• Soulaiman
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13-01 22:18
Beste Tweakers,

Ik heb wat hulp nodig. Alhoewel ik geen complete leek ben als het gaat over netwerken heb ik niet echt ervaring als het gaat om PBX'en e.d.

Wat ik wil bereiken is het volgende:
We hebben een Telenet Business abbonement met internet, telefonie en TV en hadden graag de telefonie omgezet naar voip zodanig dat we gebruik konden maken van een voip telefoon en eventueel om te kunnen bellen vanaf onze clients(desktops/laptops dus).

Momenteel hebben we de standaard DOCSIS 3 router van Telenet, en ga ik van deze naar mijn server, op deze server draait FreePBX in een VM. Mijn vraag is dus hoe ik mijn analoge lijn het gemakkelijkst omzet naar een voip ? En nee, ik wil niet overstappen naar ene VOIP provider oid, maar wil gewoon de voordelen en flexibiliteit hebben van voip.

Als ik het goed begrijp heb ik hiervoor een Cisco SPA232D nodig omdat deze naast de FXS poort ook een FXO poort heeft.

Het probleem is dat ik namelijk perongeluk de Cisco SPA122 heb besteld welke enkel over 2 FXS poorten beschikt en een WAN poort. Zal dit apparaat hiervoor toch geschikt zijn of is het beter dat ik het te koop zet op ebay ?

Verder ben ik niet zeker dat ik effectief een FXO aansluiting nodig heb, want in het huis worden (analoge) telefoons gewoonweg aangesloten op de RJ11 poort(en) van de Modem/router van TN. Hierdoor ben ik dus extreem verward of de poorten of de TN moden nu FXS of FXO poorten zijn want deze leveren geen stroom als ik er een toestel rechtstreeks op aansluit...

als het iemand kan helpen: http://userbase.be/forum/viewtopic.php?p=521764

DUS in princiepe moet ik:
Modem----ATA----switch/AP/router----Server ?

Alvast bedankt om mij te helpen en sorry als er domme vragen tussen zitten. Ik heb echt mijn best gedaan om eerst alles op te zoeken maar het verward me enorm.

I7 960 @ 4.2Ghz-Coolit eco alc c240-2*HD6850 CFX-CM690II-6GB Corsair Vengance ram cl8-2*OCZ SSD in Raid0

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
je TN modem is een FXS-poort: die geeft wel degelijk stroom af anders zou bv een ouder telefoon toestel niet kunnen werken. Daarom: "Modem": het signaal van coax-draad omzetten naar een signaal waar een telefoon iets mee kan doen en omgekeerd...
(dect-telefoons hebben een eigen stroom-adapter op het basisstation, maar dat heeft een gewone telefoon niet: die krijgt alle stroom/spanning over de telefoondraad - kijk maar eens met een DC-voltmeter op de moment dat je telefoon overgaat: je zult wel wat sprongen zien dan)

maw: je moet een ATA hebben met een FXO poort om die te verbinden met de telefoonlijn van telenet.
(Het enige verschil is dat het eindpunt van je analoge lijn je TN modem is, en niet zoals bij het oude BGC de telefooncentrale wat verderop in de straat/wijk.)

FXS-poort is om er telefoons op aan te sluiten maw: je hebt nu een ATA om 2 gewone telefoons, dect-basisstations of oude faxen aan te sluiten op je VOIP-netwerk, maar niets om te zorgen dat je voip-server ook je analoge lijn (die uit de telenetmodem vertrekt) kan gebruiken.

Ik zou persoonlijk geen router achter je modem hangen, want de nieuwe modems hebben al een router ingebouwd. Gebruik die puur als switch/AP, maar niet als router met nog eens een NAT-omzetting

Je krijgt dan zoiets:
door mij gemaakt schema zoals het volgens mij in die tutorial werd aangesloten/uitgelegd:
code:
1
2
3
4
5
6
7
.                     tel
                       |
                       |
                     (FXS)
Modem(FXS)-------(FXO)ATA=====switch ====== server
   ||                          ||
    ===========================

| & - : telefoondraad (RJ11)
|| & = : netwerkkabel (RJ45)

ps: je analoge lijn blijft natuurlijk analoog.
Je hangt er enkel een eigen telefooncentrale (PBX) achter alla Asterix/freepbx/... die het intern dan verder verdeeld over VOIP. Maar daardoor wordt je analoge lijn dus nog geen Voip :p

maw: heb je 2 telefoonlijnen (en dus 2 telefoonpoorten op je TN modem in gebruik)
dan moet je 2x een ATA hebben met een FXO-poort (of 1 met 2 zulke poorten)

het parallel aantal gesprekken naar buiten toe (of inkomend natuurlijk) is dan ook beperkt aan het aantal analoge lijnen (lees nrs) dat je hebt vanuit TN (vanaf die TN-modem dus).

hierboven is mijn gedacht na even de door jouw gelinkte tutorial te hebben doorlezen.

