Na elke boot 4GB RAM in plaats van 8GB RAM

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CalvinD
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 25-03 20:00
Hoi,

Ik heb een beetje een vreemd probleem met mijn PC. Ik kwam er laatst achter dat mijn PC iedere keer maar 4GB van de 8GB RAM gebruikt. Ik heb Windows 7 64-bit maar bij taakbeheer - prestaties gaf hij toch aan dat het systeem 4096MB fysiek geheugen beschikbaar had. Iedere keer dat ik dan het BIOS in ga en eigenlijk niks veranderen maar wel door alle menu's heen klik, en vervolgens de PC weer boot, dan heb ik in één keer weer gewoon 8190MB fysiek geheugen beschikbaar. Ik kan geen enkele instelling vinden die dit veroorzaakt, helaas is mijn BIOS ook vrij standaard.

Iemand enig idee waar dit aan kan liggen? Op zich is het geen probleem om de PC even opnieuw op te starten om zo 8GB te verkrijgen, maar als ik het kan oplossen zou het wel een stuk makkelijker zijn...

Alle problemen die ik op Google vond waren net anders dan mijn geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moijamie
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 03-10 13:58
Weet je zeker dat je 64 bits hebt?
en je kan probeeren het ram te testen in een andere machine misschien is het wel gewoon kapot.

const { signature } = await fetchProfile()

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dieuwe_s
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 06-10 17:10
kijk eventueel via start > uitvoeren > msconfig > tablad "computer opstarten" > geavanceerd opties. zie dan het kopje Maximaal geheugen, zorg dat deze uitgevinkt staat zodat Windows al het aanwezige geheugen kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:25

DukeBox

loves wheat smoothies

gebruikt of weergeeft ? Is nogal een verschil.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramassendorp
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:27
En een bios update?

Wat zijn de specs eigenlijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CalvinD
moijamie schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 12:54:
Weet je zeker dat je 64 bits hebt?
en je kan probeeren het ram te testen in een andere machine misschien is het wel gewoon kapot.
Ja, ik weet zeker dat ik 64 bits heb. Het RAM werkt wel als ik de BIOS in ga en daar wat instellingen doe. RAM lijkt mij dus niet kapot.
wybesmits schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 12:56:
kijk eventueel via start > uitvoeren > msconfig > tablad "computer opstarten" > geavanceerd opties. zie dan het kopje Maximaal geheugen, zorg dat deze uitgevinkt staat zodat Windows al het aanwezige geheugen kan gebruiken.
Had ik al geprobeerd, maar stonden allebei niet aan gevinkt.
DukeBox schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 12:57:
gebruikt of weergeeft ? Is nogal een verschil.
Verklaar je nader? Als hij 4096MB aangeeft en ik ga een spel zoals Arma III spelen dan gebruikt hij ongeveer 80% van het RAM. Als ik de PC dan reboot en in de BIOS ga zodat hij vervolgens 8190MB heeft, dan gebruikt hij ongeveer 40% van het RAM. Er zit dus wel degelijk verschil in.
bramassendorp schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 12:57:
En een bios update?

Wat zijn de specs eigenlijk..
Afbeeldingslocatie: http://i255.photobucket.com/albums/hh146/prostreet_01/pcspec_zpsfbba74c2.png
RAM is Corsair Vengeance

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dieuwe_s
heb je ook een printscreen van je de eigenschappen van je pc.
(rechtermuisknop op deze computer > eigenschappen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CalvinD
Afbeeldingslocatie: http://i255.photobucket.com/albums/hh146/prostreet_01/pcspec1_zps3912a60d.png

[ Voor 10% gewijzigd door CalvinD op 01-10-2014 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:25

DukeBox

loves wheat smoothies

Weergeven is iets anders dan gebruiken.
8 GB weergeven kan prima met 4GB gebruiken. Andersom niet.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-10 15:10

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

CalvinD schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 12:52:
Ik heb een beetje een vreemd probleem met mijn PC. Ik kwam er laatst achter dat mijn PC iedere keer maar 4GB van de 8GB RAM gebruikt.
Kun je dat plaatje eens posten?

8GB in de pc en op een x moment nog 4GB beschikbaar is toch geen probleem? Dat betekend dat er 4 GB in gebruik is voor andere zaken zoals lopende applicaties en prefetch.

Het is een beetje onduidelijk wat nu het probleem is. Mijn pc heeft momenteel nog 6GB van de 8GB beschikbaar. Dat wil niet zeggen dat hij "maar" 2GB gebruikt.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

'k Zou eens op de Asus website op zoek gaan naar een recentere BIOS versie

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CalvinD
Question Mark schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 19:23:
[...]
Kun je dat plaatje eens posten?

8GB in de pc en op een x moment nog 4GB beschikbaar is toch geen probleem? Dat betekend dat er 4 GB in gebruik is voor andere zaken zoals lopende applicaties en prefetch.

