Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hotboy
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11-11-2014
Howdy, ik ben op zoek naar developer functies waar je niet in aanraking komt met front-end werkzaamheden. Ben nu backender en doe 'teveel' front-end werk ook erbij naar mijn mening.

Ik zou het liefst aan projecten werken waar je bijvoorbeeld de logica van een order-systeem bouwt.
Systemen optimaliseert, systemen clustert, en high available maken bijvoorbeeld.

Als jullie een paar kennen of de functienamen weten waarop ik kan zoeken, laat een berichtje achter alsjeblieft. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-09 18:36
Embedded software?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-10 13:07

Kettrick

Rantmeister!

Als je teveel frontend werk doet ben je gewoon geen backend ontwikkelaar ;).
Mocht dat je tegen staan kan je gewoon op zoek naar een nieuwe backend rol, het is niet de naam van de rol die verkeerd is, maar je invulling daarvan icm. je werkgever :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnnaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-10 16:14

EnnaN

Toys in the attic

systemen clustert, en high available maken bijvoorbeeld.
klinkt meer als devops of zelfs gewoon ops dan development? of ik volg je nie, kan ook...

sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:39
Fullstack is helemaal hip tegenwoordig he ;) Ik ben er zelf nogal tegen als Frontender. Ik probeer ook steeds meer de backenders uit de frontend te houden.

Dus; je kan ook gewoon aan het web developen zonder frontend te hoeven doen. Duidelijk in zijn in je sollicitatie. Maar het loopt wel vaak doorelkaar inderdaad...

[ Voor 15% gewijzigd door 418O2 op 01-10-2014 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-09 20:20
Bij internet bureaus heb je steeds vaker een losse frontend en backend afdeling. Als backender heb je dan vrijwel niets meer met frontend-zaken te maken.
Vacatures vragen dan vaak naar een "backend developer" in plaats van "web developer". Zoek daar op in combinatie met je favoriete taal. Met het type werkzaamheden dat je omschrijft zou je daar nog "senior" voor kunnen plakken.

In andere topics geef je aan in Java te developpen. Is app-development voor Android iets voor je?
Je profiel is wat karig ingevuld dus kan je verder ook geen tips geven.

[ Voor 31% gewijzigd door frickY op 01-10-2014 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:39
frickY schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 17:29:
Bij internet bureaus heb je steeds vaker een losse frontend en backend afdeling. Als backender heb je dan vrijwel niets meer met frontend-zaken te maken.
Vacatures vragen dan vaak naar een "backend developer" in plaats van "web developer". Zoek daar op in combinatie met je favoriete taal. Met het type werkzaamheden dat je omschrijft zou je daar nog "senior" voor kunnen plakken.
Als je een goede developer bent maakt die taal natuurlijk wel iets minder uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kettrick

Kettrick

Rantmeister!

418O2 schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 17:25:
Fullstack is helemaal hip tegenwoordig he ;)
Ik snap dat ook niet helemaal, hoewel ik prima een eenvoudige UI in elkaar kan zetten mbh bootstrap om mijn backend apps wat inzichtelijk te maken heb ik geen behoefte om me hardcore javascript en alle andere recente ongein meester te maken.

Breed inzetbaar zijn is erg belangrijk, en hoewel ik primair ontwikkelaar ben vind ik het ontzettend leuk om soms een paar dagen devops achtige dingen te doen, omdat dat gewoon binnen het backend domein valt.

Als frontender heb je daar verder weinig mee te maken denk ik, hoewel je wel in staat moet kunnen zijn om je eigen deployments werkend te houden ;).
Ik ben er zelf nogal tegen als Frontender. Ik probeer ook steeds meer de backenders uit de frontend te houden.
Dank ;)
Dus; je kan ook gewoon aan het web developen zonder frontend te hoeven doen. Duidelijk in zijn in je sollicitatie. Maar het loopt wel vaak doorelkaar inderdaad...
Het zal van het bedrijf en de teams afhangen. Microservices zijn tegenwoordig ook erg hip, waardoor je als backender gewoon niet verder dan je json kijkt. Als je in een groot monolitisch project werkt is het lastiger idd.
418O2 schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 17:30:
[...]

