Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Jeuhwel
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 26-08-2022
Beste mensen,

Ik ben nu een jaar in bezit van de Mi2s en ik dacht laat ik 'm eens gaan updaten. (hij loopt zo nu en dan vast).
Ik heb een jaar geleden, toen ik hem heb gekocht, de Multilang ROM van Aries erop gezet [3.7.12] en sindsdien heb ik 'm niet meer geüpdatet.

Nu zag ik op Miuiandroid.com / Xiaomi.eu dat er een MIUI V6 gebaseerd op Android 4.4 beschikbaar is voor de Xiaomi Mi-2s. Mijn vraag is nu of dit de officiële versie is? Want volgens mij is dit een bèta / onofficiële versie. Is er iemand die ervaring met deze ROM heeft? Loopt ie soepel en is het een officiële versie?

Ik heb destijds de multilang-rom gewoon via de updater-app geïnstalleerd en dat werkte prima, maar nu ik me even weer ging verdiepen in het updaten zag ik door de bomen het bos niet meer. Volgens Xiaomi.eu [link] moet je voor MIUI V6 [Special Edition(??)] (onderaan de pagina) voor de Xiaomi Mi-2s eerst naar V6 flashen via MiFlash en daarna kan je pas de V6 ROM erop zetten o.i.d.?
Ik heb dat MiFlash nog nooit gebruikt en ik vraag me of het echt nodig is om MIUI V6 van Aries erop te zetten. Iemand ervaring mee?

Wat is trouwens het verschil tussen flashen en een ROM installeren via de updater-app? En hoe werkt het updaten en installeren van ROMs in het algemeen op de Xiaomi Mi-2s?

Ook zat ik eraan te denken stock-Android op m'n telefoon te zetten (voordat ik op de MIUI V6 stuitte), iemand hier ervaring mee? Werkt dit goed en is dit makkelijk te installeren?

Alvast bedankt allemaal _/-\o_

• LoeWn
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20-11 10:43
Jeuhwel schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 15:19:
Nu zag ik op Miuiandroid.com / Xiaomi.eu dat er een MIUI V6 gebaseerd op Android 4.4 beschikbaar is voor de Xiaomi Mi-2s. Mijn vraag is nu of dit de officiële versie is? Want volgens mij is dit een bèta / onofficiële versie. Is er iemand die ervaring met deze ROM heeft? Loopt ie soepel en is het een officiële versie?
Ja dit is een officiële versie afkomstig van Xiaomi. Als je gaat flashen, raad ik je aan om WajK's rom te gebruiken. Hij heeft deze versie op de schop genomen (zoals hij bij meerdere Xiaomi rom's doet). Er zit een aroma installer voor. Aangezien je blijkbaar niet te veel ervaring hebt met flashen etc.. Aroma installer geeft de mogelijkheid om voor/tijdens de installatie opties mee te geven. Vergelijkbaar met een setupwizard in Windows. Erg handig. Verder zitten er in deze rom nog meer handigheidjes.

Wel heb ik gelezen op het forum dat bij mensen de laatste versie niet echt goed draait. De volgende versie komt over anderhalve week. Je kunt er op wachten, of niet. Want je kunt als die uit komt gewoon updaten.

Let op. Alle V6 versies zijn nog in beta-fase. sommige features zijn nog niet aanwezig. Wel blijkt de batterijduur bij de meeste mensen heel goed te zijn. En je kunt het wel als dagelijkse rom gebruiken. Maar beware of the bugs (and missing features)
Ik heb destijds de multilang-rom gewoon via de updater-app geïnstalleerd en dat werkte prima, maar nu ik me even weer ging verdiepen in het updaten zag ik door de bomen het bos niet meer. Volgens Xiaomi.eu [link] moet je voor MIUI V6 [Special Edition(??)] (onderaan de pagina) voor de Xiaomi Mi-2s eerst naar V6 flashen via MiFlash en daarna kan je pas de V6 ROM erop zetten o.i.d.?
Ik heb dat MiFlash nog nooit gebruikt en ik vraag me of het echt nodig is om MIUI V6 van Aries erop te zetten. Iemand ervaring mee?

Wat is trouwens het verschil tussen flashen en een ROM installeren via de updater-app? En hoe werkt het updaten en installeren van ROMs in het algemeen op de Xiaomi Mi-2s?
MiFlash is niet nodig. oké, wel bij die 'special' ROM. Omdat er geen flashable zip aanwezig is. Als dit niet aanwezig is, is het niet te flashen via recovery of updater-app (updater app gebruikt uiteindelijk ook recovery. Het is gewoon een app die de recovery beheert als het ware).

