Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik wil binnenkort een Kickstarter project starten waarbij ik € 8000,- euro wil ophalen.

Nu weet ik dat Kickstarter een gedeelte van dit bedrag krijgt (5%). Betekend dit dat er € 400,- naar Kickstarter gaat en dat ik € 7600,- ontvang?

Of zorgt Kickstarter ervoor dat het project pas geslaagd is als er € 8400,- is binnen gehaald?

En hoe zit het met de belastingdienst? Hoeveel moet ik aan hen afdragen?

Ik ben eigenlijk gewoon benieuwd hoe hoog ik mijn doel wil leggen. Als hetgeen wat ik wil realiseren € 8000,- kost, en ik zet mijn funding goal ook op € 8000,-, dan ben ik bang dat ik er weinig aan over houd.

Ik hoor graag of iemand tips voor me heeft. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kladblokje
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:35
Verwijderd schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 15:29:Nu weet ik dat Kickstarter een gedeelte van dit bedrag krijgt (5%). Betekend dit dat er € 400,- naar Kickstarter gaat en dat ik € 7600,- ontvang?
Op zich klopt je berekening, maar kickstarter haalt er nog wat meer vanaf vanwege transactiekosten per pledge: https://www.kickstarter.com/help/fees

Ik weet niet hoe het met de belasting zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14:19
Even zoeken op het wereldwijde web en je was het volgende tegen gekomen:
De Nederlandse regels:

BTW (ofwel omzetbelasting): eerste vraag voor de btw is of je - voor de btw - ondernemer bent. Ik schrijf " - voor de btw - " omdat het antwoord op de vraag of je een ondernemer bent of niet voor elke belasting van andere factoren afhankelijk kan zijn.
Je bent kortweg een btw-ondernemer als je
- in het economisch verkeer
- goederen of diensten levert
- onder bezwarende titel (lees: tegen een vergoeding)

Het zal je niet verbazen dat je jezelf wel in enorme bochten moet wringen om hier als doorsnee ondernemer nog onderuit te komen. Zeer waarschijnlijk zul je dus btw-ondernemer zijn of dat zeer binnenkort worden. Of je staat ingeschreven bij de Kamer van Koophandel, speelt overigens geen rol.

Als je een btw-ondernemer bent, ben je btw verschuldigd als je goederen of diensten levert.
Ik weet niet wat voor campagne je op de NL-Kickstarter wil starten, maar wellicht gaat het om wat ze in het buitenland een 'pre-order' noemen. In normaal Nederlands: ik geef je nu geld, en in 2015 lever jij mij een tof spel.
Jij gaat dus, als btw-ondernemer, een goed leveren, tegen een vastgestelde prijs. Je voelt 'm wellicht al aankomen, er mag btw afgedragen worden.
De hoofdregel in de omzetbelasting is dat je btw afdraagt als je een goed LEVERT. Jij levert in dit voorbeeld in 2015, maar, zo stelt artikel 13 lid 2 Wet Omzetbelasting:
Quote:
de belasting of het desbetreffende gedeelte daarvan [wordt] uiterlijk verschuldigd op het tijdstip waarop de vergoeding geheel of gedeeltelijk wordt ontvangen.

Hieruit concludeer ik dat, als mensen jou morgen een aanbetaling doen voor een spel dat jij in 2015 gaat leveren, jij morgen ook de btw over die aanbetaling verschuldigd bent. Die betaal je niet direct morgen, maar verwerk je in je btw-aangifte over het tweede kwartaal van 2014 en betaal je dus in juli.

Je schrijft ook nog dat een KvK-inschrijving niet per se verplicht is voor een Kickstarter-campagne. Dat zal vast, maar ik wil je de tip geven om de andere kant op te denken. De Kickstarter-campagne die je wil opzetten is een middel, geen doel op zichzelf. Het is een middel op een product te lanceren op de markt (althans, dat vermoed ik). Daarmee ben je 'economisch actief' en is een KvK-inschrijving verplicht.
En aangezien het waarschijnlijk ook je bedoeling is om er een inkomen mee te vergaren, val je ook onder de inkomstenbelasting. De winst die je realiseert met dit project zal dan belast worden.
Bron: http://www.higherlevel.nl...on=display;threadid=51843
Overige bronnen: http://wetten.overheid.nl...ldigheidsdatum_01-10-2014

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je hebt southpark gekeken van de week zeker :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:10
Waar gaat het geld naartoe? Naar Dhr. V. I. Deospelletjes privé? Dan zijn het inkomsten uit overige werkzaamheden of giften, maar in dat laatste geval kun je het geld dus niet inzetten om de pledges te voldoen...

Als het naar een bedrijfje (freelance / ZZP / inschrijving KVK is volgens mij genoeg, maar daar zitten wel administratieve lasten aan vast!) gaat dan kun je er de kosten vanaf trekken en het restant opgeven als bedrijfsresultaat.

