Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedRayMann
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 01-10 20:26
Hallo,

Ik zit nogal met wat dingen die op mijn werk spelen. Op het werk krijg ik minimale (lees, officieel geen, ik moet het van de roddels hebben :) ) informatie over de toekomst en de bezuinigingen.

Op het moment werk ik vijf jaar voor de zelfde baas. Ook bij ons zijn de bezuinigingen al een tijd lang bezig. Zo heeft niemand in 2014 een salarisverhoging ontvangen, hoe goed je ook gepresteerd heb.
Dit is voor mij extra zuur, omdat ik volgens mijn ontwikkelplannen en gesprekken zeer grote stappen heb gezet.
Daarnaast mag ik met mijn zakelijke telefoon niet meer privé bellen Terwijl tijdens mijn gesprekken in het eerste jaar was afgesproken dat dit wel mocht. Ik accepteer dit (deed het toch amper) en snap dit ook uit kosten besparing.

Maar nu willen ze ook bezuinigen op het autopark.

Ik heb een buitendienst functie en rij dagelijks met mijn bedrijfsauto langs klanten. Zelf heb ik een kleine bedrijfsauto (type; Combo)

Vanaf dag één rijd ik deze auto privé, met ongeveer 1000 km per week, waarvan 0 tot 200 kilometer per week privé (varieert want ouders en schoonouders wonen al ongeveer 60 tot 80 km van ons vandaan)

Ook mocht ik deze auto altijd meenemen met vakanties naar het buitenland.
Tanken in Nederland kan met de tankpas, tanken in het buitenland is op eigen kosten.

Nu wil het bedrijf overstappen naar een ander merk auto, zelfde type model. Op de achtergrond zitten hier voordelen aan voor het bedrijf. Wat voor nu niet relevant is denk ik. (kort gezegd, kosten) Maar voor mij is het een duurdere auto als ik naar de bijtelling kijk.
Maar belangrijker, ze willen alle auto's voorzien van een black-box, de snelheid begrenzen en het gerucht gaat dat niemand meer privé mag rijden. Ook de 500 kilometer die je van de belastingdienst wel mag rijden willen ze verbieden.

Eén collega met de zelfde functie heeft al een nieuwe auto met black-box. Hij heeft nooit privé gereden en heeft niet zoveel problemen met de nieuwe regels. Anderen zijn nog niet aan de beurt om de auto te wisselen, maar tasten ook nog in het duister over wat de plannen en nieuwe regels worden. Maar iedereen baalt van de 500 kilometer regel. Ze kunnen dus nu hun kinderen niet meer naar school brengen voor hun werk of via de supermarkt naar huis. Zeker door die black box. (ze zien dat je privé rijd en dat mag niet)

Ik ben op mijn locatie één van weinige die wel privé rijd.

Binnenkort heb ik een gesprek met de directie. Dan wil ik vragen stellen over de feiten. Maar ik wil graag vooraf meer informatie over een auto van de zaak. Google geeft mij helaas te weinig info. Ik blijf zoeken maar dacht, hier is ook heel veel kennis, misschien kunnen jullie mij helpen.

Enkele vragen die ik heb zijn namelijk;
- In mijn contract staat helaas niets over de auto. Mag het bedrijf zomaar bepalen dat iemand niet meer privé rijdt met hetzelfde type auto en dezelfde functie? Ook na 5 jaar wel privé rijden? Moeten ze mij hier vooraf over informeren? En hoe veel tijd van tevoren moeten ze mij hierover informeren.
- Mogen ze de 500 kilometer privé rijden die de Belastingdienst wél accepteert voordat je bijtelling moet betalen verbieden?
- Kan ik compensatie vragen voor de extra kosten die ik ga maken (eigen auto/brandstof denk niet, maar ben ook echt veel meer kwijt aan verzekering omdat ik nooit een eerste auto heb gehad en parkeerkosten thuis met twee auto's voor de deur)
- Als ik wel privé mag blijven rijden, mogen ze dan de back-box aan houden na werktijd?

Ik blijf zoeken en als ik zelf meer info heb, zal ik het wel bijvoegen/extra post plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Het bedrijf mag tav de auto vragen/doen wat ze willen tenzij ze daarmee een contract wat ze eventueel met jou hebben overtreden (maar dat is niet zo volgens jou).

Mijn tip: ga stilletjes op zoek naar een andere werkgever. Als ze eenmaal met dit soort gezeur beginnen dan is de lol er vaak helemaal vanaf.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skimovic
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-02 03:16
Ik werk toevallig bij een firma die 'black boxen' plaatst en in beheer heeft.
Veel systemen hebben een prive knop.

Dat er een bepering op prive kilometers is is normaal, Maar de kinderen af zetten of via de supermarkt naar huis zou toch geen issue mogen zijn.

Met de bedrijfsauto op vakantie of honderden kilometers per week rijden is een ander verhaal.
Je betaald immers toch neit voor niks zelf een bijtelling etc?

