Nieuwe versterker/receiver woonkamer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewinnerloses
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 30-08 19:04
Aangezien ik van het type 'don't fix/replace it unless it's broken' ben, is de tijd nu aangebroken.
Mijn oude Harman Kardon Festival vind schijnbaar dat het welletjes geweest is en houd zich vaker stil dan dat gewenst is. Dit tot grote ontevredenheid van mijn kant. Misschien dat het trouwe beestje na te laten kijken nog een optie is. Daar denk ik nog even over na of dat lonend is.

Ik zoek een?
Nouja, duidelijk een versterker/receiver voor in de woonkamer

Wat is je budget?
Daar ik het idee heb dat apparatuur tegenwoordig niet meer gemaakt word om 20+ jaar mee te gaan, heb ik besloten dat +/- 500 euro voldoende moet zijn

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
het moet duidelijk het geluid versterken. Dit was tot op heden nog steeds in stereo, maar latere uitbreiding is zeker een optie. Het apparaat dient voornamelijk om muziek te luisteren, maar staat ook aan tijdens film/series. Onze muzieksmaak valt zeer breed, ik weet niet of dit van toepassing is.
Lees: Motown R&B/Soul, Blues, Pop, Rock, Hardrock, Metal.
Alles word momenteel de woonkamer ingeslingerd door 2 staanders van het type ALR entry 3.
Ondanks dat deze net zo oud als de HK zijn, wilde ik deze behouden. Geluid is nog steeds zeer goed.
Als geluidsbron is momenteel aangesloten de pc en een Denon Platenspeler. Verder hangt er nog een Chromecast achter de tv, die zou eventueel in de versterker geprikt kunnen worden heb ik begrepen. De tv wil ik dus uiteindelijk ook op de versterker aangesloten zien.
Eventueel zou ik nog een tweede set speakers aan willen sluiten in de keuken. Dus dual zone mag erbij als optie.

Wat heb je zelf al gevonden?
Hier begint de grote twijfel, zover ik dat al niet van nature ben. Ik heb zelf voornamelijk gekeken naar surround versterkers en niet naar stereo. Wellicht toch een stille wens (van mij, niet van vriendin)????
Zelf gaat de voorkeur toch wel naar merken als HK, Denon, Marantz. Vanwege de allround smaak in muziek en ook nog de optie van het film kijken erbij vind ik het zeer moeilijk om een keuze te maken.

Welke vragen heb je hier nog over?
Zelf heb ik mijn HK als redelijk gebalanceerde versterker gevonden. Ik heb ook een Luxman L-2 in gebruik, en dan moet ik toch wel de bas terug schroeven als ik de ALR's erop aan sluit. Ditzelfde probleem had ik ook met mijn Pioneer en Hitachi bookshelfs.

Aangezien ik door het lezen van de verschillende topics hier en elders, het bekende bos niet meer zie, zou het fijn zijn om hier wat pointers te krijgen die mij op de goede weg kunnen helpen. Tijdens het lezen is mij opgevallen dat het voor mij soms wat ver gaat in de materie. 5.1/7.1/9.1/Atmos klinkt mij allemaal als muziek in de oren, maar word denk ik moeilijk te realiseren in mijn woonsituatie (minimaal 3x per jaar staat de inboedel anders)

Een andere, misschien domme, vraag die me te binnen schiet: Kan je een tv op een centerspeaker of versterker zetten?

Mijn dank is groot _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 17-10 15:13
Ik zou je van harte aanraden om een 5.1 (wellicht 7.1) receiver te kopen. Namelijk qua prijs maakt het niet zoveel uit als je het vergelijkt met een specifieke stereo bak. Mocht je in de toekomst nog willen uitbreiden dan kan dat met een 5.1 receiver altijd nog. Veel van de huidige 5.1 receivers hebben een modus die alleen maar stereo geluid geeft, voor het luisteren naar muziek.