Je ATA is voor je TNmodem een toestel en die modem is eigenlijk een telefoonsocket voor je ATA...
TN-modem = FXS <-------> ATA = FXO-poort.
Tussen gewone telefoons en ATA: telefoon <---------> ATA=FXS-poort. (indien van toepassing)
(dat het aan TN zijde van die modem eigenlijk VOIP is, en aan jouw clientzijde ook weer een eigen VOIP speelt weinig rol.)

als je Dect-telefoons hebt is die SPA232D goed, anders is de SPA-3102 ietsje beter passend volgens mij.
beiden hebben 1FXS poort (naar telefoontoestel/fax/...) en 1 FXO poort (naar TN-modem)

[Voor 42% gewijzigd door soulrider op 01-10-2014 04:02]

• Soulaiman
soulrider schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 03:29:
je TN modem is een FXS-poort: die geeft wel degelijk stroom af anders zou bv een ouder telefoon toestel niet kunnen werken. Daarom: "Modem": het signaal van coax-draad omzetten naar een signaal waar een telefoon iets mee kan doen en omgekeerd...
(dect-telefoons hebben een eigen stroom-adapter op het basisstation, maar dat heeft een gewone telefoon niet: die krijgt alle stroom/spanning over de telefoondraad - kijk maar eens met een DC-voltmeter op de moment dat je telefoon overgaat: je zult wel wat sprongen zien dan)

maw: je moet een ATA hebben met een FXO poort om die te verbinden met de telefoonlijn van telenet.
(Het enige verschil is dat het eindpunt van je analoge lijn je TN modem is, en niet zoals bij het oude BGC de telefooncentrale wat verderop in de straat/wijk.)

FXS-poort is om er telefoons op aan te sluiten maw: je hebt nu een ATA om 2 gewone telefoons, dect-basisstations of oude faxen aan te sluiten op je VOIP-netwerk, maar niets om te zorgen dat je voip-server ook je analoge lijn (die uit de telenetmodem vertrekt) kan gebruiken.

Ik zou persoonlijk geen router achter je modem hangen, want de nieuwe modems hebben al een router ingebouwd. Gebruik die puur als switch/AP, maar niet als router met nog eens een NAT-omzetting

Je krijgt dan zoiets:
door mij gemaakt schema zoals het volgens mij in die tutorial werd aangesloten/uitgelegd:
code:
1
2
3
4
5
6
7
.                     tel
                       |
                       |
                     (FXS)
Modem(FXS)-------(FXO)ATA=====switch ====== server
   ||                          ||
    ===========================

| & - : telefoondraad (RJ11)
|| & = : netwerkkabel (RJ45)

ps: je analoge lijn blijft natuurlijk analoog.
Je hangt er enkel een eigen telefooncentrale (PBX) achter alla Asterix/freepbx/... die het intern dan verder verdeeld over VOIP. Maar daardoor wordt je analoge lijn dus nog geen Voip :p

maw: heb je 2 telefoonlijnen (en dus 2 telefoonpoorten op je TN modem in gebruik)
dan moet je 2x een ATA hebben met een FXO-poort (of 1 met 2 zulke poorten)

het parallel aantal gesprekken naar buiten toe (of inkomend natuurlijk) is dan ook beperkt aan het aantal analoge lijnen (lees nrs) dat je hebt vanuit TN (vanaf die TN-modem dus).

hierboven is mijn gedacht na even de door jouw gelinkte tutorial te hebben doorlezen.

