• Sentienel
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20-01 22:39
Beste mede Tweakers,

Voor een kennis van mij probeer ik te achterhalen waarom er foto's missen en er een onverklaarbare foto bestandsnummering is bij een deel van de door haar gemaakte foto's met een Canon EOS 5D Mark II. Ik kan dit het beste even duidelijk maken met een screenshot van de map in Windows 7:

Afbeeldingslocatie: https://imagizer.imageshack.us/v2/632x341q90/537/8zisoT.jpg

Dit zijn foto's die kort na elkaar gemaakt zijn en gekopieerd vanaf meerdere SD (CompactFlash) kaartjes. Omdat deze foto's een aantal weken geleden zijn gemaakt kan ze niet exact aangeven op welke tijden ze van SD kaart is gewisseld, maar ze laat aan het begin van de dag de nummering op 0 beginnen en doorlopen met elk leeg geplaatste SD kaart, zodat deze altijd opvolgend zijn.

Nu mist ze van meer dan een half uur foto's, zoals je aan de tijd kunt zien (12:06 - 12:47). Je zou zeggen dat er dan iets mis is gegaan met het kopieëren vanaf de SD kaart, maar de nummering van 1242 naar 1247 geeft aan dat er vier foto's missen (of die zijn eventueel tussendoor door haar verwijderd), met daartussen drie foto's, waarbij wel de tijden en de inhoud van de foto's kloppen, maar de nummering onlogisch is. Hoe kunnen deze opeens zo'n rare nummering hebben?

In dat half uur zijn redelijk wat foto's gemaakt (in de trant van 50 tot 100) die allemaal niet in de map staan. Ze bekijkt altijd de foto na het maken ervan, dus ze zijn echt geschoten. Wie kan er aan mij uitleggen wat hier mis is gegaan? Heeft de camera een fout gemaakt met de nummering of is hier iets anders aan de hand.

Alvast bedankt!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11:58
Heel vaag inderdaad.. Geen idee waar het aan heeft gelegen, maar is de firmware wel up to date? Misschien dat het een bekende fout is, al heb ik er nog nooit van gehoord.

• Sentienel
Het is inderdaad heel vreemd. In de tijd dat ik heb gezocht heb ik hier niets over kunnen vinden, alleen van mensen die foto's kwijt zijn geraakt door een defecte SD kaart, maar dat is hier niet aan de orde. De SD kaartjes zijn daarna nog volop gebruikt en van die momenten/dagen is alles aanwezig.

De firmware op de camera is de laatste versie (2.1.2).

• jorisjan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 01-12-2025
Foto's gemaakt met live-view waarbij de shutter 2x open/dicht gaat (1x voor LV, 1x voor de daadwerkelijke foto)

Maar waar die 200+ foto's voor zijn heb ik geen verklaring voor

[ Voor 23% gewijzigd door jorisjan op 30-09-2014 21:33 ]

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-01 19:50
Heeft ze misschien halverwege de klok van de camera gelijkgezet?

• Sentienel
Ze maakt geen gebruik van live-view en ze heeft zeker niet halverwege de klok gelijkgezet. De tijden van de aanwezige foto's kloppen gewoon. (Ook van de drie foto's met de ongewone nummering).

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:43
In hoeverre heeft ze de foto's bekeken? Alleen de foto die direct na het maken zichtbaar wordt? Of heeft ze op de play-knop gedrukt, en de foto's daar nauwkeurig bestudeerd (inzoomen e.d.)?

Ik kan me namelijk een eerder Canon-geval herinneren waarbij de foto's niet werden weggeschreven, maar thumbnails wel zichtbaar waren.

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Was die CF niet deels corrupt? Zou kunnen dat ie toen tijdelijk een error gaf en het nu weer "gewoon" doet. Lijkt me in ieder geval de moeite waard om even te controleren.

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08:19

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Sentienel schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 21:09:
[...]

Omdat deze foto's een aantal weken geleden zijn gemaakt kan ze niet exact aangeven op welke tijden ze van SD kaart is gewisseld, maar ze laat aan het begin van de dag de nummering op 0 beginnen en doorlopen met elk leeg geplaatste SD CF kaart, zodat deze altijd opvolgend zijn.
De _ (_MG) ipv. I (IMG) duid al aan dat de teller niet gereset is, dan telt hij verder met _MG als prefix.

Maar goed, uit het verhaal wordt ik nog niet wijzer hoe er ter werk gegaan is, het kan aan veel dingen liggen maar ik vermoed niet direct corruptie of andere schokkende zaken, eerder user error.

- Bestanden overschreven (of in-camera of tijdens het kopiëren).
- Desbetreffende CF kaart niet gekopieerd (per ongeluk overgeslagen of andere kaartje dubbel gedaan)

Bij corruptie of andere nare zaken zul je altijd troep en corrupte bestanden op je kaartje vinden maar niet simpelweg foto's die helemaal niet opgeslagen worden.