Als je een goede developer bent maakt die taal natuurlijk wel iets minder uit.
Sinds kort doe ik als java/scala/python/etc ontwikkelaar exclusief golang voor mijn werk, dit is een nieuwe rol en daarvoor heb ik nog geen golang gedaan. Die stap was redelijk eenvoudig te maken omdat je het landscap al kent.

Een overstap nar .NET plus de hele MS stack zie ik mezelf nooit maken, het trekt me gewoon totaal niet. Evenals een SAP/Oracle/etc ontwikkelaar niet snel naar een open source stack zal stappen.

Je kan de markt wat dat betreft wel wat segmenteren volgens mij, waarbij overstappen binnen je segment redelijk eenvoudig is.

"De taal maakt niet uit" gaat opzich wel op, ik zou best wat C# kunnen schrijven, maar voor ik het draaiend heb op een productie omgeving met alles er op een aan ben ik behoorlijk wat tijd verder. Zoeken buiten je "segment" is dus niet altijd even handig, of zelfs mogelijk.

[ Voor 28% gewijzigd door Kettrick op 01-10-2014 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
Als C++ developer heb je niet zo veel met front-end te maken :) En ook voor een heleboel andere technologieën geldt dat die niet direct in de web-kant zitten. De hele GPGPU revolutie zit mijlenver af van HTML.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-09 11:31

ATS

MSalters schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 17:50:
Als C++ developer heb je niet zo veel met front-end te maken :) En ook voor een heleboel andere technologieën geldt dat die niet direct in de web-kant zitten. De hele GPGPU revolutie zit mijlenver af van HTML.
Eh... Ik doe primair GUI werk in C++ (en dat vind ik leuk). Qt is overigens mijn framework daarvoor :9

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje
  • Laatst online: 18:10

Basszje

Reisvaap!]

ik zou web development in elk geval niet aanraden om te gaan backenden. Leuk zolang je voor een bedrijf werkt maar als je het bv freelance wil doen omkom je er niet aan ook frontender te zijn en het liefst ook nog een designer, SEO-er en zo nog wat.

Backenden lijkt mij voor de toekomst vooral liggen bij de grotere systemen eerlijk gezegd.

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kettrick

Kettrick

Rantmeister!

Basszje schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 19:18:
ik zou web development in elk geval niet aanraden om te gaan backenden. Leuk zolang je voor een bedrijf werkt maar als je het bv freelance wil doen omkom je er niet aan ook frontender te zijn en het liefst ook nog een designer, SEO-er en zo nog wat.
Voor een gemiddelde website, absoluut waar, maar er zijn ontzettend veel bedrijven waar de website slechts een dun schilletje is. Ik heb de afgelopen 10 jaar geen noemenswaardige frontend ervaring op mijn CV gehad en ik geen enkel probleem om werk te vinden, integendeel, het aantal berichten van recruiters mbt backend jobs begint bijna irritant te worden :+
Backenden lijkt mij voor de toekomst vooral liggen bij de grotere systemen eerlijk gezegd.
Misschien heb je die indruk als je als frontend ontwikkelaar bezig bent en je vooral in die markt begeeft, ik twijfel er niet aan dat frontend en backend twee totaal verschillende disciplines zijn die beide noodzakelijk zijn binnen een organisatie van welke schaal dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hotboy
Bedankt voor de tips. Ik denk dat ik wat duidelijker moest zijn tijdens mijn sollicitatie inderdaad. Nu doe ik een beetje van beide maar wil alleen back-end doen. Mijn taal voorkeur is Python. Ik ga rond kijken voor 'echte' back-end functies. Devops lijkt me ook een leuke combinatie eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kettrick

Kettrick

Rantmeister!

hotboy schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 11:39:
Bedankt voor de tips. Ik denk dat ik wat duidelijker moest zijn tijdens mijn sollicitatie inderdaad. Nu doe ik een beetje van beide maar wil alleen back-end doen. Mijn taal voorkeur is Python. Ik ga rond kijken voor 'echte' back-end functies. Devops lijkt me ook een leuke combinatie eigenlijk.
Python is een taal die erg populair is in het devops landschap, de eenvoud en het enorme aanbod aan goede libraries maakt het erg geschikt voor everyday script werk.

Ik kom zelf minder regelmatig grote python backend applicaties tegen, Java en andere jvm based talen zijn nog steeds meer aanwezig in backend-land :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje
  • Laatst online: 18:10

Basszje

Reisvaap!]