Het verschil tussen flashen en een ROM installeren is er dus niet. Er word bij beide hetzelfde mee bedoeld. Alleen kan flashen ook met andere dingen. je kunt ook gapps of kernels flashen. Flashen is dus het installeren van een *.zip file via recovery.
Ook zat ik eraan te denken stock-Android op m'n telefoon te zetten (voordat ik op de MIUI V6 stuitte), iemand hier ervaring mee? Werkt dit goed en is dit makkelijk te installeren?
Ja ik heb er veel ervaring mee. Meer dan met de MIUI-ROMS. Ik heb het meeste MoKee OS gebruikt. Dit is een redelijk cleane android ROM met veel extra's. Een beetje de chinese CyanogenMod. Uit een poll op xiaomi.eu blijkt dat dit de meest gebruikte 4.4 ROM is.
Het flashen werkt hetzelfde als bij MIUI. Alleen dien je nog gapps te flashen.

Als ik jou was, zou ik CWM (ClockWorkMod) flashen, vervolgens TDB (True Dual Boot) enablen, en dan de gewenste ROM ('s) flashen. Ik zal het proberen uit te leggen, maar het is best lastig.

De Xiaomi mi2s heeft als het ware 2 partities. partitie 0 en partitie 1. Op beide kan een ROM gezet worden. Standaard staat er op één partitie de ROM (ik weet niet welke partitie, maakt ook niet uit). Als jij via de updater-app een update doet, zal er een *.zip geflashed worden naar de ANDERE partitie. Vervolgens heb je 2 ROM's dus. Hij zal na het flashen automatisch opstarten naar de andere partitie. Je hebt nu dus op de ene partitie je oude ROM, en op de andere partitie de 'nieuwe' ROM (de update dus). Waarom is deze aparte creatie bedacht? Het is opzich wel handig. Er komt elke week een update uit voor MIUI. Natuurlijk kan er weleens iets fouts gaan. Zodra jij merkt dat deze update niet goed is, start je de andere partitie weer op en heb je weer je oude betrouwde versie. Je kunt dus gewoon je telefoon weer gebruiken en wachten op een nieuwe update zonder dat je opnieuw hebt moeten flashen.

Oké, als dat nog te volgen is gaan we het naar het volgende. TDB (TrueDualBoot). Standaard staat TDB uit. Hierbij betekent het dat je naast de twee genoemde partities nog een gedeelde map data hebt. Hier staan al je apps en instellingen in. Beide partities gebruiken dezelfde map, en dus dezelfde apps en instellingen. Dit is dus handig bij dit update verhaal, hierdoor hoef je geen backups over te zetten en dingen opnieuw installeren. MAAR er zit een grote maar aan. Het werkt alleen bij dezelfde soort ROM's. Ik weet niet precies bij welke combinaties wel en niet. Maar en stock android gaat niet samen met MIUI.
Om dit te verhelpen kun je TDB aanzetten. Je recovery zal dan de gedeelde data map opslitsen waardoor beide partities een eigen data map krijgen. Je hebt nu echt dual boot.

Als het mijn telefoon zou zijn zou ik het volgende doen:

(Ja, nu zou het moment moeten komen waar ik je een stap voor stap handleiding ga geven. Maar ik heb geen telefoon bij de hand, en weet sommige dingen niet meer uit m'n hoofd. Dus hierbij de beknopte versie. Ik kan je de uitgebreide handleiding nog wel geven.)

- Back-up maken
- gewenste rom op je telefoon zetten (bijv MoKee OS)
- CWM downloaden en ook op je telefoon zetten
- via updater-app kiezen voor installatiefile, en dan de zip van CWM kiezen
- opstarten in cwm
- TDB aanzetten (als je dit doet ben je wel de data kwijt. dus vandaar de backup)
- wipe data en cache partitie 0
- install zip van de rom op partitie 0
- evt gapps flashen (zelfde wijze)
- opgeven vanaf welke partitie de telefoon moet opstarten (CWM -> advanced -> ...)
- reboot

Op dat moment heb je dus stock android op een partitie staan.
Wil je MIUI V6 (ik raad je aan de WIUI V6 van wajk te gebruiken) ook flashen, kun je die nog op de andere partitie zetten. Dat doe je op de volgende manier:

- opstarten in cwm
- wipe data en cache partitie 1
- install zip van de rom op partitie 1
- opgeven vanaf welke partitie de telefoon moet opstarten (CWM -> advanced -> ...)
- reboot

Zo kun je dus toch je MIUI V6 proberen, maar wel een stabiele ROM er langs draaien.
óf op de ene partitie je vertrouwde MIUI V5, en met de andere partitie lekker experimenteren.