Ik zie vrij weinig eisen in je tekst, 'hij moet het gewoon doen' komt het een beetje op neer ;) Probeer voor jezelf wat meer eisen op papier te schrijven. Denk aan: aantal HDMI poorten, Spotify, ARC, etc etc. Op die manier maak je het voor jezelf makkelijker om de (lange) lijst wat korter te maken.
thewinnerloses schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 14:07:

Tijdens het lezen is mij opgevallen dat het voor mij soms wat ver gaat in de materie. 5.1/7.1/9.1/Atmos klinkt mij allemaal als muziek in de oren, maar word denk ik moeilijk te realiseren in mijn woonsituatie (minimaal 3x per jaar staat de inboedel anders)
3x per jaar :/

Als je voor de surroundspeakers standaarden gebruikt in plaats van de boel aan de muur te schroeven hoeft het geen probleem te zijn.

Een andere, misschien domme, vraag die me te binnen schiet: Kan je een tv op een centerspeaker of versterker zetten?
Domme vragen bestaan niet ;) Bovenop de receiver...het kan zeker, erg verstandig is het alleen niet. Een versterker moet zijn warmte afvoeren, dit gaat over het algemeen via de bovenkant. Als je daar een tv op zet dan kan hij zijn warmte niet meer kwijt.

Centerspeakers hebben niet zoveel last van warmte. Daarentegen produceren ze wel trillingen en zijn ze over het algemeen vrij smal. Persoonlijk zou ik het niet aandurven om mijn tv op mijn centerspeaker te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Tsja, dat hangt van meerdere factoren af. Sowieso het gewicht van je TV: heb je een 32" LED van een paar kilo of een 65" plasma met volledig glazen paneel? En wat voor voet zit er op: een geheel plateau zal de druk beter verdelen dan zo'n X-voet van Samsung. Dan heb je ook nog de grootte en de vorm van de center speaker. Als je een groot rechthoekig bakbeest hebt zal je niet snel in de problemen komen. Met centers van plastic of gewoon met rare vormen wordt het toch lastig. En qua receiver zit je ook weer dat het niet gaat als je een TV hebt met een plateau als voet, je sluit dan de ventilatieopeningen aan de bovenzijde van de receiver volledig af. Al met al zijn er vast opties te bedenken maar aanraden zou ik het niet snel. Als ik dan voor iets zou moeten kiezen zou het eerder TV op center speaker zijn.

Betreffende je vraag over welke receiver te kopen: Harman Kardon zou ik laten staan. Vroeger maakten ze leuke producten maar het wordt nu niet voor niets Harman Karton genoemd en staan ze vrolijk naast de all-in-ones van Philips, JVC en LG. Met Denon en Marantz heb ik dan persoonlijk meer. Al zijn er naast die merken natuurlijk ook nog Pioneer, Onkyo en Yamaha welke ik boven Harman Kardon zou zetten. Onkyo levert over het algemeen meer features voor het geld dan de andere merken. Echter vind ik ze kwalitatief wat minder dan de rest. Al heb je zeker gelijk dat je niet meer standaard 20 jaar met een receiver doet. Zelfs de hogere segmenten van deze merken zijn speelgoed vergeleken met de modellen van zelfs al een aantal jaar terug. In jouw budget zou ik de Denon AVR-X3000 halen aangezien de X4000 net buiten budget valt. Marantz heeft gelijkwaardige modellen, maar intern net wat mooier en daarom ook een slag duurder.

Betreffende het terugschroeven van de bass: in mijn opties is dat vaker een issue betreffende akoestiek dan dat een receiver het laag zó aanzet dat je dergelijke maatregelen moet treffen.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewinnerloses
@Flans:
Eigenlijk zijn er idd specifiek weinig eisen. Want als ik het zo bekijk zit het er tegenwoordig wel allemaal op. HDMI poorten zijn er ook meestal 7, dat lijkt me meer als toereikend daar ik geen game consoles heb.
Er is hier geen NAS aanwezig, misschien wel in de toekomst. Dus dat is dan wel een optie om over na te denken. Voor de rest kan ik het zo even niet bedenken. Spotify e.d. word hier niet gebruikt.

