Noisy Fan iMac 21.5" Mid 2011

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdoe
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 27-12-2023

mdoe

Be Awesome Instead

Topicstarter
Hallo,

Al enige tijd heb ik last van een fan welke een irritant ratel geluid maakt.
Gelijk aan dit. Het is in het filmpje niet direct te horen, maar wel tegen het einde.
YouTube: iMac Fan Noise - Fan Rattle - May 2011 21.5 inch.

In sleep mode heb ik er geen last van, maar wel zodra er op gewerkt wordt. Doordat het ook geen continue geluid is, kan het behoorlijk gaan irriteren.

Ik heb inmiddels de iMac ook al open gehad en schoongemaakt, dacht dat dat het was, maar het is eerder een slijtage in de lager (denk ik)

Naar aanleiding hiervan heb ik een drietal vragen:
(1) welke Fan is het?
(2) Klopt mijn aanname van de slijtage?
(2) waar kan ik het beste een nieuw onderdeel bestellen (maronderdelen vs appleparts.nl) ?

Graag advies :)

Be Awesome Instead

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jacks0nxD
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08-10 13:57
Even lekker kort door de bocht maar wel duidelijk:

1. Wanneer je de iMac open maakt en aanzet hoor je het vanzelf welke de meeste herrie maakt.

2. Theoretisch kan het lager versleten, ingelopen of op een andere manier defect zijn ja. Dit kun je voelen en horen als je hem handmatig beweegt. (Geen aanspraak op garantie mogelijk volgens mij)

3. Demonteer de ventilator, normaal gesproken vind je er wel een merk en/of typenummer op. Hierna is Google je beste vriend ;)

Succes!

[ Voor 9% gewijzigd door Jacks0nxD op 01-10-2014 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdoe

mdoe

Be Awesome Instead

Topicstarter
Kort door de bocht is meestal wel duidelijk en dat blijkt echter

1. Ik kan moeilijk bepalen exact welke fan het is, rechtsonder in ieder geval, maar daar zitten er meer.

2. Garantie is inderdaad geen optie, hij is ook al uit mid 2011.

3. Ik wilde demonteren zolang mogelijk uitstellen, omdat dit zoals ik op iFixIt zie dit niet de meest snelle klus is.

https://www.ifixit.com/Gu...+CPU+Fan+Replacement/1968

Be Awesome Instead

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb ik ook gehad met mijn iMac 2011. Bleek de fan van de optische drive te zijn. Ik heb SMCfancontrol geïnstalleerd. Met dit app'je kun je van elke fan handmatig het toerental aanpassen. Dan kom je er achter welke fan problemen geeft. De optische drive fan is makkelijk zelf te vervangen met de handleiding van iFixit. De andere fans zijn lastiger te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdoe

mdoe

Be Awesome Instead

Topicstarter
Hi Sneewhaas, waar heb jij de nieuwe optische drive fan besteld?

Be Awesome Instead

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jacks0nxD
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08-10 13:57
Inderdaad met de methode zoals Sneeuwhaas zegt even alle fans afgaan en daarna gaan zoeken of iemand het merk en type op internet heeft geplaatst. Het lijkt me sterkt dat je de enige bent die dit probleem heeft en er een oplossing voor zoekt dus er zal heus wel iets te vinden zijn over welke fan je moet aanschaffen ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Jacks0nxD op 01-10-2014 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat was nog even zoeken, via de zoekmachine het typenummer kunnen achterhalen, zoek bv naar HDD fan iMac en uiteindelijk ergens in de VS uitgekomen. Werd alleen onaangenaam verrast door het feit dat er nog BTW en dounekosten bij kwamen. Je moet wel goed zoeken naar een goede prijs voor een nieuwe fan. Apple onderdelen zijn niet via de officiële kanalen verkrijgbaar in NL. Ik meen dat ik alles bij elkaar zo'n 60 eurootjes kwijt was. Vergeet ook zuignappen en een torx schroevendraaier niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdoe

mdoe

Be Awesome Instead

Topicstarter
Top! ga er mee aan de slag.

Be Awesome Instead

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdoe

mdoe

Be Awesome Instead

Topicstarter
Ter info.

Heb succesvol smcfancontrol geinstalleerd, top programma!

Verder de iMac open gehad en gedemonteerd om te kijken naar de fan.

En heb de A1311 Optical Fan drive bij maconderdelen.nl besteld. Merk wel gezien de iMac al paar jaar oud is. dat het geleverd krijgen van onderdelen net wat meer tijd in beslag neemt.

Nu even wachten.

Be Awesome Instead

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mooi, nog een tip: de schroefjes van het display raken gemakkelijk vast aan de magneten voor het glazen scherm. Daar voor is een pincet handig om de schroefjes weer vast te pakken. Ook had ik wat gehannes met het draadje van de temp sensor van de optical drive. Deze loopt onder een deel van een koeler door. De pincet boodt uitkomst om bij montage het draadje weer goed te leggen.
Dan de übertip: een busje perslucht (fotozaak,DHZ of Conrad) om je iMac van binnen schoon te blazen. Vooral de fans verdienen aandacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BellySM
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01-10 21:40
Verwijderd schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 10:19:
[...]
Dan de übertip: een busje perslucht (fotozaak,DHZ of Conrad) om je iMac van binnen schoon te blazen. Vooral de fans verdienen aandacht.
Dan uiteraard wel even de fan met bijv. je pincet blokkeren tijdens het schoonblazen! >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdoe

mdoe

Be Awesome Instead

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 10:19:
Mooi, nog een tip: de schroefjes van het display raken gemakkelijk vast aan de magneten voor het glazen scherm. Daar voor is een pincet handig om de schroefjes weer vast te pakken.
Dat heb ik ook eigenhandig ervaren ja! die schieten er continue tegenaan heheh
BellySM schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 12:42:
[...]

Dan uiteraard wel even de fan met bijv. je pincet blokkeren tijdens het schoonblazen! >:)
Ook dit gaan we doen.

Ik laat weten wanneer ik het geheel heb vervangen. Levertijd is ca. 1 a 2 weken.

EDIT:

Done and Done :) dank je wel voor de assistentie

[ Voor 4% gewijzigd door mdoe op 24-10-2014 07:58 ]

Be Awesome Instead

Pagina: 1