Is deze harddisk nog te redden?

Pagina: 1
Acties:

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Vanmiddag vond ik op zolder nog een harddisk van 1 TB. Blij dat ik was (zie sig waarom :P ) sloot ik 'm aan om te kijken of 'ie het nog deed.

Er stonden nog een zooitje films op, die ik maar moeilijk kon afspelen (haperen) omdat de harddisk behoorlijk traag blijkt. Gelijk de boel geformatteerd om te kijken of dat effect zou hebben. Helaas niet, de schijf blijft behoorlijk traag. Als ik een random bestand van 1500MB naar de schijf wil schrijven vanaf mijn SSD, gaat dat met maximaal 700kb/s. Een Crystaldisk benchmark kan ik niet eens uitvoeren, want hij blijft op ''preparing'' staan.

Het gaat om de WD 10EAVS. Western Digital Green 1 TB.

Is deze schijf nog te redden? Zou top zijn als ik deze schijf kon gebruiken voor opslag! :)

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Hoe heb je hem aangesloten? En wat zijn je SMART waardes?

• Barry|IA
Aangesloten met SATA direct op de controller van mijn moederboard.
Voor SMART waardes ben ik nu sisandra aan het downloaden.

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-01 16:00
wat voor controller gaat het om? is het sata150, 300 of 600? idem voor de schijf. Als de schijf oud is, moet ie soms in compatibility mode draaien. Wat je ook nog kunt proberen is een andere kabel.

En inderdaad, check even smartwaardes. Wat je ook nog kunt doen, is een smart selftest draaien (met smartmontools: smartctl -t long <device>)

• Barry|IA
Hierbij de SMART waardes:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/YwsVKQi03fWshshHXvCmn3gd/full.jpg

• The-Eagle_2007
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:43
Ik zou even kijken of er nog garantie op de disk zit. Re-Allocated smart waardes zijn er teveel.

Bla Bla Bla

• Barry|IA
Zit helaas sinds 2012 al geen garantie meer op.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Nou ja, dan weet je nu in ieder geval wel waarom die ooit eens op de zolder is beland.

• Barry|IA
Dus deze kan echt de prullenbak in? :(

• Steef
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22-01 17:27

Steef

GoT's Most Eaten

Barry|IA schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 17:48:
Dus deze kan echt de prullenbak in? :(
Re-allocated sectoren zijn sectoren die niet lees / schrijfbaar zijn gebleken tijdens gebruik, deze sectoren zijn via mapping verplaatst naar een gereserveerd stuk op je harde schijf.

Het toch redelijk hoge aantal re-allocated sectoren (4ED is hexadecimaal voor 1261!) samen met je opmerkingen over belabberde prestaties bevestigd inderdaad dat deze harde schijf het loodje heeft gelegd.

Als je echt bent gehecht aan je schijf kun je een oppervlakte scan doen, kijken waar deze slechte sectoren zich op de schijf bevinden en vervolgens een partitie aanmaken buiten die sectoren... Ik raad dit echter sterk af, dit zijn de laatste zuchten voor overlijden.

Sony A7IV | Sony 24 - 105 G | Sigma 100 - 400 | Sigma 105 F2.8 MACRO

• Barry|IA
De disk wordt de ene keer wel in bios herkent, de andere keer niet.
Ik ga er dus geen moeite meer in steken.

Thanks all! :)

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
zoweinig draai uren en dan al zo verrot.. die heeft eens een stuiter gemaakt ofzo denk ik :P

404 Signature not found

Pagina: 1