Oké, dit klinkt allemaal heel lastig. Maar dat is het dus echt absoluut niet :)

Verwijderd

Jeetje! Wat een begrijpelijke uitleg! Ik ga het inderdaad eens uitproberen.
Ik zou de gewone v5 MIUI weekly dev rom op een partitie willen, en de v6 MIUI weekly dev rom op de andere partitie.

Blijft het verhaal globaal hetzelfde toch?

Alleen, waarom zou ik WIUI V6 van wajk moeten gebruiken ipv de MIUI V6 van xiaomi.eu?
Is dat vanwege deze post (op een ander forum)?

http://xiaomi.eu/communit....25796/page-3#post-226552
Ok it seems Xiaomi does not allow to use CWM and TDB. This is the reason why I cannot install MIUIv6 4.4 aries. If I use MiFlash I will lost my main system MIUIv5. Is there any chance to use MIUIv6 on the secondary system and keep CWM with TDB? Any trick?

[ Voor 94% gewijzigd door Verwijderd op 04-10-2014 09:34 ]

• Jeuhwel
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 26-08-2022
Heel erg bedankt voor deze heldere uitleg! Ik ga er binnenkort even naar kijken naar wat ik precies wil. Maar in ieder geval bedankt voor de snelle en heldere reactie!

• LoeWn
Verwijderd schreef op zaterdag 04 oktober 2014 @ 09:21:
Jeetje! Wat een begrijpelijke uitleg! Ik ga het inderdaad eens uitproberen.
Ik zou de gewone v5 MIUI weekly dev rom op een partitie willen, en de v6 MIUI weekly dev rom op de andere partitie.

Blijft het verhaal globaal hetzelfde toch?

Alleen, waarom zou ik WIUI V6 van wajk moeten gebruiken ipv de MIUI V6 van xiaomi.eu?
Is dat vanwege deze post (op een ander forum)?

http://xiaomi.eu/communit....25796/page-3#post-226552
Ok it seems Xiaomi does not allow to use CWM and TDB. This is the reason why I cannot install MIUIv6 4.4 aries. If I use MiFlash I will lost my main system MIUIv5. Is there any chance to use MIUIv6 on the secondary system and keep CWM with TDB? Any trick?
Nee, dat komt niet door die post. Dat euvel is inmiddels gefixet.
Maar laten we zeggen dat Xiaomi de Mi2S eigenlijk al heeft afgeschreven. We zouden eerst geen update naar v6 krijgen, toen ineens weer wel. Maar dan een aangepaste versie die draait op Android 4.2. Toen begonnen mensen natuurlijk nog harder te klagen. Want we hebben al genoeg 4.4 roms, waarom zou Xiaomi dan met een 4.2 rom komen?
En toen ineens kwam toch de V6 4.4 rom. Waar ze die ineens vandaan getoverd hebben is een raadsel. Maar het lijkt mij gebasseerd te zijn op ivan's ROM. (Ivan is een medewerker van Xiaomi die in zijn vrije tijd ROM's maakt voor de mi2s. Zo heeft hij als een van de eerste kitkat geport naar de mi2s. Waarschijnlijk is de v6 van Xiaomi gebasseerd op zijn kitkat rom)

oké, weer verder naar wel belangrijke info. Wajk is een goede developer en heeft de miui v5 rom flink verbeterd onder de naam Wiui 5. Nu is hij deze lijn aan het doortrekken op de v6 rom, met uiteraard veel dezelfde tweaks en aanpassingen. Hierdoor is Wiui beter dan Miui.

Je kunt idd gewoon v6 en v5 langs elkaar draaien. Of je dit kan zonder true dualboot, durf ik helaas niet te zeggen. Ik weet niet helemaal of deze twee roms compitable aan elkaar zijn (zou theoretisch wel moeten). Maar met true dualboot aan kan het natuurlijk altijd.

Ik gebruik altijd true dualboot. Als je toch vaak schakelt tussen de twee partities kun je bij Titanium Backup instellen dat hij elke nacht een backup maakt, en kun je ook instellen dat hij deze terugzet als je de telefoon opstart (dus ook als je naar de andere partitie schakelt). lovely feature

Verwijderd

Ik draai het inmiddels. (Heb nog een extra Mi2 in de verkoop, dus die kan ik wat gebruiken om uit te proberen.)

