Mooi verhaal
… maar wel een beetje warrig. Ik heb niet echt het gevoel dat de webshop erg klantgericht is, maar goed. Laten we kijken wat we hiervan kunnen maken. Uiteraard moet ik het wel doen met de informatie die je hebt gegeven....
– IANAL –
Uit de algemene voorwaarden:
3.6 Indien de goederen na het verstrijken van de levertijd voor afnemer beschikbaar zijn maar niet door hem worden afgenomen,
worden de goederen opgeslagen voor zijn rekening en risico. Afnemer dient de vervoers-, opslag- en andere kosten voortvloeiend
uit het niet afnemen van de goederen voor zijn rekening te nemen.
Dit artikel lijkt uit te gaan van levering vanuit een winkel of magazijn, en niet zozeer bezorging – maar zou wel van toepassing kunnen zijn. In principe is er een (uiterste) datum van levering, over welke de partijen het eens dienen te worden.
Rob89 schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 00:42:
Onlangs heb ik een elektronische loopband besteld bij een webshop. Na gebeld te hebben zou hij op een dinsdag geleverd worden, waarbij expliciet werd vermeld dat de levertijd een dag van te voren op de website gemeld zou staan.
Dit was op maandag avond 11 uur s' avonds niet het geval.
Prima, de afgesproken datum is “dinsdag”, hoewel bevestiging achterwege blijft. Ik vind dat minder significant, omdat beide partijen het blijkbaar hier nog steeds eens zijn over de leverdatum.
De volgende ochtend werd ik op mijn mobiel gebeld, echter herkende ik het nummer niet en heb ik het weggedrukt. Na even gezocht te hebben bleek het de van de leverancier te zijn van mijn loopband. ~10 minuten later heb ik teruggebeld om te vragen of ze de loopband nog wilden leveren. Na overleg werd mij duidelijk verteld dat dit niet meer ging gebeuren en werd medegedeeld dat de levering op woensdag plaats ging vinden.
Hier gebeurt iets: Op basis van een enkel mislukt contact moment besluit de leverancier éénzijdig de leverdatum te verplaatsen, of, liever gezegd, stelt eenzijdig vast dat levering verhinderd is op de afgesproken dag. Daar lijkt geen basis voor te zijn: de algemene voorwaarden eisen niet dat de relatie op dag van levering telefonisch bereikbaar moet zijn.
Woensdag heb ik de loopband correct ontvangen.
Nu ongeveer een week na de levering eist de webshop opeens een vergoeding van meer dan €100 voor het "niet thuis" zijn tijdens de eerste levering en verwijst naar de algemene voorwaarden. Echter is er de eerste keer niet aangebeld, er is slechts een maal telefonisch contact gezocht waarbij ik binnen enkele minuten heb terug gebeld.
De vraag is nu, is het terecht te vragen voor een dergelijke vergoeding? Ik heb hier sterk de neiging te denken aan willig de kosten omhoog drukken zodat de "gratis eerste levering" dubbel eruit wordt gehaald.
Dat is de vraag
Voor zover hierboven omschreven is “woensdag” de eerste levering geweest. De algemene voorwaarden zijn echter zo interpreteerbaar dat je hier alsnog voor de kosten van de eerste levering dient op te draaien.
Ik ken de koopovereenkomst niet. Wanneer hierop staat vermeld dat de eerste levering gratis is, kan de leverancier deze niet op je verhalen. Immers: onderdeel van de overeenkomst is dat zijn plicht is te zorgen voor een eerste levering, en die heeft plaatsgevonden op “woensdag”. Alleen kosten voor opslag voor een nacht, en, eventueel een kleine administratieve vergoeding lijken in dat geval factureerbaar op basis van art. 3.6. Ik schat die op zo'n € 20. Wanneer echter de afspraak is: de gratis levering vindt plaats op “dinsdag”, is dat een ander verhaal.
Welnu, laten we uitgaan van een schade van € 100 aan de kant van de leverancier, die hij graag wil factureren. Zelfs in dat geval is de schade alleen factureerbaar wanneer de leverancier zich voldoende heeft ingezet om deze schade te voorkomen. Na één telefoontje en zonder contact besluiten dat levering niet kan plaatsvinden, zonder een poging te doen tot leveren lijkt mij niet voldoende inspanning van de zijde van de leverancier. Sterker: de afnemer heeft geprobeerd de schade te beperken door na 10 minuten terug te bellen, maar dat mocht niet meer baten. Bovendien heeft de leverancier gebroken met de afspraak de levering een dag van tevoren nog te bevestigen.
Een en ander leidt mij er toe te geloven dat de kosten inderdaad onterecht worden gefactureerd. De leverancier heeft een risico genomen door op basis van een telefonische oproep zonder contact er vanuit te gaan dat het artikel niet leverbaar zou zijn. Dat bleek niet correct. Deze mogelijkheid heeft de leverancier ook niet afgedekt in de algemene voorwaarden (wat mij er toe leidt te geloven dat de afnemer van deze eventualiteit niet op de hoogte kon zijn). De daaruit voortvloeiende schade is dus voor de leverancier, niet voor de afnemer.
Samenvattend:
– Levering op een latere datum dan de afgesproken datum leidt tot extra kosten
– Op basis van één mislukt telefonisch contact cancelt de leverancier eenzijdig de levering op afgesproken datum
– Pogingen van de ontvanger om die beslissing ongedaan te maken binnen redelijke termijn bleken vruchteloos
– Leverancier waarschuwt niet voor verplichting telefonisch bereikbaar te zijn op de afgesproken dag van levering.
Kosten onterecht
Wat je nu kunt doen is bezwaar maken tegen de factuur, op basis van bovenstaande argumenten. Intussen hoef je de factuur niet te betalen. Gezien de contacten die je al gehad hebt, lijkt me het verstandig dat via e-mail te doen, hoewel een belletje ook nooit kwaad kan.
Tenzij het bedrijf met steekhoudende argumenten en bewijzen komt dat zij zich wel aan de koopovereenkomst hebben gehouden, en alles hebben gedaan om “dinsdag” te leveren, en met een specificatie van de factuur kunnen komen, zou ik niet betalen. Als men volhoudt, zal na een maand of zo een incassobureau worden ingezet. Deze zou ik ogenblikkelijk op de hoogte stellen van de twist over de factuur, zodra die zich meldt. Over het algemeen zijn incassobureau's niet happig op dossiers waarin twist bestaat over de geldigheid van de factuur.
Omdat incassobureau's geen inningsrecht hebben, zal de leverancier in uiterste nood een deurwaarde in moeten zetten. Dan heb je het inmiddels wel over kosten die niet meer in verhouding staan tot de factuur. Het zou me niet verbazen als het zo ver niet komt. Ook een rechtszaak zou een groot risico vormen voor de leverancier, gezien de situatie. Er bestaat voor hen een groot risico dat ze, gezien het verloop, geen gelijk krijgen, en worden veroordeeld in de kosten van het proces – normaal zo € 800 – 2.500.
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000