Je ATA is voor je TNmodem een toestel en die modem is eigenlijk een telefoonsocket voor je ATA...
TN-modem = FXS <-------> ATA = FXO-poort.
Tussen gewone telefoons en ATA: telefoon <---------> ATA=FXS-poort. (indien van toepassing)
(dat het aan TN zijde van die modem eigenlijk VOIP is, en aan jouw clientzijde ook weer een eigen VOIP speelt weinig rol.)

als je Dect-telefoons hebt is die SPA232D goed, anders is de SPA-3102 ietsje beter passend volgens mij.
beiden hebben 1FXS poort (naar telefoontoestel/fax/...) en 1 FXO poort (naar TN-modem)
Sorry voor de lange quote en bedankt boor je reactie !

Als ik het goed begrijp ben ik dus eigenlijk niks met de Cisco 122 die ik nu heb besteld. Ik moet die 3102 halen.

Verder weet ik dat er geen wonderen zullen gebeuren en dat de kwaliteit bijvoorbeeld hetzelfde blijft, maar wat ik wil is dat we de analoge TN lijn kunnen gebruiken dmv een SIP account op smartphones of dmv softphones op laptop's of andere clients ipv enkel dmv een analoge telefoon.

En ja ik weet dat dubbele NAT alleen maar voor problemen zorgt in de praktijk, maar momenteel gaat er van het modem een utp kabel naar boven waar 2 switchen aan hangen (zonder routing) en een AP die geen dhcp, NAT o.i.d. doet. Alles is in principe verbonden via de switch en uiteindelijk met de TN router.

Ik wil binnenkort toch wel iets veiliger/performanter hebben en daarom ga ik bij TN een modem only vragen (als Business klant zullen ze dit binnen de 24u regelen) maar hierdoor schiet er me nu plots iets binnen:

TN blokkeerde namelijk alle poorten onder de 1xxx en alhoewel je alles daarboven kon port forwarden via mijn Telenet betwijl ik of de poorten boven 1xxx bij een modem standaard open staan of niet ? Neem nu poort 5900 voor vnc als een voorbeeld... Stel dat ik overschakelen naar een modem only en daarachter een pfsense/sophos UTM hang, als ik de poorten daar dan op forward heb ik dan toegang tot deze diensten of wordt alles dan geblokkeerd ? Ik vind het echt belachelijk dat je als Business klant dit niet zelf kunt bepalen zoals bij EDPnet e.d....

Bij BGC kon je je eigen modem kopen of de bbox in bridged zetten en was dit opgelost. Bij TN weet ik niet hoe ik dit moet aanpakken.

Een kennis van me heeft het duurste zakelijke abbo voor particulieren en heeft een router na zijn modem, hij moet via een mijn Telenet pagina het mac adressen invoeren van de router die de port forwarding e.d. doet en dan staan alle poorten open. Natuurlijk is dit ook een voorwaarde van het tariefplan.

Ik wil het mezelf niet al te moeilijk maken en als het eruit ziet dat dit veel te ingewikkeld zal worden laat ik het zo. Zo erg is de gesprekskwaliteit niet hoor, in tegendeel zelfs. Alleen wil ik vanaf buitenshuis ook kunnen profiteren van mijn tariefplan (dan kan ik besparen op mijn mobiel abonnement). Denk aan de triiing Apple van Telenet zelf maar dan met mijn eigen infrastructuur. Ook wil ik over LTE kunnen bellen daar ik op de meeste plaatsen met proximus een ping van minder dan 50 ms heb.

I7 960 @ 4.2Ghz-Coolit eco alc c240-2*HD6850 CFX-CM690II-6GB Corsair Vengance ram cl8-2*OCZ SSD in Raid0

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
zover ik begrijp ga je inderdaad moeten inwisselen
of in gebruik nemen om oudere telefoons (dect of met kabel) of faxen mee op je interne voipnetwerk te krijgen.

verder over de werking van die modem die tegenwoordig ook een router ingebouwd heeft: onbekend.
Mogelijk kan je die ook in 'bridge' zetten: kijk eens op Mijn TN... (of de zakelijke variant daarvan)
Maar verder weet ik het niet zo goed. Ook niet of alle poorten gaan doorkomen of niet als het een 'modem-only' wordt. Maar dat laatste lijkt me dan wel logisch want de modem zelve zou dan niets meer mogen doen als router. en dus vooral geen firewalling. TN zelve kan dat natuurlijk nog wel doen op hun infrastructuur... maw: daar moet ik je even doorwijzen naar hun helpdesk en hopen dat je iemand aan de lijn krijgt die technisch even kan en wilt meedenken.

en op die modem hoef je niets te forwarden naar je voip-centrale want die draait volledig intern en maakt gebruik van de analoge tel. lijn om buiten te geraken of telefoons te ontvangen...

