Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Hi,

Ik ga binnenkort een lange trektocht doen doen door Azië en wil mijn Pentax K100d super, Veho Muvi NPNG en Samsung S4 meenemen. Deze wil ik ook opladen zo nu en dan. Ik overweeg iets op zonne-energie.

Iemand ervaring met bepaalde paneeltjes voor tijdens trekkings/backpacking en hoe succesvol dit is?

Belangrijk:
- lichtgewicht
- moet via usb Muvi + S4 kunnen laden
- moet losse AA-batterijen kunnen laden (Eneloops voor Pentax + flits)

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07:24

Polariteit

Fietsende fotografeur

Ik heb geen ervaring met een specifieke oplader voor AA-batterijen op zonneenergie, maar ik heb tijdens mijn laatste reis wel een draagbare accu die op zonneenergie oplaadbaar was gebruikt (om smartfones en laptop aan op te laden). Deze had ik helaas niet echt van te voren getest in verband met slecht weer in Nederland. Bij gebruik in de woestijn in de VS (dus genoeg zon) kwam ik er achter dat bij in de zon leggen van zonsop- tot ondergang hij nog niet eens een kwart opgeladen was. Gelukkig kon ik hem ook via de stekker opladen, en dat gaat wel snel.

Wat ik hiermee probeer te zeggen: als je niet van te voren weet hoe de laadcapaciteit via de zonnecellen is; reken er dan niet blindelings op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomminator
  • Niet online
Hmm, dat klinkt niet al te positief. Ik zal niet veel lekker weer/veel zon krijgen denk ik. Dus het zou fijn zijn als ik toch regelmatig alles kon bijladen, die output moet dus de capaciteit moet wel oké zijn.

Waar moet je dan op letten? Output in MilliAmpere? Wat echt testen kun je dit niet toch, zonder er eentje te kopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-05 06:45
Ik heb er ook wel eens naar gekeken, maar de meeste zijn zo verschrikkelijk klein en bij sommige staat oplaadtijd voor een volle telefoon een uurtje of 10. Als je hem dan niet tijdens het lopen op je rugzak kunt bevestigen, dan ga je dat niet je hele tocht volhouden.

De meeste zonnecellen voor outdoor toepassingen zijn niet zo groot. Bij expedities gebruiken ze van die flexibele (oprol) dingen, die wat groter zijn en tussen de scheerlijnen van een tent bijv. gespannen worden. Geen idee hoe die bevallen, maar ze zijn extreem duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07:24

Polariteit

Fietsende fotografeur

Waar ik eigenlijk benieuwd naar ben: Hoe lang is die trektocht, en hoe lang daarvan denk je zonder stroom te zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 16-05 18:33
Haal lekker een lithium powerpack met ingebouwd zonnepaneel. DX, Banggood of Ebay heeft ze wel, voor iets meer zijn ze ook in nederland verkrijgbaar. Met die packs kan je meerdere keren je mobiel opladen, itt een stel AA's die dat amper 1x kan.

druk en typefouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 145013

lutkeveld schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 15:51:
Haal lekker een lithium powerpack met ingebouwd zonnepaneel. DX, Banggood of Ebay heeft ze wel, voor iets meer zijn ze ook in nederland verkrijgbaar. Met die packs kan je meerdere keren je mobiel opladen, itt een stel AA's die dat amper 1x kan.
Die AA's zijn voor zijn flitser en niet om andere dingen op te laden. Daarnaast is voor de vele apparatuur die TS graag wil opladen al die leuke hobby zon-accu opladers echt niet toereikend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-04 10:47

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomminator
  • Niet online
@ Marceltuit. Ik ga naar vanuit Mongolië westelijk reizen, grotendeels proberen de ZijdeRoute te doen, maar wel alleen en zo min mogelijk 'luxe'. En voor mijn gevoel zijn er heel weinig stopcontacten op dit traject. Als je met je GoPro 4 uur kunt filmen en je bent 4 dagen onderweg is dat een uurtje per dag. Niet al te veel marge dus. Zal al met al half jaar of langer weg zijn

@ Azul2001. Dat ziet er niet slecht uit! En goed te betalen! Ik zal eens kijken of ik reviews kan vinden

@ PageFault. Ja, mijn idee is ook dat die kleine dingetjes leuk zijn voor de folder, maar niet echt standhouden.

Toch vreemd dat hier niet meer informatie over te vinden is (tot nu toe). Een outdoorpartij die dit uitvoerig getest heeft. Lijkt me toch interessante markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-05 15:01
De vraag die Marcel stelt is terecht: hoe lang denk je zonder stroom te zitten, en hoeveel mAh denk je in die tijd te verstoken?

Dat ding hierboven van decathlon weegt namelijk al een kilo! Daar kun je heel wat AA'tjes voor meenemen (grofweg 40). Ik heb me er ooit ook in verdiept, en uiteindelijk besloten om een simpele oplader te kopen waar AA'tjes in kunnen.

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-04 10:47
Of dat Decathlon product een oplossing is kan ik niet beoordelen, maar je hebt zo in ieder geval een idee wat je verder kan onderzoeken.
Alles staat of valt met je daadwerkelijke energiebehoefte.

Abort, Retry, Quake ???

Pagina: 1