Solarsparc schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 16:03:
Sommige mensen doen dat, persoonlijk houd ik er niet van om de volgende redenen:
- Je sub en je speakers hebben beide een grensfrequentie, maar dat is geen rechte lijn, in werkelijkheid is dat een curve. Je krijgt dus een gebied waar die lijnen inelkaar overlopen, waardoor het bijna onvermijdelijk is dat je ergens een piek of een dal krijgt.
Dat valt wel mee. Je kunt de afkapfrequentie van de sub altijd instellen, en daarmee kun je de curves goed op elkaar aan laten sluiten. Als beiden een -6dB/oct curve hebben, dan is het in principe zelfs mogelijk de uiteindelijke curve exact vlak te maken. Als je puur met de sub afregelt, zul je meestal een kleine afwijking hebben. Maar een kleine afwijking van een rechte lijn is nog altijd véél beter dan helemaal geen laag te hebben.
Sowieso heb je in dat frequentie bereik enorm grote afwijkingen van een rechte lijn door de interferentie van de kamer! De afwijking van het niet perfect aansluiten van de sub is daarbij meestal helemaal niet significant. Voordeel van een sub is in dit geval ook juist dat je meer instelmogelijkheden hebt om een teveel aan dreunen door knopen en buiken in de kamer een beetje kunt onderdrukken.
- Je gebruikt je sub voor frequenties die het menselijk oor kan plaatsen, d.w.z. bepalen waar het vandaan komt. Je hoort dus in de regel waar je sub staat.
80Hz wordt altijd als veilige grens genomen, waaronder je de sub niet kan plaatsen, dus ik denk dat het wel meevalt.
Maar ik zou in ieder geval ook een paar andere (bijvoorbeeld B&W) speakers van dat formaat uitproberen. Als ik even snel in de 600 en CM serie kijk, dan zitten hun kleine speakers ergens in de 60Hz met de afkapfrequentie. Dat geeft dan wat extra speelruimte. Hier speelt grootte natuurlijk een rol. Hoe kleiner de speaker, hoe hoger de afkapfrequentie wordt. Daar zul je soms compromissen moeten maken.
Een sub met kleine speaker kan een uitstekende resultaat opleveren. Maar een passende sub is duur t.o.v. van de speakers. Dus je moet het niet voor de prijs doen, maar alleen omdat je geen vloerstaanders kunt plaatsen.