Kettrick schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 21:26:

Misschien heb je die indruk als je als frontend ontwikkelaar bezig bent en je vooral in die markt begeeft, ik twijfel er niet aan dat frontend en backend twee totaal verschillende disciplines zijn die beide noodzakelijk zijn binnen een organisatie van welke schaal dan ook.
Nou ja ik freelance online vanuit het buitenland, dus dan zit je inderdaad in een wat 'simpelere' markt van nozems die gewoon wat te klikken willen :P

Het is maar wat je toekomstplannen zijn, daarom meldt ik dat je wel bij een beetje bedrijf van omvang moet komen. Als je wat anders van plan bent moet je nog 's nadenken :P (Niets mis mee overigens )

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kettrick

Kettrick

Rantmeister!

Basszje schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 13:24:
[...]

Nou ja ik freelance online vanuit het buitenland, dus dan zit je inderdaad in een wat 'simpelere' markt van nozems die gewoon wat te klikken willen :P

Het is maar wat je toekomstplannen zijn, daarom meldt ik dat je wel bij een beetje bedrijf van omvang moet komen. Als je wat anders van plan bent moet je nog 's nadenken :P (Niets mis mee overigens )
Ook bedrijfsgrootte is een persoonlijke voorkeur, ik heb een jaar Atos gedaan en ik heb genoeg gezien van de detacheringswereld, ik zie mezelf helemaal niet binnen een semi-overheid of KPN werken, hoewel ik met de laatste best veel hand-on ervaring heb. Het ontwikkeltempo ligt zo ontzettend langzaam vergeleken met startups.

Ik werk nu voor een startup als je eerste dedicated backend engineer, de vrijheid en ruimte die ik hier heb krijg je nooit binnen een logge organisatie.

Ik durf het tegenovergestelde te beweren, als je echt leuk werk wil doen en snel wil groeien blijf je ver weg van de grote detacheerders en semi-overheid clubs :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Tsja ik werk voor een bedrijf waar we in totaal met 9 man zitten. De scheiding backend / frontend ontwikkelaar is hier ondenkbaar. Je moet juist breed inzetbaar zijn.

Uiteraard heeft iedereen zijn eigen sterke en zwakke punten. Een mooie user interface ontwerpen is niet mijn ding, maar druk mij een ontwerp in de hand en ik bouw wel een volledig werkende frontend ervoor.

Het blijft uiteindelijk gewoon programmeren. Vandaag werk ik aan een Windows applicatie, morgen aan een web api, de week erna aan een Android of iOS app, en daarna bouw ik weer een AngularJS web applicatie.

C/C++, C#, Java, JavaScript / HTML / CSS, Objective C, Swift.. het maakt niet uit.

Het lijkt me eerlijk gezegd ook saai om alleen maar 1 ding te doen de hele tijd.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hotboy
Lethalis schreef op vrijdag 03 oktober 2014 @ 07:32:
Tsja ik werk voor een bedrijf waar we in totaal met 9 man zitten. De scheiding backend / frontend ontwikkelaar is hier ondenkbaar. Je moet juist breed inzetbaar zijn.

Het lijkt me eerlijk gezegd ook saai om alleen maar 1 ding te doen de hele tijd.
Daar heb je wel gelijk in, ik zit in een soortgelijke situatie. We hebben een klein groepje van 10 mensen. Daarom doen we volgens mij bijna allemaal fullstack(beheer, back-end & front-end). Programmeren is in principe 1 ding doen. Maar naar mijn mening zijn front-end werkzaamheden minder complex en meer irritant(browser compatibility).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
Bij ons is Frontend en Backend compleet gescheiden, hoewel ze bij ons wel gewoon in het zelfde blok zitten om praktische redenen, hoewel we ook enkele (grote) klanten hebben waar we tot en met frontend opleveren.

Zelf ben ik geen frontend held, Javascript daar klus ik soms nog wel eens een functie bij, maar meestal laat ik dat wel even reviewen, CSS waag ik me zelden tot nooit aan, of het moeten een paar pixels zijn die moeten opschuiven, om goede backend functies te vinden kun je vreemd genoeg misschien het beste zoeken op Frontend functies, en dan doorbrowsen naar de developer functies bij dat bedrijf :)
Pagina: 1