Extreem voorbeeld, in een magazijn waar je met een heftruck moet rijden betaal je geen bijtelling op de heftruck. DIe mag je dan ook niet mee naar huis nemen en prive boodschappen mee gaan doen :)

[ Voor 56% gewijzigd door Skimovic op 01-10-2014 22:37 ]

Abit nf7-s, Amd xp 2800+ Barton, 1024mb DDR400 Dualchannel (2*512), 200gb 7200rpm 8 mb cache + 2* 120gb 7200rpm 8 mb cache

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
ik wou net zeggen: is het niet verboden voor je baas om je te volgen tijdens de uren dat je niet voor hem werkt? Privacy weet je wel...

maw: zodra je de parking oprijd: opzetten, zodra je die terug afrijd richting huis: afzetten...
(en anders even de zekering uittrekken...)

en eens bij de vakbond ofzo langs gaan om na te vragen of je baas zulke veranderingen in je car-policy enzo zomaar eenzijdig mag doorvoeren zonder enige officiële communicatie.
(enkel maar roddels lijkt me niet voldoende voor hen om eenzijdig je minder loon te geven: auto en gsm zijn extra legale voordelen die deel uitmaken van je loon... en die dus op een andere manier moeten gecompenseerd worden indien men die terug afneemt of plots gaat beperken. Tenzij je ook van functie veranderd waarbij je dus eigenlijk een nieuw contract en voorwaarden krijgt na een nieuwe loonsonderhandeling.)

en ja zoals hierboven: toch maar op zoek naar een nadere werkgever want dit lijkt me een manier van buitenpesten van werknemers, zodat ze er minder moeten ontslagen en dus minder ontslagvergoedingen betalen...

Anders moet je baas maar een regel doen dat er geen bedrijfswagens maar poolwagens zijn:
je komt met eigen wagen naar het werk en stapt dan over naar een poolwagen om klanten te bezoeken.
's avonds wissel je terug om van poolwagen naar eigen wagen.
geen bijtelling voor jou, want die poolwagen valt volledig op kosten van je werkgever.
pech dat je dan naar een klant moet vlak naast je deur: je hebt dubbele reistijd want eerst die poolwagen ophalen, en pech voor je baas je kunt niet om 8u bv toch al even langs een klant reden voordat je langs de firma komt... want ja, voor het bedrijf rijden met je privéwagen ga je dan natuurlijk ook niet doen.
(en als je wilt doorgaan: als je volgens je contract van 9u tot 17u werkt, dan start je die poolwagen om 9u, en parkeer je hem terug op de parking van je baas voor 17u.)

[ Voor 89% gewijzigd door soulrider op 01-10-2014 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skimovic
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-02 03:16
Voor de duidelijkheid, die priveknop maakt je niet anoniem, als men echt wil kunnen ze nog altijd de logs verkrijgen.

Dus de priveritten worden uit de regisratie gehaald maar zijn wel te achterhalen.Al mag een werkgever deze in de rechtbank waarschijnlijk niet gebruiken.

Een beetje te vergelijken met je werk e-mail. Een systeembeheerder kan perfect alles nakijken maar mag dit officieel niet gebruiken.

Abit nf7-s, Amd xp 2800+ Barton, 1024mb DDR400 Dualchannel (2*512), 200gb 7200rpm 8 mb cache + 2* 120gb 7200rpm 8 mb cache

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soulrider
tuurlijk, maar je werkgever mag/kan je niet meer actief volgen als een dot op een map.
enkel bij discussie of al bewijs van misbruik kan (lees: mag!) men dan die logs gaan inkijken...

[ Voor 3% gewijzigd door soulrider op 01-10-2014 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedRayMann
We hebben lang met auto's gereden die eigendom waren van het bedrijf (die hebben de 300.000+ kilometer ook gezien). Dit jaar is mijn auto overgenomen door een lease bedrijf maar het is niet duidelijk of de nieuwe auto's lease of eigendom zijn.
Ik snap dat het hun geld bespaard als ik niet meer privé rij (afschrijving, onderhoud, brandstof)
Vandaar dat ik vandaag mijn contract heb opgezocht om te kijken of er iets in staat, helaas niet. Alles was mondeling besproken, net als het gebruik van de telefoon (het privé gebruiken was mondeling, het niet meer privé gebruiken was schriftelijk zodat ze er op aan kunnen spreken als het toch gebeurd)

Mijn collega heeft een magneet sleuteltje die hij voor het rijden naast zijn stuur moet houden, ik zal morgen vragen of hij de auto kan starten zonder dit systeem.

Ik vraag me dus ook af of zo'n grapje met de zekering strafbaar kan zijn. De baas kan je niet meer volgen dus wat heb je te verbergen? Omdat je iets bewust aanpast/uit zet wat niet hoort.

Ik gebruik mijn auto zeer goed, ik haal de bijtelling er wel uit, dus de kans bestaat dat hij met de logs kan zien dat ik een grote kostenpost ben in de weekenden. (mogelijk ook al door de kilometerstand die ik altijd netjes invoer na het tanken) Met gevolgen van dien.

Afgelopen jaar is het dus best hard gegaan met de ongeschreven secundaire voorwaarden. Alles wat niet op papier stond is afgenomen, een zeer leerzame les voor de toekomst.

Deze week zoek in inderdaad ook contact met de unie, kijken of zij mij meer informatie kunnen geven.