@FeaR
Bedankt voor de tip over HK! Die was ik vreemd genoeg nog niet tegengekomen. Ik moet toegeven dat ik op Denon en Marantz ben uitgekomen, omdat ik het idee heb dat ik daar de minste problemen over lees (hdmi board)
En ik moet zeggen dat ik bij Marantz het design wel erg mooi vind!
Momenteel nog in bezit van een 32" LCD, maar ivm het 'liever niet, dan wel' advies ga ik dan toch voor een andere oplossing zoeken. Misschien zelf iets fabriceren als een soort 'staander' die tegen de achterkant van de kast geschroefd kan worden. Dan hoef ik niet in de muur te boren. Dat is echt geen optie vanwege het x-aantal verschuivingen van meubels per jaar.

De versterkers waar ik nu een beetje tegen aan kijk zijn de Marantz SR6008/NR1604 en de Denon X3000.
Een vraag waar ik eigenlijk nog tegenaan hik is: gebruiksgemak. Hier lees ik eigenlijk heel weinig over.
Dus ik ga ervan uit dat de basics gewoon knopje duwen en klaar is, dan kan mijn vriendin er ook me overweg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Over Denon en Marantz lees je inderdaad minder over HDMI-boards dan bijvoorbeeld Onkyo. Moet wel gezegd worden dat Onkyo meer verkoopt en je altijd eerder de negatieve verhalen hoort dan als niemand problemen heeft. Blijft wel een feit dat er Onkyo's sneuvelen. Overigens kan je dat met een Marantz dan wel Denon ook zo regelen: kwestie van HDMI kabels wisselen als de apparatuur aan staat. Denon kan daar niet zo goed tegen waardoor je HDMI board door kan branden.

Marantz SR6008 is haast gelijk opgebouwd aan de X3000 van Denon, echter intern zijn er wel wat verschillen wat in het voordeel van de Marantz kan spreken. Echter kom je met de prijs van de Marantz (600 euro?) ook in de buurt van de X4000 van Denon wat een heel leuke machine is. Ik zou dan eerder de X4000 nemen dan de SR6008. Gebruiksgemak kan je zo ingewikkeld maken als je wilt, maar in basis is het behoorlijk gelijk: kabel in ingang X prikken, naampje geven en op de remote device X kiezen en gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewinnerloses
Nou de X-4000 staat in de PW nog voor 895 Euro. Zo word het budget wel erg opgerekt lol.
Zijn er nog voordelen/nadelen ten opzichte van de gewone full size versterker van Marantz tegenover de slimline? Want ik weet eigenlijk zeker dat als ik haar laat kiezen, komt er een NR1604/NR1605. Ons kent ons zeg maar. En die keuze zou ik overigens ook geen straf vinden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Laatste keer dat ik keek was de X4000 net over de 600 euro. Prijzen zullen vast weer aan het stijgen zijn doordat de nieuwere modellen aan het uitkomen of reeds uitgekomen zijn. Maar met de huidige prijzen snap ik dat de X4000 geen optie is.

Slimline modellen zijn veelal wat minder qua vermogen aangezien ze minder warm mogen worden. Pioneer gebruikt Klasse D en wordt daarom minder warm en levert over het algemeen meer vermogen. Yamaha en Marantz gebruiken Klasse A/B. Nu moet wel gezegd worden dat het vermogen van een 50 Watt nog steeds voldoende moet zijn voor een gemiddelde huiskamer en de stap naar 100 Watt niet extreem groot is (+3 dB). Verder heb je ook minder plek voor aansluitingen waardoor een slimline wat minder connecties heeft, maar als je uitkomt is dat geen issue. Voordeel van HDMI: beeld en geluid door een relatief kleine stekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewinnerloses
Ik moet zeggen dat ik zelf meer naar Marantz neig. Zeker ook vanwege het design.
Vermogen staar ik mij eigenlijk niet zo blind op. Specificaties zijn meestal toch een wassen neus om de consument over de streep te trekken.

