Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathoesoe
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 02-10 23:40
Hallo,

Vorige week een post gemaakt op desktop-advies, alles besteld en in elkaar gezet en nu
gelijk problemen.

Ik heb een:

AMD A10-5800K, op een MSI mobo met de Hyper 212 Evo.

Ik start de pc voor de eerste keer op, ga direct naar de bios en de temperatuur begint al tussen de 40 - 45 graden. Nu kan dit niet veel kwaad, maar ideaal is anders.
Windows geïnstalleerd en direct Speccy, HWMonitor, CoreTemp en vele andere software om zo de temperatuur in de gaten te houden. Stuk voor stuk geven ze vreemde temperaturen aan.

Bij HWMonitor schommelt het enorm, van 40 naar 50, naar 60 en zelfs 70.
Als ik dan de pc herstart en naar de BIOS ga, begint de temperatuur bij 35 en loopt op tot 45.

Wat ook heel vreemd is, de temperatuur in de kast is vrij koel, de koeler zelf is vrij koud, zelfs de CPU voelt niet heet aan. Verder heb ik Prime95 even laten lopen waar de temps al gauw naar 80 graden schieten en dan langzaam teruglopen naar +- 77.
In de BIOS staat wel aangegeven dat het systeem uitvalt op het moment dat de 74 graden overschreden worden.

Ik hoop dat iemand hier ervaring mee heeft en begrijpt wat ik bedoel. ( Sorry als het niet zo duidelijk is )

Groetjes Matthijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-10 21:33

Nemesizz

Untouchable

Ten eerste:

Dit is een bekend probleem bij bepaalde AMD A- serie CPU's, dat software (dingen als HWMonitor en Coretemp enz) de temperatuur bij deze CPU's niet goed kan uitlezen. Die 77 of 80ºC kloppen dus zeer waarschijnlijk niet.....echter (zie onder)
Wat ook heel vreemd is, de temperatuur in de kast is vrij koel, de koeler zelf is vrij koud, zelfs de CPU voelt niet heet aan.
Kast koel, ok...koeler vrij koud, das wat minder, maar CPU voelt niet heet aan kom ik even aan het denken hoor. Je haalt toch hopelijk niet de koeler eraf (de heatsink) terwijl je PC aanstaat om te voelen of die heet word?
Nu weet ik dat sommige mensen soms vergissen in de termen, welk onderdeel nou wat is, maar zoals je het nu zegt klopt er waarschijnlijk iets niet.

Want je hebt je CPU, daarbovenop zit een heatsink (koelblok/koeler), en op die heatsink zit een fan (ventilator). Zonder koeler word je CPU te heet, simpel zat. Maar een koelblok (heatsink) moet als het goed is wel warm worden als de PC aan staat. Als de heatsink koud blijft betekend het dat er eigenlijk geen contact is met de CPU, waardoor de CPU oververhit (denk het niet in dit geval, want dan was je PC al uitgevallen). Dat de ventilator koele lucht uitblaast is prima, dan kan soms, dan is de heatsink gewoon niet heet genoeg en voelt het voor ons aan als koele lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 11:16

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Nemesizz schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 18:34:
Ten eerste:

Dit is een bekend probleem bij bepaalde AMD A- serie CPU's, dat software (dingen als HWMonitor en Coretemp enz) de temperatuur bij deze CPU's niet goed kan uitlezen. Die 77 of 80ºC kloppen dus zeer waarschijnlijk niet.....echter (zie onder)

[...]

Kast koel, ok...koeler vrij koud, das wat minder, maar CPU voelt niet heet aan kom ik even aan het denken hoor. Je haalt toch hopelijk niet de koeler eraf (de heatsink) terwijl je PC aanstaat om te voelen of die heet word?
Nu weet ik dat sommige mensen soms vergissen in de termen, welk onderdeel nou wat is, maar zoals je het nu zegt klopt er waarschijnlijk iets niet.

Want je hebt je CPU, daarbovenop zit een heatsink (koelblok/koeler), en op die heatsink zit een fan (ventilator). Zonder koeler word je CPU te heet, simpel zat. Maar een koelblok (heatsink) moet als het goed is wel warm worden als de PC aan staat. Als de heatsink koud blijft betekend het dat er eigenlijk geen contact is met de CPU, waardoor de CPU oververhit (denk het niet in dit geval, want dan was je PC al uitgevallen). Dat de ventilator koele lucht uitblaast is prima, dan kan soms, dan is de heatsink gewoon niet heet genoeg en voelt het voor ons aan als koele lucht.
Ik heb dit probleem met een 5600K icm Shuriken Rev. B en ook bij mijn recent systeem met een A10-6600K icm CM Hyper 412S.