Ook kan het altijd nog zijn dat ze een week/maand voordat de regels voor mij in werking treden mij er van op de hoogte brengen. Het is dat ik zelf actie onderneem om helderheid te krijgen (het bedrijf wil dat ik pro-actief ben :) )

Verder kleine uitleg nog van het bedrijf, zonder in detail te treden. We zitten overal in Nederland, ongeveer 2000 werknemers in diverse kennisgebieden. Dus verschillende functies en taak omschrijvingen. Op het moment heb ik contact met 5 andere collega's die de zelfde functie hebben maar ik ben de enige die privé rijd. In mijn vak gebied zijn er niet veel grote bedrijven die het beter doen, en ik heb al eens rond gekeken omdat ik een klant had die van baan wilde wisselen en mij toen vroeg; "als jij vandaag op straat wordt gezet, waar wil je dan werken en wat wil je gaan doen" en dat vond ik nogal een moeilijke vraag.

Bij de grote concurrenten gaat het het zelfde op het moment (zover ik inzichtelijk heb) en bij de kleintjes gaat het nog slechter in deze tijd :)
Ik kan nog erg veel leren en groeien binnen dit bedrijf, maar de fun van het werk gaat wel hard achter uit.

[ Voor 28% gewijzigd door RedRayMann op 01-10-2014 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soulrider
je baas overtreed jouw recht op privacy zodra dat ie je volgt buiten de werkuren...
Dat kan/mag die alleen als die quasi zeker is dat je bv met de concurrent afspreekt buiten die uren, al bewijsmateriaal heeft om dat te staven en dat volgen tijdens privé-uren als extra bewijs wilt gebruiken.

Jouw privacy telt daar net iets meer door, daarom ook dat die systemen die schakeling hebben.
(zover ik het weet is dat zelfs bij wet verplicht bij wagens die ook privé kunnen gebruikt worden)
Zoals ik aangaf: anders moet die de wagens maar op zijn parking zetten als poolwagens, en eisen van iedereen met buitendienst dat ze die wagens 's morgens ophalen en er elke avond ook terug zetten.

Dat gaat hem meer kosten aan verloren reistijd dan dat ie gaat winnen aan besparing.

Maar eentje waar je bijtelling voor betaalt is een bedrijfswagen en daar hoort ook privé-gebruik bij, dat is net dat extra legale voordeel... (ps: van thuis naar werk en terug is eigenlijk ook privé-rijden want dan ben je nog niet aan het werk of niet meer, zo ook van thuis naar 1ste klant en van laatste naar huis ...)

(en persoonlijk: als ik ook maar zou merken dat mijn baas me in mijn eigen uren volgt dan zal de zekering er snel uitvliegen elke keer ik de parking afrijd 's avonds. + dat ik het wel eens voor de privacy-commisie zou brengen)

en ja: woorden zijn winden, schriften verbinden: het telkens minstens op mail laten zetten... en die natuurlijk netjes bijhouden (eventueel ook in print: verdwijnen ze uit je mailbox, heb je weer iets tegen je baas ivm privacy-inbreuk. natuurlijk zal de verstandhouding dan verzuren, maar tja op de manier dat ze nu bezig zijn ook imho)

[ Voor 16% gewijzigd door soulrider op 01-10-2014 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-09 13:22

Barrycade

Through the...

Dus je betaalde wel bijtelling, maar je hebt nooit een overeenkomst getekend?
Dat vond je toen geen probleem, maar geeft je nu wel een zwak uitgangspunt.

Ik neem aan dat als ze dit gaan invoeren dus de bedrijfsvoertuigen als bedrijfsvoertuigen zien en niet onderdeel van sec arbeidsvoorwaarden daar de OR ook nog wel een rol in moet spelen?

Als de OR het eens is met de wijzigingen, tja dan sta je niet meer zo sterk. Je kan natuurlijk van alles willen, qua compensatie maar als de broekriem zo sterk wordt aangetrokken zal het nog wel een tijdje duren voordat ze uit de dip zijn. Volgende stap is dan meestal snijden in het werknemers bestand....dus tel je knopen met eisen zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:30

The Eagle

I wear my sunglasses at night

soulrider schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 22:45:
tuurlijk, maar je werkgever mag/kan je niet meer actief volgen als een dot op een map.
enkel bij discussie of al bewijs van misbruik kan (lees: mag!) men dan die logs gaan inkijken...
Dat betwijfel ik. Als het primair werkbussen zijn die potentieel regelmatig van bestuurder kunnen wisselen, is er niks op tegen om de auto's te volgen. Het is immers nog steeds de auto van de werkgever, niet van de berijder. Maar ik ben geen jurist. Dus bij twijfel: jurofoon bellen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soulrider
Tuurlijk maar zo'n werkbus betaal je geen bijtelling, en heb je wellicht een overeenkomst dat die enkel is om je collega's op te halen en af te zetten op het werf en omgekeerd...

Als er een overeenkomst is dat die werkbus ook privé mag gebruikt zijn, dan is er wel iets op tegen.

Dan mag men je enkel actief volgens tijdens je privétijd als er al een (bewijsbaar) vermoeden is van misbruik. (bv: ze vermoeden dat je er taxi-diensten ofzo met aanbied tijdens je privégebruik en kunnen dat al staven aan de abnormaal vele privé kilometers die je verzamelt...)

