct op de PM7001 aansluiten gebruik je namelijk de gehele PM7001, dus voor- en eindversterker. De receiver doet dan niet eens meer mee. Als je alles op de receiver aan gaat sluiten ga je de PM7001 dus puur als eindversterker gebruiken en mijn inziens is dat zonde. Wellicht anders als je de PM7001 al hebt staan, maar puur als eindversterker zou ik een dergelijk apparaat nooit kopen.
Dan is het waarschijnlijk verstandiger zowel mijn PS3 (mijn blu-ray speler, gelukkig nog wel met analoge out) en mijn CD-speler op de versterker te houden. Voor de andere apparaten gaat het me voornamelijk om de boost in kwaliteit tov de tv-speakers, want die zijn zeker met de PS4 en Apple TV geen fijne ervaring.
Bedankt voor het antwoord in ieder geval.
Is een set-up als deze jouw insziens relatief aan mijn speakers ok qua geluidskwaliteit, of zou een complete receiver kopen toch een betere optie zijn, gezien de 'dislike' voor de PM7001 als eindversterker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Ik ben meer voor een goede receiver dan dit soort truukjes met eindversterkers. Ja, ik heb zelf ook eindversterkers en ben op zoek naar een leuke pre/pro, maar mijn inziens is het de meerprijs niet waard. Dat is puur bekeken naar een eindversterker en dus meer vermogen. Op die manier "dislike" ik de PM7001 in die vorm. Zonde om hem alleen daar voor in te zetten. Maar wat is er mis om alle bronnen op de TV aan te sluiten en dan één analoge set interlinks naar de PM7001? Heb je niet je videobronnen naar de receiver. Een receiver kopen is een probleem oplossen wat er eigenlijk niet hoeft te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solarsparc
Dankjewel. Een goedkope Fiio DAC heb ik ooit geprobeerd voor mijn PS4, en hoewel het ook met het budget te maken zou hebben was ik hier al geen fan van. De PS4 heeft al geen goed geluid en icm zo'n DAC was het pijnlijk om zo'n plat geluid te horen uit mijn speakers.
Je moet weten dat een losse DAC niet zoveel anders is dan een DAC-chip die ergens in een receiver verscholen zit, maar dan in een los kastje. Bij een receiver is het ook altijd maar de vraag wat voor chip ze erin hebben gestopt (de NRs hebben chips van Analog Devices, de DAC die ik linkte een Wolfson, beide geen kinderachtige chips). Ik denk dat je gewoon een ongelukkige ervaring hebt gehad.
Zonde om hem alleen daar voor in te zetten.
Inderdaad, maar economisch gezien zitten we natuurlijk met het feit dat het ding in verhouding weinig meer opbrengt en dat een groter uitgevoerde receiver duurder zal zijn dan zo'n NR (zelfs met verkoop van PM erbij gerekend). Vooral ook omdat je dan gaat betalen voor 5 of 7 kanalen vermogen op het kwaliteitsniveau van de PM7001, en vervolgens die kanalen niet gaat gebruiken. Mijns insziens gooi je bij de NR al geld weg, maar tenminste minder dan een dikke SR (of een ander merk). Het allermooiste zou zijn een fatsoenlijke, betaalbare receiver zonder eindtrap, maar die ken ik niet.
Het idee is dat je analoge stereo bronnen wel op de PM7001 aansluit omdat deze een betere voorversterker zou hebben dan de nog te kopen receiver.
Ik denk dat dat verschil in de praktijk redelijk meevalt, de PM7001 is een leuk ding maar ook weer geen dikke high-end. Natuurlijk, je moet het eerst beluisteren, maar ik vermoed dat ik het persoonlijk het geschakel van PM naar NR niet waard zou vinden.
Maar wat is er mis om alle bronnen op de TV aan te sluiten
Het ligt een beetje aan je TV, maar het signaalpad van de meeste TV's is niet echt top of the bill. Als die TV een digitale uitgang heeft kun je het nog overwegen, dan zou ik er wel een leuk DAC'je bijkopen.
Het is ook de vraag of je uitkomt met het aantal ingangen op je TV, maar dat kunnen wij moeilijk bekijken (echter zijn ook daar wel weer oplossingen voor zoals HDMI-switches en SPDIF-switches).