Het is een beetje onduidelijk wat nu het probleem is. Mijn pc heeft momenteel nog 6GB van de 8GB beschikbaar. Dat wil niet zeggen dat hij "maar" 2GB gebruikt.
Nee hij heeft dan echt maar 4GB beschikbaar. Ik zal morgen twee plaatjes posten om het verschil te tonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CalvinD
Zoals je ziet hier de verschillen.

Afbeeldingslocatie: http://i255.photobucket.com/albums/hh146/prostreet_01/pcspec2_zps3fc8268a.png
Afbeeldingslocatie: http://i255.photobucket.com/albums/hh146/prostreet_01/pcspec3_zps2568a351.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dieuwe_s
Wanneer springt je pc terug van 8GB naar 4GB?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dipje2
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23-07 23:31
Of je moet een wel heel gare software/BIOS bug te pakken hebben, maar anders denk ik toch echt dat 1 van je modules slecht contact maakt en af en toe voor een momentje los schiet. Als er een herkenbaar punt is elke keer wanneer je het RAM van 8gb naar 4gb terug ziet schieten zal dat wel meer vertellen, maar als dat een beetje random is denk ik toch aan een module die fout is of er niet lekker in zit (of hitte issues heeft of zo, kan van alles zijn). Bios update als die beschikbaar is zou kunnen helpen, en ook even nachecken of je ram modules wel op de approved-ram-list staan van je mainboard. Hoeft niet gelijk een probleem te zijn als dat niet zo is, maar het helpt als je weet dat de combi zou moeten werken :P.

Als je 8GB hebt in 2x 4GB, is het best logisch dat er een probleem met 1 van de modules kan zijn.
Als je 8GB hebt in 4x 2GB, dan kan dit nog steeds erg goed. Je mainboard ziet de ram modules dan meestal als twee setjes (en gaat in dual-channel draaien), en als er een probleem is met 1 module, wordt de andere bijbehorende meestal ook uit gezet.

Eerste wat ik zou doen is RAM modules er even uithalen en opnieuw goed er in stoppen, ook even kijken of er niet veel stof zit of zo.

Draai je 8GB in 4x 2GB, dan kan je ook voor een tijdje op 1 setje draaien (dus maar op een paartje van totaal 4GB) en kijken of dat setje standalone goed werkt. Dan na een weekje wissel je ze om, om zo het andere setje te testen hoe het werkt in de praktijk. Daarmee test je niet je mainboard ram-slots (want de meeste mainboards willen dat je perse bepaalde slots gebruikt als je het niet helemaal vol gooit) maar kan je wel zien of de modules gewoon een beetje werken.

Heb ook zat memory issues gehad, waar een lange (als in, meerdere dagen) memtest run geen problemen gaf. Kwam er bij toeval achter dat ik de crashes waar ik last van had kon triggeren door in Firefox (en een andere browser :S) heel snel 35 tabjes met flash videos er in kon openen. 2e ram setje er uit -> geen probleem, 2e ram setje er weer in -> crash bij deze test. Dat was na een week lang vragen en memtesten, andere voeding, van alles geprobeerd met m'n SLI, etc... je moet er maar achter komen :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CalvinD
Heb ik het niet duidelijk uitgelegd of lezen jullie niet goed? Wel bedankt voor de moeite, ik waardeer het :)

Zodra ik mijn PC opstart is hij 4GB, als ik hem dan reboot en in het BIOS ga dan schakelt hij naar 8GB. Als ik de PC dan weer opnieuw opstart ZONDER het BIOS in te gaan, is hij 4GB. Dus kort: elke keer dat ik mijn PC opstart en het BIOS in ga, is hij 8GB, sla ik het BIOS over dan is hij in 4GB.

Het is dus geen slecht contactje wat af en toe wel en af en toe niet is. Als hij eenmaal 8GB is dan blijft hij 8GB tot ik de PC uit zet.

[ Voor 4% gewijzigd door CalvinD op 03-10-2014 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willaaam
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 28-09 23:52
Bios updaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:09
Zou eerst eens een BIOS reset (Restore BIOS to default settings) proberen, dit heeft bij mij al vaker vage problemen verholen. :P

Misschien niet relevant, maar heb je in de BIOS een optie 'Memory remapping' misschien die ff een keer uitzetten/aanzetten?

[ Voor 38% gewijzigd door SmiGueL op 03-10-2014 17:11 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Lijkt me ook een BIOS/EFI/Firmware probleem. Wat je nog kan proberen is met een SMBus monitor kijken of als je op 4GB draait de andere module over de SMBus wel gevonden wordt maar niet actief is. Makkelijkste is denk ik dat met Speccy van Piriform te doen. Als de module daar wel in staat maar dus niet gebruikt wordt is het zeker een initialisatieprobleem, als ie daar ook niet in staat is het een fysiek probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CalvinD
Ik heb de BIOS vrijdag een flash gegeven. Ik ben het weekend weg geweest en net mijn PC opgestart, hij draait op 8GB. Lijkt er op dat het dus opgelost is, bedankt voor de moeite allemaal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CalvinD
Eh.. het is 2 dagen goed gegaan maar helaas ben ik weer terug bij af. PC draait weer op 4GB dringt net tot me door. Ik ga morgen mijn PC maar even ontdoen van stof en de slotjes gewoon een keer er uit halen en er weer in doen, doet soms wonderen. Tevens ga ik denk ik naar 8.1 upgraden dus dan zie ik vanaf daar wel weer verder..