Maar als je baas weet dat je om 7u 's morgens al moet vertrekken om je collega's op te halen (omdat het zo is afgesproken) mag die natuurlijk op datzelfde tijdstip het systeem in't oog houden en meekijken waar en hoe hard je rijdt, en/of je niet te veel rondrijdt...

ook even de context meepakken als je er een lijntje uithaalt :+

let dus even op: heb je wel of niet een overeenkomst dat je die privé mag gebruiken?
en bij een gewone (individueel toegekende) bedrijfswagen is het privé-gebruik dus ook het huis<->werk-verkeer ;-)... en dat gaat TS dus niet meer mogen doen van zijn baas blijkbaar ...
maw: auto netjes op de parking parkeren, geen bijtelling meer betalen, en het begin van de werkdag netjes ophalen, en voor het einde er terug neerzetten...

maar ja, dat blijft natuurlijk telkens mijn interpretaties die dan ook nog eens gebasseerd zijn op kennis van de Belgische wetgeving en niet zozeer op die van de Nederlandse wetten.
Jurofoon of ander juridisch advies is zeker aan te raden.

mondelinge overeenkomsten zijn trouwens ook overeenkomsten.
het enige probleem dat je hebt is natuurlijk de bewijsbaarheid.
Maar komt natuurlijk wel bij dat er wel telkens bijtelling betaald werd.
Als er geen overeenkomst was, waarom werd die dan telkens ingehouden/aangerekend ?
(dan vervalt imho ook dat recht, en dient de werkgever die ook netjes terug te geven?)
en dan kom je natuurlijk weer terug dat een werkgever niet zomaar een bestaande overeenkomst over een extra legaal voordeel (maw: een stuk van je loon) zomaar kan/mag aanpassen.

dus als er volgen je baas geen overeenkomst is over dat privégebruik, vraag hem dan eens naar de overeenkomst over die bijtelling, en stel die ook in twijfel of vraag die zelfs terug 'want ingehouden zonder overeenkomst' :+
(beetje kop-kei en natuurlijk niet echt goed voor de sfeer)

[ Voor 6% gewijzigd door soulrider op 02-10-2014 00:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-08 23:52
Die lease-auto van jou is op dit moment loon in natura - omdat je privé-kilometers mag rijden. De belastingdienst weet ervan en laat jou alsnog belasting betalen door een bijtelling van het vermeende voordeel.
Als je werkgever inderdaad de privé-kilometers gaat afschaffen, dan vervalt ook de bijtelling en het loon in natura. Feitelijk is het een loonsvermindering. Als je straks een gespraak aangaat met de directie zou je hun daar op kunnen wijzen en vragen hoeveel loonsvermindering anderen (zoals de directie zelf) krijgen.

Maar het beste advies is: ga daar weg. Er is geen toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die bedrijfsauto lekker op het werk laten staan en loonsverhoging eisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
RedRayMann schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 22:23:
Enkele vragen die ik heb zijn namelijk;
- In mijn contract staat helaas niets over de auto. Mag het bedrijf zomaar bepalen dat iemand niet meer privé rijdt met hetzelfde type auto en dezelfde functie? Ook na 5 jaar wel privé rijden? Moeten ze mij hier vooraf over informeren? En hoe veel tijd van tevoren moeten ze mij hierover informeren.
- Mogen ze de 500 kilometer privé rijden die de Belastingdienst wél accepteert voordat je bijtelling moet betalen verbieden?
- Kan ik compensatie vragen voor de extra kosten die ik ga maken (eigen auto/brandstof denk niet, maar ben ook echt veel meer kwijt aan verzekering omdat ik nooit een eerste auto heb gehad en parkeerkosten thuis met twee auto's voor de deur)
- Als ik wel privé mag blijven rijden, mogen ze dan de back-box aan houden na werktijd?

Ik blijf zoeken en als ik zelf meer info heb, zal ik het wel bijvoegen/extra post plaatsen.
Het is en blijft een auto van je baas, dus je baas mag de regels bepalen voor het eventuele privégebruik van die auto. Ik denk ook dat je weinig kans maakt om een "vergoeding" te vragen voor je kosten, je maakt enkel privé kosten omdat je nu zelf een auto moet kopen. Je mag nog altijd deze auto voor woon-werk verkeer gebruiken. Dat is geaccepteerd zakelijk gebruik. En als het financieel zo zwaar gaat op de zaak dan denk ik dat je weinig kans maakt als je om extra vergoedingen gaat vragen.

Wat voor black box hebben we het over? Je hebt systemen die de kilometerstand bijhouden met daarbij een notitie of de rit privé is of zakelijk, maar zit hier dan ook nog GPS bij in? (Zal wel vermoedelijk). Of is het een tachograaf? Bestelbussen moeten sinds kort ook een tachograaf hebben als je niet in een uitzonderingscategorie valt. Indien je een tachograaf hebt in je bus ben je altijd verplicht je chauffeurspas erin te doen. Je mag niet out-of-scope rijden tenzij het privé is of je tot een uitzonderingsgroep weer behoort.