Met TDB, dat wel... zonder dat kan je niet switchen van partitie zonder steeds de data te wipen voordat je switched. (Of eigenlijk WIUI's wifi weigert aan te gaan. De rest lijkt te werken.)

Wat zijn verder eigenlijk de nadelen van TDB? Ik neem aan de extra ruimte die het inneemt? Maar verder?
En ik lees dat twee roms naast elkaar met TDB erg instabiel zou zijn. Maar wellicht valt dat mee met WIUI v6 en MIUI v5... maar ik kon en kan geen onderbouwing vinden.

En de MIUI backups gemaakt op v5 kunnen niet allemaal naar WIUI v6. Begint te miepen dat er te weinig interne ruimte is. Vandaar dat mogelijk nadeel dus wel inleveren vrije interne ruimte is. (Denk ik.)

Waar maakt je precies Titanium Backups van? Apps of Apps&User...

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 06-10-2014 12:59 ]

• mathieu.ev
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11-10-2015
LoeWn schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 16:16:
[...]

- Back-up maken
- opstarten in cwm
- TDB aanzetten (als je dit doet ben je wel de data kwijt. dus vandaar de backup)
- wipe data en cache partitie 0
- install zip van de rom op partitie 0
- evt gapps flashen (zelfde wijze)
- reboot
Bedankt voor je duidelijke uitleg, LoeWn! ik zoek zelf al even om naar een ander besturingssysteem over te stappen gezien ik met mijn miband voorlopig niets kan doen :/
Ik heb jouw uitleg proberen volgen maar als ik de zip van CWM op mijn mi2s plaats en met de updater dat zipbestandje flash, dan weet ik niet wat ik verder moet doen. Ik heb mijn gsm opnieuw opstart na de installatie maar ik vond niets terug van CWM en ook in recovery opstarten lukt niet. Kun je mij nog eens duidelijk uitleggen hoe ik CWM installeer aub?

Verwijderd

Kijk hier eens?

http://forum.xda-develope...recovery-6-0-5-0-t2878549

CMW: momenteel de laatste versie, controleer dat even: http://d-h.st/users/M1cha/?fld_id=11289#files

Installation:
  1. Download latest recovery-signed-***.zip
  2. if you are on stock recovery: Copy the file as “update.zip” in the root directory of your sdcard
  3. Reboot into recovery and install the zip file
  4. if you come from any other recovery or from CWM pre-2014-07-08, DIRECTLY reboot into recovery again before doing anything else so the dualboot(even without TDB) hook's will be updated.

• LoeWn
mathieu.ev schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 17:10:
[...]

Bedankt voor je duidelijke uitleg, LoeWn! ik zoek zelf al even om naar een ander besturingssysteem over te stappen gezien ik met mijn miband voorlopig niets kan doen :/
Ik heb jouw uitleg proberen volgen maar als ik de zip van CWM op mijn mi2s plaats en met de updater dat zipbestandje flash, dan weet ik niet wat ik verder moet doen. Ik heb mijn gsm opnieuw opstart na de installatie maar ik vond niets terug van CWM en ook in recovery opstarten lukt niet. Kun je mij nog eens duidelijk uitleggen hoe ik CWM installeer aub?
Dan zit de fout waarschijnlijk in het booten naar recovery. Want ook zonder CWM heb je een recovery, waar je gewoon naar kunt booten.

Zorg dat de telefoon uitstaat. Vervolgens boot je naar recovery door de volgende simpele stappen:
- druk de volume + knop in, en houd deze vast
- druk nu op de powerknop en houd deze in totdat er beeld verschijnt.
- laat nu de powerknop in. hou de volume + knop nog vast.
- als je in de recovery bent (kun je merken aan regeltjes tekst) dan laat je de power + knop los.

theoretisch hoef je de knoppen niet zo lang in te houden, maar het is wat fijner als je het nooit/weinig gedaan hebt.
Kijk hier eens?

http://forum.xda-develope...recovery-6-0-5-0-t2878549

CMW: momenteel de laatste versie, controleer dat even: http://d-h.st/users/M1cha/?fld_id=11289#files

Installation:

Download latest recovery-signed-***.zip
if you are on stock recovery: Copy the file as “update.zip” in the root directory of your sdcard
Reboot into recovery and install the zip file
if you come from any other recovery or from CWM pre-2014-07-08, DIRECTLY reboot into recovery again before doing anything else so the dualboot(even without TDB) hook's will be updated.
Dit is ook een makkelijke manier. Je kunt dus vanuit de stock recovery, CWM flashen. Als je dan nog een keer naar de recovery boot, zul je in CWM geraken. Maar zoals ik in mijn eerste post beschrijf moet ook lukken. Dus vanuit de updater app.
Waar maakt je precies Titanium Backups van? Apps of Apps&User...
Apps + data.

