Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Oude PC's omvormen tot ThinClient

Pagina: 1
Acties:

• dotacom
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 28-11 16:39
Men is mij gevraagd een oplossing aanbieden om oude Win XP's om te vormen tot Thin Clients.
Het is de bedoeling dat gebruikers hiermee een connectie maken naar hun gepublishte desktop via Citrix. (XenApp 7.5 farm)

Ik stuitte hierop op ThinStation maar dat lijkt moeilijker dan aanvankelijk verwacht. In principe wil ik via een lokale DVD/USB opstarten en zo gebruikers connectie laten maken met hun Citrix desktop.
De documentatie hiervan is zeer minimaal en voorbeelden mét Citrix vind ik al bijna helemaal niet.

Ook kwam ik Windows ThinPC vaak tegen. Nadeel is wel dat dit OS lokaal moet geïnstalleerd worden op de HDD wat niet de vraag is. Ideaal moet ik een bootable medium voorzien dat voor iedere (oude) PC kan gebruikt worden.

Gezien ik hier geen ervaring mee heb, vroeg ik mij welke 2 opties the way to go is. Is er mogelijk om Windows ThinPC op te starten vanaf USB drive? Ik heb nu zelf ThinStation 5.2 geïnstalleerd maar de documentatie hiervan mbt Citrix is echt bedroevend.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:27

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Zet eerst je requirements mbt thin clients eens op een rijtje. Dan kun je aan de hand daarvan naar oplossingen gaan kijken...
  • Wil je HDX features gaan gebruiken?
  • Local printer spooling?
  • Client to server content redirection/Server to client content redirection
  • Hoeveel beheer/onderhoud wil je hebben aan de werkplekken
  • Etc.
Op basis van je huidige topicstart zou ik zeggen: installeer een Citrix client op het huidige OS van de werkplekken en klaar... Iets zegt me dat je toch iets anders wilt, uit je topicstart kan alleen nu niet opgemaakt worde wat je exact wilt.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• dotacom
Question Mark schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 10:07:
Zet eerst je requirements mbt thin clients eens op een rijtje. Dan kun je aan de hand daarvan naar oplossingen gaan kijken...
  • Wil je HDX features gaan gebruiken?
  • Local printer spooling?
  • Client to server content redirection/Server to client content redirection
  • Hoeveel beheer/onderhoud wil je hebben aan de werkplekken
  • Etc.
Op basis van je huidige topicstart zou ik zeggen: installeer een Citrix client op het huidige OS van de werkplekken en klaar... Iets zegt me dat je toch iets anders wilt, uit je topicstart kan alleen nu niet opgemaakt worde wat je exact wilt.
Huidige WinXP zijn zo traag en brengen veel userproblemen met zich mee. Het is de bedoeling om een leightweight OS aan te bieden aan de eindgebruikers. CD insteken, opstarten en direct doorverwijzen naar published desktop. Naar wat ik lees van ThinStation is dit perfect mogelijk.

Gezien XenApp 7.5 farm wordt toch automatisch gebruikt gemaakt van HDX?
Bedoeling om minimaal onderhoud te hebben en users 1 omgeving aan te bieden.

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Een uitgeklede XP, met autologon is een aardig lightweight OS.... Dat is wat ik even probeer aan te geven.

Naar wat ik even lees ondersteunt Thinstation niet alle HDX features. Mocht het wel werken, dan zul je alsnog moeten kijken of de relatief oude hardware nog wel snel genoeg is voor zaken als Flash en Video redirection (mocht je dat gaan gebruiken).

Daarom is toch echt stap 1 om erachter te komen welke exacte features je wilt in gaan zetten. Dan pas kun je onderzoeken welke opties er zijn en welke het beste zijn voor jullie case.

Ik heb overigens geen voorkeur voor een type/model of het OS van een thin client. Mijn ervaring is wel dat als je wat meer gebruik wilt gaan maken van lokale resources, dit beter gaat op een Windows gebasseerd OS voor de thin client.

Is hier overigens al eens een business case voor gemaakt? Oude hardware hergebruiken klinkt heel goedkoop. Maar qua stroomverbuik, beheersbaarheid, flexibiliteit en performance is een nieuwe thin client toch al gauw een betere en goedkopere optie. Je zult dan wel even moeten kijken of dat afweegt tegen de aanschafprijs van een kleine 300 euro. (er vanuit gaande dat deze hardware vijf jaar meegaat hebben we het overigens over "slechts" 60 euro per jaar per werkplek).

