Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Netwerk opsplitsen in 2 subnets

Pagina: 1
Acties:

• Carharttguy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-07 23:09
Hallo iedereen

Ik heb een simpele setup eigenlijk. Ik heb een router waar internet in toekomt, en 2 switchen die aan die router hangen om het netwerk dan te verdelen. Hoe zorg ik ervoor dat die 2 switches elk op een ander subnet belanden? Ik heb in menig serverkast al zo'n hardware doosje zien staan die je blijkbaar kan configureren om zo verschillende subnetten op verschillende poorten te steken. Maar heb geen idee hoe zoiets noemt. Kan iemand me helpen?

Hartelijk dank

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:59

Compizfox

Bait for wenchmarks

Daar heb je een managed switch voor nodig, of een router met ingebouwde managed switch. Je kunt dan verschillende VLANs instellen.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• plizz
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:25
Welke router gebruik je momenteel? Misschien kun je alternatief firmware flashen die VLANs (port-base) ondersteunt. Dan hoef je geen manage switch te nemen, zoals Compizfox zegt. Een domme switch voldoet indien je router port-base VLANs kunt.

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Dat is niet geheel waar. Alternatieve firmware kan geen VLAN-functionaliteit toevoegen aan een router die geen managed switch heeft.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Compizfox schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 17:26:
Dat is niet geheel waar. Alternatieve firmware kan geen VLAN-functionaliteit toevoegen aan een router die geen managed switch heeft.
Daarom informeert plizz dus ook naar welke router gebruikt wordt; misschien heeft die al een managed switch aan boord

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Biite
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-11 22:37
Voor meerdere subnets heb je in principe geen VLAN's of managed switch nodig. In één fysiek netwerk kunnen prima meerdere IP-subnets leven.
De vraag is echt wat je ermee zou willen bereiken.

Bij gebruik van meerdere subnets zul je moeten gaan routeren en welk device moet dat gaan doen?

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Biite schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 20:32:
Voor meerdere subnets heb je in principe geen VLAN's of managed switch nodig. In één fysiek netwerk kunnen prima meerdere IP-subnets leven.
De vraag is echt wat je ermee zou willen bereiken.

Bij gebruik van meerdere subnets zul je moeten gaan routeren en welk device moet dat gaan doen?
Wat dacht je van die router in kwestie? :+ Maar daarvoor moet de switch van die router VLANs ondersteunen, óf die router moet meerdere NICs hebben. Dat eerste is waarschijnlijker dan dat tweede, vandaar dat ik daar vanuit ging.

Verwijderd

@Compizfox: Echt niet. Over één kabel kan best een netwerk uit de serie 192.0.0.0/24 zijn, tegelijk met eentje uit de serie 10.0.0.0/24. Echter, er moet een router die bv. gateways heeft of kan hebben.

Met bv. een Mikrotik zou je dit kunnen realiseren.

VLAN kan natuurlijk ook (Mikrotik kan dat ook).

Beter om te wachten op Carharttguy als hij antwoord geeft over de type router

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Verwijderd schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 23:21:
@Compizfox: Echt niet. Over één kabel kan best een netwerk uit de serie 192.0.0.0/24 zijn, tegelijk met eentje uit de serie 10.0.0.0/24. Echter, er moet een router die bv. gateways heeft of kan hebben.
Dat snap ik niet. Als je twee subnets over dezelfde kabel wilt hebben, moeten ze toch gescheiden van elkaar zijn dmv VLAN tagging?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:04

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Nee.

Stel ik sluit zes computers aan op een switch, drie geef ik subnet A en drie geef ik subnet B. Dan praten de drie van ieder subnet toch echt alleen met elkaar op layer 3 en niet met de andere subnet. Geen VLANs voor nodig.

Kijk, als het op layer 2 ook gescheiden moet zijn wordt het ingewikkelder idd :z

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1