Maar goed, je mag de wagen niet meer privé rijden dus je black box is ook niet zo'n ramp dan. Eigenlijk zou je daarop nooit de privé knop meer hoeven te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Free rider schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 02:33:
Als je straks een gespraak aangaat met de directie zou je hun daar op kunnen wijzen en vragen hoeveel loonsvermindering anderen (zoals de directie zelf) krijgen.
Want de aanval is in dezen de beste optie in jouw ogen?
Dit lijkt me een ontzettend slecht advies en zal de welwillendheid van de directie meestal niet ten goede komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Die lease-auto van jou is op dit moment loon in natura - omdat je privé-kilometers mag rijden. De belastingdienst weet ervan en laat jou alsnog belasting betalen door een bijtelling van het vermeende voordeel.
Als je werkgever inderdaad de privé-kilometers gaat afschaffen, dan vervalt ook de bijtelling en het loon in natura. Feitelijk is het een loonsvermindering.
De bijtelling is een bijtelling op je loon die je niet krijgt maar waarover je wel belasting moet betalen. Dus als de bijtelling verdwijnt krijg je netto meer salaris. Het niet privérijden van een leaseauto betekent dus een netto loonsverhoging. Plus dat het ook nog mogelijk is dat je een reiskostenvergoeding krijgt.
Natuurlijk heb je daarna meer kosten als je zelf een auto koopt, maar de gedachte achter de hele bijtelling was dus dat die twee met elkaar overeen komen.
Dat daar nu met het hele 0-14% circus niets meer van klopt heeft daar weinig mee te maken.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Feitelijk is het een loonsvermindering. Als je straks een gespraak aangaat met de directie zou je hun daar op kunnen wijzen en vragen hoeveel loonsvermindering anderen (zoals de directie zelf) krijgen.
Vragen hoeveel de directie inlevert is een zwaktebod. Vragen wat je erbij gaat krijgen ter compensatie is een veel beter uitgangspunt: het neemt namelijk het verwijtende sfeertje ("jullie verrijken je ten koste van mij") weg.
Maar het beste advies is: ga daar weg. Er is geen toekomst.
Dat denk ik ook :)

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De belastingdienst heeft niks te zeggen of je prive mag rijden met de auto. Ze zeggen alleen als je privé meer dan 500km rijdt op jaarbasis de auto gezien wordt als loon in natura en er bijtelling op je loon komt.
Maasluip schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 07:50:
Het niet privérijden van een leaseauto betekent dus een netto loonsverhoging. Plus dat het ook nog mogelijk is dat je een reiskostenvergoeding krijgt.
Reiskostenvergoeding voor prive kilometers met eigen wagen, doe mij ook maar zo'n baas!
Woon <> Werk zijn zakelijke kilometers en daar kan de wagen nog voor gebruikt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 08:28
weg

verkeerd gelezen.

[ Voor 176% gewijzigd door Domino op 02-10-2014 08:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:20
Lees zijn laatste zinnen nog een keer goed ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Verwijderd schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 08:17:

Reiskostenvergoeding voor prive kilometers met eigen wagen, doe mij ook maar zo'n baas!
Woon <> Werk zijn zakelijke kilometers en daar kan de wagen nog voor gebruikt worden.
Oh ja, klopt. Daar is de leaseauto voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-09 02:08
Lees dit even door.

Verworven rechten werknemer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:32
Heb je dit ook aangekaart bij de OR in jullie bedrijf?
Wat zeggen die? Wat hebben zij afgesproken met de directie hierover?

Is vanaf 50 medewerkers verplicht

let the past be the past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Ik zou het accepteren en verder gaan kijken, zeker als je goed gepresteerd hebt zullen andere bedrijven je inzet ook kunnen waarderen. Zoals hierboven al gesteld wordt is de lol er snel af als je zo beknepen wordt op allerlei zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedRayMann
Bedankt voor alle reacties. Ga het zo tijdens mijn lunch goed lezen en proberen te reageren.

Ik zie al veel opmerkingen over een andere baan zoeken. Dat is makkelijk gezegd, maar zie bij vrienden en collega's dat een vast contract bijna niet meer gegeven wordt. Voor nu zijn mijn inkomsten toch wel erg belangrijk.

Ik wil het op een goede manier oplossen. Als zij alles volgens de juiste manier doen, heb ik er weinig tegen in te brengen. Ga zelf nog wel met de OR contact opnemen en met de Unie.

Maar ben voornamelijk op zoek naar mijn rechten en hoe ze daar me om gaan. Zoals het niet/laat informeren. Al 5 jaar privé gereden en ze ontnemen het ineens. Ik snap dat het hun auto is dus zij bepalen, maar kan dit zomaar?
Ik ga vanavond thuis nogmaals alle documenten die ik heb nalezen. In het contract staat niets over de auto, maar ik herinner me wel dat ik ooit een formulier voor de auto heb moeten tekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07:32

Accountant

Mindset+goal= Succes

RedRayMann schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 10:43:
Al 5 jaar privé gereden en ze ontnemen het ineens. Ik snap dat het hun auto is dus zij bepalen, maar kan dit zomaar?
Jup, een auto valt (bij 99% van de werkgevers)onder de secundaire arbeidsvoorwaarden, als hierover niet specifiek iets in je contract (primaire) is vastgelegd is het voor een werkgever vrij eenvoudig om de secundaire arbeidsvoorwaarden te wijzigen.