Kijk dus nogmaals alle kaartjes eens goed na, leg duidelijk in een volgorde op tafel zodat je ze niet door elkaar kan halen :)

www.maartendeboer.net

• Sentienel
inquestos schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 22:17:
In hoeverre heeft ze de foto's bekeken? Alleen de foto die direct na het maken zichtbaar wordt? Of heeft ze op de play-knop gedrukt, en de foto's daar nauwkeurig bestudeerd (inzoomen e.d.)?
Ze heeft een aantal foto's in de missende serie bekeken via de play-knop.
tobiasvs schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 10:58:
Was die CF niet deels corrupt? Zou kunnen dat ie toen tijdelijk een error gaf en het nu weer "gewoon" doet. Lijkt me in ieder geval de moeite waard om even te controleren.
Dit lijkt mij wel erg onwaarschijnlijk. Ze heeft in de weken daarna alle kaarten volop gebruikt zonder problemen.
Ventieldopje schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 11:14:
[...]
- Bestanden overschreven (of in-camera of tijdens het kopiëren).
- Desbetreffende CF kaart niet gekopieerd (per ongeluk overgeslagen of andere kaartje dubbel gedaan)
Je verhaal over de bestandsnaam is mij onbekend. Sinds juli is wel de bestandsnaam verandert van IMG naar _MG, maar waar dat door komt weten we niet. Het lijkt niet direct gerelateerd te zijn.

Bestanden overschrijven in de camera lijkt mij niet een actie die je per ongeluk uitvoert. Zeker met zoveel foto's. Over je tweede punt; als ze de desbetreffende CF kaart vergeten was te kopieëren, dan zou er een veel groter gat zitten in de nummering.

Ook al ziet het er naar uit dat de foto's verloren zijn gegaan, sowieso bedankt voor al het meedenken. Meer tips zijn uiteraard altijd welkom.

[ Voor 4% gewijzigd door Sentienel op 02-10-2014 20:16 ]

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-01 19:50
Sentienel schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 20:14:
Sinds juli is wel de bestandsnaam verandert van IMG naar _MG, maar waar dat door komt weten we niet. Het lijkt niet direct gerelateerd te zijn.
http://photo.net/canon-eos-digital-camera-forum/00SNnB
It's not the raw thing, it's the color profile... You somewhat change it to adobe RBG instead of sRGB.
Adobe RGB: _MG_001
sRGB: IMG_001
http://www.dummies.com/ho...ng-system-on-your-ca.html
If you use multiple cards that already have images on them, you may run into problems with duplicate filenames because file numbering may continue from the last image captured on the card. Duplicating filenames isn't a good thing if you're storing all your images in the same folder.
Waarschijnlijk is er een kaartje ingestopt waar al foto's op stonden en dan veranderd de nummering dus.

[ Voor 38% gewijzigd door Ploink op 02-10-2014 20:42 ]

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11:58
Dit lijkt mij wel erg onwaarschijnlijk. Ze heeft in de weken daarna alle kaarten volop gebruikt zonder problemen.
...
Ook al ziet het er naar uit dat de foto's verloren zijn gegaan,
Mijn volgende suggestie zou zijn geweest om eens te zoeken met recovery software. Maar als de foto's al weggeschreven waren door de camera, zullen ze nu inderdaad nergens meer te vinden zijn gezien ze al vol op overschreven zijn..

• Enzo Dizono
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17-05-2022
Ik heb een vergelijkbaar probleem met mijn 5D Mk II:

Ik had vanochtend een opdracht en heb daarvoor mijn 5D Mark II gebruikt in combinatie met een SanDisk Extreme 60MB/s CF-kaart van 16GB. Daarop stonden nog foto's van een opdracht de dag ervoor. Tijdens en na afloop van de shoot heb ik samen met de geportretteerden de foto's nog even teruggekeken, vervolgens de camera uitgezet en naar huis gegaan.
Eenmaal thuis liet Lightroom alleen de foto's zien van de voorgaande opdracht. De kaart teruggestopt in mijn camera en ook daarop alleen de foto's van de dag ervoor zichtbaar. Uitindelijk na twee uur recoveren en 43 euro verder heb ik de foto's gelukkig kunnen terughalen, maar het is natuurlijk niet erg vertrouwenswekkend.

www.jessekraal.nl

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Is de camera onverwachts gestopt, gecrasht of is de batterij verwisseld zonder hem netjes uit te zetten?

• Enzo Dizono
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17-05-2022
Niks van dat alles, gewoon gebruikt zoals altijd. Foto's inderdaad nog gewoon even nagekeken om te zien of alle beelden er op stonden. Het ging ook om aardig wat foto's, stuk of vijftig-zestig. Vooral frustrerend omdat ik dit liever niet nog een keer meemaak. Je hebt van die klussen die je niet over kunt doen...

www.jessekraal.nl

Pagina: 1