Nogmaals, dat is een aanname die jij doet.
Zoals ik al eerder heb aangegeven is raw helemaal niet zo raw zoals de fabrikanten ons willen geloven.
Heb het even nagezocht, en je hebt deels gelijk, deels ook niet
De camera schiet inderdaad ook in raw-mode een dark frame als je dat aan hebt staan, maar past die niet destructief toe in het CR2-bestand. Wat hij in plaats daarvan doet is dat hij de dark frame als metadata bijvoegt, net zoals Lightroom dat bijvoorbeeld kan met development settings. Ditzelfde gebeurt ook met Picture Styles: die worden net als de noise reduction niet direct toegepast op de raw image zelf, maar slechts bijgevoegd als metadata.
Het punt is wel dat je hier alleen wat aan hebt als je DPP gebruikt om je raws te verwerken. Lightroom snapt noch de bijgevoegde dark frame, noch Picture Styles.
de dark frame als meta data?? Alsjeblieft, als je een stelling presenteert geef dan externe bron die deze stelling onderbouwd. Die link die jij geeft stelt het als vraag, hij weet het zelf niet eens.
De enige betrouwbare bron die ik ken die iets zegt over de CR2 file is
http://lclevy.free.fr/cr2/
Ik kan hier niets vinden over dark frame in meta data.
En daarbij, nogmaals; de file size van een CR2 file veranderd nauwelijks, wat het onwaarschijnlijk maakt dat er een compleet extra frame in zit.
Picture styles is een heel ander verhaal; dat is nou wel pure meta data.
Bedankt voor de link, ik quote;
"
The original raw data and dark frame aren't stored separately and so this isn't a non-destructive "parametric" effect that can be disregarded later back in Lightroom or DPP. Rather, as you state, the raw data is replaced with the (raw - dark frame) data and the result is the only info that's saved.
This is one of the few operations that does get baked into the raw, but I think it's acceptable in this case simply because the alternative is easy enough to achieve: take the dark frame manually yourself (one for each exposure time, and a new set for each significantly different temperature). This saves you a lot of time (not spent taking redundant dark frames after every shot) and makes an eventual subtraction optional."
Hier staat dus precies wat ik jou duidelijk probeer te maken.
[...]
Ik wel, anders. In de astrofotografie is het gebruikelijk om een hele stack van light frames dark frames te schieten om een zo hoog mogelijke SNR te bereiken. Dit houd in dat je meerdere lights schiet, maar ook meerdere dark frames. Je schiet bijvoorbeeld 100 light frames en 50 dark frames. Je wilt dan uiteraard dat die 50 dark frames eerst geaveraged worden voordat ze van de stack van light frames worden afgetrokken om zo de toevallige (niet-systematische) noise te verkleinen.
Astro fotografie is een ander verhaal. Daar is zo weinig licht dat je inderdaad je workflow daarop aan moet passen.
Mr Pingu schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 23:23:
Dus ik kan long exp noise reduction net zo goed uitzetten want Lightroom doet er toch niks mee?
Picture styles staan toch gewoon onder camera calibration, dus misschien kan loghtroom ook gewoon overweg met embedded dark frames?
Aannames, aannames ...
Het is zo simpel; zet je camera op een statief en ga in het donker zitten (een kamer of 's nachts buiten).
Zet de camera zoveel mogelijk op manual en maak een aantal verschillende test foto's.
Maar wel steeds één met en één zonder die long exposure NR setting.
Bekijk de foto's in LR en ga vergelijken op pixel nivo.
Dan weet je het zeker en hoef je geen aannames te doen.