Maar bij een bedrijf met 2000 werknemers moet een en ander toch vrij goed en toegankelijk zijn vastgelegd en worden gecommuniceerd als er ingrijpende veranderingen komen (+eventuele overgangsregelingen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob-B190
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01-10 17:37
Je betaalt bijtelling, dus je kan aantoonbaar maken dat je de auto al voor langere tijd voor privé doeleinden mocht gebruiken, want dit moet immers langs je werkgever. Dus kan je dit naar mijn mening beschouwen als soort van gewoonterecht. Het afpakken van eenmaal verworven rechten is daarbij lastig voor de werkgever tenzij hij kan aantonen dat het bedrijf op de fles zou gaan bijvoorbeeld. Immers zouden er dan vele ontslagen vallen en het belang van het recht van één persoon zou dan veel minder zwaar wegen.

Memento mori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twilightschild
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01-10 21:05
Bedankt voor alle reacties. Ga het zo tijdens mijn lunch goed lezen en proberen te reageren.

Ik zie al veel opmerkingen over een andere baan zoeken. Dat is makkelijk gezegd, maar zie bij vrienden en collega's dat een vast contract bijna niet meer gegeven wordt. Voor nu zijn mijn inkomsten toch wel erg belangrijk.

Ik wil het op een goede manier oplossen. Als zij alles volgens de juiste manier doen, heb ik er weinig tegen in te brengen. Ga zelf nog wel met de OR contact opnemen en met de Unie.

Maar ben voornamelijk op zoek naar mijn rechten en hoe ze daar me om gaan. Zoals het niet/laat informeren. Al 5 jaar privé gereden en ze ontnemen het ineens. Ik snap dat het hun auto is dus zij bepalen, maar kan dit zomaar?
Ik ga vanavond thuis nogmaals alle documenten die ik heb nalezen. In het contract staat niets over de auto, maar ik herinner me wel dat ik ooit een formulier voor de auto heb moeten tekenen.
Als je wilt weten wat mag en kan dan kan je het beste de jurofoon bellen. Hier krijg je direct een expert aan de lijn die precies weet hoe het zit en de kosten vallen erg mee. Ik kan je wel uit eigen ervaring vertellen dat je versteld zal staan wat er allemaal veranderd mag worden aan secundaire arbeidsvoorwaarden zolang er instemming van de OR is.
Ik heb zelf meegemaakt dat bonusvoorwaarden (die in mijn contract waren vastgelegd) gewijzigd werden met instemming van de OR. Deze wijziging viel erg slecht uit voor mij, maar volgens de jurofoon had ik geen poot om op te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:12

No Offence, maar hoeveel waarde denk jij dat jouw huidig vast contract heeft als jij vanuit kostenoverweging boventallig wordt verklaard?

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:45
soulrider schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 23:01:
Maar eentje waar je bijtelling voor betaalt is een bedrijfswagen en daar hoort ook privé-gebruik bij, dat is net dat extra legale voordeel... (ps: van thuis naar werk en terug is eigenlijk ook privé-rijden want dan ben je nog niet aan het werk of niet meer, zo ook van thuis naar 1ste klant en van laatste naar huis ...)
De belastingdienst is het niet met je eens, kilometers voor woon-werkverkeer zijn zakelijke kilometers.
http://www.belastingdiens...rk/auto_van_uw_werkgever/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-10 17:30
Ik heb een auto waar ik 'onbeperkt' privé in mag rijden + brandstof in Nederland. Als ik bij mijn volgende contract geen meter meer privé mag rijden dan hoef ik geen lease auto meer te hebben. Leasen lijkt me een voorrecht en geen verplichting. Zo als ik het nu lees word het puur een bedrijfsbus, dat moet dan ook maar op kosten van de baas en niet jouw kosten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik begin meteen met misschien wel het allerbelangrijkste: niemand verplicht je om bij je werkgever te blijven. Als je de indruk hebt dat je niet naar waarde wordt geschat, je sterke twijfels hebt of het bedrijf wel blijft bestaan, je geen kansen krijgt, enz., raad ik je sterk aan om een andere job te zoeken.

Dat gezegd zijnde, is het puur juridisch gezien je werkgever z'n volste recht om je niet meer toe te laten met je bedrijfswagen te rijden. Die is immers, althans hier in België, een "gunst" en geen recht. In realiteit is privé-gebruik van een bedrijfswagen uiteraard een deel van je loon (waar je ook gewoon belastingen op betaalt), maar contractueel is er bijna altijd bepaald dat dit ten allen tijde stopgezet kan worden.

Ik heb de indruk dat berekenen welke kilometers privé zijn en welke voor het bedrijf anders is in België dan in Nederland. Hier wordt er, afhankelijk van hoe ver je van je werkgever woont, een vast bedrag als privé gebruik gezien. Hoe veel kilometers je daadwerkelijk aflegt maakt hier niet uit. Bij een bedrijfswagen hoort bijna altijd een tankkaart, die je ook bijna altijd privé mag gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
In Nederland wordt er een percentage van cataloguswaarde bijgeteld op je belastbaarinkomen. Hiervoor mag je volgens de fiscus "onbeperkt"* prive rijden. Woon-werkverkeer valt hier onder zakelijke km's. Tevens kan een lease auto kan opgenomen zijn in je arbeidscontract, maar dit is meestal niet zo.

