PC build

Pagina: 1
Acties:

• Chickenator
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 03-01 14:27
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem. Welke software ga je gebruiken? Wil je gaan gamen? Videobewerken? Of gewoon huis tuin en keuken surfen en mailen?
Gamen en natuurlijk ook standaard dingen als videos bekijken en word bestanden maken

Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
Het liefst onder de 700 euro

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wees specifiek en noem merk en model
Geen hardware, maar ik heb wel een monitor en een muis.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zijn twee videokaarten en drie voedingen wel genoeg? 16 SSD's in RAID-5? Vertel ons meer over het systeem van je dromen.
Mijn systeem hoeft niet persé een ssd, mij gaat het om de kwaliteit van de games en niet hoe snel het opstart etc. Wel wil ik een psu waarmee ik altijd mijn systeem kan aanpassen, zonder een nieuwe te kopen. Graag wil ik een cd drive, hoeft niet fancy te zijn als hij maar doet wat hij moet doen. Ik wil graag een Zalman z11 case, hij ziet er goed uit, heeft 4 fans, en hih heeft goede reviews.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Kun je vertellen waarom? Sta je open voor andere merken? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.
Meeste maakt niks uit, maar ik wil wel een psu van een betrouwbaar merk als corsair en coolermaster

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.
Ik wil graag een niet al te luid systeem, maar een beetje geluid maakt niks uit. Verder, zoals boven ook staaat, wil ik een zalman z11 case en een simpele cd drive. Ik wil ook een keyboard, headset, muismat en het liefst ook een speaker setje.

Ga je overklokken?
Ga je voor de maximum prestaties van je nieuwe systeem of ben je tevreden met de standaard instellingen?
Ik ben het niet van plan, maar als het wordt aangeraden wil ik best overclocken

Hier is wat ik zelf in gedachten heb, het is mijn eerste build dus hij is vast niet optimaal.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-6350€ 103,-€ 103,-
1Asus M5A97 R2.0€ 75,-€ 75,-
1MSI GeForce GTX 760 2GB Gaming€ 199,80€ 199,80
1Seagate Desktop HDD, 1TB€ 46,-€ 46,-
1Zalman Z11 Plus€ 56,52€ 56,52
1Logitech Z313€ 28,29€ 28,29
1Sharkoon Skiller€ 14,-€ 14,-
1Steelseries Qck€ 9,83€ 9,83
1Kingston HyperX Fury blu HX318C10FK2/8€ 71,95€ 71,95
1Creative Fatal1ty Gaming Headset€ 26,99€ 26,99
1Samsung SH-224DB Zwart€ 13,-€ 13,-
1Cooler Master B600€ 44,95€ 44,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 689,33

Bedankt voor de hulp! Als je nog meer info nodig hebt, vraag het dan gewoon!

• redbullet
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 26-12-2024
reviews: Desktop-BBG: september 2014

Kijk naar bovenstaande link en onderstaande link als vervanging voor de gpu
pricewatch: Sapphire Radeon HD 7950 3GB GDDR5 With Boost

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Hmmm... slechte PSU, CPU is een overclockte FX6300, dure GPU met weinig VRAM, een bordje waar de CPU op gaat throttelen... en géén. SSD :(

Even alleen kijkend naar de PC, dus zonder randapparatuur, is zo'n 625 euro. Daar is wel iets leuks mee te doen:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 158,74€ 158,74
1ASRock B85M Pro4€ 55,-€ 55,-
1Sapphire Radeon HD 7950 3GB GDDR5 With Boost€ 159,90€ 159,90
1Cooler Master N300 (KKN1, closed)€ 30,50€ 30,50
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 67,95€ 67,95
1XFX TS 550W 80Plus Bronze€ 52,50€ 52,50
1Crucial MX100 256GB€ 90,50€ 90,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 615,09

Met 256GB SSD, wat (voorlopig) wel genoeg is. Case kan je eventueel vervangen door de vrij matige Zalmann.