[ Voor 14% gewijzigd door Solarsparc op 02-10-2014 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iuuk
FeaR schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 13:25:
Ik ben meer voor een goede receiver dan dit soort truukjes met eindversterkers. Ja, ik heb zelf ook eindversterkers en ben op zoek naar een leuke pre/pro, maar mijn inziens is het de meerprijs niet waard. Dat is puur bekeken naar een eindversterker en dus meer vermogen. Op die manier "dislike" ik de PM7001 in die vorm. Zonde om hem alleen daar voor in te zetten. Maar wat is er mis om alle bronnen op de TV aan te sluiten en dan één analoge set interlinks naar de PM7001? Heb je niet je videobronnen naar de receiver. Een receiver kopen is een probleem oplossen wat er eigenlijk niet hoeft te zijn.
Eigenlijk de angst voor;
Het ligt een beetje aan je TV, maar het signaalpad van de meeste TV's is niet echt top of the bill. Als die TV een digitale uitgang heeft kun je het nog overwegen, dan zou ik er wel een leuk DAC'je bijkopen.
Het is ook de vraag of je uitkomt met het aantal ingangen op je TV, maar dat kunnen wij moeilijk bekijken (echter zijn ook daar wel weer oplossingen voor zoals HDMI-switches en SPDIF-switches).
Gecombineerd met het feit dat m'n oude TV maar 3 hdmi-poorten had en een receiver dan twee problemen zou oplossen. Nu heb ik wegens het ontbreken van DVB-C ondersteuning en steeds meer ventilatorgeluid in die tv en een verhuizing (een stuk makkelijker dan maar meteen te vervangen ipv later weer te sjouwen) net een Sony KDL W828B gekocht, maar ook deze heeft 'maar' vier poorten en ik ben bang dan op een gegeven moment weer tegen dat probleem aan te lopen. Die verhuizing is ook de reden dat ik nu mijn audio en video set-up gewoon meteen goed wil hebben staan, dus vandaar het zoeken naar een juiste optie. Ik heb op zich niks tegen goedkopere opties natuurlijk, want het geld is nu wel een beetje op ;).
Solarsparc schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 15:43:
Je moet weten dat een losse DAC niet zoveel anders is dan een DAC-chip die ergens in een receiver verscholen zit, maar dan in een los kastje. Bij een receiver is het ook altijd maar de vraag wat voor chip ze erin hebben gestopt (de NRs hebben chips van Analog Devices, de DAC die ik linkte een Wolfson, beide geen kinderachtige chips). Ik denk dat je gewoon een ongelukkige ervaring hebt gehad.
Het zou ook kunnen komen dat de PS4 gewoon echt zwaar onder de maat presteert qua geluid en dat m'n mening wat beïnvloed heeft. Ik heb zelf deze DAC, die is meteen een stuk goedkoper dan die die jij aanbeveelde, dus misschien dat dat ook niet meehelpt.

De KDL W828B heeft voor zover ik weet (hij staat nog in z'n doos tot de 25e) wel een digitale audio-out, dus ook dat zou een optie zijn. Als ik in principe dan niet veel qua geluid inboet ook meteen een betere optie binnen mijn budget, dan kan er mocht ik ooit de loterij winnen nog wel een goede receiver aan komen hangen. Het probleem met de DAC blijft nog wel het aantal hdmi-ingangen. Ik gebruik er sowieso 3 (voorheen zonder DVB-C zelfs 4 voor de 3 poorten die ik nu heb) en ben een beetje bang dat m'n problemen zich blijven herhalen, maar dat is natuurlijk iets wat ik even zelf moet afwegen.

In ieder geval beiden nogmaals bedankt voor de antwoorden, dan zal ik eens onderzoeken hoe de aangeraden DAC zou werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solarsparc
Het probleem met de DAC blijft nog wel het aantal hdmi-ingangen.
Dat is on the cheap natuurlijk nog wel op te lossen met een HDMI-switch, natuurlijk ook een beetje houtje-touwtje-oplossing maar wel goedkoper.
Ik heb zelf deze DAC
Toch een Cirrus Logic chip, ook niet superslecht... maar kan zijn dat Fiio hem op een andere manier heeft verprutst.
Als ik in principe dan niet veel qua geluid inboet
Hoewel TV's ook digitaal soms rare dingen met geluid kunnen doen, zit de zwakke plek toch meestal in de digitaal-analoog-conversie, dus als je die verantwoordelijkheid bij de TV weghaalt, zal het niet zo gauw slecht gaan klinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jkbc
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10-02 16:52
Ik heb een vraag, ik wil dus een externe versterker aansluiten op mijn Marantz SR 6013, ik gebruik de rear back pre outs, om van 5.2.4, naar 7.2.4 te gaan, maar ik kan in het menu alleen de Front en Back height als pre out activeren, waarom kan ik de andere kanalen niet als pre out selecteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Dat is geen reden om een topic uit 2014 te kicken en te kapen. Als je zoekt komt je ook een Marantz topic tegen waar dit soort vragen beter passen.

Edit:
Zie trouwens de handleiding van de SR6013 welke speakers waar aangesloten moeten worden en welke Pre Outs naar de eindversterker moeten voor de 7.x.4 weergave.

[ Voor 23% gewijzigd door FeaR op 28-09-2020 21:13 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.