* = bij abnormaal veel km kan de fiscus moeilijk doen, maar dit komt vrijwel niet voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedRayMann
Ik heb denk wel iets aan het gewoonte recht! Dat ga ik uitzoeken.
No Offence, maar hoeveel waarde denk jij dat jouw huidig vast contract heeft als jij vanuit kostenoverweging boventallig wordt verklaard?
Voor de duidelijkheid, ik weet dat ik zwak sta en wil een "volwassenen" en verstandig gesprek voeren. Ik hecht aan mijn vaste contract en inkomen. Als ik door de baas weg bezuinig wordt, ben ik er maar 1 van de 2000. Dus het bedrijf hecht niet direct aan mij.

Ondanks dat we ongeveer 2000 werknemers hebben, zitten er zeer veel verschil tussen de lokaties. We werken op meerdere vlakken van de markt. Ook zijn er diverse kleine bedrijven over genomen, met zeer veel verschil in vakantiedagen, werktijden, voorwaarden en zelfs hoogte van het salaris.

Dus ben bang dat het een kleine / lokaal / persoonlijke strijd gaat worden. Dus wil het positief inzetten zodat ze niet een reden krijgen om mij er uit te werken.

Hopelijk loop ik te hard van stapel en mag ik straks gewoon prive rijden als ik bijtelling betaal en de black box uit zet. Maar wil voor het ergste voorbereid zijn.

Dat gewoonterecht/verworvenrecht ga ik uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SharpY
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 16-05 22:26
Is het geen idee om even een mail na jouw leidinggevende te sturen waarin je je zorgen uit over hetgeen wellicht gaat komen en daarin aangeeft dat je onevenredig hard zou worden getroffen door de spelregel niet meer prive rijden. Ook geef je daarin aan dat het de afgelopen 5 jaar de afspraak was dat dit wel mocht (even alles opeen rijtje zetten). De reply daarop zal bevestigend zijn dat de afspraken bestaan en zo heb je in ieder geval iets zwart op wit wat het verworvenrecht bevestigd.

Het lijkt mij in ieder geval dat je het niet zomaar hoeft te accepteren want een versobering van deze mate (in jouw geval is de impact nogal groot) mag niet zonder wederzijds goedkeuren naar mijn weten.

i9-9900K@5GHZ - Gelid Solutions Tranquillo Rev. 4 - Z390-A PRO - 32GB Crucial RAM - 870 EVO Plus NVME 256GB Bootdrive- MSI RTX3080 - O11 Dynamic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:54

Mfpower

In dubio

Volgens mij is dit aan de hand:
Wat is een verworven recht?

Als je als werknemer gedurende langere tijd een bepaald recht hebt gehad ten op zichte van je werkgever (bijv. een vaste roostervrije dag of privégebruik van de bedrijfsauto), kan sprake zijn van een ‘verworven recht’. Doordat je ervan uit mocht gaan dat het een blijvend recht was, is het recht als het ware onderdeel geworden van je arbeidsovereenkomst. De werkgever kan hier niet zomaar van afwijken, ook al staat het recht nergens uitdrukkelijk op papier.
Enige puntje is dat als je baas je dit afneemt, en je dit niet wilt, je door de rechter zult moeten laten vaststellen of dit werkelijk een verworven recht is.
Na 5 jaar vermoed ik van wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free rider
Maasluip schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 07:50:
De bijtelling is een bijtelling op je loon die je niet krijgt maar waarover je wel belasting moet betalen. Dus als de bijtelling verdwijnt krijg je netto meer salaris. Het niet privérijden van een leaseauto betekent dus een netto loonsverhoging.
Volgens mij begrijp je het concept "loon in natura" niet. Als loon in natura verdwijnt kan de fiscus er geen belasting meer over vragen, maar om dit een "netto loonsverhoging" te noemen is heel erg ver van de waarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Als ik bijtelling bij mijn loon optel moet ik meer belasting betalen. Netto krijg ik dus minder geld overgemaakt. Als ik die bijtelling niet heb krijg ik meer geld overgemaakt. Hoe klopt dat niet?

Natuurlijk heb ik in ruil daarvoor wel de beschikking over een auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08:16
Volgens mij kun je inderdaad beter eerst eens met je leidinggevende of een andere verantwoordelijke binnen je bedrijf hierover praten. Je weet nog niet of er iets wijzigt en je raakt nu al bijna in paniek.

Dit soort geruchten ontstaan vaak uit het niets wanneer er veranderingen aan staan te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Deveon schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 16:39:
Hiervoor mag je volgens de fiscus "onbeperkt"* prive rijden.
Wat de fiscus betreft wel ja. Maar in een arbeidsovereenkomst zal vaak een beperking staan (voor zakelijk + prive kilometers samen), of bijv. een bijbetaling boven X kilometer per jaar.
SharpY schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 18:27:
Ook geef je daarin aan dat het de afgelopen 5 jaar de afspraak was dat dit wel mocht
Niets 'de afspraak was', het staat gewoon op zijn loonstrookje sinds datumX. (Natuurlijk wel eerst checken). Hooguit schrijven dat er ook geen beperking in aantal kilometers is.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free rider
Maasluip schreef op vrijdag 03 oktober 2014 @ 08:52:
Als ik bijtelling bij mijn loon optel moet ik meer belasting betalen. Netto krijg ik dus minder geld overgemaakt. Als ik die bijtelling niet heb krijg ik meer geld overgemaakt. Hoe klopt dat niet?
Voor de goede orde: nettoloon = brutoloon - belastingen. En brutoloon is de som van je salaris en je loon in natura.
Rekenvoorbeeld: Je hebt een leaseauto met een nieuwwaarde van 24.000 Euro. Volgens de belastingdienst is dat loon in natura, en daarover moet je belasting betalen. Om die waarde te betalen wordt 25% van de nieuwwaarde opgeteld bij je jaarloon, dat is 6.000 Euro - of 500 Euro per maand. Dat wordt bijtelling genoemd. Over die 6.000 Euro moet je belasting betalen, bij een belastingschaal van 42% betaal je jaarlijks iets meer dan 2400 Euro. Reken je dat terug naar maanden dan is dat ruim 200 Euro per maand.
Nu vervalt die leaseauto. Je raakt dus loon in natura kwijt. Nu hoef je ook geen belasting meer te betalen, dus die 200 hoef niet meer aan de belasting te betalen. Maar je bent dus die 500 in natura kwijt.
Je gaat er dus netto op achteruit.