Waar ik me nog in wil verdiepen is het Audyssey gebeuren. Zoals ik het begrijp maakt het eigenlijk niet zo veel uit waar de speakers staan. Afstand word toch gemeten en door de receiver afgesteld.
Betekend dit ook dat ze hoog gehangen kunnen worden? En hoe zit het met het aansluiten van verschillende merken? Speakers heb ik eigenlijk ruim voorhanden (staanders, bookshelf)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solarsparc
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03:02
Ik kan niet zoveel vinden over die specifieke speakers van ALR, maar de anderen uit die serie hebben een efficientie van rond de 90dB, dus dat zou ze kwalificeren als redelijk makkelijk aan te sturen speakers. Wat dat betreft zou je een heel eind komen met de NR1604, als je woonkamer niet te groot is en je niet met reusachtige volumes speelt. Mocht je toch het gevoel hebben dat je met de NR1604 iets tekort komt, kun je er altijd een goede stereoversterker bijkopen met wat meer vermogen, de NR1604 heeft 2 pre-outs voor de fronts, daarmee omzeil je de eindversterking van de NR1604 en gebruik je in plaats daarvan een aparte stereoversterker. Maar dat zal redelijk overkill zijn in jouw situatie (en qua budget kun je dan beter een dikkere Marantz surroundreceiver kopen, misschien....).

Audyssey is leuk, maar kan niet op tegen goede plaatsing en een goede akoestiek van je ruimte. Audyssey gaat zo goed of kwaad als het kan een gemiddelde berekenen tussen de plekken waar je het laat meten, maar het blijft een compromis en geluid laat zich nu eenmaal moeilijk richten als alles vast op de plek staat. Het verschilt een beetje per speaker wat er gebeurt als je ze hoog ophangt, de ene speaker heeft een directer gericht karakter dan de andere. Soms kun je ze beter omkeren zodat de hogetonendriver meer richting je oren staat. Ook is het oppassen met baspoorten aan de achterkant, zit die te dicht aan een muur dan krijg je vaak hinderlijke overdrijving in de bas (maar dat is weer op te lossen door de poort dicht te stoppen, kan met een sok :P maar veel fabrikanten leveren daar schuimrubber dingen voor mee).

Verschillende merken en typen speakers aansluiten kan wel, maar het is wel mooi als ze kwa klank een beetje op elkaar lijken. Als een geluid zich door het ruimtebeeld verplaatst en die stem of auto of helikopter klinkt ineens heel anders als ie achter je is, dan krijg je een hinderlijk onnatuurlijk beeld. Maar het is te proberen.
Overigens vind ik de fronts en de center een stuk belangrijker dan de achterspeakers, als je dan toch een compromis wilt sluiten dan zou ik het in de achterspeakers zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewinnerloses
Ben eens het papieren archief ingedoken en heb ook niks meer kunnen achterhalen vwb de ALR staanders.
Boekjes van de HK wel, dus wellicht hebben we nooit iets gehad van de ALR's.
Heb even op de sticker gekeken achterop en daar staat niks over efficientie.
Maar aangezien de HK minder vermogen heeft als de Marantz lijkt me aansturen geen probleem.

Hoe zit het trouwens met impedantie? Kunnen mijn speakers wel op de NR1604/1605. De ALR's zijn namelijk 4 Ohm. Op de sticker staat ook geschikt voor versterkers van 30 tot 150 Watt.
Als ik me goed herinner hebben de Marantz 8 Ohm.

Tevens twijfel over de NR1604/1605. Behalve wifi/bluetooth en een extra hdmi poort zie ik eigenlijk weinig verschillen. Dus ik twijfel nog even of het lonend is om het extra geld uit te geven. Of toch voor het grotere broertje te gaan: SR6008, alhoewel die ook 8 Ohm in de specs heeft staan :?

En ik dacht ff versterkertje kopen pffff. Hoe meer ik lees, hoe moeilijker het word :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OriginalDon
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12-08-2024
thewinnerloses schreef op vrijdag 03 oktober 2014 @ 09:38:
Ben eens het papieren archief ingedoken en heb ook niks meer kunnen achterhalen vwb de ALR staanders.
Boekjes van de HK wel, dus wellicht hebben we nooit iets gehad van de ALR's.
Heb even op de sticker gekeken achterop en daar staat niks over efficientie.
Maar aangezien de HK minder vermogen heeft als de Marantz lijkt me aansturen geen probleem.

Hoe zit het trouwens met impedantie? Kunnen mijn speakers wel op de NR1604/1605. De ALR's zijn namelijk 4 Ohm. Op de sticker staat ook geschikt voor versterkers van 30 tot 150 Watt.
Als ik me goed herinner hebben de Marantz 8 Ohm.