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• Chickenator
MK1998NL schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 16:45:
Hmmm... slechte PSU, CPU is een overclockte FX6300, dure GPU met weinig VRAM, een bordje waar de CPU op gaat throttelen... en géén. SSD :(

Even alleen kijkend naar de PC, dus zonder randapparatuur, is zo'n 625 euro. Daar is wel iets leuks mee te doen:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 158,74€ 158,74
1ASRock B85M Pro4€ 55,-€ 55,-
1Sapphire Radeon HD 7950 3GB GDDR5 With Boost€ 159,90€ 159,90
1Cooler Master N300 (KKN1, closed)€ 30,50€ 30,50
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 67,95€ 67,95
1XFX TS 550W 80Plus Bronze€ 52,50€ 52,50
1Crucial MX100 256GB€ 90,50€ 90,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 615,09

Met 256GB SSD, wat (voorlopig) wel genoeg is. Case kan je eventueel vervangen door de vrij matige Zalmann.
Bedankt, maar 250 gb is niet genoeg, zal ik daar dan nog een seagate of een WD blue bij doen?

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Chickenator schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 16:49:
[...]

Bedankt, maar 250 gb is niet genoeg, zal ik daar dan nog een seagate of een WD blue bij doen?
Als je het nodig hebt, tuurlijk! Waarom niet? Ben persoonlijk niet van de Seagate, maar dat is natuurlijk eigen voorkeur.

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• GandalfNL
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 10-02 15:04
Als ik zelf een PC bouw neem ik ook de stroomkosten mee over het aantal jaren dat ik hem denk te gaan gebruiken. Er is een vuistregel die stelt dat 1 watt 24 uur 7 dagen per week, 1 euro per jaar kost. Daarom zal ik zelf met het huidige aanbod niet zomaar voor een AMD gaan. (125W max). Het ligt er dan wel sterk aan hoelang hij gemiddeld aanstaat en hoelang hij idle staat te draaien, maar vooral wie de stroomrekening betaald :P Ook bij videokaarten zie je verschil in stroomverbruik.

Over het algemeen is het voor een game PC belangrijk voldoende te investeren in de videokaart. De CPU wordt pas een bottleneck bij erg dure videokaarten. Die balans vind ik wel goed in jouw opgestelde systeem, maar een beetje extra videokracht maakt hem weer wat toekomstbestendiger.

Ik heb die DVD brander ook, hij is een stuk stiller dan mijn oude. Zelf heb ik de Zalman Z9 plus, waar ik erg blij mee ben, want die is ook erg stil die is ietsjes goedkoper. Die heeft ook een frontpanel met temperatuurmeter wat ik er gaaf uit vind zien. Maar die Z11 Plus ziet er ook erg gaaf uit moet ik zeggen. Dat is allemaal persoonlijke smaak.

Welke games ga wil je spelen?

[ Voor 3% gewijzigd door GandalfNL op 30-09-2014 16:59 ]

• Chickenator
GandalfNL schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 16:58:
Als ik zelf een PC bouw neem ik ook de stroomkosten mee over het aantal jaren dat ik hem denk te gaan gebruiken. Er is een vuistregel die stelt dat 1 watt 24 uur 7 dagen per week, 1 euro per jaar kost. Daarom zal ik zelf met het huidige aanbod niet zomaar voor een AMD gaan. (125W max). Het ligt er dan wel sterk aan hoelang hij gemiddeld aanstaat en hoelang hij idle staat te draaien, maar vooral wie de stroomrekening betaald :P Ook bij videokaarten zie je verschil in stroomverbruik.

Over het algemeen is het voor een game PC belangrijk voldoende te investeren in de videokaart. De CPU wordt pas een bottleneck bij erg dure videokaarten. Die balans vind ik wel goed in jouw opgestelde systeem, maar een beetje extra videokracht maakt hem weer wat toekomstbestendiger.

Ik heb die DVD brander ook, hij is een stuk stiller dan mijn oude. Zelf heb ik de Zalman Z9 plus, waar ik erg blij mee ben, want die is ook erg stil die is ietsjes goedkoper. Die heeft ook een frontpanel met temperatuurmeter wat ik er gaaf uit vind zien. Maar die Z11 Plus ziet er ook erg gaaf uit moet ik zeggen. Dat is allemaal persoonlijke smaak.

Welke games ga wil je spelen?
Ik wil van alles wat gaan spelen, maar wat van de grotere games zijn bf4, cod ghosts, simcity en just cause 2

• Moning2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 27-03 15:13
GandalfNL schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 16:58:
Dan is het hoog tijd voor een nieuwe stelregel.

Met 365 dagen van 24 uur kom je op 8760 uur. Met 23 cent per kWh (prijspeil 2013/2014) komt dat op (8760*€0,23)/1000 = €2,02 per watt per jaar.

Houdt er natuurlijk rekening mee dat je PC niet non-stop aan staat, maar tijdens het gamen ook weer aardig zal staan te stoken.

Reken zo'n €1 verschil per 10 uur gamen tussen een R9 290 en een GTX 980 (bron)

Reken daarmee zelf uit hoeveel je denkt te gaan gamen en wat dat over de levensduur van enkele jaren kost.

• GandalfNL
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 10-02 15:04
Bedankt voor de correctie Moning2. Het prijsverschil van stroomverbruik is dus nog groter.

Intel is per core een stuk sneller dan AMD, dus bij single tread applicaties zal Intel beter scoren. AMD heeft langzamere cores, maar meer cores, waardoor als er veel zware processen ter gelijkertijd draaien, deze minder snel zal inzakken. Natuurlijk heeft Intel ook weer multi core processors, die hier ook prima mee om kunnen gaan.

Op het gebied van games zie je dat sommige games single treaded zijn en sommige multi treaded. Dus het ene spel zal beter draaien op een AMD en het andere op een Intel. Nogmaals de GPU kracht blijf het belangrijkste in dit verhaal, als het gaat om de daadwerkelijke frames per second in games. Dus zoek inderdaad ook uit wat de videokaart je gaat kosten per jaar zoals Moning2 al aangaf.

Battlefield 4 is best een zwaar spel. maar zelfs een als je dit speelt op een i3-4130 is de cpu nog niet de bottleneck, met een GTX-760. Pas bij de GTX 780 blijkt de i3-4130 de bottleneck. (Dus de CPU is dan te langzaam om de videokaart op volle toeren te laten werken). Dit is een dual core die door Windows herkent wordt als 4 cores.

Games beginnen soepel te lopen vanaf 30 FPS, meestal wil je wat overkill voor een beter gevoel en de zwaarste momenten van de game (zodat het systeem dan ook niet inzakt.

Hier zie je het verschil van de diverse processors in combinatie met 2 snelle videokaarten:
R9 290 X - http://pclab.pl/zdjecia/a...charts/bf4_cpu_radeon.png
GTX 780 - http://pclab.pl/zdjecia/a...harts/bf4_cpu_geforce.png

GPU kracht is dus het belangrijkst in een game PC, maar let op dat de CPU dan geen bottleneck is.

Als je dan ook het stroomverbruik meerekent, moet je wel een keuze kunnen maken denk ik. De i5 is dus een prima keuze. Je zou nog wat nader onderzoek kunnen doen naar een i3, aangezien dat wel een hoop geld scheelt. Als ik dit filmpje bekijk lijkt het er op dat een i3 met een GTX 760 goed draaien. YouTube: Intel Core I3 4130 / GTX 760 Battlefield 4 Multiplayer Shadowplay

Wat je ook moet mee wegen is hoelang je met het systeem wilt doen, maar een veel duurdere cpu en videokaart kost veel meer geld. Je kan dat extra geld ook bewaren en in plaats van na 5 jaar na 3 jaar een nieuwe pc kopen die dan weer superieur is aan de snelle pc van 3 jaar geleden.

De keuze blijft aan jouw ik hoop dat dit je aan het denken en rekenen zet waardoor je de juiste keuze voor jouw maakt.
Pagina: 1