Omdat er binnen ons bedrijf langzaam een verschuiving naar meer web gebaseerde technologieën plaatsvind, en daar nog een gat v.w.b. kennis zit, heb ik een aantal vragen voor de doorgewinterde webdevelopers hier, om er zo achter te komen wat er een beetje 'industriestandaard' is.
Achtergrond: we hebben een aantal (technische) applicaties/services ontwikkeld, die op divers servers draaien. De gebruikte talen & technologieën zijn zeer divers, maar het gaat vaak niet alleen om ´simpele´ websites. Zonder in detail te treden bestaan deze applicaties vaak uit een front-end, een database, en de core service in PHP, Javascript(NodeJS), C++, Java, etc.
Nu staan we voor de taak om ons ontwikkelproces eens drastisch te professionaliseren middels automatische deployments, een 'echte' OTAP-straat (we hebben nu alleen een halfbakken TAP), en meer van de common best practices. In voorbereiding en bij gebrek aan praktische ervaring heb ik hierover wat vragen met als doel zoveel mogelijk zienswijzen en praktische oplossingen te vergaren. De lijst met vragen is groot, maar ik hou het voor nu bij de hoofdvragen. Suggesties voor leesvoer om het een ander zelf uti te zoeken zijn natuurlijk ook welkom.
Achtergrond: we hebben een aantal (technische) applicaties/services ontwikkeld, die op divers servers draaien. De gebruikte talen & technologieën zijn zeer divers, maar het gaat vaak niet alleen om ´simpele´ websites. Zonder in detail te treden bestaan deze applicaties vaak uit een front-end, een database, en de core service in PHP, Javascript(NodeJS), C++, Java, etc.
Nu staan we voor de taak om ons ontwikkelproces eens drastisch te professionaliseren middels automatische deployments, een 'echte' OTAP-straat (we hebben nu alleen een halfbakken TAP), en meer van de common best practices. In voorbereiding en bij gebrek aan praktische ervaring heb ik hierover wat vragen met als doel zoveel mogelijk zienswijzen en praktische oplossingen te vergaren. De lijst met vragen is groot, maar ik hou het voor nu bij de hoofdvragen. Suggesties voor leesvoer om het een ander zelf uti te zoeken zijn natuurlijk ook welkom.
- Hoe houden we serverconfiguratie tussen ontwikkeling,test,acceptatie,productie gelijk? Denk hierbij aan firewall rules, linux gebruikers/rechten, PHP versies, etc.
Is dit handwerk of gebruiken je hiervoor voorgebakken images? En hoe gaan je om met de verschillen die er wel altijd zijn, zoals domeinnamen, ssl certificaten en ip-adressen? - Hoe doen we versiebeheer van database veranderingen, en hoe deployen we die automatisch van test naar acceptatie en productie?
- Als we een ontwikkeling aan een project doen, veranderen er vaak verschillende dingen: Frontend code, backend code, database schema's en serverconfiguraties.
Hoe houden we deze veranderingen bij elkaar en hoe rollen jullie die in 1 keer uit van test naar bijvoorbeeld acceptatie en verder? - Bij een mislukte uitrol naar acceptatie, inclusief serverconfiguratieveranderingen-> hoe maken we die ongedaan zodat acceptatie zoveel mogelijk hetzelfde blijft als productie?
- Welke tools kunnen we voor bovenstaande vraagstukken gebruiken?