Jeuhwel schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 15:19:
Nu zag ik op Miuiandroid.com / Xiaomi.eu dat er een MIUI V6 gebaseerd op Android 4.4 beschikbaar is voor de Xiaomi Mi-2s. Mijn vraag is nu of dit de officiële versie is? Want volgens mij is dit een bèta / onofficiële versie. Is er iemand die ervaring met deze ROM heeft? Loopt ie soepel en is het een officiële versie?
Ja dit is een officiële versie afkomstig van Xiaomi. Als je gaat flashen, raad ik je aan om WajK's rom te gebruiken. Hij heeft deze versie op de schop genomen (zoals hij bij meerdere Xiaomi rom's doet). Er zit een aroma installer voor. Aangezien je blijkbaar niet te veel ervaring hebt met flashen etc.. Aroma installer geeft de mogelijkheid om voor/tijdens de installatie opties mee te geven. Vergelijkbaar met een setupwizard in Windows. Erg handig. Verder zitten er in deze rom nog meer handigheidjes.
Wel heb ik gelezen op het forum dat bij mensen de laatste versie niet echt goed draait. De volgende versie komt over anderhalve week. Je kunt er op wachten, of niet. Want je kunt als die uit komt gewoon updaten.
Let op. Alle V6 versies zijn nog in beta-fase. sommige features zijn nog niet aanwezig. Wel blijkt de batterijduur bij de meeste mensen heel goed te zijn. En je kunt het wel als dagelijkse rom gebruiken. Maar beware of the bugs (and missing features)
Jeuhwel schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 15:19:
Ik heb destijds de multilang-rom gewoon via de updater-app geïnstalleerd en dat werkte prima, maar nu ik me even weer ging verdiepen in het updaten zag ik door de bomen het bos niet meer. Volgens Xiaomi.eu [link] moet je voor MIUI V6 [Special Edition(??)] (onderaan de pagina) voor de Xiaomi Mi-2s eerst naar V6 flashen via MiFlash en daarna kan je pas de V6 ROM erop zetten o.i.d.?
Ik heb dat MiFlash nog nooit gebruikt en ik vraag me of het echt nodig is om MIUI V6 van Aries erop te zetten. Iemand ervaring mee?
Wat is trouwens het verschil tussen flashen en een ROM installeren via de updater-app? En hoe werkt het updaten en installeren van ROMs in het algemeen op de Xiaomi Mi-2s?
MiFlash is niet nodig. oké, wel bij die 'special' ROM. Omdat er geen flashable zip aanwezig is. Als dit niet aanwezig is, is het niet te flashen via recovery of updater-app (updater app gebruikt uiteindelijk ook recovery. Het is gewoon een app die de recovery beheert als het ware).
Het verschil tussen flashen en een ROM installeren is er dus niet. Er word bij beide hetzelfde mee bedoeld. Alleen kan flashen ook met andere dingen. je kunt ook gapps of kernels flashen. Flashen is dus het installeren van een *.zip file via recovery.
Ja ik heb er veel ervaring mee. Meer dan met de MIUI-ROMS. Ik heb het meeste MoKee OS gebruikt. Dit is een redelijk cleane android ROM met veel extra's. Een beetje de chinese CyanogenMod. Uit een poll op xiaomi.eu blijkt dat dit de meest gebruikte 4.4 ROM is.
Het flashen werkt hetzelfde als bij MIUI. Alleen dien je nog gapps te flashen.
Als ik jou was, zou ik CWM (ClockWorkMod) flashen, vervolgens TDB (True Dual Boot) enablen, en dan de gewenste ROM ('s) flashen. Ik zal het proberen uit te leggen, maar het is best lastig.
De Xiaomi mi2s heeft als het ware 2 partities. partitie 0 en partitie 1. Op beide kan een ROM gezet worden. Standaard staat er op één partitie de ROM (ik weet niet welke partitie, maakt ook niet uit). Als jij via de updater-app een update doet, zal er een *.zip geflashed worden naar de ANDERE partitie. Vervolgens heb je 2 ROM's dus. Hij zal na het flashen automatisch opstarten naar de andere partitie. Je hebt nu dus op de ene partitie je oude ROM, en op de andere partitie de 'nieuwe' ROM (de update dus). Waarom is deze aparte creatie bedacht? Het is opzich wel handig. Er komt elke week een update uit voor MIUI. Natuurlijk kan er weleens iets fouts gaan. Zodra jij merkt dat deze update niet goed is, start je de andere partitie weer op en heb je weer je oude betrouwde versie. Je kunt dus gewoon je telefoon weer gebruiken en wachten op een nieuwe update zonder dat je opnieuw hebt moeten flashen.
Oké, als dat nog te volgen is gaan we het naar het volgende. TDB (TrueDualBoot). Standaard staat TDB uit. Hierbij betekent het dat je naast de twee genoemde partities nog een gedeelde map data hebt. Hier staan al je apps en instellingen in. Beide partities gebruiken dezelfde map, en dus dezelfde apps en instellingen. Dit is dus handig bij dit update verhaal, hierdoor hoef je geen backups over te zetten en dingen opnieuw installeren. MAAR er zit een grote maar aan. Het werkt alleen bij dezelfde soort ROM's. Ik weet niet precies bij welke combinaties wel en niet. Maar en stock android gaat niet samen met MIUI.
Om dit te verhelpen kun je TDB aanzetten. Je recovery zal dan de gedeelde data map opslitsen waardoor beide partities een eigen data map krijgen. Je hebt nu echt dual boot.
Als het mijn telefoon zou zijn zou ik het volgende doen:
(Ja, nu zou het moment moeten komen waar ik je een stap voor stap handleiding ga geven. Maar ik heb geen telefoon bij de hand, en weet sommige dingen niet meer uit m'n hoofd. Dus hierbij de beknopte versie. Ik kan je de uitgebreide handleiding nog wel geven.)
- Back-up maken
- gewenste rom op je telefoon zetten (bijv MoKee OS)
- CWM downloaden en ook op je telefoon zetten
- via updater-app kiezen voor installatiefile, en dan de zip van CWM kiezen
- opstarten in cwm
- TDB aanzetten (als je dit doet ben je wel de data kwijt. dus vandaar de backup)
- wipe data en cache partitie 0
- install zip van de rom op partitie 0
- evt gapps flashen (zelfde wijze)
- opgeven vanaf welke partitie de telefoon moet opstarten (CWM -> advanced -> ...)
- reboot
Op dat moment heb je dus stock android op een partitie staan.
Wil je MIUI V6 (ik raad je aan de WIUI V6 van wajk te gebruiken) ook flashen, kun je die nog op de andere partitie zetten. Dat doe je op de volgende manier:
- opstarten in cwm
- wipe data en cache partitie 1
- install zip van de rom op partitie 1
- opgeven vanaf welke partitie de telefoon moet opstarten (CWM -> advanced -> ...)
- reboot
Zo kun je dus toch je MIUI V6 proberen, maar wel een stabiele ROM er langs draaien.
óf op de ene partitie je vertrouwde MIUI V5, en met de andere partitie lekker experimenteren.
Oké, dit klinkt allemaal heel lastig. Maar dat is het dus echt absoluut niet