Verwijderd

Hallo iedereen,

Ik heb precies hetzelfde alleen heb ik geen verstand van BIOS enzo.
Ik gebruik 8 gb ram van HyperX Fury en Windows 8. Er staat 8gb aangegeven maar daarna staat er gelijk (3,98 gb beschikbaar)
Iemand een tip?

• maussert
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:02
Onboard videokaart die veel geheugen toegewezen heeft?
Is de Windows 8 versie die je draait wel 64-bit?

Verwijderd

maussert schreef op donderdag 03 september 2015 @ 15:01:
Onboard videokaart die veel geheugen toegewezen heeft?
Is de Windows 8 versie die je draait wel 64-bit?
Ja die is 64 bit. Windows 8 Enterprise 64 bit volgens mij.

• Exception
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 06-10 15:13
Kun je dat geheugenbankje niet testen in een andere machine? En er dan even goede test-software overheen gooien? Ik vermoed toch een defecte geheugenmodule (of slot).

Verwijderd

Nee die kan ik dit moment niet testen. Misschien kan ik m'n bios updaten? Maar ik heb geen idee welke update ik moet pakken.

Verwijderd

@Maussert, mijn videokaart is de Gigabyte Geforce GTX 660 2gb.

Verwijderd

Reserveert het BIOS niet gewoon 4GB voor een geintegreerde GPU?

edit: Hmm, nee dat kan bij die Phenom II het probleem niet zijn.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2015 15:11 ]

• maussert
Verwijderd schreef op donderdag 03 september 2015 @ 15:09:
Reserveert het BIOS niet gewoon 4GB voor een geintegreerde GPU?

edit: Hmm, nee dat kan bij die Phenom II het probleem niet zijn.
Dat is ook wat ik dacht, maar blijkbaar zit er toch een dedicated GPU in, dus dat is dan onwaarschijnlijk.

• maussert
Misschien even de defaults van je BIOS laden. Je zou ook nog even de geheugenbankjes los van elkaar kunnen testen. Dus eerst booten met het ene bankje en daarna met de andere.

Verwijderd

Hoe laad ik die? :/

Verwijderd

Voor de mensen die benieuwd zijn.
GTX 660 2gb
AMD FX-8320 3,5 ghz
2x 4gb RAM HyperX Fury Black.
ASRock 980DE3/US3S3 als moederbord

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2015 15:21 ]

Verwijderd

Ik had een vergelijkbaar probleem en daar was de BIOS-batterij leeg. Staat je BIOS klok goed op het moment dat je het BIOS in gaat?

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Mobo is het probleem niet, misschien een memory limit setting in je bios.
Wat zegt Windows bij geïnstalleerd geheugen in de systeem eigenschappen ?

Verwijderd

Ik heb geen verstand van BIOS etc. Als iemand uitlegt hoe ik daarin kom, graag.
Ik weet wel dat ik geen maximum heb ingesteld voor de RAM (net nog gecheckt)
Windows zegt: 8,00 GB (3,98 GB beschikbaar)

Verwijderd

maussert schreef op donderdag 03 september 2015 @ 15:13:
[...]

Dat is ook wat ik dacht, maar blijkbaar zit er toch een dedicated GPU in, dus dat is dan onwaarschijnlijk.
Hij zou niet de eerste zijn die de IGP nog aan heeft staan ondanks PCI-E kaart ;-)

Maar post eens een screenshot van resmon.exe ihb het geheugen gebruik.

En als je eenmaal in het bios zit zoek naar "Memory remap" en kijk of die op enabled staat, zo niet, even doen.

Heb je dit al bekeken en gebprobeerd: https://support.microsoft.com/en-us/kb/978610

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2015 16:19 ]

Verwijderd

IGP?

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 03-10 11:44
Integrated Graphics Processor. Oftewel de grafische chip in je CPU(die je niet hebt)

edit: En over hoe je in de BIOS komt. Zie de Manual: http://www.asrock.com/mb/AMD/980DE3U3S3/?cat=Manual *Hoofdstuk 3*

[ Voor 22% gewijzigd door Meekoh op 03-09-2015 16:26 ]

Computer says no

• Upper
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-10 07:59
Kan alsnog een IGP zijn, sommige AMD moederborden hebben daar een GPU opzitten, die het geheugen opsnoepen.

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 03-10 11:44
Upper schreef op donderdag 03 september 2015 @ 16:22:
Kan alsnog een IGP zijn, sommige AMD moederborden hebben daar een GPU opzitten, die het geheugen opsnoepen.
Deze niet...

Computer says no

Verwijderd

Ik voel me heel stom nu, gewoon even de RAM van plek verwisseld en hij doet het weer! Iedereen alsnog super bedankt voor de moeite... :D
Pagina: 1