Bij de 6600K kan ik de cpu zelf voelen, en deze is gewoon lauw, nu weet ik dat aan de randen niet veel gebeurt, maar toch... CPU koeler word alleen maar in de onderste ribben een beetje warm. Ik denk dat dit gewoon een gevalletje: overkill op de koeler 8)7

Maar ja, raar dit...
Als ik hem OCCT op 5Ghz bij 1.45V (de 6600K) dan word deze volgens die software maximaal 55 graden, volgens bijv. Speccy word de CPU dan 110 graden en in idle schommelt deze heel erg wild tussen de 5 en de 80 graden. Probeer OCCT eens, geeft idle ook wat rare temperaturen weer maar onder load zeer mogelijke waardes.

Klopt geen zak van, dus...

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathoesoe
Bedankt voor de snelle reactie.
Geen zorgen, ik haal niks open en raak niks aan wat op dat moment echt niet mag.
Ik raak de koeler zelf aan en daar kwam inderdaad koele lucht vanaf.
Verder zijn de "buisjes" de bruine aan de onderkant ook vrij koel.

Ook heb ik de pc uitgezet om even te kunnen voelen aan de zijkant van de processor socket zelf.
Ik heb de koeler er niet meer afgehaald.

Gek is inderdaad dat hij niet uitvalt.
Toch ben ik nu ergens bang dat de koeler de processor helemaal niet koelt, maar het lijkt me sterk dat dit het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathoesoe
Nog even een vraagje. Is er iets wat ik nog kan testen? Of moet ik mij hier niet zo'n zorgen over maken.
Heb zelf het idee dat het wel goed zit, maar ik heb geen zekerheid. Het zou minder zijn als ik over een paar weken toch meerdere problemen heb, omdat ik nu geen actie heb ondernomen.

Edit: ik laat prime95 opnieuw lopen. Speccy en HWMonitor zeggen beide +- 78 graden, terwijl de processor beschadigt op 74. Wanneer ik dan snel opnieuw opstart, staat er in de BIOS maar een temp van 43 graden.

[ Voor 26% gewijzigd door Mathoesoe op 01-10-2014 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japiegsxr
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 24-09 19:09

Japiegsxr

All glory to the hypnotoad!!!

Speedfan is op mijn apu tot 1 graad nauwkeurig.
De door jou genoemde programma`s geven bij mij ook vreemde waardes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathoesoe
Bij speedfan geeft hij helaas:

HD 30 gr
GPU -7 gr
Core 0 gr

Denk dat hier ook niks van klopt.

Edit:
Nu draai ik speedfan in combinatie met prime95 en gek genoeg gaat hij naar 30 graden. Is speedfan nu betrouwbaar? Op idle 0 tot 6 graden lijkt me stug.

[ Voor 45% gewijzigd door Mathoesoe op 01-10-2014 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Mathoesoe schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 21:43:
Bij speedfan geeft hij helaas:

HD 30 gr
GPU -7 gr
Core 0 gr

Denk dat hier ook niks van klopt.

Edit:
Nu draai ik speedfan in combinatie met prime95 en gek genoeg gaat hij naar 30 graden. Is speedfan nu betrouwbaar? Op idle 0 tot 6 graden lijkt me stug.
Load met die koeler en dan 30 graden lijkt me anders ook vrij stug..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathoesoe
Mee eens. Maar ik heb op dit moment echt totaal geen idee meer welk programma goed is, ze geven allemaal vage resultaten. Alleen speedfan maakt me enigzins vrolijk.

Een 430W voeding moet toch genorg zijn?
Draai alleen hdd, dvd-drive, mobo, apu

[ Voor 20% gewijzigd door Mathoesoe op 01-10-2014 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Mathoesoe schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 21:50:
Mee eens. Maar ik heb op dit moment echt totaal geen idee meer welk programma goed is, ze geven allemaal vage resultaten. Alleen speedfan maakt me enigzins vrolijk.

Een 430W voeding moet toch genorg zijn?
Draai alleen hdd, dvd-drive, mobo, apu
Zelfs een goede 250W moet genoeg zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathoesoe
Fijn om te horen! Moet ik me zorgen maken over al die temperaturen? PC is niet van mij, maar durf hem haast niet af te geven, met deze resultaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Mathoesoe schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 22:00:
Fijn om te horen! Moet ik me zorgen maken over al die temperaturen? PC is niet van mij, maar durf hem haast niet af te geven, met deze resultaten.
Tja, gezien vrijwel elke APU dit heeft, en je in de BIOS normale temperaturen haalt, zou ik me niet zo'n druk maken over de temperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japiegsxr
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 24-09 19:09

Japiegsxr

All glory to the hypnotoad!!!

Voor de zekerheid kun je je koeler opnieuw monteren met een druppeltje koelpasta dan weet je zeker dat het daar niet aan kan liggen .
Je cpu frituren doe je niet want er zit `over temperature protection` op dus dan schakelt je pc uit als de temperatuur kritiek wordt.
Pagina: 1