[ Voor 10% gewijzigd door Paul op 01-10-2014 15:42 ]

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het geld gaat niet naar een bedrijf of organisatie en dus ook niet naar een KvK inschrijving.
Er zal ook niets verstuurd worden naar degene die gepledged hebben maar zij zullen wel een uitnodiging voor een evenement krijgen als de Kickstarter succesvol is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
...en ik neem aan dat je dat evenement bekostigd met het geld van de KickStarter? Dan is het een beetje zonde om er 42% belasting over af te dragen lijkt me?

Wie (welke juridische entiteit) organiseert dat evenement, en wie (welke juridische entiteit) krijgt dat geld?

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
De 8000 euro is voor jouw omzet omdat je diegene die jouw steunen toegang tot het evenement geeft. Afhankelijk van het soort evenement moet zit er in de € 8000 6% of 21% BTW die je moet afdragen aan de belastingdienst.

Laten we het even op 21% houden.
Omzet is € 8000 - 21% btw = € 6.611,58 netto opbrengst.

Daarnaast ga je natuurlijk kosten maken voor het evenement, laten we zeggen € 5000 ex BTW (de BTW die je op de kosten betaald mag je terugvragen/aftrekken van de BTW die je moet afdragen (€ 8.000 - € 6.611,58 = € 1.388,42) )

Je houdt dan uiteindelijk € 6.611,58 - € 5000 = € 1.611,58 als winst over. Afhankelijk van je ondernemersvorm betaal je daar vennootschapsbelasting of inkomstenbelasting over.

Kleine IB-ondernemers kunnen ook nog gebruik maken van de KOR, zodat ze per saldo geen BTW hoeven af te dragen. Google er maar eens op.

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:33

samo

yo/wassup

Aangezien dit meer gaat over het inkomen dan over de kickstartercampagne, zet ik dit topic even door naar Werk en Inkomen

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
...ware het niet dat VideoSpelletjes geen bedrijf heeft :P

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Paul schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 16:31:
[...]
Dan moet hij even langs de KVK om er een te beginnen. Of 42% inleveren. Als je daar plezier aan beleefd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
Of je zet met een mede-organisator een vereniging op. Als het evenement geen winstoogmerk heeft, dan is dat een legitieme methode.

Verenigingen zijn rechtspersonen en kunnen dus geld ontvangen en uitgeven op eigen titel.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-09 12:46
Vereniging is altijd aan te raden ... anders heb jij persoonlijk met elke persoon die je backt een contract/overeenkomst.

Maar ehm ... gezien je eerste post zou ik toch ook maar es eerst goed wat info inwinnen.
Zie ook dat je al een aantal kickstarters hebt gebackt ... degenen die een kickstarter starten zonder zelf anderen te tonen die ... meestal mislukt dat, vaak omdat ze geen enkel idee hebben hoe geld binnen te halen.

Het is heel visueel, gewoon met zomaar een ideetje afkomen lukt meestal niet.
Updates zijn heel belangrijk, net zoals reageren op comments van de backers.

Besef ook dat zonder extraatjes, stretchgoals kans op success klein is.

Puur door je insteek en vragen die je hier stelt vrees ik toch voor de goede afloop.
Je lijkt nogal wat basiskennis (voor een kickstarter) te missen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Paul schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 16:31:
[...]
Ondernemer ben je zo. En BTWplichtig ben je al helemaal snel.

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:07
Je hoeft helemaal geen inkomstenbelasting te betalen over de 8000 euro. Alleen over het deel wat je overhoud na aftrek van gemaakte kosten. Heb je dus 6000 euro kosten dan moet je 2000 euro bij de belastingdienst opgeven als "resultaat overige werkzaamheden". Als je eenmalig zoiets wil organiseren is dat verreweg de makkelijkste manier om het wit te houden. Als het bij dit soort bedragen blijft hoef je je ook geen zorgen te maken over BTW-ondernemerschap.

Ga je vaker evenementen organiseren, dan wordt het wel zaak om een en ander formeel te regelen. Je moet je dan inschrijven als BTW-ondernemer. Dan moet je een deugdelijke administratie bijhouden en BTW afdragen. Bovendien kun je mogelijk ook voor de inkomstenbelasting als ondernemer worden aangemerkt. In dat geval krijg je nog wat leuke aftrekposten. Maar daar kom je alleen voor in aanmerking als je echt ondernemer wil worden. De belastingdienst hanteert daarbij een aantal niet heel strakke criteria waarmee ze willen uitsluiten dat handige jongens gesubsidieerd hun hobby gaan uitvoeren.

Maar nogmaals: zolang het om een incidenteel iets gaat met een beperkte opbrengst zou ik het lekker opgeven als resultaat overige werkzaamheden. Dat is voor iedereen het eenvoudigste.

Regeren is vooruitschuiven

Pagina: 1