(zorg op je gsm/tablet met 4g voor een VPN-connectie naar je eigen netwerk om dan zo te voipen - ik zou persoonlijk de voipserver zelve niet bereikbaar maken voor de buitenwereld in dit geval)
Voip gebruikt niet zoveel maar let wel op je data-verbruik.
vooral in het buitenland: wifi gebruiken ipv 4G
want anders tikt het wellicht harder door dan gewoon bellen vanuit het buitenland.
en met vpn-clients kan je poortje opgeven dat je wilt, zolang je op de modem die poort maar forward naar de juiste van je vpn-server. blokkeert TN die ene dan is het op de router een andere exterene poort forwarden en client aanpassen...

trouwens: het is zakelijk of particulier... maar zakelijk abbo voor particulieren? :s :/
(ik lees zakelijk als : voor bedrijven of zelfstandigen met een btw-nummer... iets wat je als particulier dus niet hebt - zoiets als het wettelijke "natuurlijk vs zakelijk persoon": irl dezelfde mens maar volgens de wet telkens in een andere hoedanigheid)

voor je extra info over wat je wilt: zie mijn vorige reactie.
daarin had ik je goed begrepen hoor ;)
een kanttekening die ik heb: je gaat natuurlijk volledig gratis kunnen bellen naar je eigen interne telefoons, gsm,... wat er ook aan je eigen voip-netwerk hangt. (handig op locatie waar je wifi hebt) Maar als mensen van buitenaf bellen naar je TN-nr moet je Asterix-centrale wel weten naar welk toestel die het moet doorgeven, en/of ie gewoon zowel het toestel thuis als je gsm moet laten overgaan. Wat dan weer wat vervelend kan zijn als er nog iemand in de buurt van die telefoon zit: "is het nou voor mij of voor Soulaiman?"
En natuurlijk: wat als die ene analoge lijn bezet is als je zelf iemand anders wilt bellen vanop je gsm maar vrouw/kindlief zit te bellen naar familie/vrienden? terugvallen op gewoon gsm-bellen?

wel leuke oefening ook al omdat Asterix gratis voicemail enzo ingebouwd heeft.
dankzij die tutorials is ook bij mij in ieder geval het gedacht ontstaan om eens zoiets in elkaar te prutsen :$

[Voor 43% gewijzigd door soulrider op 01-10-2014 06:11]

• Soulaiman
Bedankt voor de reactie. Ik zal eens bellen naar TN.

Over het abbonement: ik heb een business FLUO abbonnement voor KMO's maar heb geen BTW nummer. Dit is perfect mogelijk. Je kunt dan de BTW niet laten aftrekken natuurlijk maar hebt wel de support van een business abbonnement.

Die Cisco zal ik gewoon terugsturen en krijg ik mijn geld terug, dus dat is geen probleem. Nu ik het voor een tweede maal bekijk gebruiken we eigenlijk niet zo heel veel onze telefoon, en dus ben ik van plan om het gewoon af te sluiten en met de kosten die ik er op bespaar gewoon internet te nemen met een statish ip.

Indien ik het nodig acht zal ik een voip abbo nemen om gebeld te kunnen worden. Wat wel handig is aan de lijn is dat ik naar heel europa gratis kan bellen, en via de triiing app van TN kan ik (mits er een wifi verbinding is) in het buitenland gewoon bellen met het Belgish tarief. Het werkt natuurlijk bijna nooit dus ik heb er niet veel aan.

Over de Modem: Je kan feitelijk bijna niks aanpassen. Enkel je SSID, chanels, encryptie, LAN subnet, ipV4/6 en port forwarding. Meer kun je er echt niet mee doen.

Toch bedankt voor de hulp. Wat ik ga doen is Asterix aan de praat proberen krijgen met een gratis weepee account waar al 2EUR belwaarde op staat, gewoon als oefening.

EDIT: Iemand die weet of ik hiervoor poorten moet forwarden naar het ip van de PBX in mijn router ? Ik vermoed poorten 10000 tot 20000 TCP/UDP ?

[Voor 5% gewijzigd door Soulaiman op 01-10-2014 14:22]

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee