Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timon94
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-10 16:18
Ongeveer 1,5 week geleden een MSI GTX 970 besteld bij Alternate.
Ik had hem prima op tijd binnen alleen was ik niet tevreden met de kaart omdat hij last van coil whine had en een defecte fan.
Daarop heb ik Alternate maar even gebeld en zij wilde hem wel als een RMA aannemen. Dus ik heb de kaart maar weer terug opgestuurd naar Alternate en na 3 dagen kreeg ik reactie dat ze geen defecten konden constateren.
Nu heb nog retourrecht en zit ik nog in de afkoel periode van 14 dagen. Daarom heb ik ze vandaag weer gebeld om te vragen of dat ik de kaart kon retourneren en mijn geld terug kan krijgen. Hun antwoord daarop was dat het product gebruikerssporen heeft en dat er dus waarschijnlijk sprake is van een waardevermindering, maar die medewerker zal dat nog even navragen bij de technische dienst en hij zal mij later nog terug bellen. Dat heeft hij niet meer gedaan en ik heb ze dus vandaag nog net voor sluitingstijd terug gebeld. Volgens een andere medewerker hadden ze de kaart net weer opgestuurd naar mij zonder dat ik daar om gevraagd heb. Nu heeft hij gezegd dat ik het pakketje kan weigeren en dat ie dan weer terug gaat richting Alternate. Dan zouden ze weer geen beoordelen of dat ik überhaupt wel geld terug zal krijgen of dat er spraken is van waardevermindering.
Maar ik ben bang dat ze dat weer gaan uitstellen totdat ik uit die "afkoel periode" ben en als gevolg ik dan dan geen retourrecht meer heb.

Zal ik pakketje maar accepteren en de kaart maar opsturen naar MSI? Of moet ik hem weigeren en hopen dat ik nog mijn geld terug krijg van Alternate?

Wat kan als beste gaan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waardevermindering moet dan wel significant zijn, en toe te schrijven aan verder gaan dan voor uitproberen nodig is. Het moet wel heel bont zijn wil daar sprake van zijn.

Ik zou ze dan ook vertellen dat je ontbindt, kosten niet accepteert, volgens de wet je geld binnen 14 dagen je geld terug wil. Willen ze waardevermindering claimen, dan mogen ze die voor de rechter aantonen. Als jij het betwist, betekent dat niet dat ze mogen wachten met terugbetalen.

Dit is gewoon weer een creatief spel met de nieuwe regels KoA die winkels gaan gebruiken om mensen wijs te maken dat ze gewoon waardeverminderingen kunnen bepalen. Keihard weigeren dus.

Wanneer gaan winkels nu eens beseffen dat een lange termijn visie niet is om je klanten te schofferen. Ervaringen hebben zich nog nooit zo snel gedeeld. Wijs ze anders ook even op dit topic. De naam Alternate komt hier vaker en vaker voor, en dan kunnen ze in ieder geval hun gebrek aan kennis van de wet opvijzelen in hun eigen voordeel en dat van klanten.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 30-09-2014 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfatrion
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-09 08:36
Ontbinding moet schriftelijk plaats vinden.

Als zij creatief omgaan met de regels rondom de koop op afstand, dan kun jij natuurlijk creatief omspringen met de regels rondom incassokosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

alfatrion schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 19:31:
Ontbinding moet schriftelijk plaats vinden.
Ik zie dat niet terug in hun voorwaarden over KoA, en per brief lijkt me sowieso niet redelijk.
Wel is natuurlijk altijd handig ook bij KoA inderdaad op zijn minst dat per e-mail te doen waarbij je een reactie hebt ter bevestiging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfatrion
quote: Artikel 6:267 lid 1 BW
De ontbinding vindt plaats door een schriftelijke verklaring van de daartoe gerechtigde. Indien de overeenkomst langs elektronische weg is totstandgekomen, kan deze tevens door een langs elektronische weg uitgebrachte verklaring worden ontbonden. Artikel 227a lid 1 is van overeenkomstige toepassing.
De tweede volzin is overbodig, omdat het schriftelijk vereisten inhoud dat de verklaring in geschreven vorm en duurzaam moet worden overdragen. In Tekst en commentaar is onder ingebrekestelling tegenwoordig te lezen dat e-mail volstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haribold
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Gewoon even mailen dat je ontbindt dus. Geen afspraken via de telefoon maken, die kun je toch nooit traceren of aantonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catwoman
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06-10 18:47
Kan dat zomaar; na RMA-defect procedure waarin er geen defect is gevonden alsnog beroep doen op herroepingsrecht en koop ontbinden ? Heb hetzelfde met een gtx 970 van Alternate en een medewerker begon ineens over dat het strafbaar is ..?
Na wat googlelen neem ik aan dat die medewerker doelde op Artikel 3:13 BW ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06-10 16:27
SpireQ schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 14:56:
Kan dat zomaar; na RMA-defect procedure waarin er geen defect is gevonden alsnog beroep doen op herroepingsrecht en koop ontbinden ? Heb hetzelfde met een gtx 970 van Alternate en een medewerker begon ineens over dat het strafbaar is ..?
Na wat googlelen neem ik aan dat die medewerker doelde op Artikel 3:13 BW ?
Waarom zou dat niet kunnen?

Zeker als ze het defect niet vinden lijkt het me zelfs perfect te verdedigen:
Iets werkt niet goed dus je denkt defect en stuurt het ding terug => geen defect => tja dan past het product niet in je systeem en lijkt het me dus niet te voldoen waarvoor je het wilde gebruiken.

Ook denk ik niet dat strafbaar de correcte term is, we hebben het hier niet over strafrecht.

3.13BW zou ingeroepen kunnen worden als je zelf de kaart beschadigd, of je voeding geeft bvb kortsluiting en je stuurt het daarna gewoon terug.

Maar als ze zelf stellen dat er geen defect is zie ik niet direct wat het probleem zou mogen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe zou 3:13 dan toepasbaar zijn op die situatie? En hoezo strafbaar? WB3 is geen strafrecht.
Wat een onzin ook trouwens. Volgens de WKOA moet je gewoon binnen 14 dagen kunnen ontbinden. Er staat niets over RMA procedures in die wet. Voor winkels is het wel vervelend dat ze extra kosten maken natuurlijk, maar het is wel heel ver gezocht dat mensen voor de lol een RMA zouden aanvragen en vervolgens de koop ontbinden, alleen maar om de winkel op extra kosten te jagen.

Edit: bijna tegelijk gepost met mijn voorganger... :+

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 02-10-2014 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:21

Zenix

BOE!

Alternate en aftersales.. zie de shopreviews.

Veel succes ermee! Alles via mail doen, want service kennen ze niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catwoman
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06-10 18:47
@chime & Sytsuuh, jullie reacties geven mij geruststelling dat ik gewoon de koop kan ontbinden. Kon ook niks vinden over RMA procedures icm daarna nog herroepingsrecht. Heb alsnog via mail aangegeven om de koop te ontbinden, ruim binnen de 14 dagen, zelfs binnen 7 werkdagen, er is geen reden dat ze het niet mogen accepteren.

En tja, Alternate he. Vond het ook nergens op slaan dat die medewerker erover begon, schrok er wel even van :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfatrion
chime schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 16:00:
3.13BW zou ingeroepen kunnen worden als je zelf de kaart beschadigd, of je voeding geeft bvb kortsluiting en je stuurt het daarna gewoon terug.
Dat is geen misbruik in de zin van art. 3:13 BW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timon94
Het pakketje van alternate heb ik geweigerd alleen zit die nu al 2 dagen in het sorteercentrum van postnl...

Ik heb 2 dagen geleden via de mail alternate verzocht om de aankoop te ontbinden en dat ik mijn geld terug vraag. Op die mail heb ik helaas nog geen antwoord... Misschien moet ik ze toch maar even bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timon94
Ze hebben uiteindelijk al het geld naar mij terug overgemaakt na wat telefoon gesprekken en e-mails.
Dit wordt dus voorlopig geen Alternate meer voor mij.

Bedankt voor jullie hulpvolle reacties.
Pagina: 1