Maar ik laat het nu rusten, TS heeft hier weinig aan.
Gadgeteer schreef op vrijdag 03 oktober 2014 @ 09:13:
Volgens mij kun je inderdaad beter eerst eens met je leidinggevende of een andere verantwoordelijke binnen je bedrijf hierover praten. Je weet nog niet of er iets wijzigt en je raakt nu al bijna in paniek.

Dit soort geruchten ontstaan vaak uit het niets wanneer er veranderingen aan staan te komen.
Ik ben het hier niet mee eens. TS krijgt binnenkort een gesprek waar hem een aantal veranderingen worden voorgelegd. Hij kan beter tijdens dat gesprek zijn bezwaren kenbaar maken dan achteraf. En om die bezwaren te formuleren kan je je beter goed voorbereiden. En TS is zich nu aan het voorbereiden.

Een houding als "ik zie wel wat er gaat gebeuren" wordt vaak gevolgd door spijt, "had ik toen maar..."

[ Voor 42% gewijzigd door Free rider op 03-10-2014 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedRayMann
Ik ben het hier niet mee eens. TS krijgt binnenkort een gesprek waar hem een aantal veranderingen worden voorgelegd. Hij kan beter tijdens dat gesprek zijn bezwaren kenbaar maken dan achteraf. En om die bezwaren te formuleren kan je je beter goed voorbereiden. En TS is zich nu aan het voorbereiden.

Een houding als "ik zie wel wat er gaat gebeuren" wordt vaak gevolgd door spijt, "had ik toen maar..."
Dit is de reden dat ik er zo druk mee bezig ben. Helaas weet ik gewoon nog niets zeker, de kans bestaat dat ik in mijn functie geen black-box krijg en privé mag rijden of wel een black-box maar met een uitknop of dat ik niet meer privé mag rijden. Alles kan nog. Maar kijkend naar alle versoberingen ga ik helaas uit van de negatieve kant.
Daarom wil ik zo goed mogelijk voorbereid zijn. Slechter wordt je nooit van extra kennis, alleen moet ik inderdaad opletten dat ik niet in een paniek stand kom en daardoor tunnelvisie krijg of gesprekken negatief of met frustratie in ga. Ik ben er van overtuigd als ik proactief en positief een gesprek in ga, dat ik meer kan behalen.

Daarom kan ik nu niets met de opmerkingen "het bedrijf heeft geen toekomst, ga er weg" en "Een andere baas gaat je wel waarderen" want bij de andere baas heb ik al helemaal geen zekerheid. En in mijn branche is het overal nu moeilijk en zwaar.

Mijn leidinggevende is vandaag helaas niet aanwezig, ziek :( dus kan niet in gesprek gaan. Maar heb zojuist alle regelementen mbt de auto's (bedrijfs- /bak- /leaseauto) uitgeprint en heb dit weekend extra lees voer. Dan rustig een mail opstellen en maandag nogmaals nalezen en versturen.

Het gesprek met de directie is een jaarlijks terug komend iets wat we nu enkele jaren hebben zodat de directie voelt wat er op de vloer gebeurt en dat we de lijntjes kort houden. Het is dus geen 1-op-1 gesprek, maar je kan ze wel alles vragen wat je wil. En omdat ik niet de enige ben met een soort gelijk auto verhaal, ga ik het sowieso inbrengen. Ook al zitten er collega's bij die er niets aan hebben. Zij zullen ook vragen stellen waar ik zelf niet mee zit, maar op deze manier krijg je wel een algemeen beeld wat er op een afdeling speelt en kan je elkaar soms helpen.
Zo hebben we al enkele zaken, zoals opleiding mogelijkheden en een bezoek van de ergo-coach, terug gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free rider
RedRayMann schreef op vrijdag 03 oktober 2014 @ 12:12:
(...) Het is dus geen 1-op-1 gesprek, maar je kan ze wel alles vragen wat je wil. En omdat ik niet de enige ben met een soort gelijk auto verhaal, ga ik het sowieso inbrengen. (...)
Doe dit niet. Als je er op achteruit gaat, vraag om een 1-op-1 gesprek. In dat gesprek vraag je om eventuele compensaties die je krijgt voor je achteruitgang.
Dit gesprek is waarschijnlijk hetzelfde als een gesprek over je salaris. Dat doe je alleen met je manager/directeur, niet met al je collega's erbij.
Pagina: 1