• mathieu.ev
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11-10-2015
Bedankt iedereen voor de begrijpelijke uitleg! ik heb even lopen prutsen maar ik ben er nu in geslaagd WIUI v6 op te zetten en ik denk op systeem 1 nog steeds MIUI v5 :) Ik deed het booten naar recovery inderdaad fout, bedankt hiervoor LoeWn!
En jack4ya, ik had daar al op gezocht, maar daar stond iets da recovery zou afgesloten zijn door xiaomi, dus ik dacht dat dat de reden was dat het bij mij niet lukte.

Ik weet dat mijn vragen nogal basic waren, maar de eerste keer van rom veranderen vind ik niet zo makkelijk. Ik heb wel research gedaan, en op fora gezocht, maar ze gebruiken daar ook veelal termen die je als beginneling niet echt kent, wat alles nog moeilijker maakt

Anyway, heel erg bedankt allemaal!:D

• LoeWn
Ah top. Mochten er nog vragen zijn.. hoor ik het graag.
Ik kan vanaf nu ook wat exacter beantwoorden, aangezien ik mijn Mi2s weer heb gemaakt. (blijft leuk speelgoed!)

Verwijderd

Wat is dat toch... Ik heb hier gewoon 4 Xiaomi's liggen. De One houdt ik maar als backup,. Nog steeds een fijn ding, maar te onbekend voor normaal publiek en te oud voor gadgetfreaks...
De Mi2 staat te koop... en de Mi3 - waar ik moeite voor moet doen om af te blijven, want oh so seksie - verkoop ik ook maar. Waarom? Omdat ik graag de Mi4 wil hebben... Zorgelijk eigenlijk. Haha.

En de Mi2s gebruik ik dus nu met MIUIv5 en WIUIv6.
Wel een nadeel van de laatste setup, ik heb best minder interne ruimte en moet apps verwijderen. :(

Verwijderd

Heel erg bedankt voor al jullie begrijpelijke stap-voor-stap uitleg!

Ik dacht dat het mij daar wel mee ging lukken, maar ik blijf steken bij het punt 'opstarten in CWM'.

- Back-up maken
- opstarten in cwm
...

Ik heb allee bovenstaande stappen gevolgd.
Heb de laatste CWM versie gebruikt (http://d-h.st/users/M1cha/?fld_id=11289#files) en de instructies gevolgd (bestandsnaam veranderd in update.zip) en via Updater app de zip van CWM gekozen.

Wanneer ik vervolgens de telefoon reboot en via volume + en power toets in Recovery mode kom, is dit nog steeds de Mi-Recovery 2.0.1 ipv CWM Recovery.

Hierdoor kan ik niet verder met de volgende stappen.

Heeft iemand enig idee waar het probleem zou kunnen liggen?

• XPS15
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21-11 17:34
Ik heb gisteren de multi-lang versie van v6 geïnstalleerd. Hiervoor had ik v5 welke ik elke week heb geüpdatet.

Zit nu met één probleem. Krijg wifi niet meer aan de praat. Kan niet naar netwerken zoeken... heb geen IP/mac adres meer... Etc.

Iemand idee hoe ik dit kan fixen?

Verwijderd

Ja... je moet een factory reset doen.
Ik had hetzelfde, dacht het ook zonder factory reset te doen, maar vergeet het.

Dus eerst een backup (miui, of titanium of beide en een volledige nandroid is ook aan te raden.)...
dan factory reset (van je telefoon)
Je data blijft behouden... als alles goed gaat. (Vandaar de nandroid backup)

• ezra070
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21-11 21:36
Je oplossing werkt, thanks!

Had precies hetzelfde met de Mi-2 van mijn vriendin; van de laatste V5 naar de laatste V6 gaf geen wifi.
Back-up gemaakt via MIUI zelf, factory reset, update naar V6 en klaar.

• lennert100
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10-07-2022
Deze reactie is verplaats naar een ander topic

[ Voor 92% gewijzigd door lennert100 op 04-01-2015 12:09 ]

Pagina: 1