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:14
Windows ThinPC is met enig werk echt wel werkend te krijgen dmv PXE boot en USB boot (je zal echter wel kennis / ervaring moeten hebben met DISM en eventueel WDS).
Maar waarom is het niet wenselijk om ThinPC op de lokale machine geinstalleerd te hebben? Eenmalig deployen op alle benodigde machines en je bent klaar.

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 28-11 20:09

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Kijk eens naar ThinKiosk. Een app die je op de bestaande PC installeert en waarmee je de PC kan laten fungeren als een kiosk/thinclient

Zie: http://andrewmorgan.ie/thinkiosk/

In principe gratis, maar met support en central management vraagt Andrew er wat geld voor.

Maar je blijft inderdaad een Windows OS moeten onderhouden. Dat kan een keuze zijn, maar zoals door Question Mark ook aangegeven, een ThinCLient is niet heel duur.

[ Voor 42% gewijzigd door Equator op 01-10-2014 12:15 ]

• SteeringWheel
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 28-11 11:57
Wij hadden ooit al onze rond de 300 clients op Thinstation draaien. Was nog in de tijd van Metaframe Presentation Server 4 en ik meen Thinstation 2.2. Het is een tweakers waardige oplossing, redelijke Linux kennis is toch wel handig. Volgens mij worden de meeste Citrix features inmiddels wel ondersteund door de Linux client. Het image was nog geen 20MB wat natuurlijk mooi is voor een PXE boot.
Maar ondanks dat het goed en snel werkte, is het voor de meeste bedrijven natuurlijk een hobbybob oplossing. Verder eens met de rest, eerst het pakket van eisen en wensen helder hebben.

A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Equator schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 12:13:
...Maar je blijft inderdaad een Windows OS moeten onderhouden. Dat kan een keuze zijn, maar zoals door Question Mark ook aangegeven, een ThinCLient is niet heel duur.
Nou, je moet in dit geval niet alleen een Windows OS onderhouden, je moet een aan alle kanten lek Windows OS onderhouden (als we over WinXP praten). Da's een oplossingsrichting waar ik uitermate terughoudend mee zou willen zijn

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:52
Ik gebruik 2 versies op het werk.

1. Win7 + receiver met passtrough + uvnc + gpo
2. Openthinclient

Beide zijn makkelijk te managen en voor 2 is betaalde support te verkrijgen.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:11

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Wat ze bij ons op de zaak deden was de shell parameter vervangen. Van explorer.exe werd dat de citrix receiver executable. Dat, icm een ini file in de homedir van de gebruiker, startte automatisch de citrix sessie.

Blijft idd het verhaal dat je de OS install moet onderhouden. Maar zoiets valt met bijvoorbeeld een Reborn card ook wel op te lossen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• dotacom
Ideaal moet er geboot worden vanaf een CD/USB waarna de gebruiker zich authenticeert en zijn applicaties direct beschikbaar+zichtbaar zijn.

Hoofdreden hiervoor is dat er geen exploitable OS moet onderhouden worden, geen AV licenties etc. Eindgebruiker hoeft hiervoor alleen CD in te pluggen en kan aan de slag. Na enig opzoekingswerk schieten er nog 4 opties over die eigenlijk alle 4 niet voldoen aan de eisen.

Deze 4 opties zijn:
1. ThinStation custom ISO
2. Windows Thin PC
3. ThinKiosk
4. lokaal receiver installeren op huidig os (XP)

Eisen in het achterhoofd-houdend voldoet alleen optie 1. Heb hier ook al enige tijd aan versleten maar krijg geen degelijke werkend oplossing. De documentatie hiervan is ook echt minimaal. Ik vind bvb geen enkele voorbeeld config om met een XenApp 7.5 farm te connecteren.