Tevens twijfel over de NR1604/1605. Behalve wifi/bluetooth en een extra hdmi poort zie ik eigenlijk weinig verschillen. Dus ik twijfel nog even of het lonend is om het extra geld uit te geven. Of toch voor het grotere broertje te gaan: SR6008, alhoewel die ook 8 Ohm in de specs heeft staan :?

En ik dacht ff versterkertje kopen pffff. Hoe meer ik lees, hoe moeilijker het word :S
Wat ik tot op heden heb geleerd is: niet staren op de specs!

Luister naar alle kandidaat versterker/receiver, met dezelfde luidsprekers. De een zal een wat meer schelle klank geven, de andere een muddy mid, weer een andere een overdreven signaal op de lagere frequencies.

Als de ALR's van zichtzelf al veel bass weergeven [en je vind dat te veel] kun je er voor kiezen een receiver te nemen die wat minder sterk in het laag is. Dit compenseert de luidsprekers. Etc.

Wat betreft de Ohms: menig moderne receivers hebben geen enkel probleem met luidsprekers met een weerstand van 4ohm. Let er wel op dat je luidsprekers niet te veel wattage vragen van je receiver, dit kan voor vervormingen in het geluid zorgen tot clippen [en beschadigen van je luidsprekers] aan toe.

Kortom, luisteren, luisteren, luisteren. Geen verschil? Dan maakt het niet uit welke je kiest. Je receiver voelt zich het best als hij meer RMS kan leveren dan de luidsprekers vragen. Maar zolang je niet 24/7 op max volume draait, zal er niets vervelend gebeuren.

Check even de gevoeligheid en max dB output van je luidsprekers. En neem dan onderstaand tabel tot je:

Een gevoeligheid van 90dB is redelijk gangbaar

1Watt ---- 90dB ----- +0dB == 90dB output
2Watt ---- 90dB ----- +3dB == 93dB output
4Watt ---- 90dB ----- +6dB == 96dB output
8Watt ---- 90dB ----- +9dB == 99dB output
16Watt ---- 90dB ----- +12dB == 102dB out
32Watt ---- 90dB ----- +15dB == 105dB output
64Watt ---- 90dB ----- +18dB == 108dB output
128Watt ---- 90dB ----- +21dB == 111dB output

Vanaf 99dB (discotheekniveau) gaan de oortjes al best klapperen hoor. Zelfs op een luisterafstand van 3meter 'hoor' je dan nog 93dB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solarsparc
De NR1604 geeft aan 6-16 ohm. Nu heeft OriginalDon wel gelijk dat je je niet blind moet staren op specs, een speaker van 4 ohm speelt namelijk niet per se de hele tijd op 4 ohm, in werkelijkheid is dat ook weer een curve die afhankelijk van de belasting tussen de 4 en 8 ohm ligt of zelfs nog ruimer. Ook kan het zijn dat Marantz de impedantie wat voorzichtig inschat.

Nu snap ik wel dat ze de NR-serie op 6 ohm raten, want 4 ohm produceert meestal wel extra warmte en daar kan zo'n klein kastje niet best mee omgaan. Je kunt het erop gokken, maar ik zou wel zorgen dat je de versterker kan ruilen, als hij toch in de protectie blijkt te schieten.
De SR6008 is ook 6-16 ohm, trouwens, wat ik dan wel weer een vreemde keuze vind, want in dat formaat hadden ze best een 4-16 kunnen maken.

Een 4 ohm-versterker is niet per se een betere of duurdere versterker, het is een keuze in het ontwerp. Het kan dus zijn dat je je blik nog wat moet verruimen, maar hoeft niet per se duurder te worden.
Ik zou zeggen, probeer het, maar zorg wel dat je kunt ruilen indien je speakers echt niet samengaan met deze amps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewinnerloses
Ik heb nog het nog even nagekeken. Ik heb nog 4 andere speakers staan die wel 8 Ohm zijn. Dus eventueel is dat wel te wisselen dan. Zijn er nog voors en tegens om voor de 1605 te gaan ipv de 1604?
Zover ik kan zien is het enige verschil wifi/bt en 1 hdmi-in aansluiting meer. Of mis ik wat?

