Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexieboy
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 27-07 19:07
Sinds een week of 2 heb ik een Samsung 840 evo 250GB in gebruik, hier draait mijn OS op (W8.1 x64).

Ik ben overgestapt van de Crucial m4 64gb naar de samung met een clean install van windows.

De prestaties van de Samsung vallen echter forst lager uit dan opgegeven in de specificaties.
Volgens de specs zou de samsung 840 het volgende doen:
Leessnelheid: 540 mb/s
Schrijsnelheid: 520 mb/s
Random write: 66000 IOPS
Random read: 97000 IOPS

Uit de benchmark van Magician krijg ik de volgende waardes:
Leessnelheid: 330 mb/s
Schrijsnelheid: 246 mb/s
Random write: 22589 IOPS
Random read: 24613 IOPS

Inmiddels de webshop gebeld en het probleem gemeld, zij stellen een onderzoek voor, maar mocht blijken dat het niet aan de SSD ligt maar aan de hardware icm de software, dan zijn de onderzoekskosten voor mij.

Moederbord:
Asus p67 Sabertooth

De SSD is aangesloten op een sata 6GB/s poort (ter controle ook te zien in Samsung Magician)
De SSD is via Magician geoptimaliseerd voor optimale performance, behalve de hybernation (deze staat uit).

Kunnen jullie me verder helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Was laatst nog een nieuwtje over, moet je even zoeken op de FP ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Klopt maar dat ging toch enkel om oudere data?

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexieboy
Hier is het artikel

nieuws: Samsung brengt 15 oktober fix uit voor snelheidsdegradatie 840 EVO-ssd's

Schijnt dus om enkel te gelden voor data ouder dan 30 dagen, nu heb ik dus vorige week de SSD binnen gekregen, dus kan dit nooit zo oud zijn.

Ik heb de drivers nogmaals geinstalleerd, en ik heb nu het probleem gevonden.

De Sabertooth P67 heeft 4 sata 3 poorten, en 2 sata 6 poorten. Er zitten ook nog 2 sata 6 poorten op die beheerd worden door een Marvell controller.
De SSD zat op die 'extra' poorten aangesloten.

Ik heb ze nu op de sata 6gb poorten van de Intel P67 chipset aangesloten

En de volgende waardes krijg ik nu:
Leessnelheid: 447 mb/s
Schrijsnelheid: 525 mb/s
Random write: 57858 IOPS
Random read: 53809 IOPS

Ik zal wachten op de update, kijken of het niet iets verder omhoog gaat.

Toch bedankt voor het meedenken, probleem is voor nu opgelost (verkeerde SATA poort)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je je SSD op de juiste SATA poort aangesloten? Ik vermoed namelijk dat je hem op de Marvell-poort hebt aangesloten. Op jouw moederbord ziet die er wit/grijs uit, dat is de verkeerde poort. Je dient hem op de Intel chipset SATA/600 poort aan te sluiten; die hebben een bruin/beige kleur op jouw bord - tussen de wit/grijze en zwarte connectors in.

Afbeeldingslocatie: https://www.asus.com/media/global/products/ZYgjt71bzlh62Zk9/uX8Az6wAiGDK1l1f_500.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Vind het bizar dat zo`n marvell poort nog sata3 mag heten terwijl ze nooit de snelheden halen.

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexieboy
CiPHER, de SSD zit inmiddels op de juiste poort aangesloten, op de bruine connector.
De 4 sata 3 poorten (zwart) en de 2 sata 6 poorten (bruin) worden beheerd door de intel chipset.

Ik had hem op de Marvell aangesloten (wel de controller geinstalleerd), maar haalde niet de snelheid die was opgegeven.

Ik heb verder geen ervaring met Marvell, maar gebruikte al sinds ik hem kocht die controller, en ik vond de prestaties al slecht, ook voor RAID0 (eerst 2x crucial m4 64gb).

Advies, gebruik niet de marvell poort!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iantje31
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17-12-2023
Als je de software van samsung voor de ssd download, samsung magician. Kun je OS Optimalisation laten draaien. Heeft bij mij erg veel geholpen

Steam: iantje31 | AMD Ryzen 7 5800X, 32 GB 3600MHz RAM, MSI GTX 1080 8G Gaming Edition

Pagina: 1