Optie 3 komt aardig in de buurt. Nadeel hierbij is dat nog steeds geboot wordt vanaf huidig OS en ik niet echt de toegevoegde waarde zie tov optie 4. Ben momenteel optie 2 eens aan het uitproberen maar vrees dat dit ook niet haalbaar is. Windows Thin PC booten vanaf CD lijkt ook niet echt optimaal. (weinig documentatie)

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Waarom niet gewoon een totaal uitgeklede Windows 7 met autologon. Of inderdaad ThinStation op de lokale disk.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
ThinStation gaat prima werken, heb het een tijdje geleden tijdens een transitie grootschalig ingezet. Alles werd naar een private VDI verhuisd maar de geleverde Thin Clients waren niet goed (bugje in de firmware, fabrikant ging het niet oplossen, allemaal weggedaan en vervangen), dus tijdelijk alle oude PC's met een geprepareerde PXE server opgestart met een image van ThinStation, zette automatisch RDP op met VDI server, iedereen kon prima aan het werk terwijl de leverancier een oplossing uitzocht. (werd een maand later een andere thin client van een ander merk terwijl dat eigenlijk niet meer nodig was)

Windows op je Thin Clients zou ik niet aanraden gezien je dan met een extra stukje onderhoud zit en beheer niet heel prettig werkt. PXE of USB-based is net wat fijner gezien je die een stuk makkelijker centraal kan regelen. Als je een veilig Thin Client OS wil gebruiken met Read Only storage is een CD of PXE optie beter dan USB.

• Equator

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Brahiewahiewa schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 21:06:
[...]

Nou, je moet in dit geval niet alleen een Windows OS onderhouden, je moet een aan alle kanten lek Windows OS onderhouden (als we over WinXP praten). Da's een oplossingsrichting waar ik uitermate terughoudend mee zou willen zijn
Natuurlijk heb je daar gelijk in, maar ook dit OS kan je behoorlijk dichttimmeren. En als je het alleen als thinclient OS gebruikt, is je attack-surface niet zo heel groot.

Dat gezegd hebbende, een thin-client als een HP T610 met WES en ThinKiosk als shell kost je initieel iets meer, maar levert je in de toekomst een veiliger en toekomstvastere oplossing.

Als tijdelijke overgangssituatie is de Windows XP als thinclient OS prima acceptabel. Mits het systeem wel dichtgetimmerd wordt. Autologon met een lokale user, geen domein lidmaatschap, firewall volledig dicht en alleen toegang tot de noodzakelijk dingen, geen lokale software, alle features uitgeschakeld en thinkiosk als alternate shell geconfigureerd naar je Citrix Web Interface of StoreFront Server.

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

dotacom schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 22:07:
Na enig opzoekingswerk schieten er nog 4 opties over die eigenlijk alle 4 niet voldoen aan de eisen.

Deze 4 opties zijn:
1. ThinStation custom ISO
2. Windows Thin PC
3. ThinKiosk
4. lokaal receiver installeren op huidig os (XP)
Heb je al eens uitgeplozen hoe deze opties de gewenste featureset ondersteunen? Als men iets wil met filmpjes, flash, lokale randapparatuur (zoals scanners of usb-labelprinters), of bv. content redirection dan zou ik de werking hiervan ook zeker gaan testen.

Het zou lullig zijn als je een optie kiest, die uitrolt, maar dat deze vervolgens niet de features biedt die de gebruikers nodig zijn.

De enige features/requirements die je tot nu toe genoemd hebt zijn:
  • hergebruik huidige hardware
  • Het OS moet stateless zijn
Je redeneert dus enorm vanuit de techniek, terwijl een succesvolle RDS/VDI implementatie staat en valt met het goed ondersteunen van de business. Ik zou dus echt eerst proberen te achterhalen wat de business nodig is.

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:14
Houdt de TS ook rekening met de benodigde licenties voor deze oplossing? Ik zie vaak dat dit over het hoofd gezien wordt.
Vooral op het gebied van VDI is het nogal complex qua licenties l.

• Equator

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Killah_Priest schreef op vrijdag 03 oktober 2014 @ 09:16:
Houdt de TS ook rekening met de benodigde licenties voor deze oplossing? Ik zie vaak dat dit over het hoofd gezien wordt.
Vooral op het gebied van VDI is het nogal complex qua licenties l.
Gezien het feit dat de TS refereert naar XenApp 7.5 gok ik dat er richting het SBC concept wordt gekeken, maar je hebt zeker een punt :)
Pagina: 1