Edit: Zie in de handleiding van de NR1605 dit staan: Output connectors: 4 – 16 Ω/ohms.
Terwijl de NR1604 6 - 8 Ω/ohms In de specificaties heeft.

Dit gelezen te hebben lijkt me de keuze dan snel gemaakt mijns inziens. 8)

[ Voor 29% gewijzigd door thewinnerloses op 04-10-2014 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solarsparc
HDMI 2.0 op de NR1605 t.o.v. 1.4 op de 1604, zou een issue kunnen worden als je 4K-plannen hebt, voor geluid maakt het natuurlijk niks uit.
Output connectors: 4 – 16 Ω/ohms.
Oh, da's wel bijzonder! Kun je je nog afvragen of er werkelijk verschil is tussen het versterkerdeel in beide machines, maar in ieder geval lijkt Marantz nu zekerder van z'n zaak en kun je ze er ook aan houden.

[ Voor 49% gewijzigd door Solarsparc op 04-10-2014 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewinnerloses
Als ik de backplate bekijk van beide machines staat er bij de 1604 trouwens 6-16 op.
Wat moet je nu inderdaad geloven? Gok nemen en het oude model pakken en 200 euro in de zak houden?
Of op zeker gaan? Echt weer iets voor mij: keuzes, keuzes.... :S

Heb best 4K plannen. Maar tegen die tijd zal het wel main strain zijn hahahaha.
Eerst moet die 32" Toshiba zijn leven nog lijden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solarsparc
Vanuit de FAQ van Marantz:
Kan ik luidsprekers met een impedantie van 4 ohm aansluiten op mijn Marantz versterker of (A/V)Receiver?

Zoals u in de technische gegevens hebt kunnen lezen, raden wij aan om luidsprekers aan te sluiten met een impedantie van 6 tot 16 ohm. Elk type luidspreker met deze nominale impedantie kan probleemloos worden aangestuurd. De nominale impedantie is de aangeduide weerstandswaarde in ruststand. Tijdens bedrijf en bij een toenemend geluidsvolume kan deze waarde echter variëren, bij sommige luidsprekermodellen zelfs in sterke mate. Bovendien is de impedantie frequentieafhankelijk. De impedantie kan dan waarden aannemen die flink lager liggen, tot meer dan 1 ohm beneden de nominale impedantie. Vanwege het grote aantal aangeboden luidsprekermodellen en de uiteenlopende kenmerken hiervan, kunnen wij daarom geen algemeen geldende aanbevelingen geven. Omdat een lage impedantie betekent dat meer vermogen moet worden afgegeven en daardoor de versterker dus warmer zal worden, kan dan zeker ook een zodanig kritieke bedrijfsconditie worden bereikt waarbij een defect aan de versterker ook leidt tot een defect aan de luidspreker. Let er daarom op dat de minimale impedantie (in het gezamenlijke frequentiespectrum) niet mag dalen beneden een waarde van 3,2 ohm. Bekijk hierover de documentatie bij uw luidsprekers of vraag dit na bij uw dealer of de fabrikant. Dan is er vervolgens niets tegen om een 4 ohm luidsprekerpaar aan te sluiten.

Wanneer u gebruik maakt van de mogelijkheid voor aansluiting en aansturing van een luidsprekerpaar A+B, gebruik dan luidsprekers met een impedantie van 8 ohm. Bij gebruik van de A+B functie worden de luidsprekers parallel aangestuurd en bedraagt de resulterende impedantie vervolgens weer 4 ohm. Onze apparatuur beschikt niet over een omschakelfunctie voor impedantie.
link

Dus wat zij eigenlijk zeggen... "misschien" :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewinnerloses
Dan ga ik misschien zeker voor de 1605! Denk ik _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:00
De NR1605 is in de aanbieding bij amazon.it . Komt op 597 euro incl verzending. Ik twijfel nog.

Lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewinnerloses
Dichter bij huis kan ook: 569 euro, gratis verzending
http://www.foka.nl/marantz-av-reciever-nr1605-zwart

http://www.hchifi.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Andere optie is om een jonge gebruikte receiver te kopen. Voor 500 euro vind je heel wat leuks.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Pagina: 1